recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR 1 Skærmformat passer ikke?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR 1 Skærmformat passer ikke?

 Besvar Besvar Side  <1234 19>
Forfatter
Besked
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Status: Offline
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 23:21
Ja, selvfølgelig. Jeg undskylder for mit utydelige svar. Selvfølgelig er HeartWares svar rigtig i forhold til det tekniske, men eftersom problemet har været der hele aftenen og tilsyneladende først er opdaget i dag, må DR næsten have haft en finger med i spillet. 
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 07:41
Fin forklaring HeartWares.
Men det ændre jo ikke ved at der er sket noget med billedet de sidste par dage.

Mvh.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af crisbo crisbo skrev:

Men i dette tilfælde må det altså være noget de lige har lavet om, da både Disney og nissebanden har bjælker i siden, og det er 100% sikkert at de indtil igår altid har kunne finde ud af at få Disney til at dække hele skærmen, så en eller anden har i hvert fald fået trykket på den forkerte knap.

Nissebanden har altid været udsendt i 4:3 format (den er optaget således), og vil derfor altid blive vist med PillarBoxing på et korrekt opsat 16:9 TV.

Der vil så være nogle (i mine øjne sindsforvirrede ) personer, der har sat deres TV op til at strække billedet ud, så folk bliver små og småfede, men det er så deres egen skyld. Nissebanden skal vises med PillarBoxing for at få det korrekte billede.

Hvis man er blandt de personer, der har lavet denne helligbrøde og så af en eller anden grund (guddommelig intervention ) har fået slået dette fra, så kan det opfattes som om DR har ændret noget, men det har de altså ikke - det er ens egen opsætning, der er blevet korrigeret til at vise 4:3 materiale korrekt (PillarBoxing), og altså ikke noget man kan klandre DR for .

Disney viser i 90% af tiden også materiale, der er lavet i 4:3 format, og skal derfor også vises med PillarBoxing.

Jeg tvivler derfor stærkt på, at DR har gjort noget som helst forskelligt denne gang, og er overbevist om, at min forklaring er dækkende - også for filmen "Han, hun, Dirch og Dario". Den film har aldrig været vist i anamorfisk udgave, da den ganske enkelt ikke findes i en sådan udgave (i DRs arkiver).

Men man kan jo altid prøve at skrive til DR og spørge dem.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 08:37
"Der vil så være nogle (i mine øjne sindsforvirrede ) personer, der har sat deres TV op til at strække billedet ud, så folk bliver små og småfede, men det er så deres egen skyld. Nissebanden skal vises med PillarBoxing for at få det korrekte billede.

Hvis man er blandt de personer, der har lavet denne helligbrøde og så af en eller anden grund (guddommelig intervention ) har fået slået dette fra, så kan det opfattes som om DR har ændret noget, men det har de altså ikke - det er ens egen opsætning, der er blevet korrigeret til at vise 4:3 materiale korrekt (PillarBoxing), og altså ikke noget man kan klandre DR for ."

Hej.
Vi har jo alle vores små særheder Wink


Redigeret af nesager - 04-December-2011 kl. 08:38
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 08:43
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Vi har jo alle vores små særheder Wink

Det ved jeg - derfor en lind strøm af smilies .

Redigeret af HeartWare - 04-December-2011 kl. 08:44
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
crisbo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crisbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 08:55
HeartWare. Du er altså galt på den. Alt det tekniske som du kommer med er jo helt korrekt, men det vi prøver at sige er at det før helt automatisk er blevet opskaleret til at fylde skærmen. Ergo må der fra DR's side være ændret i noget da vi jo ikke alle sammen har brugt fredag aften til at sidde og hygge os med indstillingerne med det resultat at vi ved guddommelig indgriben alle lige pludselig får samme resultat.Desuden så er der jo blevet vist utallige film og tegneserier gennem årene som ikke har resulteret i dette problem.


Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Vi har jo alle vores små særheder Wink

Det ved jeg - derfor en lind strøm af smilies .


På vores Tv blev Nissebanden vist med 10/15 cm. sorte bjælker i siden,og ellers med fuld billed i top og bund.
Og jeg har ikke ændret på hverken Tv eller box,det er bare kommet af sig selv.

Mvh.




Til top
crisbo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crisbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 09:06
Og det vel og mærke gamle film og gamle tegneserier. Jeg har en dreng på 3 og vi sidder altid og ser disney sammen, og de som gør det samme, ved at der altid bliver vist en eller to disney film fra ruder konges tid. Disse har altid fyldt skærmen helt ud, og jeg kan garantere at jeg ikke har lavet noget om selv. Alle muligheder er jo blevet gået igennem slavisk. Om det så er stofa eller Dr der er årsagen skal jeg ikke gøre mig klog på, men da det vist ikke er alle med problemet der har stofa, må jeg konkludere at det er hos DR den er gal.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af crisbo crisbo skrev:

men det vi prøver at sige er at det før helt automatisk er blevet opskaleret til at fylde skærmen.

Og det jeg prøver at sige er, at DR ikke har ændret en tøddel ved, hvordan 4:3 materiale bliver udsendt. Det er lokale indstillinger på jeres TV, der er ændret (hvis noget er ændret).

På nogle TV huskes denne indstilling pr. kanal, og efter kanalomlægningen her i sidste uge/forrige uge, så kan disse gemte indstillinger i jeres TV været gået tabt.

Helt sikkert er det i hvert fald, at DR aldrig har hverken zoomet 4:3 materiale eller strukket det i siderne. Disse ting er altid foregået på de lokale TV.

DR gør det fuldstændigt korrekt (med det materiale de har til rådighed), og derfor er der ikke noget DR kan, bør eller skal lave anderledes i den henseende.

Redigeret af HeartWare - 04-December-2011 kl. 09:11
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

På vores Tv blev Nissebanden vist med 10/15 cm. sorte bjælker i siden,og ellers med fuld billed i top og bund.

Fint - det er nemlig også sådan de skal sendes og vises, da Nissebanden er optaget i 4:3 format og derfor kun kan vises med PillarBoxing, hvis ikke proportionerne af billedet skal forvrænges til ukendelighed...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af crisbo crisbo skrev:

Disse har altid fyldt skærmen helt ud, og jeg kan garantere at jeg ikke har lavet noget om selv.

Og jeg kan garantere, at YouSee ikke har lavet noget om på måden de udsender Disney. Jeg ser dem med PillarBoxing (og har altid gjort det i alle de år jeg har haft 16:9 TV), når der sendes 4:3 materiale.

Hvis du f.eks. er gået fra at se signalet direkte på dit TVs indbyggede tuner til at se det fra en SetTopBox via HDMI, så kan det også forklare forskellen, da mange TV ikke kan strække HDMI-signaler, eller også opskalerer din SetTopBox signalet til f.eks. 720p og lægger så (korrekt nok) PillarBoxing på for at bevare et 4:3 signals korrekte proportioner, og så er der jo ikke noget at strække, da de sorte bjælker jo således er en del af signalet.

Men hvorfor spørger I ikke bare DR eller YouSee? De plejer at være flinke til at svare...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
crisbo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crisbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 09:47
Skrev sådan set allerede til DR i går, afventer stadig svar. Nu har jeg haft min boks fra stofa i årevis, det samme gælder mit samsung tv, så den holder heller ikke. I stedet for at du prøver mellem linierne at fortælle hvor dumme vi er kunne du jo i stedet for være en guttermand og fortælle os hvordan vi så får det til at fylde hele skærmen igen. Selv om vi måske ikke er orakler inden for teknik, må man jo alligevel formode at de fleste der skriver i dette forum, har en vis interesse i teknik, og derfor ikke bare videre kan afskrives som imbecile tosser der har pillet ved noget de ingen viden har om. Noget er i hvert fald ændre uden at vi har fået nyt udstyr eller har tabt fjernbetjeningen i lokummet. Så hjælp i stedet for hån vil blive mødt med kyshånd:-*
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 19>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu