recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dspeaker Anti-Mode 8033c setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dspeaker Anti-Mode 8033c setup

Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2015 kl. 15:37
Husk at subwoofermålinger taget i én enkelt lokation ikke er specielt værdifulde... Tag i hvert fald 2 målinger med 0,5m'ish mellemrum og lav gennemsnit af de to. Så får man et mere retvisende billede (synes jeg).
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Point: 687
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2015 kl. 15:39
Helt enig, min måling ændre sig også meget jeg har taget 2 målinger og genereret en A+B=C 

Så man ender med at gå på kompromis (eller det gjorde jeg hvertfald)
Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-August-2005
Sted: Denmark
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2015 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Husk at subwoofermålinger taget i én enkelt lokation ikke er specielt værdifulde... Tag i hvert fald 2 målinger med 0,5m'ish mellemrum og lav gennemsnit af de to. Så får man et mere retvisende billede (synes jeg).

Ja, så er det vi kommer ud over mine nuværende evner i REW.
Jeg har stadig flere fingre end jeg har lavet målinger Embarrassed

Det er noteret som opgave til den regnfulde weekend vi har foran os.....
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2015 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Vejrup Vejrup skrev:

Helt enig, min måling ændre sig også meget jeg har taget 2 målinger og genereret en A+B=C 

Så man ender med at gå på kompromis (eller det gjorde jeg hvertfald)

Summerer du målingerne? Det giver ikke det "rigtige" resultat... Du skal bruge average funktionaliteten i REW så den tager de to målinger og laver et gennemsnit. A+B=C summerer de to målinger og viser resultatet af hvis to individuelle målinger spiller samtidigt.
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2015 kl. 15:48
Det er også noget pjat det jeg skriver, jeg har brugt Generate A+B=C på L+Sub/ R+Sub / C+Sub, for at se hvordan det så ud... med mine sub'er holder jeg dem hver for sig og finde den bedste mellemvej...
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2015 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det er endnu ikke lykkedes mig og få bedre resultater med PEQ'en i min miniDSP 10x10, end jeg får med Dirac. Men må da indrømme jeg er ved og være tæt på.

hvad oplever du af forskel ? hørbar

Som sagt jeg er ved og være tæt på. Jeg sad fredag aften og skulle prøve og klemme et par ekstra procenter ud af anlægget, da jeg om lørdagen fik besøg af en gut med et par Devialet Phantom, og dem skulle jeg æ tabe til da LOL

Nå men jeg var ved og blive godt træt i ørene  og havde utroligt svært ved og høre forskel på Dirac og min MiniDSP profil. Så inviterede en af mine audiofile kammersjukker, som plejer og være bedre til og lytte til den slags og danne sig indtryk, i forhold til mig.

Han var ikke i tvivl, han foretrak mellemtonen og diskanten fra Dirac. Han syntes det var mere behageligt og naturligt. Dagen efter kunne jeg også godt selv høre det med friske ører. Men det er altså i småtings afdelingen. Syntes klangen er den samme, og graferne lignede også hinanden temmelig meget. Hvad der giver forskellen ved jeg ikke, men kunne forestille mig det har noget og gøre med de ting som Dirac fikser i fasen, og måske group delay´et.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2015 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det er endnu ikke lykkedes mig og få bedre resultater med PEQ'en i min miniDSP 10x10, end jeg får med Dirac. Men må da indrømme jeg er ved og være tæt på.
Når du er i Kbh næste gang, kunne det være sjovt at prøve Dirac hos mig. Hvis man kan slå dirac on/off instant, vil vi kunne lave en instant A/B sammenligning med min PEQ kalibrering (givet, at vi bare kører Dirac ovenpå den kalibrering jeg har lavet). Kunne være ret sjovt.

Jeg har kun hørt Dirac til et par demoer og jeg synes det havde den Audyssey-effekt jeg ikke bryder mig så godt om. Lyden fra hver højttaler blev lidt mere "diffus". Mistede energi og attack og lyden var ikke så "fokuseret"... Det er dét jeg har oplevet.

Jamen hvis muligheden dukker op vil jeg give et kald. Men jeg har haft dårlige erfaringer med og køre Dirac ovenpå min PEQ kalibrerede MiniDSP profil. Uden Dirac dæmper jeg i MiniDSP´en mellemtone og diskanten hhv 6DB og 4DB globalt fordi de åbenbart er mere effektive end basserne. Det optimale havde været en effektblok til disse med et lavere gain eller justerbar gain. Når så Dirac kommer oveni, så dæmper Dirac som default yderligere 8DB globalt for og give headroom til og løfte dips. Og så er vi oppe og dæmpe 14DB digitalt på mellemtonen, og det æder dynamik og lydkvalitet. Har læst mig frem til på hificentralen.no og andre steder, at man mister "bits" i lyden når man dæmper digitalt. Og nu kan jeg konkludere, at det hvertfald er tydeligt hørbart når man kommer op på de der 14DB. Det er ligesom der kommer tæppe foran højttaleren, der forsvinder rigtig mange små detaljer i lyden. Meget hørbart på live optagelser.
Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 10:00
Så har jeg været ved at flytte rundt på mine subwoofere og kalibrere.

Jeg har prøvet "at høre efter" og har lavet 3 målinger og ladet REW lave et gennemsnit af disse, som vises her under.

Før kalibrering:

Efter kalibrering med Dspeaker:

Ja, helt flad er den ikke, men klart bedre.
i området 20-80Hz ligger det indenfor +/- 3db, er det ikke OK?

Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 10:18
Jo, det er rigtigt godt. Mere kan man vist ikke forlange Thumbs Up
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 10:32
Flot resultat du endte med...! Endte sub'erne så med at stå et nyt sted for at få det bedste resultat eller hvordan?
Dog virker det som om at det er ret sent den ruller af.? 

Redigeret af Vejrup - 20-August-2015 kl. 10:34
Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Vejrup Vejrup skrev:

Flot resultat du endte med...! Endte sub'erne så med at stå et nyt sted for at få det bedste resultat eller hvordan?

Jeg flyttede den ene sub.

Før, stod den ene sub ved siden af min højre front højttaler og den anden stod på venstre side af sofaen, altså ved den modsatte væg.
Jeg var af den opfattelse af det ville være bedst hvis de stod over for hinanden, at den så endte på venstre side af sofaen var fordi jeg sidder i højre side af sofaen og jeg kan høre hvor den står, når den stod ved siden af mig - så hellere lade det gå ud over fruen Ouch

Den ved siden af sofaen er nu flyttet, så den står ved siden af venstre højttaler.
Det både ser bedre ud og lyder bedre - win win.
(det var da godt jeg fik trukket kabel til subwooferen gennem tomrør til den anden side af stuen... Angry)

Til top

Besvar Besvar Side  <1 456

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu