recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY RIAA
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY RIAA

 Besvar Besvar Side  <12345 12>
Forfatter
Besked
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 14:31
Men nu tilbage til mine spørgsmål, og det som denne tråd skulle handle om
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Mouse Mouse skrev:

Men nu tilbage til mine spørgsmål, og det som denne tråd skulle handle om


Enig.

Jeg kan ikke umiddelbart se noget problem i at bruge samme metode som LC Audio bruger med en lyskoblet strømforsyning, hvis det var et transistorbaseret kredsløb som deres RIAA-forstærker. Omvendt kan jeg heller ikke umiddelbart se fordelen, andet end at det er en sjov måde at lave det på.

Men i den rørbaserede RIAA-forstærker du kigger på skal rørene forsynes med 260V, og det får du altså ikke ved at bruge en lampe/lysdiode og en lyssensor. Der skal mere til :-)

Start med deres anbefalede strømforsyning, og få den til at køre sådan. Så kan du begynde at lege med alternative strømforsyninger efterfølgende.

Redigeret af HenrikStevn - 09-Februar-2016 kl. 14:45
Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 15:58
Det lyder som en god plan.
Men der skulle vel ikke være noget galt i at separere forstærker og strømforsyning fysisk i hver deres kabinet?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af Mouse Mouse skrev:

Det lyder som en god plan.
Men der skulle vel ikke være noget galt i at separere forstærker og strømforsyning fysisk i hver deres kabinet?


Nej slet ikke. Der er jo mange apparater som fungerer helt fint med ekstern strømforsyning.
Til top
clips Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clips Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 01:00
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Kan jeg få lov at blive slettet 
Har skrevet til Ole (moderator) og beskeden er læst men intet sker.


Prøv igen.
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 01:53
Oprindeligt skrevet af clips clips skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Kan jeg få lov at blive slettet 
Har skrevet til Ole (moderator) og beskeden er læst men intet sker.


Prøv igen.

Fremragende indlæg = At kede sig 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 07:51
Hmm.

Når man læser denne tråd kan konkludere at teori er bedre end praksis.

Henrik Stevn undgår behændigt at svare på mange af de spørgsmål han får.

Min viden indenfor elektronik er meget begrænset. Dog ved jeg at målinger skal tages med et grand salt. Når man tilslutter måleinstrumenter opfører elektronikken sig anderledes. Komponenter der sættes sammen påvirker hinanden. Derfor kan man ikke konstruere alene på baggrund af teori og tal.

Hvis man tager de bedste fodboldspillere i verden og sætter sammen er det ikke sikkert at man har et vinderhold.

Jeg vil dog sige at kvaliteten på komponenter er vigtig, da de gerne skulle holde samme ydelse i mange år.

Som sagt er min viden om elektronik konstruktioner meget begrænset, men min erfaring siger mig at Henrik Stevn har læst for mange teoribøger.

En Tesla er totalt overkill til de danske veje. Man kan sagtens nøjes med en Dacia. Det siger teorien. Men hvad siger praksis???????? Man skal jo bare transporteres fra a til b.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:


Min viden indenfor elektronik er meget begrænset. Dog ved jeg at målinger skal tages med et grand salt. Når man tilslutter måleinstrumenter opfører elektronikken sig anderledes. Komponenter der sættes sammen påvirker hinanden. Derfor kan man ikke konstruere alene på baggrund af teori og tal.


Det er rigtigt at nogle stykker elektronik opfører sig anderledes når der ingen belastning er på, og de fleste måleinstrumenter præsenterer en ekstremt lille belastning for netop at undgå at forstyrre det kredsløb man måler.

Det gælder specielt for forstærkere, som kræver en realistisk belastning for at vise hvordan de virkelig opfører sig. Specielt ved hovedtelefonforstærkere er det vigtigt at måle korrekt, for hvis udgangsimpedansen er for høj i forhold til hovedtelefonernes impedans kan det give ujævn frekvensgang. Da måleinstrumenter normalt har virkelig høj impedans giver det et misvisende resultat. Derfor er det vigtigt at man har et sæt hovedtelefoner (eller en modstand på f.eks. ~32 ohm) sat til forstærkeren, så man kan måle henover belastningen, og få et retvisende resultat.

Citér
Jeg vil dog sige at kvaliteten på komponenter er vigtig, da de gerne skulle holde samme ydelse i mange år.


Selvfølgelig, men overdimensionerede komponenter er ikke nødvendigvis af højere kvalitet, de har bare nogle specifikationer som gør dem anvendelige til f.eks. video, hvor man bruger langt højere frekvenser end til lyd. Men der er altid et kompromis, og i mange tilfælde er de ekstremt højtydende komponenter også ekstremt følsomme og kræver meget nøje designede kredsløb for at fungere uden at blive ustabile. Og der er absolut ingen garanti for at de også leverer god ydelse så langt uden for deres designspecifikation.

En simpel NE5532 er bestemt ikke af lavere kvalitet, bare fordi den har lavere specifikationer for f.eks. båndbredde og slew rate. Nærmest tværtimod, for de sidder millioner (måske milliarder) af dem i lyd-relateret elektronik, og det har der gjort i årtier nu. Hvorfor? Fordi den er pålidelig, nem at integrere i et kredløs, billig, og har passende specifikationer til lyd. Med andre ord er den fiks uden at være prangende :-)

Jeg kan garanterer dig at alt musik du hører har været igennem hundredevis af NE5532ere. Alene i en mixerpult kan der være flere hundrede.

Og det hører man sjovt nok meget sjældent nogen brokke sig over.

Citér Som sagt er min viden om elektronik konstruktioner meget begrænset, men min erfaring siger mig at Henrik Stevn har læst for mange teoribøger.


Og min erfaring siger mig at der er mange som har læst alt for teoribøger og lavet alt for få målinger selv.

Citér
En Tesla er totalt overkill til de danske veje. Man kan sagtens nøjes med en Dacia. Det siger teorien. Men hvad siger praksis???????? Man skal jo bare transporteres fra a til b.


Forskellen på en NE5532 og de opamps der er brugt i LC Audio's RIAA-modul svarer ikke til forskellen på en Tesla og en Dacia.

Det er mere i stil med forskellen på en almindelig familiebil og en F-16, når man kigge på specifikationerne. Man skal jo blot skal fra A til B (gengive lyd) af en velkendt og velholdt vej, og gerne have mere end én person og lidt bagage med.

Begge muligheder kan teknisk set udføre opgaven, men det gør dem ikke til lige gode valg.

Redigeret af HenrikStevn - 16-Februar-2016 kl. 10:03
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 10:09
Du bliver ved.

Har du lyttet til den?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du bliver ved.

Har du lyttet til den?


Klaus


Det er en RIAA-forstærker, det er ikke ligefrem et område man kan lave store nyskabelser inden for. Parametrene for input/output og selve RIAA-kurven er velkendte og yderst simple, og kan håndteres perfekt med en håndfuld billige komponenter af en førsteårs elektronikstuderende. Perfekt i denne sammenhæng forstået som "ydelse med en præcision langt ud over selv de bedste pickupper".

Sagt på en anden måde: Man kan ikke lave et kredsløb som er mere lydmæssigt "gennemsigtigt" end noget der i forvejen er 100% lydmæssigt "gennemsigtigt".

Redigeret af HenrikStevn - 16-Februar-2016 kl. 10:47
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 14:54
Af dit afvigende svar, må keg konstatere at du ikke harblyttetntiæ den og dermed ikke aner en hujende hattefis, ud over det du har læst i dine bøger.

Når du nu er så fantastisk god, forstår jeg ikke at du ikke lever af at bygge suverænt godt udstyr, der kan sælges til utroligt lave priser. Du kan jo blive milliardær med sådan et foretagende!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Af dit afvigende svar, må keg konstatere at du ikke harblyttetntiæ den og dermed ikke aner en hujende hattefis, ud over det du har læst i dine bøger.

Når du nu er så fantastisk god, forstår jeg ikke at du ikke lever af at bygge suverænt godt udstyr, der kan sælges til utroligt lave priser. Du kan jo blive milliardær med sådan et foretagende!


Klaus


Jeg har ikke lyttet til den specifikke RIAA, og det er faktisk heller ikke nødvendigt. Jeg har brugt flere andre RIAA-forstærkere som overholder RIAA-kurven inden for 0,5dB afvigelse over hele frekvensområdet og i øvrigt er fuldstændigt lydmæssigt fri for skavanker.

Men du må vel kunne fortælle mig hvordan man kan forbedre på noget der allerede er så godt som det overhovedet kan blive?

Det er elektronik vi snakker om her, ikke voodoo. Det er umuligt at lave en RIAA-forstærker som er bedre end RIAA-specifikationen.

Og med hensyn til punkt 2, så skal man generelt ikke vælge at arbejde med sin hobby, hvis man stadig vil have fornøjelse af den. Desuden arbejder jeg med område hvor mine evner er væsentligt større end de er inden for elektronik.

Redigeret af HenrikStevn - 16-Februar-2016 kl. 15:09
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu