recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR 1 Skærmformat passer ikke?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR 1 Skærmformat passer ikke?

Besvar Besvar Side  <12345 19>
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af crisbo crisbo skrev:

fortælle os hvordan vi så får det til at fylde hele skærmen igen.

Jeg kunne aldrig finde på at hjælpe jer til at forvrænge jeres TV signal ud af proportioner .

Og selv om jeg kunne, så kender jeg ikke Stofas boks eller Samsungs forskellige TV, så det må du desværre selv finde ud af via de respektive manualer (hvis muligheden overhovedet er der).

Desuden, så mangler jeg teknisk information om, hvordan du modtager dig signal og evt. videresender det til dit TV, da det også har indflydelse på det.

Men hvorfor vænner du dig ikke bare til, at TV skal ses i de korrekte proportioner? Når alle kanaler skifter til HD, så vil de sorte bjælker være en del at billedet, og du vil med stor sandsynlighed ikke kunne maltraktere billedet mere .

Men mere seriøst: Der må være en indstilling i jeres opsætning, som kan få det til at se ud som det (ifølge jer selv) altid har gjort, for der er ikke ændret noget i måden signalet udsendes på (i hvert fald ikke på DR og Disney på YouSees net - jeg skal ikke kunne udtale mig om andre net eller kanaler, men tvivler på, at der er ændret noget der).

Et 4:3 signal skal udsendes som et 4:3 signal, og det er så op til den enkelte om han vil vise det i korrekt format med PillarBoxing eller om han vil forvrænge billedet til ukendelighed. Hvis DR (eller YouSee/Telia) begynder at manipulere med billedet, så begår de for det første lovbrud, og for det andet, så fratager de slutbrugeren muligheden for selv at afgøre, hvordan billedet skal vises.

Så den måde DR, Disney og YouSee behandler 4:3 billeder på er 100% korrekt. Har de nogen sinde gjort det anderledes (og det vil jeg vove at påstå, at de aldrig har efter de fik korrigeret det på DVB-T, så de ikke længere sendte 4:3 materiale i en anamorfisk udgave med PillarBoxing), så var det en fejl, som de nu har rettet op på.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 10:10
Problemet optræder altså også på et gammelt 4:3 tv tilsluttet Canal Digital boks, jeg har heller ikke ændret ved noget. Jeg har godt set, at flere udsendelser bliver vist på den måde, men det er altså også første gang, jeg ser det ved en gammel film.
Jeg ændrede så boksens indstilling til 4:3 Pan & Scan, så var der kun bjælker for oven og neden. Til gengæld blev billedet så for stort, da Barnaby begyndte. Altså folks ansigter så rigtige nok ud, men logoet og credits kom helt ud i siden, så man ikke kunne se det hele.
Til top
crisbo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-Oktober-2006
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crisbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 10:19
Samme her. Mit står sædvanligvis på 16:9 Wide. Hvis jeg så vil se disney på hele skærmen nu, bliver jeg nødt til at ændre det til 4:3 pan&scan (klippet), hvilket jo selvfølgelig resultere i at billedet på alle de andre kanaler er strukket helt ud af proportion.
Til top
crisbo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crisbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 10:29

Det startede i går med nissebanden på grønland og er der nu med disney sjov. Problemet er at med stofa tv og mit 42" G20 plasma tv for jeg to brede lodrete sorte bjælker på hver sin side af det program jeg ser, har kun haft problemet med dr 1.

Er der nogen der ved om dr 1 har problemer med deres programmer ?

Havde problemet for lang tid siden med tv 2 charlie når jeg så små og stor synder, men det forsvandt af sig selv

Kan fjerne bjælkeren med zoom 2 men jeg tror jeg mister noget af det oprindelige billede

Til top Vis&nbsp;gasolins&nbsp;Profil Søg efter andre indlæg skrevet af&nbsp;gasolin

Old_school
Super bruger
Super bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 December 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret Citér&nbsp;Old_school

Jeg har lige nu det samme med dr 1 disney sjov, troede det var tvet der var galt med.

gasolin
Fuldt medlem
Fuldt medlem

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 December 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret Citér&nbsp;gasolin

Old_school skrev:

Jeg har lige nu det samme med dr 1 disney sjov, troede det var tvet der var galt med.

Spurgte med hensyn til nissebanden på fb om nogen havde det problem og det var der ikke men hvor mange af min venner der har stofa ved jeg ikke

Til top Vis&nbsp;gasolins&nbsp;Profil Søg efter andre indlæg skrevet af&nbsp;gasolin
Her er nogle flere sites på nettet, hvor folk har samme problem. Det er jo en epidemi...run for coverExclamation
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 10:29
Og for øvrigt, hvis Pillar Boxing er den korrekte måde at vise en 4:3 udsendelse på, hvorfor optræder det så aldrig på TV2, de viser også gamle film.
Han, Hun, Dirch og Dario har været vist utallige gange på dansk tv, men jeg kan ikke mindes den nogen sinde er blevet vist på den måde før.

DR1 har lavet et besynderligt blandingsbillede. Når Nissebanden slutter ser man slut credits øverst på skærmen med bjælker i siderne. Nedenunder er der klips fra næste program, det fylder hele skærmens bredde.

Redigeret af Ham_Der - 04-December-2011 kl. 10:57
Til top
petite_machine Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Marts-2007
Point: 242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér petite_machine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 10:58
Måske jeg ikke helt forstår, men klager i over at i ser billedet korrekt?

Et program eller en film optaget i 4:3, og som sendes i 4:3 vil jo naturligvis aldrig kunne fylde skærmen helt ud på et 16:9 tv, uden at det strækkes, zoomes eller på anden måde ødelægges. Derfor er det vel meget naturligt at der kommer sorte bjælker på siderne, hvad skulle der ellers komme?

Nu bliver der sagt at det ikke sker på TV2, men jeg har nu altid sorte bjælker når TV2 også viser 4:3 materiale, f.eks. beverly hills eller venner.

Mvh.

Redigeret af petite_machine - 04-December-2011 kl. 10:58
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af petite_machine petite_machine skrev:

Nu bliver der sagt at det ikke sker på TV2, men jeg har nu altid sorte bjælker når TV2 også viser 4:3 materiale, f.eks. beverly hills eller venner.

Mvh.

Det har jeg kun i top og bund på et 4:3 tv.
På 16:9 tv kan jeg godt se, det giver mest mening at der kommer bjælker på et billede, der er optaget i 4:3.
Men jeg ser det netop på et gammelt 4:3 tv, og her er også kun en firkant midt på skærmen.
Til top
crisbo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crisbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 11:06
Hvorvidt man vil se billedet korrekt eller strukket er en personlig præference, og er sådan set ikke en relevant debat. Det vi synes er mystisk er at det over nat, har ændret sig hos en del brugere, og det tilsyneladende uden at der er nogen der har pille, rode, ravet ved noget.
Til top
stefan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-April-2005
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stefan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Så den måde DR, Disney og YouSee behandler 4:3 billeder på er 100% korrekt. Har de nogen sinde gjort det anderledes (og det vil jeg vove at påstå, at de aldrig har efter de fik korrigeret det på DVB-T, så de ikke længere sendte 4:3 materiale i en anamorfisk udgave med PillarBoxing), så var det en fejl, som de nu har rettet op på.

Og det er lige præcis det stunt, de gentager nu, fra dengang DR K og DR Ramasjang gik i gang, og kørte pillarbox den første uges tid. I stedet for at sende i 4:3 som normalt, er DR1 de seneste dage gået over til at sende 4:3-udsendelser ud i 16:9 pillarbox, med sorte bjælker i siderne som en del af det udsendte billede.

Jeg kan se det på, at der er 16:9-signal i de optagelser, jeg har lavet med min Dreambox og hevet ind i ProjectX (fra YouSees signal), og i går kunne jeg også se det på mine forældres 4:3-tv (DVB-T), hvor det var nødvendigt at skifte til 16:9-squeeze for at se 4:3-udsendelserne i korrekte dimensioner - og kun på DR1.

Grunden til, at du ikke kan se det, er formentlig, at din box eller dit TV er sat til altid at køre pillarbox ved 4:3-udsendelser. Jeg kunne godt have en mistanke om, at det hænger sammen med den nært forestående overgang til at sende DR1 i HD, og at DR har problemer med at nedskalere 4:3-udsendelserne til SD, uden at det skal være i 16:9 pillarbox. I så fald håber jeg da, det bliver løst snart, for det er da spild af opløsning - i hvert fald på SD-kanalen - at sende 4:3 ud på den måde.

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 12:30
Det kunne måske lyde som om, at Stofa (edit: og måske DR i går jvf. ovenstående) maltrakterer billedet før de sender det ud - altså lægger et 4:3 billede ind i et 16:9 billede og sender det anamorfisk ud, lidt ligesom DR-K gjorde på DVB-T i starten (indtil de blev klar over fejlen og rettede det).

Se forklaring her.

Dette er dog helt klart en fejl, og ikke noget i hvert fald YouSee gør lige nu på de kanaler, der sender 4:3 materiale.

Redigeret af HeartWare - 04-December-2011 kl. 12:34
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 12:35

Det kunne måske lyde som om, at Stofa (edit: og måske DR i går jvf. ovenstående) maltrakterer billedet før de sender det ud - altså lægger et 4:3 billedet ind i et 16:9 billede og sender det anamorfisk ud, lidt ligesom DR-K gjorde på DVB-T i starten (indtil de blev klar over fejlen og rettede det).

Se forklaring her.

Dette er dog helt klart en fejl, og ikke noget i hvert fald YouSee gør lige nu på de kanaler, der sender 4:3 materiale.

Det er jo jeg oplever med BOXER.

Mvh.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 12:36

altså lægger et 4:3 billede ind i et 16:9 billede og sender det anamorfisk ud, 

Det er jo det man gør på en HD kanal, det sendes ud i 16:9, men billedet er 4:3, og derved i korrekt format.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 19>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu