recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY RIAA
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY RIAA

Besvar Besvar Side  <1234 12>
Forfatter
Besked
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Jeg ville glemme alt om projektet og købe sådan en her.

Man kan se på data over de røde streger at den simpelthen lyder fremragende

Godt valg.

Det er (både objektivt og subjektivt) en rigtigt god RIAA-forstærker.

Men nu handler denne slags projekter jo om at prøve at lave nogle ting selv, og det er der intet galt i  :-)

Redigeret af HenrikStevn - 08-Februar-2016 kl. 21:44
Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 21:38
@Thomas
Ved godt at jeg kan købe en færdig og bedre RIAA. Men jeg vil nu have hands-on.
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 08-Januar-2016
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Mouse Mouse skrev:

@Thomas
Ved godt at jeg kan købe en færdig og bedre RIAA. Men jeg vil nu have hands-on.

Med rør kommer du nok ikke til at få de superdata som er yderst vigtig for LP afspilning.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Læs siden og læs databladene for de opamps de bruger, AD844 og AD743. De er designet til helt andre anvendelser, og det er rent held at de rent faktisk fungerer så godt som de trods alt gør til lyd.

Hvor ved du det fra?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Læs siden og læs databladene for de opamps de bruger, AD844 og AD743. De er designet til helt andre anvendelser, og det er rent held at de rent faktisk fungerer så godt som de trods alt gør til lyd.

Hvor ved du det fra?

Klaus

Læs databladene.

De er frit tilgængelige fra Analog Devices. Der står alt man overhovedet kunne ønske sig om de nævnte opamps, og hvad de er designet til.

Vi må formode at Analog Devices har ret godt styr på deres egne designs.

Hvis man fuldstændigt ignorerer det og bare kører på med en semi-tilfældig opamp som er fuldstændigt latterligt overkill til det kredsløb man laver, så gør man det unødigt svært (og dyrt) for sig selv.

Redigeret af HenrikStevn - 08-Februar-2016 kl. 22:48
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 23:16

Læs databladene.

Nej Henrik.
Du får ikke noget ud af at læse databladene.
Du får noget ud af at lytte til de kredsløb du konstruerer.

Har du lyttet til den nævnte RIAA?

Klaus
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 00:01
Det er første og sikkert også sidste gang at jeg er stødt på en der har købt hele sit anlæg udfra data Big smile

Så kan man jo egentlig ret nemt og billigt få sig et super anlæg, hvis data tæller mere end lyd.
Hver gang der er en der spørger; Hvordan spiller det egentlig, så skal man bare slå de fine data op og sige: Lige så godt som alt andet med de her data LOL Det er til at få mavekrampe af at nogle tror så meget på data at man simpelthen ikke kan få sig selv til at høre forskel..... der stoles så meget på papir at alt lyder ens LOLLOLLOL

Dog kender jeg en der for nogle år siden (ca 15) anbefalede Dali 400 til en anden fordi de havde fået 4 stjerner ud af 5 Confused
Det skal så også lige siges at personen der anbefalede de Dali 400, havde høreapparat Wink

Og så er det ikke engang en joke
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 09:44

Læs databladene.

Nej Henrik.
Du får ikke noget ud af at læse databladene.
Du får noget ud af at lytte til de kredsløb du konstruerer.

Har du lyttet til den nævnte RIAA?

Klaus

Jeg er ikke i tvivl om at den omtalte RIAA lyder helt fint, ganske sikkert lige så godt som den indbyggede i min forforstærker eller den førnævnte fra Pro-Ject. Jeg ser ingen grund til at jeg skulle spilde penge på at købe det RIAA-modul, når det jeg allerede har beviseligt langt overgår LP-format i sig selv, i ydelse og linearitet.

Det jeg kritiserer er grundlaget for deres design, nemlig at vælge den største og vildeste opamp de kan finde, fordi satser på at store "imponerende" tal sælger.

Når man vælger en så hurtig opamp med kæmpe båndbredde, så er dens ydelse mere eller mindre udokumenteret ved de lave hastigheder og lille båndbredde der kræves til lyd. Det er selvfølgelig fint at de har fået den til at virke alligevel, men de havde sparet både tid, penge og besvær ved at vælge en mere passende opamp til formålet. Det er helt basalt elektronikdesign, som de åbenbart har glemt eller vælger at ignorerer for at kunne sælge til audiofile som er nemme at imponere med store tal.

Redigeret af HenrikStevn - 09-Februar-2016 kl. 09:46
Til top
mwthrane2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Januar-2015
Sted: Danmark
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mwthrane2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 09:45
I er pinlige at høre på :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 10:14

Jeg er ikke i tvivl om at den omtalte RIAA lyder helt fint, ganske sikkert lige så godt som den indbyggede i min forforstærker eller den førnævnte fra Pro-Ject.

Du er sikker - du har altså ikke lytte til den og sammenlignet med andre?

Du kan kigge i datablade og hvad ved jeg, når LC bygger noget, så tester og tester og tester de med forskellige komponenter - og har flere eksemplarer de tweaker på og tester og tester og sammenligner med andre produkter og tidligere udgaver af deres egne.

Klaus
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 10:48

Jeg er ikke i tvivl om at den omtalte RIAA lyder helt fint, ganske sikkert lige så godt som den indbyggede i min forforstærker eller den førnævnte fra Pro-Ject.

Du er sikker - du har altså ikke lytte til den og sammenlignet med andre?

Du kan kigge i datablade og hvad ved jeg, når LC bygger noget, så tester og tester og tester de med forskellige komponenter - og har flere eksemplarer de tweaker på og tester og tester og sammenligner med andre produkter og tidligere udgaver af deres egne.

De er sikkert dygtige nok, det er de nødt til at være for at få en så malplaceret opamp til at virke nogenlunde i lydsammenhænge.

Det du siger er at de udvikler elektronik præcis ligesom alle andre gør? Med prototyper og målinger? Det kan jeg ikke se at der er noget revolutionerende i. Det er fint lykkedes for andre at sende defekte eller kompromisfyldte produkter på markedet på trods af samme fremgangsmåde, så det siger jo ikke noget som helst.

Det vi snakker om her er ikke engang at skyde gråspurve med kanoner. Det er noget i stil med at dræbe fluer med atomvåben. Det kan selvfølgelig være tiltalende for nogle, men husk nu at vi stadig snakker om LPer, et format der er en lang række af kompromiser for at få bare nogenlunde lydkvalitet til at passe ned på en skive PVC.

Det giver ganske enkelt ingen mening at overdrive så voldsomt i konstruktionen af en RIAA-forstærker, når en håndfuld komponenter til måske 50kr i kostpris kan udføre præcis samme funktion i en kvalitet der overstiger LPens egen. Dit valg af pickup vil betyde 100 gange mere for lyden.

Redigeret af HenrikStevn - 09-Februar-2016 kl. 10:49
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:14
Jeg synes ærligt talt at du skulle gå igang med at udvikle topgrej til småpenge.
Du vil kunne tjene en formue på det, i stedet for at sidde på diverse fora med alt den vigtige viden.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu