recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ding, vi lander på en 1'er
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDing, vi lander på en 1'er

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 00:28
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg synes, at udsendelsen var dejligt rebelsk. Lige op i snotten på DR's egne jurister:
"Jo, man må gerne omgå geoblocking!"

DR har en meget speciel fortolkning af ophavsretsloven, specielt §75c.

Jeg har gennem længere tid (siden 2007) haft en diskussion med DR vedr. deres påstand om at men ikke må lave en kopi til personligt brug af deres webstreams. Her henviser de i øvrigt også til effektive tekniske foranstaltninger, som ikke eksisterer, og den famøse §75c.

Senere svar lyder således:

"Jeg forstår dit spørgsmål som hvorfor kan man ikke tage privat kopi af alle programmer, når der står i lovgivningen at man må. Årsagen er DR til byder vores tv-programmer som streaming. Det gør vi fordi vores brug af indhold på vores flader, herunder vores hjemmeside er reguleret i aftaler med rettighedshavere. Det betyder også at det ikke er al stof DR kan lægge til download."

De starter med at konstatere at lovgivningen giver mig denne ret, men så laver DR nogle skumle aftaler med tredjemand og så må jeg alligevel ikke? Nej, det giver altså ikke mening.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 07:04
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Indslaget om DVD-ripning var til gengæld tamt. Kulturministeriets skelnen mellem kopispærring og tilegnelsesspærring kom slet ikke med. I stedet siger IT-juristen bare "Kopispærring! Nix pille!".

Nu gik diskussionen alene på at lave en kopi i forbindelse med DVD.

Øh, ja? Det er jo det, jeg skriver i første sætning.

Den skelnen, jeg omtaler, tog netop udgangspunkt i DVD som eksempel, og den er opfundet af daværende kulturminister Brian Mikkelsen, som var den ansvarlige minister for Ophavsretsloven, da han skulle forklare, hvorfor loven ikke forbyder ripning af en beskyttet DVD med henblik på afspilning under Linux.

Det diskuteres vidt og bredt, om hans fortolkning også er gældende ved kopiering med henblik på lagring og derefter senere afspilning og ikke kun kopiering med henblik på umiddelbar afspilning. Men denne diskussion blev overhovedet ikke berørt, på trods af, at den ville vende svaret 180 grader.

Redigeret af Allan Olesen - 23-Marts-2011 kl. 07:05
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 14:23

Indslaget om DVD-ripning var til gengæld tamt. Kulturministeriets skelnen mellem kopispærring og tilegnelsesspærring kom slet ikke med. I stedet siger IT-juristen bare "Kopispærring! Nix pille!".

Nu gik diskussionen alene på at lave en kopi i forbindelse med DVD.

Øh, ja? Det er jo det, jeg skriver i første sætning.

Den skelnen, jeg omtaler, tog netop udgangspunkt i DVD som eksempel, og den er opfundet af daværende kulturminister Brian Mikkelsen, som var den ansvarlige minister for Ophavsretsloven, da han skulle forklare, hvorfor loven ikke forbyder ripning af en beskyttet DVD med henblik på afspilning under Linux.

Det diskuteres vidt og bredt, om hans fortolkning også er gældende ved kopiering med henblik på lagring og derefter senere afspilning og ikke kun kopiering med henblik på umiddelbar afspilning. Men denne diskussion blev overhovedet ikke berørt, på trods af, at den ville vende svaret 180 grader.

Det viser bare hvor meget loven er værd når der endnu ikke er dannet nogen form for præcedens på området. Jeg bruger f.eks. anyDVD til at rippe med. Nu ved jeg tilfældigvis at den er rigtig god til at smadre kopi sikringen på DVD'er - men der er ingensteder under selve ripningen at jeg bliver opmærksom på dette. Så hvis jeg ikke kender baggrunden fro anyDVD - hvilket ikke alle gør, så kan jeg ikke vide om DVD'en jeg ripper er beskyttet. Jeg sætter en skive i PC'en ripper og komprimerer til mp4. Er jeg "i god tro"? Der er jo ingen praktisk forskel om jeg ripper en beskyttet DVD eller en ikke beskyttet - så jeg har ikke mulighed for at "undgå" de beskyttede pga. mit valg af ripper software.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 20:03
Samme "problem" har jeg med ripning af CD. Jeg har efterhånden købt og rippet over 100 CD'er med dBpoweramp. Et par enkelte gange har jeg set tegn på sær opførsel, men jeg tror ikke, jeg een eneste gang har fået at vide, at CD'en er kopisikret. Så enten er kopisikring af CD'er ikke så udbredt, eller også holder programmet mig i uvidenhed.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 20:50
Nu er det normalt således med loven at "Dumhed ikke er en undskyldning". Min juraviden er desværre ikke så stærk at jeg kan komme med §'er på kopieringsområdet. Men vil mene at det ikke er lovligt at bryde kopisikringen med anyDVD bare fordi du ikke ved at den bryder sikringen.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 21:12

Samme "problem" har jeg med ripning af CD. Jeg har efterhånden købt og rippet over 100 CD'er med dBpoweramp. Et par enkelte gange har jeg set tegn på sær opførsel, men jeg tror ikke, jeg een eneste gang har fået at vide, at CD'en er kopisikret. Så enten er kopisikring af CD'er ikke så udbredt, eller også holder programmet mig i uvidenhed.

Programmet holder dig i uvidenhed. Har prøvet med adskillige CD med Copy Protection og dBPowerAmp kopiere dem uden problemer.

Synes i øvrigt, at det var fint at Nicolai holdt sig væk fra programmet, så han ikke påvirkede juristen, og vi kunne få en fair orientering om hvad vi må og ikke må. Og det fik vi, næsten....

Som andre skriver, er det kun spørgsmålet om hvad en effektiv kopisikring på en DVD er.
Er den effektiv når en 14 år gammel norsk dreng, Jon, kan knække den eller er den effektiv når kopierings programmer ikke længere kan kopiere DVD'en.
Efter min mening Nej til det første og Ja til det sidste, men hvor går grænsen så?
Det tror jeg ikke at vi nogensinde får at vide.
Nogen vil blive - og er - dømt for kopiering, men der har man udelukke fokuseret på den 'skade' - det tab de har voldt (teoretisk set).

Ding vi lander på en flot SmileSmileSmileSmileSmile

mvh Infinity
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 21:42

Hvor diskuteres det vidt og bredt? Blandt jurister eller på diverse forums?

Det er ikke 100% klart hvad der er en effektiv teknisk foranstaltning (DVD CSS er dog, uanset DVD Jon's indsats, da CSS er nævnt temmelig direkte i bemærkningerne), men at du ikke må omgå den fremgår til gengæld klart af §75c.

Imidlertid regulerer §75c kun omgåelse i forbindelse med handlinger som i øvrigt er reguleret af ophavsretsloven. Privatkopiering er reguleret af §12, altså er kopiering omfattet af §75c. Afspilning i dit private hjem er ikke reguleret af ophavsretsloven. Derfor betyder §75c intet her, og du må gerne omgå en effektiv teknisk foranstaltning for at afspille.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Nu er det normalt således med loven at "Dumhed ikke er en undskyldning". 

Når du udtaler dig så generelt, tror jeg, du først skal have juraen lidt bedre på plads.

Uvidenhed om, at en handling er ulovlig, er normalt ikke en undskyldning.

Uvidenhed om, at man har begået handlingen, ER derimod i mange tilfælde et brugbart forsvar. For eksempel kræver næsten samtlige straffelovsovertrædelser forsæt for at være strafbare - og man kan jo ikke have forsæt til en handling, man ikke ved eller burde vide, at man er i gang med at begå.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, om overtrædelser af forbuddet mod at bryde en kopisikring kræver forsæt for at kunne retsforfølges. Det er dog også et lidt hypotetisk spørgsmål, da det vil være svært at få nogen til at rejse en sag mod en person, der bryder en kopisikring for at udføre en i øvrigt lovlig kopiering. (Flere personer har faktisk forsøgt at fremprovokere en sådan sag mod sig selv uden held. Antipiraterne ved udmærket, hvilke kampe de skal afholde sig fra.)

Eventuelle sager vil enten blive rejst mod personer, der ulovligt har distribueret det kopierede materiale (og så er DET jo i sig selv den store overtrædelse, som man vil gå efter), eller også vil de blive rejst mod de personer, der sælger udstyr eller programmer til at udføre kopiering. Sidstnævnte vil nok have noget sværere ved at påberåbe sig manglende forsæt, hvis de har indrettet udstyret eller programmet, så det kan bryde en kopisikring.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 23:14

Hvor diskuteres det vidt og bredt? Blandt jurister eller på diverse forums?

Jeg har en kraftig fornemmelse af, at spørgsmålet kun har interesse hos os forbrugere, og at juristerne er revnende ligeglade, fordi der ikke er penge i at opnå en afklaring.

Det er ikke 100% klart hvad der er en effektiv teknisk foranstaltning (DVD CSS er dog, uanset DVD Jon's indsats, da CSS er nævnt temmelig direkte i bemærkningerne), men at du ikke må omgå den fremgår til gengæld klart af §75c.

Imidlertid regulerer §75c kun omgåelse i forbindelse med handlinger som i øvrigt er reguleret af ophavsretsloven. Privatkopiering er reguleret af §12, altså er kopiering omfattet af §75c. Afspilning i dit private hjem er ikke reguleret af ophavsretsloven. Derfor betyder §75c intet her, og du må gerne omgå en effektiv teknisk foranstaltning for at afspille.

Bemærk, at jeg brugte ordet "afspilning" på begge sider af "eller". Det var der en grund til.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 01:28

Bemærk, at jeg brugte ordet "afspilning" på begge sider af "eller". Det var der en grund til.

Jo, men al kopiering sker vel med henblik på senere afspilning, så din definition vil gøre §75c nærmest indholdsløs, hvilket næppe var hensigten.
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 08:27
Jeg så det via DR arkiv i går aftes, jeg syntes det var et godt program, men jeg er også en af dem der er glad for at lytte til P1, og det var faktisk et Harddisken light udgave på TV.
Det kan godt være der tager de lovlige (genbrugs) indlæg op igen, som du skriver hummelmose, men det er åbenbart de indlæg der har skabt noget debat på dings hjemmeside, så jeg syntes da det er relevant at spørge en fagperson til råds, og lade seerne få et (tæt på) klart ja/nej svar.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 20:20

Jo, men al kopiering sker vel med henblik på senere afspilning, så din definition vil gøre §75c nærmest indholdsløs, hvilket næppe var hensigten.

Nej, det gør absolut ikke bestemmelsen indholdsløs. Jeg kan jo ikke lave en DVD-kopi af en DVD og påstå, at det er af hensyn til afspilning (medmindre jeg har et kompatibilitetsproblem, som kan løses på denne måde.)

Jeg synes sagtens, man kan argumentere for, at ripning til en NAS og efterfølgende afspilning over en netværksafspiller er en del af en samlet afspilningsløsning. Om den holder i retten, er der vel ingen, der med sikkerhed ved, og derfor kan man ikke bare ignorere denne tolkning.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu