|
Digitalt videokamera - hvilket? 3CCD? |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | |
tychsen
Super bruger Oprettet: 18-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 476 |
Sendt: 28-December-2005 kl. 18:42 |
Tak Brian, jeg vil se nærmere på nævnte modeller. Og så vil jeg se, om jeg ikke kan finde nogle tests af omtalte redigeringsprogram og se, om Adobe evt. har lanceret en MPEG-version af deres Premiere-program. Jeg kan dog ikke lade være med at spørge, hvorfor du kun nævner JVC-modeller? Du arbejder nok med/for eller sammen med JVC til hverdag, men for mig er det lige rigeligt snævert kun at se på ét mærke - jo mindre det ene mærker totalt har overtaget scenen. Som jeg ser det, så er potentielle konkurrenter til JVC:
Er du "bare" loyal over for JVC, eller mener du, at de er eneste nævneværdige alternativ? |
|
tychsen
Super bruger Oprettet: 18-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 476 |
Sendt: 28-December-2005 kl. 18:52 |
Den teknisk kyndige lader vente på sig, så Thorvald: her er den tekniske forklaring som jeg selv fandt frem til på nettet Ikke så sært, at en sådan redigering tager flere ressourcer en redigering i DV video. Ved DV-video er billedet godt nok også komprimeret, men hver enkel frame er beskrevet. Derfor er det nemt at klippe i den frame man ønsker. |
|
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7908 |
Sendt: 29-December-2005 kl. 15:05 |
Men TMPG DVD Author Pro klarer jo opgaven til UG - at redigere optagelser på frameniveau, fra DVD-optageren - og dette er jo mpeg video - og den high-speed kopierer resultatet til DVD, med freezeless afspilning - så det kan altså lade sig gøre uden problemer. Hvorfor vil du absolut bruge Adobe Premiere? |
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
prospero
Ny bruger Oprettet: 29-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15 |
Sendt: 29-December-2005 kl. 15:57 |
'Helt inde i kameraverdenen' vil jeg ikke sige jeg er, men jeg har undersøgt markedet for ikke så lang tid siden da jeg selv overfor at skulle købe et DVcam. Svaret for mig var helt klart Panasonic, de vandt test efter test - og det til en overkommelig pris. Se fx denne side som har glimrende tests af mange DVcams: http://www.camcorderinfo.com/ Jeg endte med at købe et Panasonic GS-120 som jeg er meget glad for. Den gode leica optik og de 3ccd'er giver supergode billeder. Jeg har ikke nogen problemer overhovedet med tilslutning via Firewire, redigering osv. Alt har bare fungeret optimalt :-) Jeg ved ikke om man kan købe 120'eren mere, men GS-140 som må være afløseren for den koster hos digital4U 5.200,- Håber du kan bruge det. Mvh Casper. |
|
Bent M
Super bruger Oprettet: 07-Februar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 496 |
Sendt: 29-December-2005 kl. 16:23 |
Jeg kan tilslutte mig det Casper her skriver, for ca et år siden var jeg på bar bund hvad dette angår, jeg skulle have et Mini Dv camera, og efter at have læst side op og ned i divers fora kom jeg også frem til at det skulle være Panasonic, Så jeg købte et Panasonic NV-GS200, også med 3 CCD og helt problemfri tilslutning til Pc og betjening osv, MEGET flot billedkvalitet, og handy størrelse. Ps: Der er også en ganske fornuftig Still billed Camera opløsning på 2.3 Mpixel og ok billedkvalitet, men det er ikke et "DigitalCamera" Det optager i stillbilledfunktion på et SD card.. |
|
Mvh
Bent M Sony RDR HX1010 |
|
Moef
Guld medlem Oprettet: 26-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 909 |
Sendt: 29-December-2005 kl. 16:29 |
Lige mine ord Tychsen, JVC's harddisk modeller har fået en noget dårlige omtale i flere test. Billedekvaliteten er simpelthen for dårlig, film i mørke er også dårligt på de billige HD cam modeller, sammenlignet med billigere DV cams. Og som du selv er inde på, skaber MPEG formatet når der skal redigeres mv. i det optaget. Eftersom MPEG allerede er komprimeret en del når du skal til at redigere i det, samt at filerne så skal encodes igen tilbage til MPEG når det hele skal over på DVD. Den eneste harddisk recorder som har fået gode anmeldelser fra JVC, er deres GZ-MC500, men den koster en formue. Og du har vidst nok stadig redigeringsproblemerne. Så jeg ville helt sikkert kikke på et DV cam, som nu stadig er noget af det bedste for alm. mennesker Mvh. Moef Redigeret af Moef |
|
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit
Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard |
|
tychsen
Sendt: 29-December-2005 kl. 18:17 |
Tusind tak for alle de gode svar... ja, jeg må jo nok skuffe Thorvald og sige, at HDD-Camera nok ikke er noget for os, som gerne vil redigere lidt seriøst i indholdet bagefter.
I må MEGET gerne læse "søstertråden" på davk.dk, hvor nogle måske lidt mere kyndige personer svarer på stort set samme måde som jer - men alligevel ser det fra en anden vinkel: http://www.davk.dk/modules.php?op=modload&name=XForum&am p;file=viewthread&tid=1434 (Håber ikke, at man skal have login for at se tråden)... |
|
Moef
Sendt: 29-December-2005 kl. 19:47 |
Det med MPEG overførelse til computeren, har jeg diskuteret en del med Thorvald, hvor jeg dengang også holdt på, at for den seriøse computer redigerings-entusiast, der er det ikke særlig fedt med MPEG. Dengang blev konklusionen vidst nok, at MPEG redigering skulle være bedre end at overføre DV format. Den er jeg ikke enig i, jeg holder stadig på, at det er et stort problem, hvis man vil redigere, tilføje ekstra materiale til eksisterende MPEG filer.
Du kan godt redigere i MPEG format, altså klippe og klistre lidt, men så bliver det heller ikke til meget mere, hvis altså ikke det skal gå ud over den endelige DVD kvalitet. Så jeg holder mig stadig til DV, eftersom du får et meget mere redigeringsvenligt format i de forskellige bedre computerprogrammer såsom Vegas & tidligere nævnte program, som jeg ikke husker navnet på, sorry Mvh. Moef Redigeret af Moef |
|
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit
Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard |
|
Thorvald
Sendt: 29-December-2005 kl. 20:09 |
Ja, indtil videre ser det ud til, at DV-materiale er en bedre udviklet teknologi i forbindelse med komptilbilitet og avanceret redigering. Jeg har i øvrigt også selv et Panasonic MiniDV kamera. Det ærgrer mig lidt at et så lækkert program som TMPG DVD-author Pro (endnu) ikke understøtter DV-capture. Men efterhånden bliver mpeg formatet sikkert lige så udviklet og godt som DV. |
|
Thorvald. |
|
Moef
Sendt: 29-December-2005 kl. 20:27 |
Jeg kikker stadig selv efter et DV cam, og har muligvis fundet det :-) JVC GR-X5 Designet kan diskuteres. Selv er jeg ikke helt vild med designet, men for mig er det nu mere kvaliteten der tæller. Et DV cam, som skulle være super godt til prisen. Testen kan læses her (på engelsk): http://www.camcorderinfo.com/content/CamInfo-Select-2005.htm EDIT: Jeg har lige tilføjet dette cam: Panasonic PV-GS250 Som også ser ud til, at være kvalitet til prisen. Test kan læses via samme ovenstående link. Moef Redigeret af Moef |
|
|
tychsen
Sendt: 29-December-2005 kl. 21:11 |
Fordi TMPG DVD Author Pro (uden jeg ved det præcist) vel er et author-program og ikke et videoredigeringsprogram... Redigeret af tychsen |
|
Thorvald
Sendt: 29-December-2005 kl. 22:37 |
Tja - man kan ellers redigere med DVD Author Pro - i hvert fald klippe dele væk og så vidt jeg husker kan man også mere avancerede ting. Se mere her: DVD Author Pro. Men om det så kan de ting du gerne vil ved jeg ikke. Programmet er en sammenlægning af to programmer: Videoredigering og authoring.
Redigeret af Thorvald |
|
Thorvald. |
|
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |