recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY RIAA
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY RIAA

 Besvar Besvar Side  123 12>
Forfatter
Besked
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DIY RIAA
    Sendt: 08-Februar-2016 kl. 14:09
Hej i forum

Jeg pulser på at bygge en RIAA preamp til min MC pickup, og har kigget på denne:
http://www.analogmetric.com/goods.php?id=1716

Tænkte evt. at adskille forstærker og strømforsyning fysisk og forbinde dem gennem en lysdiode, a la denne:
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=8

Erfaringer med ovenstående er meget velkomne.


Mvh.
M
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 14:31
Det RIAA-trin fra LC Audio er helt groteskt designet. En opamp som AD844 med en slew rate på over 2000V/μs er helt sindssyg at bruge til lydapplikationer, hvor en slew rate på 3V/μs er mere end rigeligt til selv det mest dynamiske signal. Og en båndbredde på 60MHz er mindst lige så absurd når vi snakker gengivelse af lyd, selv hvis vi skal tage højde for quadrafoniske plader med 30KHz pilottone.

AD844 er designet til bl.a. videobrug hvor der er brug for høje frekvenser. Det kan sagtens være at det er "opamps'enes Ferrari", men at bruge den til lyd svarer nogenlunde til at låse omtalte Ferrari fast i 6. gear og så prøve at trille rundt i Københavns myldretidstrafik. Fuldstændigt malplaceret, og en opamp der bruges så langt uden for dens tiltænkte parametre vil ofte være ustabil og give dårlig ydelse.

AD743 er lidt mindre sindssyg, med en fornuftig slew rate på 2,8V/μs, men stadig en vanvittig båndbredde på 4,5MHz. Den er specifikt lavet til brug i sonar og lignende.

Undskyld ubruddet, jeg havde brug for at lukke lidt galde ud over den slags design hvor de bare tager de dyreste dele og tror at de er bedre af den grund. Jeg håber dit projekt kommer til at være bare lidt mere fornuftigt designet, 12AX7-røret er jo rent faktisk designet til lydapplikationer :-)


Redigeret af HenrikStevn - 08-Februar-2016 kl. 14:33
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 15:25
Kan jeg få lov at blive slettet 
Har skrevet til Ole (moderator) og beskeden er læst men intet sker.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Det RIAA-trin fra LC Audio er helt groteskt designet.


Ja, men det er ren pisse god RIAA.

Har du lyttet til den?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Det RIAA-trin fra LC Audio er helt groteskt designet.


Ja, men det er ren pisse god RIAA.

Har du lyttet til den?


Klaus

Det er den sikkert.

Men den kunne være lavet mindst lige så godt med væsentligt billigere komponenter.

Jeg betvivler ikke at den udfører sin funktion udemærket (det skal den også til den pris!), men det sker på trods af deres komponentvalg, ikke på grund af dem.


Redigeret af HenrikStevn - 08-Februar-2016 kl. 17:34
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Det er den sikkert.

Men den kunne være lavet mindst lige så godt med væsentligt billigere komponenter.



Hvor ved du det fra?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Det er den sikkert.

Men den kunne være lavet mindst lige så godt med væsentligt billigere komponenter.



Hvor ved du det fra?


Klaus

Fra de samme teoribøger som han har alt sin anden "viden" fra omkring forstærkere og DACs osv
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Det er den sikkert.

Men den kunne være lavet mindst lige så godt med væsentligt billigere komponenter.



Hvor ved du det fra?


Klaus

Læs siden og læs databladene for de opamps de bruger, AD844 og AD743. De er designet til helt andre anvendelser, og det er rent held at de rent faktisk fungerer så godt som de trods alt gør til lyd.

Det er helt tydeligt at de opamps er valgt pga. deres voldsomme ydelse (2000V/µs! 60MHz!), fordi store tal sælger. Men faktum er bare at selv hvis man havde et signal på 100KHz som gik direkte fra nul til 144dB (fuld 24-bit dynamik), så kræver det stadig kun en slew rate på mindre end 4V/µs. At bruge opamps som er så voldsomt overdimensionerede er en opskrift på støj og forvrængning.

Jeg forstår godt at det er sjovt at bruge forskellige dimser og komponenter på måder som de ikke er beregnet til. Man skal bare ikke rende rundt og påstå det er bedre end at bruge nogle mere velegnede komponenter.

Og se på ydelsen:

Signal / noise ratio 88 dB (A) 47k
Distorsion THD <0,1% 20-20.000 Hz

Og sammenlign så med f.eks. min NAD C165BEE (som åbenbart bare er "mid-fi"):

Signal/Noise ratio, IHF A-weighted MM >86 dB
THD (CCIF IMD, DIM 100) <0.009% (ref. 20 Hz – 20 kHz)
RIAA response accuracy ± 0.3 dB (ref. 50 Hz – 20 kHz) - (Det skriver LC Audio intet om på deres side)

Potentielt hele 2dB bedre signal/støjforhold, men med væsentligt højere forvrængning, hvis ingen af dem snyder på vægtskålen. Til et format (LP) som kæmper med at opnå 70dB signal/støjforhold under optimale forudsætninger.

Det er helt hen i vejret til den pris.


Redigeret af HenrikStevn - 08-Februar-2016 kl. 19:43
Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 21:04
Hej Henrik
Tak for din galde
Jeg påskønner alle erfaringer og holdninger. Specielt når de kommer fra personer der ved hvad de taler om. Og relativt til min viden indenfor RIAA, skal der ikke så meget til

Jeg påtænker ikke at gå efter LC Audio's RIAA, men kun overføre deres separation imellem strømforsyningen og forstærkerdelen til MC preamp'en fra Analog Metrix. I mine uskyldige øre, lyder solcelle/lysdiode konceptet super smart. Eller hvad? Konceptet har, mig bekendt, ikke rigtig vundet indpas?

Kommentarer til Analog Matrix's 12AX7 phono MM/MC preamp er også meget velkomne.

Ville den anbefalede strømforsyning: http://www.analogmetric.com/goods.php?id=2023 være et over-kill, hvis den alligevel kun skal trække et par lysdioder?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 21:09
Det er et meget interessant koncept med en lyskoblet strømforsyning. Måske lidt fjollet, når man tænker på at det fint lykkes for andre at undgå støj med helt almindelige strømforsyninger, men man skal jo også have det sjovt ind i mellem.

Du får dog næppe overført den påkrævede spænding til rørene kun via lysdioder og lyssensorer ;-)
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 21:25
Jeg ville glemme alt om projektet og købe sådan en her.



Man kan se på data over de røde streger at den simpelthen lyder fremragende

Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 21:33
God pointe
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu