recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY RIAA
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY RIAA

 Besvar Besvar Side  <1 9101112>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Fungerende realitetssans, og den havde jeg sgu ikke set komme fra dig.
Tænk en gang, at være så begrænset i sin opfattelse af verden, at man ikke kan eller vil acceptere, at nogen kan noget andre ikke kan.
Tænk, at man konstant skal bruge så mange forklaringer på, at andre kan opleve og høre en forskel, fordi man måske selv er inkompetent på det område.
Det må da være trist, at hele livet opleves via teorier i så udtalt grad, at man ikke under sig en mulig aha oplevelse.


Det handler ganske enkelt om at dem, der ellers påstår at kunne høre forskel, pludselig ikke kan høre forskel alligevel når de deltager i en blindtest.

Det synes jeg er ret sigende for hvor hørbare de omtalte forskelle i virkeligheden er.

Når du nu er så velbevandret udi teorier, hvorfor så ikke bruge lidt tid på, at læse om hvordan hørelsen virker. Du har jo sikkert læst hvordan hjernen udvisker/sletter lytteindtryk, og hvor hurtigt det sker. Eller hvor lidt man skal bevæge sig, førend det man hører ændrer karakter.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Når du nu er så velbevandret udi teorier, hvorfor så ikke bruge lidt tid på, at læse om hvordan hørelsen virker. Du har jo sikkert læst hvordan hjernen udvisker/sletter lytteindtryk, og hvor hurtigt det sker. Eller hvor lidt man skal bevæge sig, førend det man hører ændrer karakter.


Hvis jeg ikke husker helt forkert, så har vi vist været omkring det emne allerede i en tidligere tråd, hvor vi var enige om at den ekoiske hukommelse ikke rækker længere end 3-5 sekunder, hvorefter man ikke længere kan sammenligne lydindtryk direkte 1:1.

Det er derfor kontrolleret dobbelt blindtest med mulighed for øjeblikkeligt skift mellem de testede inputs er den eneste pålidelige måde at sammenligne lydindtryk på.
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 16:45
Det her er sgu hylene morsomt. Den fedeste tråd på Recordere i mands minde. Fortsæt endelig underholdningen.
     carsten
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Fungerende realitetssans, og den havde jeg sgu ikke set komme fra dig.
Tænk en gang, at være så begrænset i sin opfattelse af verden, at man ikke kan eller vil acceptere, at nogen kan noget andre ikke kan.
Tænk, at man konstant skal bruge så mange forklaringer på, at andre kan opleve og høre en forskel, fordi man måske selv er inkompetent på det område.
Det må da være trist, at hele livet opleves via teorier i så udtalt grad, at man ikke under sig en mulig aha oplevelse.


Det handler ganske enkelt om at dem, der ellers påstår at kunne høre forskel, pludselig ikke kan høre forskel alligevel når de deltager i en blindtest.

Det synes jeg er ret sigende for hvor hørbare de omtalte forskelle i virkeligheden er.

Når du nu er så velbevandret udi teorier, hvorfor så ikke bruge lidt tid på, at læse om hvordan hørelsen virker. Du har jo sikkert læst hvordan hjernen udvisker/sletter lytteindtryk, og hvor hurtigt det sker. Eller hvor lidt man skal bevæge sig, førend det man hører ændrer karakter.


Men det forhindrer jo hverken dig eller de andre audiofile i at udtale sig om hvilket kabel, apprat, op-amp, you name it, der lyder bedst og på hvilken måde de adskiller sig lyttemæssigt, på trods af af den logiske konsekvens af dit argument om "hørelses hukommelsen" er, at man efter ganske få sekunder ikke længere kan huske hvordan noget lyder og dermed heller ikke kan sammenligne det.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Fungerende realitetssans, og den havde jeg sgu ikke set komme fra dig.
Tænk en gang, at være så begrænset i sin opfattelse af verden, at man ikke kan eller vil acceptere, at nogen kan noget andre ikke kan.
Tænk, at man konstant skal bruge så mange forklaringer på, at andre kan opleve og høre en forskel, fordi man måske selv er inkompetent på det område.
Det må da være trist, at hele livet opleves via teorier i så udtalt grad, at man ikke under sig en mulig aha oplevelse.


Det handler ganske enkelt om at dem, der ellers påstår at kunne høre forskel, pludselig ikke kan høre forskel alligevel når de deltager i en blindtest.

Det synes jeg er ret sigende for hvor hørbare de omtalte forskelle i virkeligheden er.

Når du nu er så velbevandret udi teorier, hvorfor så ikke bruge lidt tid på, at læse om hvordan hørelsen virker. Du har jo sikkert læst hvordan hjernen udvisker/sletter lytteindtryk, og hvor hurtigt det sker. Eller hvor lidt man skal bevæge sig, førend det man hører ændrer karakter.


Men det forhindrer jo hverken dig eller de andre audiofile i at udtale sig om hvilket kabel, apprat, op-amp, you name it, der lyder bedst og på hvilken måde de adskiller sig lyttemæssigt, på trods af af den logiske konsekvens af dit argument om "hørelses hukommelsen" er, at man efter ganske få sekunder ikke længere kan huske hvordan noget lyder og dermed heller ikke kan sammenligne det.

Nu er der såmænd kabler jeg heller ikke har kunnet høre forskel på, men har da haft oplevelser med kabler for nyligt, hvor der var meget stor forskel. Det var dog på et andet setup, det nuværende setup gav ikke samme aha oplevelse, men en forskel var der. Men efter ganske kort tids lytning, var indtrykket, at det lød vel som det andet. Men alligevel, ved hvert skifte kom en lille ændring i diskant, hvorimod det andet var varmere i lyden. Men hvis jeg blot var kommet ind til et spillende setup, havde jeg nok ikke sagt, at her var der vist skiftet kabler ud.
Den oplevelse har jeg kun haft, da mit strømkabel til forstærker var blevet fasevendt, hvor jeg i flere dage undrede mig over, at den tonale gengivelse havde ændret sig.
Hvis der overhovedet skal være mulighed for, at eventuelle forskelle skal erkendes, kræver det, at anlæg og den indspilning man vælger er gennemlyttet til mindste detalje. Med andre ord, noget man har afspillet måske i flere år, som er udvalgt fra samlingen som en sublim indspilning.
Jeg har gennem årene udvalgt lidt reference indspilninger, som vel på alle anlæg vil fremstå som geniale indspilninger. Her kender jeg til mindste detalje, at nu knirker stolen guitaristen sidder på, eller nodebladet vendes osv. Alle disse detaljer vil jeg som det første lede efter, ved udskiftning af dele i setup, er der afvigelser i forhold til mangler eller det modsatte. Min erfaring her er, at alle kabler gengiver mikrodetaljerne, men dog ikke med samme tydelighed. Det er heller ikke givet, at der er tonale forskelle, og hvis/når der er, kan de s...... være svære at spotte. Her skal en enkelt passage udvælges, helst med en hi-hat eller anden form for bækken, og fuld koncentration kun om denne instrumentdel. Er der tonale afvigelser på de udvalgte kabler, så vil de for det meste fremstå som enten skarpe eller varme i gengivelsen. og hvis den tonale balance er ens, så kan man lytte efter udklingning af bækken/hi-hat.
Ovenstående er min tilgang til lyttetests, andre gør det måske på en anden måde.

Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 20:21
Og alligevel er det da sjovt at disse påståede forskelle på kabler osv. har det med at forsvinde som dug for solen når de afprøves i en dobbelt blindtest, selv når folk selv vælger musikken og bruger deres eget anlæg.

Man skulle jo nærmest tro at det var indbildning og ønsketænkning :-)
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Nu er der såmænd kabler jeg heller ikke har kunnet høre forskel på, men har da haft oplevelser med kabler for nyligt, hvor der var meget stor forskel. Det var dog på et andet setup, det nuværende setup gav ikke samme aha oplevelse, men en forskel var der. Men efter ganske kort tids lytning, var indtrykket, at det lød vel som det andet. Men alligevel, ved hvert skifte kom en lille ændring i diskant, hvorimod det andet var varmere i lyden. Men hvis jeg blot var kommet ind til et spillende setup, havde jeg nok ikke sagt, at her var der vist skiftet kabler ud.
Den oplevelse har jeg kun haft, da mit strømkabel til forstærker var blevet fasevendt, hvor jeg i flere dage undrede mig over, at den tonale gengivelse havde ændret sig.
Hvis der overhovedet skal være mulighed for, at eventuelle forskelle skal erkendes, kræver det, at anlæg og den indspilning man vælger er gennemlyttet til mindste detalje. Med andre ord, noget man har afspillet måske i flere år, som er udvalgt fra samlingen som en sublim indspilning.
Jeg har gennem årene udvalgt lidt reference indspilninger, som vel på alle anlæg vil fremstå som geniale indspilninger. Her kender jeg til mindste detalje, at nu knirker stolen guitaristen sidder på, eller nodebladet vendes osv. Alle disse detaljer vil jeg som det første lede efter, ved udskiftning af dele i setup, er der afvigelser i forhold til mangler eller det modsatte. Min erfaring her er, at alle kabler gengiver mikrodetaljerne, men dog ikke med samme tydelighed. Det er heller ikke givet, at der er tonale forskelle, og hvis/når der er, kan de s...... være svære at spotte. Her skal en enkelt passage udvælges, helst med en hi-hat eller anden form for bækken, og fuld koncentration kun om denne instrumentdel. Er der tonale afvigelser på de udvalgte kabler, så vil de for det meste fremstå som enten skarpe eller varme i gengivelsen. og hvis den tonale balance er ens, så kan man lytte efter udklingning af bækken/hi-hat.
Ovenstående er min tilgang til lyttetests, andre gør det måske på en anden måde.



Det kan du jo ud fra dit eget argument ikke vide, eftersom dit eget argument er at man ikke kan huske hvordan noget lyder efter få sekunder. Bla. derfor kan man ikke lave en blindtest siger du. Når du efter et par sekunder har glemt din reference så kan du ikke vide om noget andet lyder bedre, dårligere eller i det hele taget anderledes end lige før. Det er den logiske følge af dit eget "lyd hukommelses argument". Lyder som om du har malet dig op i en krog. Du kan ikke sidde på alle stolene og flytte rund på målstolperne efter hvad der tilfældigvis passer til dagens audiofile påstand.


Redigeret af Flash! - 18-Februar-2016 kl. 21:36
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 22:05
Sæt dig ind i hvordan hørelsen fungerer, så kan vi tage den derfra.
Du kan høre en forskel, hvis den er der, men du har kun omkring fem sekunder. Efter de ca fem sekunder ( nogle er dog målt til ti sekunders hukommelse ), sletter hjernen dine tidligere lydindtryk. Derfor er det umuligt, at udpege forskelle, hvis de ikke i dit vindue på små fem sekunder fremstår lysende klart. Hukommelsen regnes fra det tidspunkt, din hjerne modtager de nye input.
Og argumentet er ikke mit, det er videnskabeligt bevist.

Redigeret af JeTex - 18-Februar-2016 kl. 22:06
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Sæt dig ind i hvordan hørelsen fungerer, så kan vi tage den derfra.
Du kan høre en forskel, hvis den er der, men du har kun omkring fem sekunder. Efter de ca fem sekunder ( nogle er dog målt til ti sekunders hukommelse ), sletter hjernen dine tidligere lydindtryk. Derfor er det umuligt, at udpege forskelle, hvis de ikke i dit vindue på små fem sekunder fremstår lysende klart. Hukommelsen regnes fra det tidspunkt, din hjerne modtager de nye input.
Og argumentet er ikke mit, det er videnskabeligt bevist.


Jeg vil da gerne tro på at der er rigtigt. Jeg argumenterer i hvert fald ikke for at det er forkert. Jeg argumenterer for at den logiske konsekvens af argumentet er at det ikke er muligt at afgøre om et apparat lyder bedre eller dårligere end at andet fordi man, i følge argumentet, "glemmer" hvordan noget lyder. "hjernen udvisker/sletter lytteindtryk" som du selv siger. Hvordan skal man så nogen sinde kunne vide om den ene DA konverter, op-amp, kabel osv videre er bedre, dårligere eller bare anderledes når man har "glemt" hvordan det man sammenligner med lyder efter bare 5 (fem) sekunder.

I øvrigt vil jeg da sige at hvis der er rigtigt at klokken først "starter" fra de ny indtryk begynder, så vil det da være fint nok med en blindtest, for ifølge argumentet begynder dine 5 sekundfer jo først efter man i ro og mag har skiftet til et et nyt kabel eller hvad det nu er man tester. Eller hvorfor er det nu lige at det ikke gælder alligevel?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 22:33
Hvis forskellen står lysende klart, kan fem sekunder være nok. Men er man blot det mindste i tvivl, fordi forskellen ikke er stor nok, så er løbet jo kørt. Eller i bedste/værste fald, så bliver det rent gætværk.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 22:35
Du kan godt selv høre at det er langt ude, ikk? LOL
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 23:38
Hvorfor fortsætter i med at hælde brændstof på DataHenrik? Fat det nu: MANDEN ER INTET ANDET END EN TROLL! Han lever for at få jer op at køre...
Gør som på andre fora - ignorér DataHenriks indlæg.

"En troll er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, bl.a. i nyhedsgrupperne (også benævnt Usenet), hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og "bide på krogen". Trolls ses meget ofte på sider som Youtube og Facebook

Det er fra denne praksis, og ikke ved sammenligning med mytologiens trolde, at dette fænomen oprindeligt fik sit navn. Konkret henviser det til det engelske verbum "to troll" (dansk: trolling), der er en fiskemetode, hvor man slæber en krog med påsat madding gennem vandet og venter på, at noget skal bide på; i lystfiskerjargon taler man på dansk om "at dørge". Parallellen til de mere kendte trolde var oplagt, og i dag trækker forestillingerne om trolls i udbredt grad på mytologiens trolde – således ser man ofte, at folk, der svarer på en trolls indlæg, bliver bedt om ikke at "fodre trollen".

En troll anvender som regel en række forskellige metoder til at narre folk. Én metode er at fremsætte en stribe meget skarpt formulerede afvisninger af det fælles værdigrundlag, der findes i en nyhedsgruppe, eksempelvis ved at afvise guders eksistens i en diskussionsgruppe om religiøse spørgsmål. En anden arbejdsmetode er at krydsposte et indlæg til flere grupper, således at svar fra én gruppe kan ses i begge grupper. Her vil en troll så vælge to grupper, hvor deltagerne har meninger og debatformer, der adskiller sig meget fra hinanden, for eksempel en selvhjælpsgruppe for alkoholikere og en gruppe for ølbryggere. Her kan en troll typisk nøjes med et enkelt indlæg, der udfordrer deltagerne i den ene gruppe, hvorefter diskussionen ofte vil udvikle sig eksplosivt."


M.v.h
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 9101112>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu