recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dnla fra Dvbviewer til TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dnla fra Dvbviewer til TV

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
zumosol Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zumosol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dnla fra Dvbviewer til TV
    Sendt: 24-November-2012 kl. 00:51
Hej

Baggrund eller set-up om man vil:

PC1: dvbviewer med motorstyret parabol,  12Tb diske med film mv. trækker 2 monitorer i kontoret, + en projektor i home-bioen i rummet ved siden af. (alt virker)

Pc2: (stue), PC med dvbviewer, og egen 80 cm parabol, alt kører via PC, film ses uden problemer på kablet netværk fra PC1.

børneværelser og soveværelse: ældre ikke HD sat-recievere... ( irrelevant iforb. m. spørgsmålet) børn kan se film på bærbare fra PC 1 uden problemer.

- og så er det jo lige at jeg mangler et TV i køkkenet, da jeg kører satellit er det jo selvfølgelig nærliggende at ofre et TV med S2. 
og IKKE ønsker en dims hængende neden under eller for den sags skyld en PC... skærmen i køkkenet skal "klistres" på væggen uden synlige kabler... og bare se smart ud :) dvs total WAF factor :))

Men nu er tanken poppet op.. kan man, da PC 1 altid er tændt alligevel, streame via dnla direkte ind i TV'et og den vej se live TV ? kan tv'et klare det?
de andre steder bruger jeg jo dvbviewer på PC eller dnla app på android, børnene går bare ind via explorer og starter en film.

jeg kan op til 720P på min tablet se LIVE TV, samt film fra diskene,  trådløst fra dvbviewer stort set uden problemer,  men kan DNLA -TV klare mosten? (vil i køkkenet køre kablet, ikke trådløst!! )

På samtlige Android enheder dukker dvbviewer mediacenter op hvis man kører dnla app, og det virker helt forrygende..men hvordan ligger det lige med TV? 

Mit TV i stuen er et Sony klodsmajor fra 2006... uden dnla o.l. og skal udskiftes på et tidspunkt, så jeg kan ikke teste om det vil virke den vej..

Sagt på en anden måde jeg prøver at spare nogle kr. ved bare at streame til køkkenet da det som hoved regel alligevel kun vil være dr's kanaler der vil blive set der. nyheder osv... og så kunne man jo selvfølgelig nøjes med at se dem via nettet på et billigt smart TV, meeeen.. det vil jo også være fedt hvis man lige kunne nappe en film eller lign.

nogen erfaringer, eller gode ideer?

eller skal jeg bare daffe ud og klaske kassen for et TV med indbygget satreceiver?
eller i det ekstreme tilfælde, ofre en PC mere og et TV der så kører som monitor?
det er lidt besværligt at skulle starte en PC for lige at se DR-update imens man rører i sovsen...

jo ..uden problemer skriver jeg.. dvbviewer (recordservice) skifter IP-adresser som ..en i helv... hvordan låser man dem fast? både pc1 og PC2 kører med recordservice altså to stk, en til hver PC.
-og det giver en del flimmer.. har låst dem i recordservice, men det vil magarine da skide på.
Har jeg brugt f.eks PC 1 og tabletten så napper tabletten lige IP adressen fra PC 2 der så næste gang den startes ikke kan finde ud af det osv...
Fet var så et off topic spørgsmål som ikke har så meget med køkken TV'et atgøre, og dog, for det er jo så endnu en IP tyv hvis det skal kunne bruges via dnla.Ouch

fortsat happy Friday Beer

Redigeret af zumosol - 24-November-2012 kl. 00:58
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 08:45
Det var noget af en opsætning...
For at recording service ikke skal skifte ip-adresse, kan man helt banalt blot installere faste ip-adresser...

Var det en ide at anvende en all-in-one PC (f.eks. Asus) til køkkenet, så er det jo en komplet PC og så kan DVbviewer klient kører (tuner behøves jo ikke, de centralt placeret tunere kan anvendes i opsætningen)??
Det er en helt flad enhed...
Alternativt en fladskræm med en miniPC eller gl. laptop gemt bag skærmen.

Dette skal sammenholdes med prisen for et TV med dlna...

Redigeret af avh - 24-November-2012 kl. 08:50
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 10:52
Jeg kan godt se tv programmer fra dvbviewer på mit Sony EX524, mener dog der kan være problemer med dvb undertekster men det er en generel DNLA ting. Og jeg har så kun trådløs forbindelse til tv og det kan ikke anbefales. Når det kører kan man ikke se forskel i billedkvalitet om det er live på tv eller fra dvbviewer, også HD kanalerne.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af zumosol zumosol skrev:

dvbviewer (recordservice) skifter IP-adresser som ..en i helv... hvordan låser man dem fast? både pc1 og PC2 kører med recordservice altså to stk, en til hver PC. -og det giver en del flimmer.. har låst dem i recordservice, men det vil magarine da skide på.Har jeg brugt f.eks PC 1 og tabletten så napper tabletten lige IP adressen fra PC 2 der så næste gang den startes ikke kan finde ud af det osv...

På en pc, ligemeget hvilken, vælger du start, kør og skriver cmd i feltet der dukker op. Det giver dig en kommandoprompt.

I kommandoprompten taster du ipconfig /all og trykker enter, det giver dig noget info om hvordan dit netværkskort er sat op.

En af linierne hedder ip address og viser et nummer der typisk hedder noget i stil med 192.168.0.x, 192.168.1.x eller 10.0.0.x hvor x fx er 52 eller 103 eller noget i den stil.

En anden af linierne hedder default gateway og har normalt nummer 192.168.0.1, 192.168.1.1 eller 10.0.0.1

Subnet mask er typisk 255.255.255.0

Endelig er der to linier med DNS servers. De to numre kan jeg ikke gætte da de anfhænger af din internetudbyder.

Skriv numrene ned på en lap papir og post dem eventuelt her så vi kan yde lidt mere specifik hjælp.

Lad os sige at dine numre er:

IP address: 192.168.1.105
Subnet: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
Dns: 212.242.40.3 og 212.242.40.51

Ovennævnte viser at din router har ipnummer 192.168.1.1 og at den sandsynligvis deler ipnumre ud til dit udstyr startende med 192.168.1.100. Computeren du sidder ved er den femte i rækken der har bedt om ipnummer fra routeren idag og har derfor fået nummer 192.168.1.105.

Som du selv er inde på er det ikke skidesmart at pc1 og pc2 får tilfældige ipnumre fra dag til dag, løsningen er at give dem faste ipnumre, det kunne fx. være 192.168.1.10 og 192.168.1.11, det skal bare være numre der ikke bruges til andet. 192.168.1.1 bruges af routeren så det er optaget. 192.168.1.100 og opefter deles ud til udstyr der spørger efter et automatisk ipnummer, så de må anses for at være optagede. 192.168.1.10 og 192.168.1.11 plejer at være ledige.

På pc1 går du ind under systeminstillinger, netværk eller hvad det nu hedder i din windowsversion og finder dit netkort. Højreklik og egenskaber så burde du få en liste frem hvor der bl.a. er et punkt med tcpip indstillinger. Klikker du på opsætningen for tcpip bør du kunne se at dit netkort er sat til at hente automatisk ipadresse og automatisk dns - og det er det der giver bøvlet for det er jo ikke sikkert routeren deler samme nummer ud hver gang.

Fjern hakket i automatisk ipadresse og vælg manuel. Tast 192.168.1.10 i ipadresse, 255.255.255.0 i subnet og 192.168.1.1 i default gateway. Fjern også hakket i automatisk dns, vælg manuel og indtast de to numre for dns servers du skrev ned tidligere.

Nu bør pc1 have ipnummeret 192.168.1.10 altid. Den spørger ikke længere routeren efter et ipnummer ved opstart, nu ved maskinen at den skal kalde sig 192.168.1.10 hver gang.

Håber det gav mening, ellers så skriv hvad du får af numre når du laver en ipconfig /all. Hvis det går helt op i hat og briller sætter du bare pc1's netkort tilbage til at hente ipnummer og dns automatisk.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af zumosol zumosol skrev:

jo ..uden problemer skriver jeg.. dvbviewer (recordservice) skifter IP-adresser som ..en i helv... hvordan låser man dem fast? både pc1 og PC2 kører med recordservice altså to stk, en til hver PC.
-og det giver en del flimmer.. har låst dem i recordservice, men det vil magarine da skide på.
En god how-to-do for Win7:

Tilsvarende for XP:

Mvh JørgenT
Til top
zumosol Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zumosol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2012 kl. 22:17
Hej
Jeg havde sat op så jeg burde få en mail hvis nogen svarede, men det fik jeg så ikke, og har ikke lige været inde og kikke..Det er jeg så nu..og,
hold da op.. :)
Jeg vil lige prøve at få styr på alle rådene i weekenden, og vender så tilbage!!

og tak for de mange og lange indlæg !!

Smile
Til top
kbking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2008
Point: 315
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2012 kl. 08:18
du kan også gå ind i din router og låse div ip adresser til dine forskellge pc'er i DHCP tabellen. på en måde vil din pc altid få den samme ip adresse også selvom du reinstallere maskinen.
Til top
zumosol Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zumosol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 21:31
Hej
Så fik jeg - vist nok styr på mine IP problemer...

I mellemtiden er jeg så faldet over XBMC til Android, og det rykker altså..så meget at det også er installeret på samtlige PC'er på prøve..
Kan klart anbefales!!..  dog hakker det på HD kanaler på android enheder, hvilket sikkert skyldes W-lanet vil jeg tro.
Nogen der ved om XBMC som app kan installeres på et Samsung TV? App'en ligger ikke på Google Play.. og kan det evt. klare HD signaler uden hakkerier?
Eller skal man have en PC hængende og dingle under TV'et?
Hvad med såden en dims:
http://www.skoop.dk/rikomagic-802-android-mini-p-156.html
http://miniandroidpc.com/

.... men igen: W-lan og HD.. det kører ikke rigtigt godt sammen...

Fik lige en ide: langt ( ca 10M) HDMI kabel ud i køkkenet, og da der jo findes en fjernbetjening til PC1 ( Medion) der kører via radiobølger så den rækker over hele huset..hvilket i øvrig så giver næste problem, da PC 2 også reagere på denne fjernbetjening, meeen mon ikke det kan kobles fra...
-og så lige at PC1  kun har en tuner og hvis nu man er ved at optage... PC 2 ( med 2 tunere) er for langt væk..
livet er ikke nemt.. Ermm
hvem sagde trådløst HDMI?.... Wacko så skal der tændes for 2 pc'er.. ehhh dog kun hvis PC 1 er optaget..af at optage..men så hedder det jo 2xtrådløst HDMI Nuke hvis man skal være dækket helt ind.. 
ja livet var nemmere med et tv og EN kanal..og evt. en VHS video med rigtige knapper.. men kors hvor ville jeg kede mig, men måske jeg så fik set noget TV? Smile hehe
man KUNNE jo os' bytte om på PC1 og 2....
eller bare købe det fuc...' TV med S2 tuner.. det var sku' da nemmere.. hva'?

to be continued..

Redigeret af zumosol - 29-December-2012 kl. 21:49
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu