recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR1 / DR HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR1 / DR HD

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Egelund1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 18:01
Der kommer helt sikkert 5.1 lyd på DTT på DR1 også ægte når film eller live programmer produceres med det.
Allerede i dag er det tilfældet på Kabel og sat., det er kun DTT nettet vi har udskudt det på. Der er mange faktorer, men vi håber alle på at det snart sker.

Til de øvrige kommentar om hvordan og hvad kanalerne skal sende eller ikke sende/samsende tør og vil jeg ikke indlede mig på, der er lige så mange holdninger som der er mennesker. Jeg er glad for at jeg ikke træffer eller påvirker disse beslutninger. :-) Jeg er Nørd lige som de fleste der læser og skriver på Recorder.dk, og vi tilhøre nok en meget lille del af befolkningen.
 
Til top
BeoBrian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BeoBrian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 20:06
Det er ikke så kryptisk hvorfor der er forskel på DR1 og DR-HD. DR1 sendes med 6 mb pr. sek. hvor DR-HD sendes med minimum 8 m. pr. sek.
EBU (European Broadcast Union) har defineret at alt under 8 mb er ikke HD. Dog definerer de så at alt der ligger over 8 mb så er HD. Men skal det være helt rigtigt skal både opløsningen og tilstrækkelig med bitrate (over 8 mb) før det er rigtig HD.
Det man så kan tænke på er de film du kan leje eller købe via Apple-TV eller iTunes, her er opløsningen lig med HD, men kun 4 mb pr. sek.
Taler på egne vegne, af ren interesse for branchen, og ønsker blot at opleve det allerbedste - Some day.....Tror faktisk jeg er ved at være der.....det næste må være projektor
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 20:08

Det forklarer måske at der er pixelleringer på DR1 ved billedskift med mange bevægelser/kontrastUnhappy

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af BeoBrian BeoBrian skrev:

Det er ikke så kryptisk hvorfor der er forskel på DR1 og DR-HD. DR1 sendes med 6 mb pr. sek. hvor DR-HD sendes med minimum 8 m. pr. sek.


Det er nu endnu mindre kryptisk. DR1 har indtil videre kun sendt opskaleret SD.
Til top
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Egelund1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 22:55
Der er naturligvis en sammenhæng mellem bitraten og kvaliteten. Men hvad der også er vigtig er hvad de andre kanaler i samme mux sender på samme tidspunkt. Dr1 minimums grænse er lavere en den er på DR-HD, tilgengæld er der flere gamle film med støj på dr-k som kræver mere båndbredde end f.eks. Studie programmerne på dr2. Så i praksis kan dr 1 nemt have flere bit end DR-HD. forleden dag var dr1 oppe på over 10mbit. Det kombineret med at DR-HD kanalen's programmer normalt komme fra 1080i og konverteres til 720p i en skrammel konverter, mens DR1s konverter er af bedste kvalitet, det gør at DR1 godt kan se bedre ud end DR-HD. Så et er terori et andet er den virkelig verden.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Det kombineret med at DR-HD kanalen's programmer normalt komme fra 1080i og konverteres til 720p i en skrammel konverter, mens DR1s konverter er af bedste kvalitet, det gør at DR1 godt kan se bedre ud end DR-HD. Så et er terori et andet er den virkelig verden.


Er der udsigt til at DR HD får samme gode 1080i -> 720p konverter (med motion adaptive deinterlacing og alt det andet lækre) som DR1 har det?

Lidt "trist" at der nærmest kun er godt HD udstyr til en kanal (DR HD har server til at afvikle HD, mens DR1 kun kan afvikle SD men til gengæld har den gode scaler og deinterlacer til 720p).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Egelund1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 23:27
Dr hd kanalen vil snart gøre brug af samme type konverter( ca. 3 md.) konvertren er i huset, men gør endnu ingen gavn da matrerialet allerede er konverteret til 720 p i den gamle konverter. Da dr-hd kanel blev lavet var det dengang noget af det bedste udstyr, der er bare sket end hel del godt siden da. Og hånden på hjertet, så er der da enkelte programmer på dr-hd der ser super godt ud, på trods af det har været en lang signal vej igennem, med mange ulykker undervejs. Sørste delen af de programmer der ser dårlige ud, er pga. dårlig produktion, kamera dårlige redigerings procedure. Der er folk der tror at fordi der står hd på mobiltelefonen eller go pro kameraet, så ser det bedre ud end et sd studie kamera med prof optik til +750.000 kr. jeg er f.eks godt tilfreds med mit nikon d3 selv om det kun har 12Mpixel. Det tager langt bedre billeder end min søns lomme kamera med 18megapixel.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2012 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Dr hd kanalen vil snart gøre brug af samme type konverter( ca. 3 md.) konvertren er i huset, men gør endnu ingen gavn da matrerialet allerede er konverteret til 720 p i den gamle konverter.


Tak for din deltagelse og den indsigtsfulde formidling af information om hvad der rører sig i landets vigtigste mediehus Thumbs Up

Vil ovenstående udsagn sige at det [oprindeligt 1080i/p producerede] materiale der sendes på DRHD er off-line konverteret til 720p ca. 3 måneder forud for transmissionen?

Jeg regnede ellers med at konverteringen var real-time i forbindelse med programafviklingen?

Hvad med DR's egne HD produktioner, er de 720p for at passe til stationens egen nuværende transmission eller er de som jeg regner med også 1080i/p af hensyn til fremtiden [og evt. salg til andre]?


Redigeret af TBC1 - 26-Januar-2012 kl. 12:59
Til top
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Egelund1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2012 kl. 19:15
Til TBC1
Du har dels ret i at der er en realtime konvertering. Men de konverter der laver real time konverterne er placeret foran en video mixer. Video mixeren er i 720 P. Den gode konverter er efter mixer/tekster Logo audio processor (EBU-R128), diverse nødkoblinger mm. På sigt skal kanalen laves om til internt at være 1080i og først sidst i sendeledes vil konverteringen til 720P ske til distributørende. Denne løsning er p.t. aktiv på DR1. 1080i er valgt da gammel SD materiale derved bliver i interlacede format inden det igen nedkonverteres til SD.
 
Et helt andet emne er at vi i dag har ændret på audio opmixerene som er i brug hvis der er materiale som ikke har diskret5.1. Ændringen består i at Centerkanalen er blevet løftet en del, en lille fasefejl i mellem Front L+R er rettet og sidst er bag ht er forsinket 27ms. (svarende til ca. lidt under 3 meter*note 1). Der er lagt en fase vridning i bag HT på ca 90Grader, således at suround komponenten i signalet vil være lidt defust frem for centreret lige i nakken.  LFE modtager nu bidrag med et 4 ordens filter der deler ved 80 Hz.
 
Ovenstående har kun betydning for de stereo signaler som opmixes til 5.1 på DR1 og 5.1 signalet på DR-HD. Når der er ægte 5.1 audio vil hver af de 6 kanaler være 100% transperente.
*note 1: Det er vigtigt at have et delay mellem front og bag. Lyden i bag HT må ikke kommer før front da det vil være yderst generende (Hass effekten). I må meget gerne melde tilbage om Jeres oplevelser. Jeg er bekendt med en fejl og det er at 5.1 signalet gennerelt nu er 1.5dB før højt.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2012 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Til TBC1
Du har dels ret i at der er en realtime konvertering. Men de konverter der laver real time konverterne er placeret foran en video mixer. Video mixeren er i 720 P. Den gode konverter er efter mixer/tekster Logo audio processor (EBU-R128), diverse nødkoblinger mm. På sigt skal kanalen laves om til internt at være 1080i og først sidst i sendeledes vil konverteringen til 720P ske til distributørende. Denne løsning er p.t. aktiv på DR1. 1080i er valgt da gammel SD materiale derved bliver i interlacede format inden det igen nedkonverteres til SD.
 
Ahh, ok. Så forstår jeg bedre den der med forbedringerne først slår igennem om ca. 3 måneders tid i forbindelse med DRHD, da det først er der kanalen overgår til 1080i internt og den nye scaler overhovedet reelt får noget at bestille og kommer til sin ret. Værdsætter at du giver mig/os her i gruppen indblik i sådanne praktiske forhold i mediehuset. Thumbs Up 
 
Hvor langt tid vil du tror i øvrigt der går før både scaler/konverter og HD server er implementerede i forbindelse med DR1 transmissionerne, hvis der allerede produceres i 1080i internt på DR1, så vi også kommer til at se HD materiale der?
 
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på/drømme om det på sigt måske ligefrem kunne betyde at f.eks YouSee og Telenor (altså Canal digital transmissionen) kunne få det [engang i fremtiden] 1080i producerede signal og lave deres egne 1080i encodes af det i stedet for at blive serveret det nedskalere 720p signal, så det kun var på DTT man var nødt til at nedskalere til 720p transmission på grund af båndbredden. ...Det ville satme være sejt, hvis ellers der blev brug båndbredde nok Broken Heart til det hos YouSee og Telenor(Canal digital transmissionen) ...Men det er vel naivt at håbe på, alene på baggrund af de politiske implikationer, hvor vores politikere vel har en del hjerteblod "investeret" i DTT nettet, og det så vel ikke kan være den eneste transmission der så skulle være nedslaleret til 720p. ...Og ja, jeg kender godt til EBU anbefalinger og deslige angående den bestemt meget mere båndbredde optimale 720p transmission. Men i forbindelse ordentlig bitrate og materiale der er produceret som 1080i/p i forvejen (og det er det meste jo), og endnu mere i forbindelse med inhold hvor der er brugt telecine, så ville der jo være stor fordel ved en 1080i transmission for os i den brugermasse der har relativt fornuftigt udstyr i hjemmet. (på mine 123 tommer fortrækker helt klart 1080i transmissionerne i praksis i forbindelse med langt størstedelen af det HDTV transmitterede materiale, da der vel også er langt imellem 720p materiale på indkøbshylderne). ...Og man har vel lov til helt håbløst at drømme om at også virkeligheden kunne være så fleksibel, at en sådan diskriminering kunne finde sted i forbindelse med transmissionerne Embarrassed
 


Redigeret af TBC1 - 26-Januar-2012 kl. 20:46
Til top
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2012 kl. 14:42
Egelund:
 
Ved du om der er en side eller lign. hvor man kan se hvilke kanaler der ligger i hvert MUX, også dem hos Boxer?
 
Når nu der er lagt delay på surround signalet, vil det så ikke influere på lydoplevelsen hos hver enkelt, 
såfremt man selv har lagt delay på opsætningen i forhold til ens placering i stuen?
Til top
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2012 kl. 14:52
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu