recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digitalt musikbibliotek til stuen? HDD+CD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigitalt musikbibliotek til stuen? HDD+CD

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
KlaymenDK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Emne: Digitalt musikbibliotek til stuen? HDD+CD
    Sendt: 15-Juni-2005 kl. 01:08
Jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle placere en forespørgsel om en harddisk-baseret musik-afspiller/bibliotek, så det blev her. Jeg håber den bliver set.

Jeg vil gerne slå lidt på tromme for Hermstedt's "Hifidelio" [1]. Jeg er sikker på at der er lignende apparater på markedet [2], men denne har altså fanget min interesse.

Jeg har 3 grunde til at bringe emnet til torvs:
  1. Erfaringer? Har nogen af Jer prøvet denne tingest? Hvordan bærer man sig egentlig ad med at lave et review (og skaffe/låne et eksemplar til dét)?
  2. Forslag -- hvis nogen laver et review, hvilke ting er folk så interesserede i at få opklaret/uddybet/afprøvet? Vi kan lige så godt lave en forundersøgelse så vi review'er de rigtige ting.
  3. Fælleskøb: Jeg skal naturligvis spørge om der er interesse?
Ad. 1: Erfaringer
Jeg har selvfølgelig allerede læst en bunke reviews,
men der er stadig spørgsmål der trænger sig på. Det er også et minus at den ikke er til at finde ude i butikkerne. Jeg orker dårligt nok at spørge i Hifi-klubben, for de par gange jeg har været derinde har de vist sig ret så uvidende ("hvad er Ogg Vorbis?").

Ad. 2: Input til review
Eksempelvis har jeg umiddelbart tre spørgsmål:
1. Hvordan ser fjernbetjeningen ud? Den skal være pæn, for den ligger jo fremme i stuen. Den skal også være fornuftigt designet.
2. Hvor afhængig er maskinen af at der er iTunes på hjemmenetværket (jeg kører Linux/BSD)? Dette er til streaming-formål, men har givetvis også moget at gøre med næste spørgsmål:
3. Kan man overføre musik mellem Hifidelio og pc? Der er tale om web-interface til konfiguration og titel-redigering, men ikke et muk om filtransport som sådan. Det bør den da kunne.

Ad. 3: Fælleskøb
Det er enormt svært at finde noget konkret, men jeg tror at prisen ligger omkring 4.300,- hos producenten og 5.000,-- hos importøren (Axis Trading, ingen reel info dér).

Både producenten og importøren er ret svære at få svar ud af, og deres svartider (på mail) er ulidelige. Men produktet ser bare så lækkert ud! Den kan rippe & afspille alle de vigtige formater (incl. Ogg og FLAC). Hvis man gaver længe nok på deres hjemmeside vil man opdage, at de i forbindelse med sw-opdateringer endda har tilføjet ny funktionalitet, hva'be'ha'r!

_______
[1] Hermstedt Hifidelio
[2] Turtle Beach "AudioTron" er udgået af produktion; Slim Devices "Squeezebox" er afhængig af en (pc-baseret) stream server; og mange andre.

Redigeret af KlaymenDK
:o) KlaymenDK
-- 010\001\111 --
Pioneer DVR-530
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2005 kl. 08:02

Jeg må indrømme, at denne hifidelio ser ret smart ud - her er der ikke tale om en HDD+DVD-video optager til video, men en HDD+musikCD optager. Det kræver da vist en ny undergruppe i forummet!  Sony har jo lavet en harddisk optager, men så vidt jeg husker er der ikke CD-optager i. Philips og sikkert andre, har lavet CD-optagere - men der er ikke harddisk i. Toshiba er på vej med en HDD+DVD+CD optager (se Ny Toshiba RD-X5, med HD-DVD optager!) men hvor meget den kan med hensyn til musik, ved vi ikke endnu. Pioneer har lavet CD-jukeboks på deres dvd-optager og LG følger trop med både CD og MP3 på harddisk, i deres dvd-optager.

Og du ønsker vist også at man med tilslutning til computer kan overføre musik fra computer til HDD+CD optageren. Jeg ved ikke hvor meget jeg selv ville bruge det, men jeg har jo MiniDisc og et MiniDisc program på computeren til at optage musik fra bærbar MiniDisc.

Efter at have læst en smule om Hifidelio, var der hurtigt en ting jeg synes var et minus - ingen optisk/coaxial indgang??

Hifidelio Pro med 160 GB HDD (plads til 40.000 numre eller 2700 timers musik), internetradio, wow.

Ja - interessant emne!

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Dan1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2005 kl. 09:55

 

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

LG følger trop med både CD og MP3 på harddisk, i deres dvd-optager.

Man kan ikke kopiere audio-cd'er til harddisken på LG. Så de skal en tur over computeren først og laves til MP3.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2005 kl. 17:00

Jeg synes bedre og bedre om denne Hifidelio Pro!  To ting kunne have gjort den helt perfekt:

  1. Optisk digital in, for indspilning fra MiniDisc, hvor den så skulle overføre de på MD'en indtastede titelnumre m.m.
  2. Video out, med mulighed for tilslutning til fjernsyn og dertil hørende god garfisk brugerflade, for nem navigation mellem alle de mange musik numre.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2005 kl. 20:58

Her er en google søgning: http://www.google.dk/search?q=Hifidelio&hl=da&lr=&am p;start=10&sa=N

Og her er der et sted den kan købes: http://www.hermstedt.de/german/eshop/eshop.html

Spørgsmålet er så om man kan finde den i Danmark - det vil jeg forsøge på.

Priserne på ovennævnte e-shop er p.t.:

Hifidelio Pro (160 GB HDD, internet radio m.m.)

798 EUR

5940 DKK

Hifidelio (80 GB HDD)

595 EUR

4429 DKK

Software upgrade af Hifidelio til Pro

99 EUR

737 DKK

USB tastatur

49 EUR

365 DKK

Bemærk muligheden for at opgradere den lille model, så den software mæssigt ligner Hifidelio Pro. Forskel vil så bl.a. være størrelse af HDD og forgyldte stik, som der er på Pro udgaven.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlaymenDK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2005 kl. 09:37
Thorvald,
den (eneste?) danske forhandler er Axis trading.

Jeg synes at den manglende tv-udgang netop er en styrke -- der er så mange af den slags apparater som i realiteten er "set-top bokse" til tv'et; denne er (ligesom Squeezebox) en "standalone" maskine man ikke behøver at tænde fjernsynet for. Det er altså ikke en svaghed.
Desuden kunne et tv-stik give det indtryk at den skal konkurrere med videomaskinerne -- jeg ser den netop som et separat apparat uden funktionelt overlap (én til film og én til musik/radio).

I givet fald ville jeg være ret interesseret i en Hifidelio (standard, sølv) plus sw-opgradering for at få radio med. Men det kommer (udover førnævnte spørgsmål) altså an på prisen ; jeg har lige flottet mig med DVD/HD maskine.

Men lad os nu se om der er interesse fra andre end os to først...
:o) KlaymenDK
-- 010\001\111 --
Pioneer DVR-530
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2005 kl. 12:51

Om manglende tv-out er en styrke eller en svaghed. Jeg synes ikke den ville konkurrere med videomaskinerne, fordi den kan ikke optage video. Det eneste tv-out skulle bruges til var for at få en nemmere brugergrænseflade, hvor grafiske menuer gjorde det let at finde rundt i musik filerne, at oprette "mapper" (grupper) osv.

Men ellers synes jeg det er rigtigt - jeg kan også bedre lide ideen om en standalone musik HDD+CD-optager, frem for at blande det sammen, som Pioneer og LG og måske andre er begyndt på.

Jeg synes ikke det giver noget at gå ind på axis’s hjemmeside – så hvordan ved du at de forhandler den??

Jeg har i øvrigt tænkt mig at udfordre JVC til at lave sådan en maskine – der må da være et marked for det!? Jeg er selv mest interesseret i Pro modellen, men lad os se tiden lidt an, og se om der er andre interesserede.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2005 kl. 18:16

Jeg har fundet noget!!!! Se her: http://www.klausgarde.dk/p/6886 

Jeg har allerede fluks sendt ham en mail, med et ønske om nogle flere priser og med en utilsløret henvisning til dette forum....

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlaymenDK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2005 kl. 22:58
Hey hey -- kanon link! Godt fundet.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Det eneste tv-out skulle bruges til var for at få en nemmere brugergrænseflade

OK, det vil jeg give helt dig ret i.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg synes ikke det giver noget at gå ind på axis’s hjemmeside – så hvordan ved du at de forhandler den??

Ja, det er en underlig pseudo-hjemmeside de har. Jeg ved at de forhandler den fordi jeg har været i korrespondence med dem; de svarede efter at jeg havde ping-ponget lidt med Hermstedt for at få svar på nogle konkrete spørgsmål. Dem fik jeg ikke besvaret, men jeg er stadig fristet til at købe dyret.



Redigeret af KlaymenDK
:o) KlaymenDK
-- 010\001\111 --
Pioneer DVR-530
Til top
Splinten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2004
Sted: Lolland
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2005 kl. 23:35

Den ser ret lækker ud. Den kunne måske blive det næste uundværlige stykke elektronik i hjemmet efter HDD-optageren?

Jeg kunne nok også være interesseret.

/Splinten

Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2005 kl. 10:06

klausgarde kører efter samme princip som Shopman dvs linker til en tysk forhandler.

Om man gider at betale penge for et arbejde man lige så nemt selv kan gøre, må jo være op til den enkelte.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2005 kl. 10:47

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

klausgarde kører efter samme princip som Shopman dvs linker til en tysk forhandler.

Er du sikker? Ja, det er du - nu kan jeg godt se det.

Lige et par spørgsmål til Hifidelio:

  • Kan man optage radio-programmer?
  • Kan man timer-programmere radio-programmer?
  • Hvis man anvender CD-optageren - med hvilken hastighed foregår brændingen så - realtime, eller f.eks. 16x??


Redigeret af Thorvald
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu