recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Droppe fibernet til fordel for mobilt bredbånd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Droppe fibernet til fordel for mobilt bredbånd?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Sfinksen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sfinksen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Droppe fibernet til fordel for mobilt bredbånd?
    Sendt: 02-April-2022 kl. 13:44
Jeg bor i et hus på landet og har fibernet 70/70 Mbit/s, hvilket er rigeligt til vores behov (streaming, netsurf, hjemmearbejde via VPN). Jeg overvejer, om jeg kan spare nogle penge ved at få et ekstra SIM-kort til mit telefonabonnement og så bruge det til mobilt bredbånd.

Aller helst vil jeg have en løsning, hvor jeg kan anvende de to Google Wifi, som jeg allerede bruger nu i et mesh-netværk. Jeg har desværre ikke mulighed for at teste 5G-hastighed, men med 4G kan jeg (fra det rigtige vindue) få omtrent samme downloadhastighed som ved fiberen. Der er ca. 4 km til nærmeste mast.

Kan man få en lille enhed til SIM-kortet, som så kan kobles til øvrigt netværk via RJ45? Eller skal jeg have en decideret router? Jeg kan godt finde en rimelig prisbillig 4G-router, men de har som regel wifi-delen indbygget, hvilket er unødvendigt. Og det ser ud til at 5G-routere ind til videre er temmelig dyre.

Nogle bud på hvordan det kan gøres og om det er en god idé? Kan se at nogle melder at netforbindelsen kan blive dårligere, når der er "trængsel", og det er jeg selvfølgelig ikke så interesseret i.
Til top
Lyni Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2007
Status: Offline
Point: 172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 15:10
Man kan altid købe en 4G-router(inkl abb.) ved et tele selskab.
Når den så er installeret, slukker man for wifi i den og trækker et kabel til ens egen installation. 
Dog er det altid med fordel at tilkøbe ekstra antenner der kan sidde udvendigt, for at få mest "kraft" på signalet til mellem masten og din router. 

Som du selv skriver, så kan der i visse tidsrum være flere på masten og derfor kommer der nedsættelse af hastigheden. 

Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 16:07
Du kan sagtens finde fx en ZTE MC180 5G router på eBay de til en 200€.

Men tænker 4km til masten er langt.

Min erfaring er at 4G begynder at blive langsomt når der er mange på 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 16:50
Hej.

Du skriver ikke hvilke kanaler I streamer?

Men der hvor, der virkelig kan spares penge, er hvor noget eller meget af TV kiggeriet, kan flyttes over på en Antenne.

Jeg har en søster på 67 år, som jeg har købt en næsten ny Dreambox DM 900 til med dobbelt tuner og mulighed for at optage på en indbygget harddisk. Hun ser DR samt TV2 Hoved kanal, som koster 109 kr hos Nordlys/Boxer.

Hun klarer sit internet forbrug via hendes iPhone og en MiFi boks med et Datadelings simkort fra Telmore. Det koster 29 kr ekstra om måneden. Så min søster betaler 109 + 29 = 138 kr om måneden for sit TV og Internet forbrug om måneden.

Hilsen Carsten.

 


Redigeret af csell - 02-April-2022 kl. 16:52
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Sfinksen Sfinksen skrev:

Kan man få en lille enhed til SIM-kortet, som så kan kobles til øvrigt netværk via RJ45? Eller skal jeg have en decideret router? Jeg kan godt finde en rimelig prisbillig 4G-router, men de har som regel wifi-delen indbygget, hvilket er unødvendigt. Og det ser ud til at 5G-routere ind til videre er temmelig dyre.



Jeg har netop gjort hvad du påtænker. Jeg har køb en brugt HUAWEI B535-232 router for 500 kr. Den virker fint til mit formål og giver mig langt højere hastighed end jeg havde hos Stofa til kun kr. 29/md. Skal det gå endnu hurtigere, hvis jeg f.eks. skal downloade store filer, bruger jeg min 5G telefon som hotspot.

Flemming


Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 19:39
Problemet er jo også hvad ens behov af data forbrug.

På fiber har du ubegrænset, går du over til 5g, så er der jo mange af de billige, hvor der er begrænsning i datamængder og selv uden at streame kommer man hurtigt til at bruge en del data.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 20:43
Fiber er utvivlsomt den bedste måde at have internetforbindelse på.
Stabile høje hastigheder og lave svartider.

Jeg vil ikke anbefale dig at skifte til mobilt bredbånd!
Derimod kan jeg anbefale at kigge på, hvilke selskaber der tilbyder fiber til hvilke priser (og med hvilket tilbehør) i dit område. En 70/70 linje lyder som et ældre produkt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Fiber er utvivlsomt den bedste måde at have internetforbindelse på.
Stabile høje hastigheder og lave svartider.

Jeg vil ikke anbefale dig at skifte til mobilt bredbånd!
Derimod kan jeg anbefale at kigge på, hvilke selskaber der tilbyder fiber til hvilke priser (og med hvilket tilbehør) i dit område. En 70/70 linje lyder som et ældre produkt.

Klaus

Det kommer da godt nok an på hvad det skal bruges til.

Hvis det er til at streame og surfe så er 5G da helt ok, måske ikke det fedeste hvis man gamer.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af Jonas_R Jonas_R skrev:

Hvis det er til at streame og surfe så er 5G da helt ok, måske ikke det fedeste hvis man gamer.

Ja, indtil nok andre også skal streame fra samme mast/sender som dig.
Så kan i deles om datamængden….


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_R Jonas_R skrev:

Hvis det er til at streame og surfe så er 5G da helt ok, måske ikke det fedeste hvis man gamer.

Ja, indtil nok andre også skal streame fra samme mast/sender som dig.
Så kan i deles om datamængden….


Klaus

Ja hvis vi snakker 4G, men det problem oplever jeg ikke længere på 5G.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Jonas_R Jonas_R skrev:

Ja hvis vi snakker 4G, men det problem oplever jeg ikke længere på 5G.

Bare rolig, det kommer, når nok skifter over på 5G og begynder at belaste der.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 21:14
Teknologien er jo netop gearet til væsentlig flere brugere kontra 4G, eller det mener du måske ikke er tilfældet?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu