|
Digitale lydkilder |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | ||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Det er jeg ikke ekspert nok på området til at kunne be- eller afkræfte. Amir nævner at HDMI protokollen som sådan burde være bedre end SPDIF, men at der opstår så meget støj undervejs pga de mange kredsløb der sættes i sving for at afkode billedsignalet, hvilket er nødvendigt for at hive lydsignalet ud af strømmen, at der opstår problemer. Samt at det er dét der er årsagen til at Mark Levinson processoren er bedre, pga bedre afskærmning af de enkelte processer. Så jeg tror bestemt der er noget rigtigt i det du siger. Jeg mener dog også at han nævner noget om at dét at signalet sendes i pakker ikke er ensbetydende med at kildens clock ikke har betydning, men jeg skal lige læse det afsnit igen. EDIT: Amir skriver at normal praksis er at clock'en som DAC'en bruger når den skal skabe lyd-streamen, rent faktisk styres af kilden, og derfor er mængen af jitter i det endelige signal direkte afhængigt af hvor stabilt clock'en i HDMI signalet kan aflæses. Det kan jeg ikke kommentere på rigtigheden af, jeg refererer bare hvad han skriver. Min umiddelbare tanke er, at det er dét fænomen som asynkron USB laver om på ifht normal USB audio, det springende punkt er vel så om HDMI opfører sig som asynkron USB eller ej hvad dette angår. Det ved jeg intet om, men jeg har ikke set nogen levere bedre dokumenteret argumentation end Amir, så jeg er tilbøjelig til at tro på hvad han skriver indtil det modsatte er bevist. Hvilket abonnement man skal have for at kunne læse det specifikke afsnit ved jeg ikke, jeg har abonnement på den trykte version, og derigennem adgang til hele bagkataloget. Men jeg kan se at tidligere artikler han har skrevet til Widescreen Review er blevet frit tilgængelige på hans egen side efter nogle måneder, så det sker nok også med denne.
Redigeret af Otto J - 23-Maj-2013 kl. 20:02 |
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|||
I fald det er uklart, så forsøger artiklen IKKE at argumentere for eller imod at kablet gør en forskel. Det er ikke dét der er emnet.
EDIT: Det er faktisk ikke helt rigtigt, det nævnes kort undervejs, men det er ikke det primære emne. Redigeret af Otto J - 23-Maj-2013 kl. 19:55 |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|||
Jeg føler mig ramt af den kommentar, da jeg helt klart er af den opfattelse. Så derfor provokere du mig til at kommenterer ![]() Jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg har IKKE læst artiklen, og jeg har heller ikke læst resten af indlæggene i denne debat, endnu. Så jeg starter ganske enkelt ud i ekstrem uvidenhed og peger skylden på trådstarteren pga. hans (på nuværende tidspunkt) manglende oplysninger. Tag det ikke ilde op endnu, der skal nok bruges skyts på meget andet i den her debat, kan jeg fornemme ![]() Jeg mangler en oplysning, som i min verden er helt og aldeles konkret i dit indlæg, og som måske kan forklare noget af årsag til en evt. forskel. SP/DIF signalet kan være elektrisk og optisk. Og for mig er der himmelvid forskel. Men indtil nu har jeg ikke set dette præciseret. Men blot at SP/DIF signalet holdes op imod et elektrisk signal, HDMI. Det er som udgangspunkt ikke fair at holde et optisk digitalt signal op imod et elektrisk digitalt signal. Så derfor mangler jeg at kende nogle detaljer i test opsætningen, som bør fremgå meget tydeligt. |
||||
![]() |
||||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
|||
Hvis det er ægte digitalt, er "bæremediet" ligegyldigt, så længe informationen stadig er læsbar uden fejl. Problemerne opstår, når overførslen ikke er ægte digital. |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|||
Hvad er ægte digitalt? (og dermed uægte).
|
||||
![]() |
||||
|||
Fint.
Pointen var at gøre opmærksom på artiklen, ikke at levere udførlige oplysninger.
Der er brugt elektrisk forbindelse. Men hvis du "helt klart er af den opfattelse" at så længe det er digitalt så er der ingen forskel, så forstår jeg ikke helt hvorfor du mener det er væsentligt. Det må du gerne lige uddybe.
|
||||
![]() |
||||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
|||
Min egen hjemmelavede definition: Hvis det skal være ægte digitalt, må det analoge output efter D/A-converteren ikke kunne påvirkes af kvaliteten eller timingen af de enkelte bits. D/A-converteren skal populært sagt være ligeglad med, om den ser et stort eller lille 1-tal, om et 0 er helt rundt, og om de ankommer i den helt rigtige takt. 1-tallerne og 0'erne skal bare være tydeligt genkendelige som 1-taller og 0'er. |
||||
![]() |
||||
Sschmidt ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 379 |
|||
Hvad mener du med at resample? Og nu skal du holde tungen lige i munden - jeg arbejder med test og måleudstyr til dagligt, og har gjort det i mange år ;-) Konkret resampling i det digitale domæne giver altid et kvalitetstab, med mindre du resampler til en højere frekvens som er et eksakt multiplum af alle frekvenser i det originale signal (og det sker jo ikke). Kvalitetstab definerer jeg lidt løst her, men de typiske problemer er frekvensdispersion, lavere S/N, samt artifakter såsom clicks (frekvensspring). Ovenstående er behandling af den rå datastrøm der beskriver lyden. Herudover er der det protokolmæssige. Dvs. når du pakker rådata ind og ud af de pakker som transporterer data. Her kan der også ske en forværring, men ikke nødvendigvis. Trivielle eksempler på protokolafhængige introducerede fejl i det digitale domæne er når du har med et format at gøre der ikke kan indeholde (eller bibeholde) hele den original digitale datainformation. Eksempelvis tabsgivende kompression eller reduktion i word-størrelser. Ovenstående er så længe vi taler rent software, eller digital hardware hvor der ikke introduceres digitale fejl pga. analoge begrænsninger.
Se, det var faktisk denne bemærkning der gav mig lyst til at pirke lidt til dig ;-) Ser du, digital information både opbevares og transporteres jo netop analogt. Når et stykke software flytter digital data rundt i en processor eller bearbejder det i RAM, så sker det med analoge signaler der har bestemte levels der betyder 0 og 1. Ligeså når de digitale data transporteres i ledninger til og fra interne eller eksterne enheder. Denne analoge teknologi giver jo også anledning til masser af mulige fejlkilder - og dette langt inden der er konverteret til det du nok opfatter som "analoge" signaler. Analoge fejl i CPU'er og RAM rettes typisk altid (checksumme og den slags), men man arbejder faktisk hen imod ikke-deterministisk processering hvor vores software kommer til at skulle kunnne håndtere fejl á la 2+2!=4. Men den snak kan vi tage en anden dag. Som det er i dag kan vi regne intern digital beregning for tabsfri. Men analoge fejl ved transport af digitale signaler er en anden snak. Her er nogle kodninger, signal- og kabeltyper bedre end andre. Et højt elektrisk signalniveau er til en vis grænse bedre end et lavt niveau set ift. indstrålet støj. Dog stiger egensstrømsstøjen oftest ved højere spændinger. Så er der valget af fysisk transportmedie (el vs. lys typisk) ift. indstrålet støj. Her er lys typisk bedre, men så skal der også oftest ske en konvertering fra/til el i begge ender (selvom der findes enkelte processorer der kan operere på lys hele vejen igennem, typisk brugt til highspeed netværksudstyr). Er signalniveauer og støj holdt i skak, så er der den sidste barriere: den temporale forskydning, altså frekvensspredning og decideret clockfejl (hovedkomponenten i det der omtales som jitter). Dette sidste kan jo medføre at man læser et andet bits værdi i stedet for det der var intentionen. Og det er nok her det kommer ind, da du skrev "resampling"? Men i så fald mener du re-clockning, hvilket er det man typisk bruger et PLL til. Og det er heller ikke 100% deterministisk. Alt i alt er der en hel del analoge fejlkilder langt inden man overhovedet begynder på den endelige DA-konvertering. Og derfor er der forskelle på digitale signaler, selv om de skulle stamme fra den samme "fil". I hvert eneste trin i den digitale proces er det muligt at gøre det 100% korrekt (hvilket det stort set ikke er med konkrete analoge signaler, om de så repræsenterer bølger i frekvens- eller tidsdomænet), men det er også muligt at lave fejl. Og det er disse fejl Otto peger på, og som nogen (mange) underkender. Det er simpelthen bare ekstremt udbredt at gear-producenterne springer over hvor gærdet er for lavt. Enten af økonomiske årsager, men ind imellem da også af ren og skær uvidenhed. Ikke alle ingeniører er lige vidende, og ikke alle virksomhedsledere er lige dygtige til at prioritere. Der arbejder "grønne" folk i alle virksomheder. Mvh Steen Redigeret af Sschmidt - 14-Juli-2013 kl. 17:22 |
||||
![]() |
||||
Sschmidt ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 379 |
|||
Du skal ikke tænke så meget på "ægte" og "uægte" digitalt, som du skal tænke på fejlkilderne også i det digitale domæne. Og disse kan være forskellige for to digitale datastrømme, selvom begge stammer fra samme "fil", hvis de to digitale datastrømme lever forskellige liv på vej imod D/A-konverteringen til slut. "Digitalt" betyder blot diskret, dvs. kvantificeret. Hvert kvant (hvert bit i vores tilfælde) er dog repræsenteret analogt, og det er denne analoge repræsentation der kan lide under fejl. Dén, og så aflæsningen af selve kvantet (at man uvidende detekterer værdien af bit 17 når man vil have værdien af bit 18 eksempelvis). Mvh Steen Redigeret af Sschmidt - 14-Juli-2013 kl. 17:13 |
||||
![]() |
||||
|||
Jeg fornemmer du hælder imod at optiske signaler er bedre stillede end elektriske signaler? Det er en kunstigt skabt diskrepans, der er ikke nogen naturlov der siger at det ene er bedre end det andet. Det vil afhænge af den konkrete fysiske implementering samt det elektromagnetiske miljø omkring systemet. Mvh Steen |
||||
![]() |
||||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
|||
Det er så en anden fejl mulighed at der på grund af tidsforskelle/ forskydninger aflæses en forkert værdi (et forkert bit).
Jeg vil dog gerne gøre opmærksom på at helt specielt for lyd så er det sådan at selv om det digitale signal kommer bitkorrekt ind i Digital til Analog Konverteren så er det analoge signal ud korrupt hvis der er tidsforskydning i konverteringen. Hvis analoge signal ud var til styring af lysstyrke af en pære eller hastigheden på en motor vil en tidsforskydning stadig blot være en tidsforskydning, værdien af signalet vil stadig være den samme. Når det er et lydsignal så vil en tidsforskydning være en ændring af afstanden mellem to sample, da deres værdier ikke ændres vil frekvensen af lydsignalet ændre sig.
Alene det at der bruges en PLL (fase låst kredsløb - Phase Lock Loop) fortæller jo at modtageren "låses" til det afsendte signal, og ændringer heri VIL give ændringer i modtageren og dermed dens output.
Wikipedia:I elektronik er et faselåst kredsløb eller PLL (eng. phase-locked loop) et elektronisk kredsløb som styrer en oscillator så den bibeholder en fast fasevinkel relativt til et referencesignal.
|
||||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||||
![]() |
||||
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
|||
Sidebemærkning efter at have læst alt det her :) Giver det overhoved mening at snakke om Digitale signaler. Sidst jeg tjekkede var der INTET i denne verden der var digitalt.
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |