recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig opdatering på Pana TH 42 PX 71?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDårlig opdatering på Pana TH 42 PX 71?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
zubzer0 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Emne: Dårlig opdatering på Pana TH 42 PX 71?
    Sendt: 03-September-2007 kl. 07:53

Hejsa

Jeg har længe kigget på den meget omtalte Panasonic TH 42 PX 71 og kommet frem til at det er det tv jeg snart må eje. Derfor har jeg også været ud og kigge på det i et par butikker, men jeg er bekymret over opdateringshastigheden på denne.
Jeg har set den i tapeconnection i Århus og Merlin i Tarupcenteret (Odense) og i begge tilfælde synes jeg at det "hakker" mere ved objekter i bevægelse end de andre LCD-modeller der stod ved siden af (Philips / Samsung).

Er der nogen af jer der har oplevet det samme eller kan forklare fænomenet? Normalt plejer plasma da at være mere "flydende" at se på end LCD, eller hvad?

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 08:39

Hej zubzer0 - øøhhh.. mig bekendt har plasma ikke opdateringsproblemer overhovedet. Det er jo bl.a. her at plasma adskiller sig fra LCD.

Og som tidligere en glad og super tilfreds PV71 ejer kan jeg da fortælle at jeg aldrig har haft hakken i noget som helst. Medmindre altså at det stammede fra kilden, f.eks. Discovery HD.



Redigeret af Hother - 03-September-2007 kl. 08:40
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
zubzer0 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hej zubzer0 - øøhhh.. mig bekendt har plasma ikke opdateringsproblemer overhovedet. Det er jo bl.a. her at plasma adskiller sig fra LCD.

Og som tidligere en glad og super tilfreds PV71 ejer kan jeg da fortælle at jeg aldrig har haft hakken i noget som helst. Medmindre altså at det stammede fra kilden, f.eks. Discovery HD.

ja, det er jo det der er problemet. Jeg har set film fra samme kilde (DVD) på flere skærme samtidig og pana'en hakkede i bevægelserne iforhold til de andre. Det er sikkert ikke noget man opdager før man ser hvor flydende nogen andre skærme kan vise billederne.
Kan det måske have noget at gøre med støjfilter eller noget andet som gør at tingene lagger?

 



Redigeret af zubzer0 - 03-September-2007 kl. 09:11
Til top
akerman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-August-2007
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 09:39
Det så jeg faktisk også på 42" modellen. På 37" er det væk. Ved ikke om det er en gammel model, dårlig indstilling eller hvad..
Til top
Katana Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 09:53

Hejsa.

Ja jeg lod mig desværre nare af en liveudsendelse på DR1 via DVB-T som gik 100% flydende  i panoreringer da jeg så på TH42-PX70'eren (sansynligvis 50 ægte opdateringer i sekundet i kildematerialet, dvs flydende nok ).

Men ak ja, Panasonics Plasmaer har ikke interpoleringsfunktionen som beregner nye billeder og indsætter 1-3 af dem mellem originalbilederne ligesom f.eks Philips, LG og Samsungs LCD modeller i den bedre ende. Så jeg blev slemt skuffet da jeg så en DVD film hvor panoreringer hakkede voldsomt !!

Men da billedkvaliteten - igen igen - ellers er fantastisk på PX70'eren er jeg ved at undersøge om der findes eksterne Video scalere / proceserings enheder som kan tage et input fra DVD eller lignende og lave den interpolering (eller hvad det nu hedder) der skal til for at gøre billedet flydende.

Er der nogen som hved om der findes Plasmaskærme der har denne teknik?

Mvh

  

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af Katana Katana skrev:

Hejsa.

Ja jeg lod mig desværre nare af en liveudsendelse på DR1 via DVB-T som gik 100% flydende  i panoreringer da jeg så på TH42-PX70'eren (sansynligvis 50 ægte opdateringer i sekundet i kildematerialet, dvs flydende nok ).

Men ak ja, Panasonics Plasmaer har ikke interpoleringsfunktionen som beregner nye billeder og indsætter 1-3 af dem mellem originalbilederne ligesom f.eks Philips, LG og Samsungs LCD modeller i den bedre ende. Så jeg blev slemt skuffet da jeg så en DVD film hvor panoreringer hakkede voldsomt !!

Men da billedkvaliteten - igen igen - ellers er fantastisk på PX70'eren er jeg ved at undersøge om der findes eksterne Video scalere / proceserings enheder som kan tage et input fra DVD eller lignende og lave den interpolering (eller hvad det nu hedder) der skal til for at gøre billedet flydende.

Er der nogen som hved om der findes Plasmaskærme der har denne teknik?

Mvh

Ja Runco´s skærme skulle have nogle gode interne scalere men er meget dyre, ellers hvis inputtet skal opskaleres (dvd ikke er feks blue ray eller HD dvd) så må budet være en VP30 (eller vp 50) scaler, det er en ret dyr løsning da sådan en scaler sagtens løber op i +15-20k men den løser altså opgaven. 



Redigeret af rhsin - 03-September-2007 kl. 10:12
Mvh

René
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 10:25

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Ja Runco´s skærme skulle have nogle gode interne scalere men er meget dyre, ellers hvis inputtet skal opskaleres (dvd ikke er feks blue ray eller HD dvd) så må budet være en VP30 (eller vp 50) scaler, det er en ret dyr løsning da sådan en scaler sagtens løber op i +15-20k men den løser altså opgaven. 

Disse scalere leverer IKKE interpolering af frames. Interpoleringen medfører visse artifacts, som vil være meget problematiske i store størrelser, som scalerne oftest bruges til, men det kan ikke udelukkes at nogen alligevel vil indføre muligheden i eksterne scalere. Cinemateq nåede at lancere en Natural Motion-box inden de lukkede, men jeg tror ikke at andre har noget tilsvarende.

Jeg vil gerne lige understrege at det ikke er et spørgsmål om en fejl på Panasonic'en, og intet har med plasma vs LCD at gøre som sådan, men om at de andre producenter foretager en viderebehandling af signalkilderne som Panasonic har fravalgt.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 10:30
Øh - hvis kilden var en almindelig Region2 PAL dvd skal der vel ikke interpoleres, laves pull-down eller noget somhelst andet.

PAL dvd er 25 fps og kører altså fuldstændig flydende på et panasonic plasma som det naturligvis skal på en skærm der understøtter 50hz.

Pana PX70 har ovenikøbet en 100hz setting også.

Hvis billedet hakkede har der været andre grunde til det - forkert indstillet, forkert tilsluttet, forkert indstillet afspilningsenhed eller afspilning af region 1 dvd hvor materialet er NTSC, men hvad ved jeg selvfølgelig ikke uden at have set hvordan det rent faktisk var i tapeconnection den dag.

Jeg kan forsikre om at Panas plasma ikke hakker i de situationer hvor det ikke skal hakke - og hakker absolut minimalt i de situationer hvor det skal hakke (24fps materiale som region1 dvd og BD/HDDVD)




Redigeret af spawn - 03-September-2007 kl. 10:31
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Katana Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 11:06

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Øh - hvis kilden var en almindelig Region2 PAL dvd skal der vel ikke interpoleres, laves pull-down eller noget somhelst andet.

PAL dvd er 25 fps og kører altså fuldstændig flydende på et panasonic plasma som det naturligvis skal på en skærm der understøtter 50hz.

Pana PX70 har ovenikøbet en 100hz setting også.

Hvis billedet hakkede har der været andre grunde til det - forkert indstillet, forkert tilsluttet, forkert indstillet afspilningsenhed eller afspilning af region 1 dvd hvor materialet er NTSC, men hvad ved jeg selvfølgelig ikke uden at have set hvordan det rent faktisk var i tapeconnection den dag.

Jeg kan forsikre om at Panas plasma ikke hakker i de situationer hvor det ikke skal hakke - og hakker absolut minimalt i de situationer hvor det skal hakke (24fps materiale som region1 dvd og BD/HDDVD)


"Hakken" (ved hurtig panorering) fra mine region 2 DVD'er afspillet på min Panasonic EH65 recorder forekommer uanset om jeg kører SCART, Component eller HDMI ved alt fra 576i til 1080i. "Hakken" forekommer også på film som ses via DVB-T. Eneste tidspunkt hvor denne "hakken" IKKE forkommer er f.eks TV-Avisen på DR1 mm.

Faktum er at f.eks Philips 9731D og lignene gengiver samme materiale 100% flydende uden synlig billedskift fordi de er istand til at interpolere ekstra billeder mm. mellem PAL formatets 25 billeder i sekundet.

Fenomenet er ektremt tydeligt hvis man besøger en forretning med mange skærme der viser det samme materiale. Nogen fremviser fuldstændigt flydende mens andre "hakker" bevægelserne. (Panasonics Plasmaer hører desværre til i den sidste kategori)

Nogen der ved hvilken framerate f.eks DR1's TV avis bliver optaget/broadcastet i?

Mvh



Redigeret af Katana - 03-September-2007 kl. 11:07
Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 11:11
Katana,

ja, du har ret - interpolering får dine film til at ligne billigt video materiale 

Men det kan du åbenbart li'? Jeg synes film skal ligne film, og hvis man bruger LCD tv's klamme indstillinger til at indsætte ekstra, falske billeder, føler jeg at jeg sidder og ser en billig TV-produktion. Men hvis det gør dig glad, er det da fint.

TV-avisen er "optaget" i 50i, dvs. 50 halvbilleder i sekundet. Det laver LCD/plasma så om til 50p ved at doble hvert halvbillede op så det bliver et helbillede. Film kører 24/25p, derfor får du den hakken.

Til top
Katana Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 11:12

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

.

Pana PX70 har ovenikøbet en 100hz setting også.


Ja Panasonic'en har en 100Hz indtilling, men den gør så vidt jeg kan se ikke andet end at opdatere selve panelet 100 gange i sekundet. Den ændrer ikke noget i kildematerialet men opdaterer blot med det samme billede 4 gange.

Mvh

Til top
steen5 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Maj-2007
Sted: Denmark Randers
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 11:43
Ja sørg endelig for det er indstillet på 100 hz i menuen. jeg har aldrig oplevet mit hakker i det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu