|
DR 1 Skærmformat passer ikke? |
Besvar ![]() |
Side <12345 19> |
Forfatter | ||||||||||||||||||||||||||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||
Jeg kunne aldrig finde på at hjælpe jer til at forvrænge jeres TV signal ud af proportioner ![]() Og selv om jeg kunne, så kender jeg ikke Stofas boks eller Samsungs forskellige TV, så det må du desværre selv finde ud af via de respektive manualer (hvis muligheden overhovedet er der). Desuden, så mangler jeg teknisk information om, hvordan du modtager dig signal og evt. videresender det til dit TV, da det også har indflydelse på det. Men hvorfor vænner du dig ikke bare til, at TV skal ses i de korrekte proportioner? Når alle kanaler skifter til HD, så vil de sorte bjælker være en del at billedet, og du vil med stor sandsynlighed ikke kunne maltraktere billedet mere ![]() Men mere seriøst: Der må være en indstilling i jeres opsætning, som kan få det til at se ud som det (ifølge jer selv) altid har gjort, for der er ikke ændret noget i måden signalet udsendes på (i hvert fald ikke på DR og Disney på YouSees net - jeg skal ikke kunne udtale mig om andre net eller kanaler, men tvivler på, at der er ændret noget der). Et 4:3 signal skal udsendes som et 4:3 signal, og det er så op til den enkelte om han vil vise det i korrekt format med PillarBoxing eller om han vil forvrænge billedet til ukendelighed. Hvis DR (eller YouSee/Telia) begynder at manipulere med billedet, så begår de for det første lovbrud, og for det andet, så fratager de slutbrugeren muligheden for selv at afgøre, hvordan billedet skal vises. Så den måde DR, Disney og YouSee behandler 4:3 billeder på er 100% korrekt. Har de nogen sinde gjort det anderledes (og det vil jeg vove at påstå, at de aldrig har efter de fik korrigeret det på DVB-T, så de ikke længere sendte 4:3 materiale i en anamorfisk udgave med PillarBoxing), så var det en fejl, som de nu har rettet op på. |
||||||||||||||||||||||||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
![]() |
Ham_Der ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 29-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1259 |
Problemet optræder altså også på et gammelt 4:3 tv tilsluttet Canal Digital boks, jeg har heller ikke ændret ved noget. Jeg har godt set, at flere udsendelser bliver vist på den måde, men det er altså også første gang, jeg ser det ved en gammel film.
Jeg ændrede så boksens indstilling til 4:3 Pan & Scan, så var der kun bjælker for oven og neden. Til gengæld blev billedet så for stort, da Barnaby begyndte. Altså folks ansigter så rigtige nok ud, men logoet og credits kom helt ud i siden, så man ikke kunne se det hele. |
![]() |
crisbo ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 29 |
Samme her. Mit står sædvanligvis på 16:9 Wide. Hvis jeg så vil se disney på hele skærmen nu, bliver jeg nødt til at ændre det til 4:3 pan&scan (klippet), hvilket jo selvfølgelig resultere i at billedet på alle de andre kanaler er strukket helt ud af proportion.
|
![]() |
crisbo ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 29 |
![]() |
![]() |
Ham_Der ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 29-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1259 |
Og for øvrigt, hvis Pillar Boxing er den korrekte måde at vise en 4:3 udsendelse på, hvorfor optræder det så aldrig på TV2, de viser også gamle film.
Han, Hun, Dirch og Dario har været vist utallige gange på dansk tv, men jeg kan ikke mindes den nogen sinde er blevet vist på den måde før. DR1 har lavet et besynderligt blandingsbillede. Når Nissebanden slutter ser man slut credits øverst på skærmen med bjælker i siderne. Nedenunder er der klips fra næste program, det fylder hele skærmens bredde. Redigeret af Ham_Der - 04-December-2011 kl. 10:57 |
![]() |
petite_machine ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 242 |
Måske jeg ikke helt forstår, men klager i over at i ser billedet korrekt?
Et program eller en film optaget i 4:3, og som sendes i 4:3 vil jo naturligvis aldrig kunne fylde skærmen helt ud på et 16:9 tv, uden at det strækkes, zoomes eller på anden måde ødelægges. Derfor er det vel meget naturligt at der kommer sorte bjælker på siderne, hvad skulle der ellers komme? Nu bliver der sagt at det ikke sker på TV2, men jeg har nu altid sorte bjælker når TV2 også viser 4:3 materiale, f.eks. beverly hills eller venner. Mvh.
Redigeret af petite_machine - 04-December-2011 kl. 10:58 |
![]() |
Det har jeg kun i top og bund på et 4:3 tv. På 16:9 tv kan jeg godt se, det giver mest mening at der kommer bjælker på et billede, der er optaget i 4:3. Men jeg ser det netop på et gammelt 4:3 tv, og her er også kun en firkant midt på skærmen. |
![]() |
Hvorvidt man vil se billedet korrekt eller strukket er en personlig præference, og er sådan set ikke en relevant debat. Det vi synes er mystisk er at det over nat, har ændret sig hos en del brugere, og det tilsyneladende uden at der er nogen der har pille, rode, ravet ved noget.
|
![]() |
stefan ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 21-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 13 |
Og det er lige præcis det stunt, de gentager nu, fra dengang DR K og DR Ramasjang gik i gang, og kørte pillarbox den første uges tid. I stedet for at sende i 4:3 som normalt, er DR1 de seneste dage gået over til at sende 4:3-udsendelser ud i 16:9 pillarbox, med sorte bjælker i siderne som en del af det udsendte billede. Jeg kan se det på, at der er 16:9-signal i de optagelser, jeg har lavet med min Dreambox og hevet ind i ProjectX (fra YouSees signal), og i går kunne jeg også se det på mine forældres 4:3-tv (DVB-T), hvor det var nødvendigt at skifte til 16:9-squeeze for at se 4:3-udsendelserne i korrekte dimensioner - og kun på DR1. Grunden til, at du ikke kan se det, er formentlig, at din box eller dit TV er sat til altid at køre pillarbox ved 4:3-udsendelser. Jeg kunne godt have en mistanke om, at det hænger sammen med den nært forestående overgang til at sende DR1 i HD, og at DR har problemer med at nedskalere 4:3-udsendelserne til SD, uden at det skal være i 16:9 pillarbox. I så fald håber jeg da, det bliver løst snart, for det er da spild af opløsning - i hvert fald på SD-kanalen - at sende 4:3 ud på den måde. |
![]() |
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
Det kunne måske lyde som om, at Stofa (edit: og måske DR i går jvf. ovenstående) maltrakterer billedet før de sender det ud - altså lægger et 4:3 billede ind i et 16:9 billede og sender det anamorfisk ud, lidt ligesom DR-K gjorde på DVB-T i starten (indtil de blev klar over fejlen og rettede det).
Se forklaring her. Dette er dog helt klart en fejl, og ikke noget i hvert fald YouSee gør lige nu på de kanaler, der sender 4:3 materiale. Redigeret af HeartWare - 04-December-2011 kl. 12:34 |
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
![]() |
nesager ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
Det er jo jeg oplever med BOXER. Mvh. |
![]() |
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Det er jo det man gør på en HD kanal, det sendes ud i 16:9, men billedet er 4:3, og derved i korrekt format.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 19> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |