|
DR slukker for 5.1 surround-lyd på TV-kanalerne |
Besvar ![]() |
Side <1 3233343536 85> |
Forfatter | ||
Hancock ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Maj-2005 Sted: Valby Status: Offline Point: 544 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Læs lige baggrunden en gang til, Kampus. Den er ikke målrettet folk med 5.1 anlæg. Den er målrettet folk med stereo-TV, som down-mixer og gengiver multikanals lydsporet i stereo. Du og jeg er ikke målgruppen, da vi ser TV med et 5.1 anlæg. Så naturligvis havde du en udmærket separation. |
||
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl |
||
![]() |
||
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2126 |
|
Gav vide om der er nogen der har fået en forbedret lyd efter DR's "optimering"? Jeg have også svært ved at forstå talen nogle steder (surround anlæg).
Jeg savner i hvert fald 5.1 på DR1 og DR3 og er holdt op med at se spillefilm derfra. Desværre kan man ikke opsige abonnementet ![]() |
||
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
||
![]() |
||
karula ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 849 |
|
elendig lyd, prøvede stereo og det var ikke bedre, lad os få 5.1 tilbage.
Ser heller ikke film på DR1 og DR3 mere. |
||
Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Jeg er godt klar over at sluk for diskrete 5.1 kanaler er for at forbedre dialogen i stereogengivelsen på TV. Det er bare ikke lykkedes! Lyden er et sammensurium af musik, effekter og tale. Og intet af det står tydeligt frem.
Btw. er TV2 begyndt at sende GOmorgen TV i stereo. Det har de ikke gjort tidligere, da jeg nu ikke skal skrue så højt op på TV. |
||
![]() |
||
Egelund1 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 132 |
|
Hej Undskyld at jeg lige fjernet det indlægget, men her er det igen Jeg arbejder i DR og har været involveret i oplægget til beslutningen om midlertidigt at stoppe den diskrete surround distribution. Jeg skriver som privat person, men da det er tydeligt at jeg er i DR er jeg naturligvis underlagt hvad jeg må og ikke må skrive. Jeg kan f.eks. ikke refererer mit kendskab til hvordan andre i branchen gør. Mit skriveri forgår i fritiden, så der kan godt gå nogle dage før jeg får svaret hvis nogen skulle have løst til at skrive spørgsmål, men i er meget velkommen. Først og fremmest, tak for den store interesse omkring DRs lyd. Det er dejligt at der er folk som interesserer sig for lyd. (Jeg beklager det lange indlæg, men håber at I har tålmodighed til at læse det.) De fleste vil nok være enige i, at der er forskel på en akustisk reguleret biograf, og selv den bedste hjemmebiograf. Hvor mange har f.eks. 7 eller flere ens højttalere plus en butkicker? Også lytteniveauet er meget forskelligt i en biograf og i en dagligstue. Det faktum betyder, at stort set alle broadcastere har haft en sendeprocessor der komprimerer signalerne (også Surround signaler). Dertil kommer at del film endda leveres med et specielt TV-mix, idet filmproducenterne godt ved at det ikke er muligt at have samme dynamikområde i en biograf og derhjemme. Lidt på samme måde som at der også produceres et fly-mix, da et stort dynamik område i et fly heller ikke er muligt. Så at sammenligne lyden fra en Blu-ray film og en TV-udgave er ikke en valid test, da der vil, og skal være forskel under de forhold der distribueres i dag. Note: Sendeprocessorerne er heldigvis på vej ud hos mange, og DR var så vidt jeg ved, de første der har fjernet dem, helt tilbage dengang DR-HD kanalen kom. Det gav dog en del klager over lydniveau-spring, og at det kan være svært at forstå talen hvis man lytter på et for lavt niveau. Nogle har spurgt til hvilke TV, DR har testet? DR har testet ca. 15 TV, både nye 4K TV, som lidt ældre (3 år). Derudover har DR lænet sig op ad BBC og Sveriges TV’s test, der har gennemgået endnu flere. Det nedslående resultat er at alle downmixer/behandler lyden forskelligt. Selv fra samme fabrikant er der indbyrdes forskel på, hvordan signalerne behandles og downmixes. Et dyrt og et ”billigt” B&O TV gør det forskelligt. Så til svaret på hvilke fabrikanter, der gør det forkert, er der ikke rigtigt noget svar. BBC Academy, SVT og DR har endnu ikke fundet et eneste TV, der gør det helt optimalt. Dvs. anvender alle downmix-data i AC3 strømmen til at lave stereosignal, eller endnu bedre, default vælger stereosporet hvis begge signaler er til stede. At den danske brancheorganisation for forbrugerelektronik, BFE, hævder at de aldrig har hørt om, at der skulle være lydmæssige udfordringer med dagens TV, det må stå for deres egen regning. Et andet forhold er, at nogle af distributørerne kun vælger at distribuere det diskrete 5.1 signal. Det medfører at forbrugerne ikke har nogen reel mulighed for at vælge rigtigt. På nuværende tidspunkt er det desværre ikke muligt, dynamisk at tænde og slukke for diskret surround. På DTT via HEAAC er det ikke muligt at sende downmixdat med overhovedet. Så pga. ovenstående, er der et reelt problem for alle. Ved at droppe stereo til surround opmixningen hos DR, har dem med 5.1 anlæg nu en bedre mulighed for at få en bedre lydoplevelse hjemme i stuen. Netop fordi de programmer der produceres i stereo/Prologic II encodet, hvilket udgør over 80%, udfoldes korrekt derhjemme. Prøv at sammenligne lydbilledet fra DR med en anden TV-station, der sender diskrete surround kanaler. Læg specielt mærke til, om det lyder som om at dialogen kommer fra hele fronten eller kun fra center-HT. Kommer lyden fra alle 3 højttalere i front, er der kompenseret, og lyden er dermed formentlig ikke ægte diskret. Alle dem med 5.1 anlæg har derfor fået bedre lyd på >80% af programmerne, fordi programmerne kun er produceret i stereo, og at DR ikke skal folde signalet ud til 5.1. Så ovenstående taget i betragtning, hvor der p.t. er de nævnte begrænsninger i distributionsledet og i TV-modtagerne, har jeg to næsten ens spørgsmål. · Mener I for alvor, at DR skal blæse på de forbrugere der har stereo-TV, således at 5.1 forbrugerne kan få en bedre lydoplevelse i mindre end 20% af tiden? · Mener I for alvor, at I med 5.1 anlæg, kun vil have få programmer med bedst tænkelig lyd, og have reduceret lydoplevelse i mere end de resterende 80%? Og hånden på hjertet, hvor stor er den praktiske forskel på et godt produceret Prologic II signal og et diskret distribueret 5.1 signal? Opmix ikke er godt, hvis det skal kunne downmixes igen, men i de fleste tilfælde går det rimeligt godt, og
derfor har vi levet med det så længe både hos på DR og øvrige broadcaster. En rigtig god bivirkning ved midlertidigt at stoppe for diskret surround
distribution er, at mange interne/eksterne leverandører ikke har kunne vide,
hvordan det vil lyde hos slutbrugerne den forklaring kan ikke
længere bruges. Så nu er ansvaret letter at placerer når en skuespiller
mumler, eller der er en skæv balance mellem dialog og baggrundslyde (nytte/støttelyd ). PS. Jeg håber at debatten vil forsætte med saglige argumenter, da de er med til at sætte fokus på, at det er afgørende at give god lyd til slutbrugerne. Det kan vi ikke klare alene – vi skal have producenter, distributører, redaktører osv med.. At DR har bedt distributørerne om at stoppe den diskrete surround-distribution, løser naturligvis kun et af de mange problemer der er i at skabe god lyd hos forbrugerne. DR arbejder på at få lydkulturen til at genopstå, men der er meget lang vej. DR er inspireret og samarbejder med SVT og BBC der har erfaret nøjagtigt de samme problemstillinger. DR forsøger at involvere hele fødekæden, lige fra filmskolen, egne programfolk, freelancere, samt eksterne leverandører til TV-producenterne. Som nævnt forventer DR kun at det er i en relativ kort periode at distributionen af de diskrete kanaler til surround-lyden er stoppet. Hvor lang tid er svært at sige. Men på nuværende tidspunkt giver det ikke mening at genoptage udsendelse af diskrete surroundkanaler da det forværrer lyden for jer med 5.1 anlæg i mere end 80% af tiden. Bemærk at bl.a. Yousee og Stofa beklager DRs håndtering af problemet, hvilke giver håb om at de fortsat vil være med til at skabe en god løsning. DR er ikke ene om at have problemet. Udtalelser fra distributørerne fortæller at det er et generelt problem. At andre brodcastere ikke følger trop, kan måske være fordi at de ikke tør. Der er rigtig meget politik i at kunne sige at man har diskret 5.1. På samme måde som Yousee nu reklamerer med at de vil til at sende DR2 i HD fra nytår. Vel vidende om, at DR2 afleveres til Yousee i SD, og kun i SD, i 100% af sendetiden. Men en lille bøn til Jer derude, er at holde Jer til det konkrete emne, og droppe politiske holdninger om at politikkerne ikke skulle have tvunget DR til Amager, at licensen er for høj, at EBUs produktion af det Europæiske melodi grandprix kostede Københavns kommune for meget, eller at et digitalt signal, fra start til slut med 20-20KHz 48kHz samplerate, med op til 20bits dybde, svarer til VHS. Det er kun med til at fjerne fokus fra en vigtig debat om en bedre lyd, til gavn for os alle. Som lille irrelevant ekstra info, kan det nævnes at alle DRs kanaler afleveres til ”muren”, med 16 lydkanaler der indeholder ukomprimeret AES (24bit 48Khz), embedded i SDI-signalet. På de to første spor er der stereo (typisk prologicII enkodet) spor 3-8 er der altid diskrete surround-kanaler, som enten er det dekodede stereosignal, eller producentens eget 5.1 signal, hvis det er leveret med. For DR1,2,3 er der ligeledes spor 9,10 med synstolkning, og for DR1,3 er der i spor 11,12 en AC3 enkodet udgave af spor 3-8. Så det optimale der er værd at arbejde for, er at droppe den 20 år gamle AC3 encodning, og distribuerer både stereo (spor 1,2) og spor 3-8 med dynamisk skifte mellem diskret SS eller stereo. En del af indlæggene viser at der endnu er uklarhed om hvordan tingende hænger sammen. Hvis der er interesse for det, kan der sættes et møde op i DR, hvor baggrunden kan uddybes. Der kunne eventuelt inviteres et par interne og eksterne lydfolk, som kunne beskrive hvordan der produceres lyd, og hvorfor at verden ikke altid er så simpel. Til sidst har I her et internt notat i DR, skrevet i Januar 2014, som nogle måske vil finde interessant.
Det ku' vær' så godt og så' det faktisk skidt Af Egelund, ingeniør i TU Udsendelse Paradoks: Mulighederne for den perfekte lyd giver dårligere
lytteoplevelser for de fleste I DR har vi
noget nær de perfekte muligheder for at lave optimal lyd. Den bliver også ofte
også lavet - men hvorfor går det så alligevel skidt ude hos seerne – som f.eks.
med Arvingerne, som havnede på Ekstra Bladets forside? Ét af svarene
er, at man i distributionsleddet – altså i Udsendelse - har fjernet de
audiokompressorer, der fik presset lyden sammen. Det betyder, at lyden nu er
mere ”ren og luftig” ude hos danskerne. Og det betyder, at den lyd som
produceres i Drama (og alle andre afdelinger), rent faktisk kommer direkte hjem
til hr. og fru Danmark. Hvis der mangler fokus, viden eller tid hos de
lydproducerende, ja så rammer eventuelle fejl med fuld styrke forbrugerne. En anden og
mere vigtig faktor er, at man kan udmærket have en fremragende såkaldt
’5.1’-surround-lydproduktion - som distribueres rigtigt. Den rammer forbrugere der har modtagere som
er indstillet til standardindstillingerne. Men
det giver det ofte en forkert gengivelse. De fleste modtager bokse og TV-modtagerne anvender
surrroundlyden, selv om de kun har stereohøjtalere.
Nedmixning af 5.1 til stereo sker i modtagerudstyret og er meget forskelligt,
det er et faktum - og én af forklaringerne på, at nogle f.eks. oplever
Arvingerne’s lyd som dårlig, mens andre oplever den som rigtig god. En tredje
faktor, tror jeg, er manglende forståelse hos producerne for modtagernes
seersituation. De tekniske
muligheder for at kunne distribuere ”ren” og transparent giver også mulighed
for at lave ”biograflyd”. Med det mener jeg, at man kan nu udnytte den store
dynamik - dvs. lade både lave og høje passager slippe igennem
distributionsleddet. I film til en
biograf – med fine biografhøjtalere, optimal forstærkning og super akustik - er
det muligt at an-vende lyden som en væsentlig faktor i fortællingen. Det
oplever vi alle, når vi fx ser den nye James Bond-film: Her kan man skabe
følelser med lyd, skabe personlighed - og måske også irritation ved bevidst at
lade nogle personer tale lavt og mumlende - og andre gange give tilskuerne få
et chok med høje lydeksplosioner osv. Men det kan man bare ikke på samme måde til TV. Folk i stuerne
vælger et lytteniveau, der er passende. Og normalt kan man så forstå, hvad der
bliver sagt. Men når man fx har en trailer eller intro som i Broen - der er utrolig høj – ja, så
vælger folk at skrue lidt ned for deres TV. Men de glemmer at skrue lidt op
igen, før det går op for dem, at lyden nu er for lav til, at de kan høre
dialogen. Det er kun et
problem på TV, hvor man selv kan skrue ned. Det kan man jo ikke i en biograf –
og derfor forbliver dialogniveauet her korrekt, fordi lyden er mikset til
biografens akustik, udstyr og modtage-situation. En anden
væsentlig faktor er, at man i surroundsound produktion kan lægge lyd i
baghøjtalerne for at skabe stemning. Det virker fint og uforstyrrende – men vel
at mærke kun, hvis det kommer fra baghøjtalerne. Men for dem der har et stereo-
TV, kan det være forstyrrende, hvis det blandes for kraftigt med dialogen – som
ligger i fronthøjtalerne. Endnu
større betydning har det, hvordan centerkanalen lægges ud i stereohøjtalerne. TV-fabrikanterne vælge at gøre det
forskelligt, så selv om der er kontrollyttet lyden på én tv-modtager, kan
det være anderledes på en anden modtager… Lyd er kompliceret! Så konklusionen
på denne - indrømmet ret tekniske gennemgang – er, at vores stræben efter den
perfekte lyd med højt dynamikområde kombineret med at modtagerudstyret nedmixer
forskelligt er medvirkende til dårlige lytteoplevelser hos nogle af vores
kunder og god lyd hos andre kunder. Så hvad gør vi ? ·
DR indføre ny
lydpolitik o
DR har revideret et
sæt tekniske normer, (R128 plus yderligere krav og tale forståelse). o
DR har lavet et sæt
adfærdsnormer, der skal hjælpe ikke lyd folk der laver lyd. (i dag er det mest
rapportere, journalister og andre typer programfolk der optager lyden som et
biprodukt til billedet) ·
DR vil forklare og
beskrive hvordan lyden blive be/mis-handlet hos forbrugerne, o
og også forklare
hvordan der kan produceres mere robuste signaler kontrol lyt med LtRt ·
DR vil arbejde tætter
på uddannelse institutionerne (Film/skuespil mf.) ·
DR genindføre
Stereo/5.1 testen så folk hjemme kan få hjælp til selvhjælp. ·
DR indfører
tilbagevendende seminare og symposium for leverandører, forhandler mm. (hensigtserklæring) ·
DR indføre en ”Lyd
pris” (hensigtserklæring) En afsluttende kommentar og stof til eftertanke kunne være nedenstående emne DR er i samme situation som SVT, BBC og sandsynligvis resten af de samlede broadcaster. De TV stationer og distributører vi har talt med melder om klager, som kan henvises til at folks modtager nedmixer 5.1 signaler forskelligt. Tør/bør DR gå forrest med at
distribuerer surroundsound programmer i 2.0 prologicII encodet (stereo), det
vil været til gavn for 90% mens det kun vil være generende for mindre end 0,1% (Beregning: mindre end 10%
har et 5.1 anlæg, mindre end 10% af programmerne produceres i 5.1, og langt
mindre end 10% af tide i de programmer der er i 5.1 gøres der brug af effekter
som vil være en lille smule dårligere i et 2.0 prologic encodet signal end i et
ægte 5.1 signal. Dvs. 10% af 10% af 10% Ville det ikke være bedre at sige DTT, kabel og Sat distribuerer 2.0 (prologicencodet som er 100% stereo kompatibelt) og at den nye DR app (hvor DR lige som netflix vil have styr på applikationen og derved downmixet) kan have både stereo og ægte 5.1 !! Eller også bede distributørerne om at sende alle DR kanaler i to udgaver hvor forbrugerne kan vælge mellem DR1 stereo og DR1 surround, på samme måde som synstolkningen sendes i dag. På den måde kan vi løfte kvaliteten for alle Med venlig hilsen Redigeret af Egelund1 - 28-Oktober-2014 kl. 15:50 |
||
![]() |
||
Branchekender ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-Juni-2014 Status: Offline Point: 361 |
|
Og så sagde det "smak" da Egelund1 droppe den kort, kontante og kolde gennemgang af problematikken. Bravo - den ramte "spot on" og den syngende lussing kunne fint høres i Prologic II.
Tilføjelse: Og HOV - hvor blev Egelund1's flotte forklaring nu af??? Redigeret af Branchekender - 28-Oktober-2014 kl. 14:36 |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Øhh hvad skete der med Egelund1´s lange indlæg?
Jeg var ved at besvare, men fordi Chrome åbenbart ikke kan finde ud af linieskifte i citat boksen, så måtte jeg hoppe ud af det. Og væk var Egelund1´s indlæg? Btw Egelund1, hvis du laver et nyt tilsvarende indlæg, så noget af det første jeg fik svaret på, det var at jeg savnede, hvor det du skriver kommer fra. Hvilken relation har du til DR om nogen, og om det er officiel DR svar/deltagelse i debatten? |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Flotte? Hmm... ![]() |
||
![]() |
||
Egelund1 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 132 |
|
velbekommen
![]() |
||
![]() |
||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
|
Kunne DR så ikke lægge 5.1 lydsporet til download på jeres hjemmeside i 640 kbit AC3-format, så folk kan downloade det og selv mikse det ind i sin optagelse? Så kan de teknisk mindede få lyden i bedste kvalitet og "pøbelen" kan så nøjes med Stereo ![]() Jeg overvejer da seriøst at optage programmer, når de kommer på SVT (som så vidt jeg ved stadig sender i 5.1), og så mikse det sammen med min optagelse af programmerne fra DR. Så kan man få en fornufftig 5.1-udgave (for jeg går da ud fra, at I distribuerer 5.1-udgaven til andre TV-stationer, som så selv kan vælge, hvilket format de vil sende i?). Redigeret af HeartWare - 28-Oktober-2014 kl. 16:15 |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
||
huntiedk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2006 Sted: København Ø, DK Status: Offline Point: 725 |
|
Man kunne stadig overveje en ekstra "logisk" kanal på DTT, så man har den nuværende (inkl. stereospor) og desuden en surround-udgave (med AC3-spor).
Da videostrømmen kan deles, burde det ikke optage mere båndbredde end den tidligere udgave med begge spor. Så er der frit valg for surround-folket, og de "almindelige" TV-seere kan bruge stereoudgaven.
|
||
Øst, vest, ::1 bedst
|
||
![]() |
||
|
Jeg har efterspurt det hos ondemand folket, men de siger at der skal komme et ønske først, før de vil begynde at ændre playeren |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 3233343536 85> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |