recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR1 / DR HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR1 / DR HD

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 22:32
Det er hvad jeg har hørt DR har meldt ud sidste år. At DR1 skal være en HD kanal med HD indhold, og DRHD skal anvendes til ungdomsprogrammer fremover - ligeledes i HD
Til top
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Egelund1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 22:40
Jeg er optimist og håber på en pose penge, men det tør jeg ikke udtale mig om. En ting er udsendelse ledet, her er vi meget tæt på, men hele baglandet arkiv og redigering mm. Tager lid tid og mange penge. Derfor tror jeg at den officielle udmeldning men at dr1 er sd i forbedret kvalitet vil holde ved et stykke tid endnu. Når jeg skriver snart er det i forhold til at vi har været i luften med dr-hd længe. Men det kan da godt ske at du vil opleve test hvor programmer sendes i ægte hd uden at der bliver skiltet med det, men så er de jo blot at nyde det.
Til top
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Egelund1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 22:41
Ps jeg undskylder stave fejl, men telefonen er altså ikke så god at skrive på, og den prøver hele tiden at rette mine ord.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Ps jeg undskylder stave fejl, men telefonen er altså ikke så god at skrive på, og den prøver hele tiden at rette mine ord.


Intet problem & tak for de præcise svar.

Det er straks værre at DR1 næsten-HD er opskaleret SD, men det kan vi ikke bebrejde dig.Ouch


Redigeret af JesperLund - 24-Januar-2012 kl. 23:19
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Ps jeg undskylder stave fejl, men telefonen er altså ikke så god at skrive på, og den prøver hele tiden at rette mine ord.

Intet problem & tak for de præcise svar.

Det er straks værre at DR1 næsten-HD er opskaleret SD, men det kan vi ikke bebrejde dig.Ouch


Je det er godt med en troværdig forklaring.  

Men  ville det ikke have været langt bedre, om DR i tide også havde fundet pengene til rent faktisk at kunne sende alt HD som HD ?

Lars    Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 07:49
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Opskaleret 5.1 er i princippet blot en dolby prologic decoder der decoder et stereo signal til 5.1. Det er ikke 100% det samme men princippet er næsten ens.
5.1 på dtt tør jeg ikke svare på. Men problemstillingen er at selv om der i følge nordig standarten skulle være mulighed for overførelse at metadata kan langt Størstedelen af folks modtager ikke forstå dem. Det betyder i praktisk at niveauet vil svinge 15 dB når folk vælger DR1 frem for f.eks. Dr2 eller øvrige kanaler. Men vi kan ikke skrue 15dB op for så vil dem med "rigtige" modtager få 15dB for meget, (plus at vi ville overstyre helt vildt). Problemet rammer desværre de fleste da de fleste modtager vælger den lyd med flest bit dvs 5.1 sporet og efterfølgende downmixer det til stereo med 15dB fejl! .
Man kan komme ud over det ved at manuelt vælge den anden lyd, men det er svært a forklare at folk skal vælge dansk frem for dansk. (nogle modtager skriver dog 3.2.1 og 2.0) du kan evt selv tjekke det på dr hd som sender begge lydspor.
Håber de give lidt hjælp til forståelse.
Ps hvor er telefoner dog dårlig til at skrive på, beklager fejl
 
 
Forstår ikke lige hvorfor det er et problem at udsende 'ægte' 5.1 på DR1 på DTT når det fint kan lade sig gøre på DR HD ??
 
Det var også det vi var blevet lovet iflg.
 
 
 
Til top
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Egelund1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 09:45
Det kan det jo også, men der kommer allerede mange klager over niveau spring når der skiftes til DR-HD, netop på grund af ovenstående. Det er vurderet at man kan leve med det på DR-HD da de folk med 5.1 anlæg må forventes godt at ville justerer mod til gengæld at have en højre lyd kvalitet og ægte 5.1 (når programmet er produceret med det) 
DR1 har mange gange flere seere og derfor er problemet stor her. Og da en del af de film som netop har 5.1 diskret audio samsendes på DR1 og  DR-HD kan dem med 5.1 anlæg og HD TV med fordel se programmet på DR-HD.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 10:29
Har aldrig selv oplevet det problem med niveau-forskel i lyden ved skift til og fra DR HD- hverken direkte på TV'et eller på ekstern modtager. 
Hvis jeg på TV'et på DR HD skifter imellem HE-ACC 2.0 og 3.2/1 kan jeg heller ikke høre noget niveau-forskel på lyden hverken på TV'et egne højttalere eller på anlægget . (Mit TV konverterer HE-ACC til PCM , mens  min ekstern modtager kan levere DTS 5.1 )
 
Desuden forstår jeg heller ikke helt hvorfor DR fortsætter med at samsende mange udsendelser på både DR1 og DR HD , når langt de fleste idag kan modtage DR HD - pga MPEG4 modtager kravet.
 
Men skal dit svar så tolkes at der aligevel ikke som lovet kommer 5.1 lyd på DR1 ?


Redigeret af filmfreak - 25-Januar-2012 kl. 10:37
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 10:44
 
 
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

 
 
Desuden forstår jeg heller ikke helt hvorfor DR fortsætter med at samsende mange udsendelser på både DR1 og DR HD
 
 DR1 udsendes ikke på DVB-T som HD, kun som HQ-SD. (lavere bitrate) Derfor. Det kan løses ved at man holder op med at sende Græsrods TV kanalen, og giver den bitrate til DR1. (skal ikke forveksles med TV2 Regionerne). På KabelTV er der ingen forskel i bitraten på DR1 og DR-HD.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

 
 
Desuden forstår jeg heller ikke helt hvorfor DR fortsætter med at samsende mange udsendelser på både DR1 og DR HD
 
 DR1 udsendes ikke på DVB-T som HD, kun som HQ-SD. (lavere bitrate) Derfor. Det kan løses ved at man holder op med at sende Græsrods TV kanalen, og giver den bitrate til DR1. (skal ikke forveksles med TV2 Regionerne). På KabelTV er der ingen forskel i bitraten på DR1 og DR-HD.
 
Det er jeg helt med på. Men hvis DR vil sende en film i HD (og med 5.1 lyd) så nøjes dog med at sende den på DR HD og vis noget andet på DR1 ?
 
Ellers drop DR HD og gør DR1 til en ægte HD kanal med 5.1 lyd og gør DR2 til en 'næsten HD' kanal .
Til top
Vagnen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2008
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 101
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vagnen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Ellers drop DR HD og gør DR1 til en ægte HD kanal med 5.1 lyd og gør DR2 til en 'næsten HD' kanal .

Der var jo også i det oprindelige medieforlig lagt op at at vi skulle, efter 11. januar, have DR1 HD og DR2 HD.
DR HD skulle så lukkes ned.


Redigeret af Vagnen - 25-Januar-2012 kl. 15:10
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Desuden forstår jeg heller ikke helt hvorfor DR fortsætter med at samsende mange udsendelser på både DR1 og DR HD , når langt de fleste idag kan modtage DR HD - pga MPEG4 modtager kravet.


Fra tidligere i tråden:

DR1 har kun sd server og kan derfor kun afvikle sd fra server.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu