recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Djævlen" eller Panasonic?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Djævlen" eller Panasonic?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Nos-Xr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2011
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2011 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nos-Xr Nos-Xr skrev:

Spørgsmålet er bare nu, hvor vellydende stereo jeg kan få for de 4k. Jeg bryder mig principielt ikke om at købe brugt, så anser det desværre ikke for en genvej til god lyd.


Så har du 2 muligheder:

1. Leve med den ringere lyd.

2. Lære at købe brugt.


Klaus


Jeg lever gerne med den ringere lyd. Derudover kan det tilføjes, at jeg i de seneste 5 år under min studietid har lyttet til et sæt Altec Lansing MX5021 - så jeg forventer alt andet lige en radikal forbedring af lyden, selvom jeg begrænses af at købe nyt.
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2011 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Nos-Xr Nos-Xr skrev:


Spørgsmålet er bare nu, hvor vellydende stereo jeg kan få for de 4k. Jeg bryder mig principielt ikke om at købe brugt, så anser det desværre ikke for en genvej til god lyd.

Jeg har dog fundet frem til sitet Elektrowelt24.de, som har en 5x130 watts Pioneer VSX-420 receiver til knap 200 euro, og som efterlader 3-400 euro i budgettet til et par stereohøjttalere.

Har som tidligere nævnt haft kig på et par Klipsch RB-81, men ved ikke om der findes bedre alternativer i samme prisklasse?

Hvorfor ikke købe brugt? Der er ofte, på HiFi udstyr, en høj afskrivning, Hvilket betyder at du sparer MANGE penge. Dertil holder udstyr generelt mange mange år. Sidst kan du, så godt som, eliminere chancen for det er defekt eller dårligt velholdt udstyr du køber, ved at møde op hos sælger, og se udstyret samt lave en helheds vurdering, f.eks. hvordan bor sælger? Ligner det er hul, skal du nok ikke købe, for udstyret er behandlet på samme måde som sælgers hjem. Bor sælger til gengæld pænt, er udstyret nok også rigtig pænt og velholdt, så har du sparet rigtig mange penge.

Ang. den Pioner receiver, så skal du ikke kigge på watt opgivelserne, da størstedelen af producenter er ret fantasifulde ved disse opgivelser. Dertil vil det være et et lydmæssigt skidt valg, at vælge en surround receiver, når du kun skal have stereo. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19223
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2011 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af Nos-Xr Nos-Xr skrev:


Jeg lever gerne med den ringere lyd.


Det er jo dit valg.

Mit råd er dog stadigvæk at kigge efter brugte højttalere. De foræres nærmest væk og det er let at finde rimelige højttalere til rigtigt gode priser.

Ja, det er en kamel at sluge, men jeg vil garantere at du ikke kommer til at fortryde det løft i lydkvaliteten du kan hente ved at købe brugt højttalere.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Nos-Xr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2011
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2011 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Oprindeligt skrevet af Nos-Xr Nos-Xr skrev:


Spørgsmålet er bare nu, hvor vellydende stereo jeg kan få for de 4k. Jeg bryder mig principielt ikke om at købe brugt, så anser det desværre ikke for en genvej til god lyd.

Jeg har dog fundet frem til sitet Elektrowelt24.de, som har en 5x130 watts Pioneer VSX-420 receiver til knap 200 euro, og som efterlader 3-400 euro i budgettet til et par stereohøjttalere.

Har som tidligere nævnt haft kig på et par Klipsch RB-81, men ved ikke om der findes bedre alternativer i samme prisklasse?

Hvorfor ikke købe brugt? Der er ofte, på HiFi udstyr, en høj afskrivning, Hvilket betyder at du sparer MANGE penge. Dertil holder udstyr generelt mange mange år. Sidst kan du, så godt som, eliminere chancen for det er defekt eller dårligt velholdt udstyr du køber, ved at møde op hos sælger, og se udstyret samt lave en helheds vurdering, f.eks. hvordan bor sælger? Ligner det er hul, skal du nok ikke købe, for udstyret er behandlet på samme måde som sælgers hjem. Bor sælger til gengæld pænt, er udstyret nok også rigtig pænt og velholdt, så har du sparet rigtig mange penge.

Ang. den Pioner receiver, så skal du ikke kigge på watt opgivelserne, da størstedelen af producenter er ret fantasifulde ved disse opgivelser. Dertil vil det være et et lydmæssigt skidt valg, at vælge en surround receiver, når du kun skal have stereo. 


Jeg forestiller mig at udbygge anlægget med flere højttalere, når budgettet tillader en opgradering - så derfor tror jeg bedst det kan svare sig at købe en surround receiver med det samme. Hmm de øvrige receivere i prisklassen er også angivet til omkring 100 watt per kanal, så grunden til jeg overvejer pioner er faktisk udelukkende, at jeg tidligere har stiftet positivt bekendtskab til deres grej.
Til top
Nos-Xr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2011
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2011 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nos-Xr Nos-Xr skrev:


Jeg lever gerne med den ringere lyd.


Det er jo dit valg.

Mit råd er dog stadigvæk at kigge efter brugte højttalere. De foræres nærmest væk og det er let at finde rimelige højttalere til rigtigt gode priser.

Ja, det er en kamel at sluge, men jeg vil garantere at du ikke kommer til at fortryde det løft i lydkvaliteten du kan hente ved at købe brugt højttalere.

Klaus


Må også indrømme, at jeg har haft luret på et brugt B&W surroundsæt med NAD forstærker til de 5k. Problemet er dog, at jeg ikke har kendskab til de mange faldgruber i forbindelse med brugtkøb, og, at jeg af praktiske årsager ikke selv kan fragte anlægget hjem - eller uden videre opsøge sælger og foretage en gennemlytning, medmindre vedkommende er fra mit lokalområde.
Til top
Michael1979 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 47
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2011 kl. 19:17
Hejsa Jeg har et TEufel 5,1 system. Den model der hedder system 5 THX select. JEg syntes de er helt suveræne til surround, men til musik er der ikke helt det samme liv i lyden som hvis man valgte et par gode gulvhøjtalere. men syntes nu generelt de er helt ok til musik også, men lidt kønsløse hvis man kan sige det sådan.
Til top
Nos-Xr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2011
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af Michael1979 Michael1979 skrev:

Hejsa Jeg har et TEufel 5,1 system. Den model der hedder system 5 THX select. JEg syntes de er helt suveræne til surround, men til musik er der ikke helt det samme liv i lyden som hvis man valgte et par gode gulvhøjtalere. men syntes nu generelt de er helt ok til musik også, men lidt kønsløse hvis man kan sige det sådan.


Hej, tak for svaret. Jeg har også fået et godt indtryk af Teufels anlæg, selvom mærket tilsyneladende mangler anerkendelse fra mange online audiofile feinsmeckere. Jeg har dog besluttet mig for at starte med en surround receiver, og et par halvgode fronthøjttalere - og sidenhen tilkøbe flere højttalere, når budgettet tillader det. Smile
Til top
Nos-Xr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2011
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 17:19
Jeg takker endnu engang for de mange svar, og er nu kun ét svar fra et køb. Jeg har besluttet mig for at købe en billig 5.1 receiver (enten Pioneer, Yamaha eller Onyko med en gennemsnitlig angivet effekt på 100 watt), og et par midlertidige fronthøjttalere, som i fremtiden skal bruges som baghøjttalere.

Jeg har i denne sammenhæng kig på to Klipsch-modeller i form af: Klipsch RF 52 og Klipsch RB 81. De fås begge til samme pris, er lette at drive, og modtager generelt stor ros med få forbehold.

Med musikgenrerne (Rock, Hiphop) som nævnt i mit første indlæg i mente; hvilke vil I så anbefale jeg køber? Jeg sætter pris på at høre musik på et "normalt" lydniveau, så foretrækker helt afgjort, hvis højttalerne spiller detaljeret, dybt og godt ved en moderat volume.

Specs for RF 52 er som følger:


FREQUENCY RESPONSE 34Hz-23kHz +/-3dB
POWER HANDLING 100W RMS / 400W Peak
SENSITIVITY 96dB @ 2.83V / 1m
NOMINAL IMPEDANCE 8 ohms compatible
HIGH FREQ CROSSOVER 1900Hz
HIGH FREQUENCY DRIVERS 1" (2.54cm) Titanium diaphragm compression driver mated to 90x60 square Tractrix® Horn
LOW FREQUENCY DRIVERS Dual 5.25" (13.3cm) Cerametallic™ cone woofers
ENCLOSURE TYPE Bass-reflex via rear-firing port
HEIGHT 37.6" (95.5cm) (w/feet)
WIDTH 6.75" (17.2cm)
DEPTH 14.25" (36.2cm)
WEIGHT 38lbs (17.3kg)
FINISHES Black Ash woodgrain vinyl
BUILT FROM 2006
BUILT UNTIL 2010

Specs for RB 81:

FREQUENCY RESPONSE 46Hz-23kHz +/-3dB
POWER HANDLING 150W RMS / 600W Peak
SENSITIVITY 97dB @ 2.83V / 1m
NOMINAL IMPEDANCE 8 ohms compatible
HIGH FREQ CROSSOVER 1800Hz
HIGH FREQUENCY DRIVERS 1" (2.54cm) Titanium diaphragm compression driver mated to 90x60 square Tractrix® Horn
LOW FREQUENCY DRIVERS 8" (20.3cm) Cerametallic™ cone woofer
ENCLOSURE TYPE Bass-reflex via front-firing port
HEIGHT 19" (48.3cm)
WIDTH 9.25" (23.5cm)
DEPTH 12.25" (31.1cm)
MOUNTING Bottom mount: Dual 1/4"-20 threaded inserts for stand attachment
WEIGHT 30lbs (13.6kg)
FINISHES Cherry or Black Ash woodgrain vinyl
BUILT FROM 2006
BUILT UNTIL 2010

Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 17:33
Ud fra specs ser de Klipsch da ikke dårlige ud, jeg kender dem dog ikke.

I hvilket prisleje skal recieveren være? Indtil imorgen kan en Okyo TX-SR608 fås for 2500kr ved el-giganten (og der er fri fragt hvis du bestiller den på hjemmesiden), til den pris er den vist snart en af dem der giver mest for pengene.
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 19:37
Ærgerligt du ikke har flere penge til dit projekt.

Kan du ikke udskyde dit projekt indtil du har lidt flere penge at gøre godt med?

Jeg vil i øvrigt tilslutte mig nogle af de andre, og mener også at du er langt bedre tjent med en dedikeret stereo-forstærker end en billig surround receiver til stereo musik.

Jeg startede med at gøre det samme, som du har i tankerne: Jeg købte en billig Denon surround receiver og en Denon dvd-afspiller samt et sæt B&W 601s3. Planen var at udbygge til surround senere hen, men det projekt blev sgu aldrig til noget.

Jeg sparede i stedet en del penge sammen, solgte mit Denon-sæt og købte et brugt Marantz stereo-sæt til 10k. Jeg var helt forbløffet over hvor godt mine B&W 601s3 kunne spille med en ny forstærker, og var egentlig lidt træt af at have brugt penge på den receiver og dvd-afspiller til at høre musik på. Havde jeg valgt rigtigt til at starte med, kunne jeg have sparet mig selv en masse penge, men man bliver jo klogere af sine fejl Smile.

Efter adskillige timer og dage, en masse opgraderinger og flere tusinde kroner fattigere, har jeg endelig fundet mig et passende stereo-system.

Vælg rigtigt første gang. Det bliver du glad for!

Du kan bl.a. finde en brugt NAD forstærker på Hifi4all.
F.eks. NAD C352TI til under 2k. Den lyder klasser over hvad dyrere surround-receivere kan præstere. Så har du også penge til et sæt fornuftige gulvhøjttalere.

Redigeret af Ukke - 21-Januar-2011 kl. 19:56
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 06:30
Hvis du kan finde penge, så du har 5000 kroner i stedet, så kan du i denne uge i Elgiganten købe en Onkyo 608 samt Jamo 606 sæt fronthøjttalere. Det vil alt andet lige give dig rimelig god stereo for pengene. Så kan du senere opgradere til surround, når der er penge til det.
Til top
Nos-Xr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2011
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2011 kl. 13:14
Jeg satser på at købe receiveren i tyskland, da det umiddelbart er muligt at spare omkring 1000,- på en receiver tilsvarende Elgigantens Onkyo SR608.

Jamo højttalerne ser umiddelbart interessante ud, men lyder de bedre Klipsch? De modeller jeg har kig på, har haft en nypris på omkring 400 euro stykket - men er sat kraftigt ned, da de ikke længere produceres. Er derfor også en smule skeptisk overfor jamo højttalerne, da lidt hurtig hovedregning får dem ned på en stykpris af 1250,-.

Pris og kvalitet hænger naturligvis ikke altid sammen, men synes desværre oftere det er reglen fremfor undtagelsen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu