recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DRM / Kopibeskyttelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDRM / Kopibeskyttelse

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 11:41

Øv, der er jo rigeligt stof til en artikel

Spøg til side. Jeg kender udmærket alle argumenterne imod disse kopisikringstiltag, at de ikke kan betale sig, at det ikke er i kundernes interesse, at det ville være meget bedre såfremt man gjorde dit og dat og at krænkelse af ophavsret ikke kan sidestilles med tyveri. Jeg har endda selv benyttet mig af nogle af dem, da jeg selv engang har været af en anden overbevisning og bl.a. også har haft kopieret film. Det var jo rart at kunne retfærdiggøre dette med, jamen hvis filmen er god, så køber jeg den. Og ja, det gjorde jeg ofte, hvorfor jeg i dag har en original samling til ca. 150K, men det ændrer ikke ved det faktum, at jeg flere gange "prøvekørte en bil i hele dens levetid" og derefter sagde, nej den var ikke god

De vestlige demokratier er baseret på udbud og efterspørgsel. Kunder efterspørger varer, producenter efterkommer efterspørgslen og producerer dem og på god gammeldags kapitalistisk vis, fremkommer der en pris. For høj og efterspørgslen falder, for lav og forretningen falmer. Det står kunder fuldstændig frit for at købe eller ej, hvis der er noget man er utilfreds med. Jeg vil gerne have Churchills memoirer i mahognirød læderindbunden udgave, men jeg nægter at give 2000£ for dem.

Ligheden mellem en fysisk produceret vare og en digital er, at der omkostninger til arbejdskraft, knowhow, udvikling, PR og distribution. At man kan kopiere en digital vare kan man så vælge at kalde krænkelse af ophavsret fremfor tyveri. Reelt set er der tale om det samme, det er blot blevet lettere at begå kriminalitet og sværere at blive knaldet for det og når tilstrækkeligt mange så gør det, ja så rykkes grænserne samtidig for vores moral. Så er det lige pludselig producenternes skyld. De tager for mange penge for deres produkt. Deres anti-pirat tiltag giver os forbrugere dårligere produkter. Hvis de nu tog 1 kr. for deres film istedet for 200 og solgte langt flere, ja så ville vi forbrugere ikke tyvstjæle andres produkt og dermed være med til at undergrave fundamentet for andres virksomhed.

Dette kaldes anarki og det kan eller rettere skal åbenbart retfærdiggøres ifbm. tyveriet af digitale varer, hvor vi kommer med en masse forskellige grunde til, at vi nedlader os til tyveriet. Eftersom vi nu er en magtfaktor i og med at det samlede tyveri er så udbredt, ja så vil vi søreme bruge dette til at have indflydelse på producentens forretningsstrategi. Producenten skal blot gøre som vi vil, så vil tyveriet falde. De normale udbuds- og efterspørgselsmekanismer er det ok at sætte ud af spil, med pistol for panden politik, for vi forbrugere ved bedre.

Jeg kender flere som har syntes det var ok at downloade filmen Eragon, se den og derefter at nægte at betale for originalen, for den var sgu for dårlig. Pyt med, at filmen havde et budget på $100 mio. og et kæmpe PR budget og at producenten taber stort på udgivelsen. Men vi forbrugere vil gerne have, at der produceres film, mange film, gode film, dyre film, men der kommer altså missere ind imellem, ligesom der er dårlige bøger, biler etc. Der er ingen garanti ved køb af et produkt omkring kvaliteten. Se traileren, læs anmeldelser og tag chancen. Det gør vi andre.

Så er der alle spørgsmålene omkring kopibeskyttelsen og igen og igen hører jeg om alle de frygtelig ting, som man som forbruger kan komme ud for, hvor afspilleren nægter at spille film og der nærmest er tale om justitsmord. Tillad mig at sig, det minder mig lidt om politik i Danmark. Igennem hele denne regerings levetid, har er en af de største kritikpunkter mod regeringen fra menigmand, været Anders Fogh Rasmussens bog, Fra socialstat til minimalstat fra 1993 g de tiltag, der er beskrevet i denne. Kritik baseret på forventninger, fremfor realiteter. Ja, worst case scenarier, kan sagtens sidestilles med de ting, den amerikanske efterretningstjeneste kan finde på at bruge Patriot Act til, men virkeligheden er, at ingen kan udtale sig herom og hvorvidt "de forkerte" mennesker rammes. Men en ting er sikker, at hvis sagesløse skulle rammes, så vil jungletrommerne lyde, hvorfor disse tiltag ikke vil blive benyttet hovedløst og uden grund. I modsat fald, så har en boomerang det med at vende tilbage.

En ny BD eller HD udgivelse, kan skaffes i USA for mellem 19 og 27$ og de dyreste er efter 3-4 måneder nede under 150,-. Ikke en krone for meget ifht. at se en film i biografen. Men taxa transport over Atlanten kan jo godt forklare nogle danske udbyderes priser.

Redigeret af Bruce - 12-Oktober-2007 kl. 11:42
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 13:15

Bruce, jeg synes du ignorere lidt af de problemstillinger vi fremkommer med. Jeg er ret overbevist om, at alle med en smule sund fornuft er klar over, at har man erhvervet sig en kopi af en film uden at betale prisen (uanset om den er høj eller lav) til producenten/ophaveren, så gør man dels noget ulovligt men ikke mindst umoralsk.
Den del er slet ikke til diskussion!

Det som der opponeres imod, det er de restriktioner du er underlagt, når eller inden du har erhvervet dig et retsmæssigt eksemplar af filmen og dermed har betalt hvad ophaveren forlanger. Restriktionerne ophører jo netop ikke, bare fordi du har betalt prisen. Argumentationen for at de ikke ophøre, skyldes PRODUCENTERNES frygt for misbrug. Dvs. alle over een kam bliver kriminaliseret, uanset om det korrekt eller ej. Misbruget eksistere, men dem der benytter sig af det betaler alligevel ikke for det på nogen som helst måde.

Dernæst kommer vi til de tiltag der burde gøre, at vi forbrugere ikke skal kunne kriminaliseres, nemlig i form af kopibeskyttelse. Der bruges enorme resourcer på dette. Og faktum er, at intet af det funger. Men der skal være nogen til at betale disse enorme resourcer, og det er her de IKKE-kriminelle kommer ind. Der er kun dem til at betale for dette fuldstændige unødige resource forbrug. De kriminelle er jo fløjtende ligeglad med hvad form for kopibeskyttelse der lægges på. De knækker det og misbruger det uanset hvad.

Kort sagt - Du har en voldsom økonomisk proces i et værk, som er lavet for at imødekomme kopiering. Men det funger simpelthen bare ikke. Trods det fastholdes det alligevel, og forbrugerne betaler prisen.

Vælger man at se det på den måde, så må det være ekstremt svært at argumentere for at bibeholde en kopisikring, der alligevel ikke funger over for dem, som har interesse i at misbruge det. Så findes der simpelthen intet argument for at gøre det, udover at der må være nogle mellemled som kan tjene kassen på det (på noget der ikke virker).

Hr. og fru danmark begynder jo ikke kopiere film i rå mængder (til andres brug), blot fordi der ikke er kopisikring på. Og hvis de gjorde, så kunne man med de rette formuleringer snildt lovgive sig ud af det. Den lovgivning der eksistere i dag rammer ikke målet, og det er faktum!

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 13:17

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det er jo et fortolkningsspørgsmål...

Er det "nødvendigt" at lave et "sikkerhedseksemplar" for at kunne benytte programmet? Jeg kender ikke noget program, hvor det er "nødvendigt".

Og *hvis* det er "nødvendigt", så er det jo i modstrid med en anden paragraf - så hvilken har størst "prioritet"?

En sikkerhedskopi laver man vel kun for at sikre sig, at man netop kan bruge programmet, i tilfælde af.....

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 13:29
Ja - men er det "nødvendigt" for at "benytte programmet"?

Kan du "benytte programmet" uden denne sikkerhedskopi?
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

Spøg til side. Jeg kender udmærket alle argumenterne imod disse kopisikringstiltag, at de ikke kan betale sig, at det ikke er i kundernes interesse, at det ville være meget bedre såfremt man gjorde dit og dat og at krænkelse af ophavsret ikke kan sidestilles med tyveri. Jeg har endda selv benyttet mig af nogle af dem, da jeg selv engang har været af en anden overbevisning og bl.a. også har haft kopieret film.

Sharing is caring.

Mere seriøst: jeg synes at du sidestiller kopibeskyttelse med ophavsret. Det er altså ikke sådan at blot fordi der ikke er kopibeskyttelse på en disc, så må du frit kopiere til gud og hver mand. Den eneste ret som du har er at fremstille kopier til dit eget private brug (inden for husstanden), og den ret gælder kun hvis der ikke er DRM.

Med eller uden DRM er filmen beskyttet af ophavsretten. Min pointe vedr. DRM er ikke at der skal være fri kopiering (det er en anden diskussion), men at det er tåbeligt at bruge DRM fordi det ikke forhindrer "pirat"kopiering men alene generer de betalende kunder.

Hvis Kandersen gerne vil kopiere sine DVD film til harddisken, eller hvis børnefamilien gerne vil lade børnene ridse en kopi af Løvernes Konge, så har jeg meget svært ved at se problemet i det. Det er bare ulovligt. Folk er garanteret ligeglade i praksis, men det betyder bare at respekten for ophavsretsloven skrider. Fra kopier af egne film er skridtet til kopier af andres film ikke længere så stort, og nu er vi ude på glidebanen. Men kun fordi en helt naturlig privat aktivitet er kriminaliseret med DRM og den lovgivning som Hollywood har fået vedtaget til at beskytte DRM.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 13:50

Det er jo et fortolkningsspørgsmål...

Er det "nødvendigt" at lave et "sikkerhedseksemplar" for at kunne benytte programmet? Jeg kender ikke noget program, hvor det er "nødvendigt".

Og *hvis* det er "nødvendigt", så er det jo i modstrid med en anden paragraf - så hvilken har størst "prioritet"?

IANAL, men jeg tror at du skal se forskellen mellem §12 og §36 på denne måde. §12 er privat eksemplarfremstilling, som betyder at du gerne må bruge alle kopierne på samme tid (inden for din husstand). Du også gerne forære/sælge originalen (af en CD eksempelvis) og beholde kopierne.

En backup kopi efter §36 må kun tages i brug hvis originalen bliver beskadiget, og du må ikke sælge originalen og beholde kopierne.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 14:00

Dette kaldes anarki og det kan eller rettere skal åbenbart retfærdiggøres ifbm. tyveriet af digitale varer, hvor vi kommer med en masse forskellige grunde til, at vi nedlader os til tyveriet. Eftersom vi nu er en magtfaktor i og med at det samlede tyveri er så udbredt, ja så vil vi søreme bruge dette til at have indflydelse på producentens forretningsstrategi. Producenten skal blot gøre som vi vil, så vil tyveriet falde. De normale udbuds- og efterspørgselsmekanismer er det ok at sætte ud af spil, med pistol for panden politik, for vi forbrugere ved bedre.

Producenterne må naturligvis gøre som de vil, og hvis de vil forfølge en forældet forretningsmodel, so be it. Så enkelt er det bare ikke, fordi producenterne konstant render til den lovgivende magt og "forlanger" specielle tiltag som skal beskytte deres forældede forretningsmodel.

Forbuddet mod at omgå DRM stammer fra Hollywood (MPAA) eller Nashville (RIAA), og deres lobbyister arbejder meget effektivt med at overbevise politikerne om at samfundet lider "enorme" tab hvis der ikke gøres noget. Det er velkendt at de eksempelvis gerne vil have ISPerne til at overvåge vores internettrafik og blokere alt som kunne være en ophavsretslig krænkelse (eller som de vil sige: tyveri af deres ejendom). Kopibeskyttelser misbruges til at være kontrol med kunderne, som regionskoder og de endnu værre perspektiver som ligger i BD+ og lignende teknologier.

I USA er adskillede innovative eksempler på forbrugerelektronik blevet stoppet fordi Hollywood mente at de kunne bruges til piratkopiering, se her. Altså præcist det samme som de ville med videobåndoptageren for 25 år siden. Hvis de havde fået medhold dengang, ville der ikke være noget recordere.dk i dag.

Det er ikke bare film- og musikindustriens "private" anliggende. Deres forsvarsstrategi nærmer sig faktisk "terror" mod befolkningen, men det er heldigvis en krig som de vil tabe.

Redigeret af JesperLund - 12-Oktober-2007 kl. 14:06
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 14:40

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det som der opponeres imod, det er de restriktioner du er underlagt, når eller inden du har erhvervet dig et retsmæssigt eksemplar af filmen og dermed har betalt hvad ophaveren forlanger. Restriktionerne ophører jo netop ikke, bare fordi du har betalt prisen. Argumentationen for at de ikke ophøre, skyldes PRODUCENTERNES frygt for misbrug. Dvs. alle over een kam bliver kriminaliseret, uanset om det korrekt eller ej. Misbruget eksistere, men dem der benytter sig af det betaler alligevel ikke for det på nogen som helst måde.

Der kan jo ihvertfald ikke opponeres imod, at frygten ikke er velbegrundet og den frygt kommer så til udtryk i tiltag for at komme kopieringen til livs. Alle over een kam bliver ikke kriminaliseret. Alle over een kam bliver nødt til at leve med tiltag, som er iscenesat for at stoppe piratkopiering. At dem som kopierer ikke betaler for den på nogen som helst måde, er et argument for hvad?

Dernæst kommer vi til de tiltag der burde gøre, at vi forbrugere ikke skal kunne kriminaliseres, nemlig i form af kopibeskyttelse. Der bruges enorme resourcer på dette. Og faktum er, at intet af det funger.

Hver gang der er lavet et tiltag, er dette ikke sket ud fra devicen det nytter ikke noget. Det er sket ud fra et reelt ønske om at komme noget til livs. At det SÅ ikke lykkes, kan altid vurderes i bagklogskabens lys. Faktum er, at ingen ved om BD+ nu kan knækkes eller ej og hvis det viser sig at være sidstnævnte, så er pengene godt givet ud.

Men der skal være nogen til at betale disse enorme resourcer, og det er her de IKKE-kriminelle kommer ind. Der er kun dem til at betale for dette fuldstændige unødige resource forbrug. De kriminelle er jo fløjtende ligeglad med hvad form for kopibeskyttelse der lægges på. De knækker det og misbruger det uanset hvad.

Det i sig selv, er i mine øjne ingen grund til ikke at skulle forsøge at stoppe et misbrug, som koster milliarder, hvor udviklingen til kopibeskyttelsestiltag er brøkdele heraf. Og igen, så søsættes ingen tiltag ud fra forestillingen om, at det alligevel knækkes i næste uge. Der er et udbud, en efterspørgsel og en pris og bliver prisen for høj, må man undlade at købe og gør mange dette, så skal producenterne nok handle herefter.

Kort sagt - Du har en voldsom økonomisk proces i et værk, som er lavet for at imødekomme kopiering. Men det funger simpelthen bare ikke. Trods det fastholdes det alligevel, og forbrugerne betaler prisen.

Igen. At det viser sig et tiltag ikke fungerer, eller at de kriminelle omgås dette, er ikke et godt argument for at skulle lade være med at forsøge. Jeg er storforbruger og den pris jeg betaler, er afstedkommet af kriminelles handlinger, ikke producenters reaktioner på disse.

Vælger man at se det på den måde, så må det være ekstremt svært at argumentere for at bibeholde en kopisikring, der alligevel ikke funger over for dem, som har interesse i at misbruge det. Så findes der simpelthen intet argument for at gøre det, udover at der må være nogle mellemled som kan tjene kassen på det (på noget der ikke virker).

At én kopisikring ikke virker, bør ikke afholde fra, at finde én der virker. Nu må vi se, hvad BD+ kan.

Hr. og fru danmark begynder jo ikke kopiere film i rå mængder (til andres brug), blot fordi der ikke er kopisikring på. Og hvis de gjorde, så kunne man med de rette formuleringer snildt lovgive sig ud af det. Den lovgivning der eksistere i dag rammer ikke målet, og det er faktum!

Det gør hr. og fru Danmark'ere allerede. Jeg ser selv, at piratkopieringen florerer på et meget højt plan, hvilket jeg bemærker ved at stille min utilfredshed til kende overfor de involverede. Men det vil jeg lade være helt op til deres samvittighed at kæmpe med. Men ja, jeg mener klart, at piratkopiering skulle sidestilles med tyveri i lovgivningen og at der skulle dømmes herefter. [/QUOTE]

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 15:05

Det gør hr. og fru Danmark'ere allerede. Jeg ser selv, at piratkopieringen florerer på et meget højt plan, hvilket jeg bemærker ved at stille min utilfredshed til kende overfor de involverede. Men det vil jeg lade være helt op til deres samvittighed at kæmpe med. Men ja, jeg mener klart, at piratkopiering skulle sidestilles med tyveri i lovgivningen og at der skulle dømmes herefter.

Folk som "pirat"kopierer det hele kan være fuldstændig ligeglade med DRM, for det er strippet fra deres kopier. Det virker ikke plausibelt at "piraterne" skulle bruge deres tid på at diskutere DRM.

Du kan have en pointe hvis det viser sig at BD+ ikke kan crackes, men det er meget meget usandsynligt. Peer og James fra Slysoft virker optimistiske (i aller værste fald kan der laves frame-by-frame kopier ved at bruge HDMI output fra en Blu-Ray afspiller; husk at blot een person skal gøre dette, derefter kan det samme frie eksemplar spredes via p2p). Derimod er det bombesikkert at hver gang Hollywood prøver på noget nyt, så skaber det mere besvær for de betalende kunder. Sigh!?
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 15:11

Jeg beklager mine spredte kommentarer, men jeg har min dejlige datter og vi skal nå en masse, bl.a. svømning og kulturnat, så jeg svarer nok ikke helt efter jeres indsats, men jeg håber at komme efter det senere

Mht. DRM har jeg ihvertfald ikke levet op til flere spørgeres spørgsmål. Jeg har holdt mig til den rene piratkopiering hidtil, ikke mindst da jeg er novice udi musik og køb på nettet, hvor jeg formoder det er der, de fleste indvendinger ligger.

Men, jeg skal nok vende tilbage!

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 09:56
Og det var der så en anden, der gjorde .

Jeg er dog ikke ubetinget enig i hans fejen-af-bordet for betydningen af "effektiv". Indtil en domstol har afsagt en dom omkring, at f.eks. CSS er en "effektiv teknisk foranstaltning", så er det stadig et åbent spørgsmål, om det er lovligt at omgå denne...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 11:08

Og det var der så en anden, der gjorde .

Pyt! Man siger skomager bliv ved din læst og jeg strækker gerne våben, når det kommer til DRM, CD'ere, download af musik på nettet og kopier til eget brug

Hvad jeg har en klar mening om, er download af piratkopierede film og distributionen af samme og derfor må jeg nok holde mig indenfor rammerne af dette

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu