|
Dolby Atmos eller 7.1 |
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Forfatter | ||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
så må man jo købe en Bio processor, hvis man ikke kan "nøjes" med det fantastiske consumer Atmos
![]() og bortset fra det, så mener jeg da bestemt også at Atmos setup i biograferne bliver bygget op efter en form for skabelon.. Redigeret af strecker - 07-December-2015 kl. 12:46 |
||
![]() |
||
Bruce ![]() Redaktionen ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
|
Ja, du har nok ret. Jeg har fundet dette indlæg på Audioholics. Jeg tror stadig, jeg vil se tiden an og så se, hvad der hænder på Atmos/DTS-X markedet indenfor det næste års tid. Jeg har B&W fronter og center og deres surround dipole bag og i siderne, men det er den samme model, som de nu har kørt med i 10 år. De må sgu da snart opgradere deres surroundhøjttalere.
http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/surround-speaker-dipole-vs-bipole |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Bruce: Jeg er i gang med samme tankeproces som dig. Panoreringer fungerer ved at der laves phantom images mellem højttalerne. Dette gøres nest præcist vha to monopole højttalere. Men sidder man for tæt på en monopol højttaler, er den for lokaliserbare og ødelægger surroundfornemmelsen.
Så jeg tror det afhænger meget af rummet samt ens præferencer hvilken løsning der er bedst. Personligt går jeg langt hellere på kompromis med præcis pinpoint mellem højttalerne hvis valget er mellem præcision og 'ikke lokaliserbare surrounds'. |
||
![]() |
||
Bruce ![]() Redaktionen ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
|
Præcis også den proces jeg er inde i. Jeg har et ganske fint dimensioneret rum lige omkring 20m2, men der er ikke så højt til loftet og netop forskellen på lokaliserbar/diffus lyd er vigtig for mig. Den diffuse lyd giver mig en smule mere følelsen af at være "tilstede" og "direkte" bliver lidt for meget "her er jeg" lyd.
Vi må se. hvad der sker :-)
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Jeg skal nok snart have nyt rum som bliver et mikro-rum... (275 bredt). Der forventer jeg at køre dipole sides og back og monopole loft. Den løsning synes jeg lyder bedst under de omstændigheder - men måske bliver jeg klogere :)
|
||
![]() |
||
|
Glemte at tilføje... Med atmos vil man jo gerne have sides og gear længere ned og det får lytteren endnu mere on axis ift højttaleren og det gør den endnu mere lokaliserbar hvis der er tale om en monopol.
|
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
et bred rum er bare meget nemmere at få til at fungere. placering af surround etc , gør det bare så meget nemmere , når der er lang imellem lytteren og højtaler
|
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
jeg bruger dem her i loftet
Revel C780 - med en 8" driver. Det syntes jeg fungere godt ![]() |
||
![]() |
||
ldplusse ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-August-2006 Sted: Ringsted Status: Offline Point: 359 |
|
At Atmos (Og DTS:X) er Objekt baseret er det helt rigtige valg efter min mening.
Det er klar det mest fleksible. Glem alt om Auro 3D, som er kanal basseret og ikke kompatibel med Atmos/DTS:X. Problemet når der bliver talt om placering af Atmos højtalere, så er det fordi Receiver leverandørene ikke laver deres forstærkere fleksible med hensyn til placering af Atmos. Har selv en DENON X5200, som var top modellen indtil for 9 mdr siden. Den er også helt låst med hensyn til hvor i rummet de er placeret. Eneste der kan justeres på er afstand til hver højtaler. Men det siger jo ikke noget om at der er højt til loftet eller om den sidder mere ude til siden. Det lyd som kommer i Atmos højtalerne, skulle helt 'forsvinde' efter hvad jeg har læst. men har ikke prøvet det i praksis. Så har man ikke Atmos, så skal man ikke tage det lydspor med Atmos på, men hellere det alm. 5.1/7.1 Lyden på Atmos spor ligger som 'Extention' på Dolby True HD lydsporet og bagudkompatibilliteten skulle gøre at man bare 'kun' mister det lyd som man ikke har højtalerer til. Men film som kan finde ud af at udnytte Atmos, bliver virkelig meget bedre. Men det som alting nyt, en lille start. SÅ meget er der ikke med Atmos lyd og slet ikke med GOD Atmos lyd. Mine favoritter (Lyd mæssigt) er Gravity og Jupiter Accending. Især Jupiter Accending bliver en mega meget bedre film med Atmos. Det var lige min menning. |
||
![]() |
||
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2121 |
|
Lars, hvilken udgave af Gravity har du købt, for jeg mener ikke den danske udgave har Atmos?
|
||
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
||
![]() |
||
ldplusse ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-August-2006 Sted: Ringsted Status: Offline Point: 359 |
|
Det er Gravity Diamond udgaven jeg har fået fat i.
|
||
![]() |
||
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2121 |
|
![]() |
||
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |