|
Dirac vs..??? |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo mere group delay, jo mere udtværing af transienterne. Det opfattes som "larm/støj" i stedet for silke blød detaljeret diskant/øvre mellemtone, tror jeg nok :-)
|
|
![]() |
|
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
Jeg har horn.. Silkeblødt er ikke i mit ordforråd hehe.. Men dvs. dårlig group delay = utydelig larm.. Og god = klarhed?
|
|
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Ja lige nøjagtig. Tror det kan sammenlignes med forvrængning, noget der irriterer vores ører. Jeg syntes nu Bowiecool's horn drog stor udnyttelse af det, det blev en del mere behageligt og lytte til, syntes jeg. Når han får hans minidsp op og køre syntes jeg det kunne være meget interessant og sammenligne det med Dirac igen!
|
|
![]() |
|
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
Du syntes ikke horn er "hårde"?
Jeg oplever lidt af det du siger når jeg EQ'er højere end 8-900 hz.. Det bliver ubehageligt ved eks. -13 istedet for -10. Det bliver for skarpt, dog hverken utydeligt eller "støjende".. Om det er vores individuelle måder at opfatte det på skal jeg ikke kunne sige! |
|
|
|
![]() |
|
Ja det er nok vores ordvalg der er forskellige. Jo syntes da Bowiecool's var hårdt og lytte til, dette opfattede jeg dog som om at det generelle lyd tryk var en del højere end det jeg er vant til hos mig selv, da der var også flere effekter som man mærkede fysisk i kroppen. Men når Dirac kommer på har vi alle steder/setups kunne spille højere uden det blev anstrengende/ hårdt og lytte til.
Da Søren fremviste Dirac hos dig, lod i da Dirac korrigere hele vejen op, eller stoppede i da også ved 800hz? |
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
det roll off man tilføjer , har rigtig meget at sige ang hård og harsh lyd.
|
|
![]() |
|
Måske misforstår jeg dig, men jeg mener ikke udmattende, bare en "hård lyd" .. Opfatter en dome som let og fin, hvor en compression driver er mere lige på og hårdt - hvis det giver nogen form for mening..
Det er et års tid siden, jeg mener det var til 1 kHz, ellers var det hele vejen.. 😕 |
|
|
|
![]() |
|
submaniac ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 13-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 471 |
Min erfaring er at hårdhed/harsh/skarp lyd ofte er mellemtonen og høres ofte i dialogen. Stemmer er typisk 80-300hz til 3500hz og den største mængde energi i lyden ved stemner er ca 300hz. Ved at kigge på en spectrum analyzer kan man tydeligt se de fundamentale toner i fx dialog er langt væk fra "diskant" området på en typisk højtaler.
Hvis dialog opleves hård eller generel hård lyd så prøv at sænke 300-800hz Naturligvis er generel rolloff som regel en god ide og FOR meget energi/output i 4-10000hz vil også være ubehageligt. At hæve fx 5-6000hz gør ikke lyden decideret hård men ændrer klangen. Prøv at hæv 5db 300-800hz og mærk smerten når der råbes i en film. Dernæst tror jeg vi kan opleve forvrængning netop i mellemtonen når vi lytter højt og THD lyder altid hårdt. |
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Jeg er meget enig med submaniac. Ift. den konstante snak om, at IIR-filtre har negativt impact på fase og group delay, så er det en sandhed med modifikationer. Det svarer lidt til at vælge det korrekte værktøj - verdens bedste skruetrækker vil være en virkelig dårlig hammer. Men det gør jo ikke skruetrækkeren til et dårligt stykke værktøj? Hvis man blindt påstår, at FIR/mixed-phase er bedre end IIR, så er det fordi man ikke forstår de måder man kan bruge tingene på. Med FIR-filtre kan man, som Armarni siger, korrigere ekstremt nøjagtigt i de højere frekvenser uden det påvirker group delay og fase negativt som det vil være tilfældet med IIR-filtre. Men hvorfor vil man nogensinde have behov for, at lave så drastist EQ i de højere frekvenser? Enten er det en dårligt konstrueret højttaler eller også har man målt i én enkelt position - ingen af delene er ting man gerne vil fixe med EQ. Dét man derimod gerne vil i de højere frekvenser, er at følge en bestemt target kurve, hvilket med IIR-filtre vil være at lave nogle brede slope filtre som heldigvis ikke har en negativ impact på fase eller group delay. I en tråd på AVSForum, er der postet følgende graf. Det er målt i REW via analog udgang når der køres 20-20khz signal. Dvs. det burde være en ret linje, men den viser hvilke filtre der er sat op. Øverste er Audyssey, midterste er Dirac og nederste er manuel IIR-filtre. ![]() Det er ret tydeligt at se forskellen. Personen der lavede det, sagde at rød var dårligst, gul lød bedre og grøn bedst.
Redigeret af Jonas_h - 11-Marts-2015 kl. 09:35 |
|
![]() |
|
Troelsfilm ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Juli-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 399 |
@ Jonas H ![]() Troels
Redigeret af Troelsfilm - 11-Marts-2015 kl. 09:47 |
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
jeg forstår slet ikke den graf. Det ligner det samme sweep ved forskellig volumen og forskellig smoothing
|
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Grafen viser, hvordan filtrene efter korrektion påvirker signalet for at nå den samme target kurve på højttaleren. Det er ikke en højttaler der er målt, men det er pre-outs på receiver der er målt.
Volume er blot ændret så man kan se dem side-by-side. Alle grafer er uden smoothing. EDIT: Link til tråden: http://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/1350451-jbl-synthesis-calibration-video.html (Som jeg faktisk selv startede i tidernes morgen, fordi jeg undrede mig over at JBL's korrigering til over 100.000 brugte så "simple" teknikker...)
Redigeret af Jonas_h - 11-Marts-2015 kl. 10:03 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |