recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DSU vs. Neural X
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSU vs. Neural X

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Vejrup Vejrup skrev:

Jeg er uenige med jer... jeg oplever kun gode ting ved DSU, og jeg bruger det hver gang jeg bruger min biograf... 
Jeg har kun oplevet at det blev noget rod er når der har været for meget spl i loftkanalerne i forhold til resten af setuppet, hvilket jeg har oplevet flere steder, men det var nok også fordi det var nyt og man gerne ville have noget bål og brand i loftet!...
Jeg syntes heller ikke at høre at der bliver pillet ved LCR når jeg slå DSU til og fra.!



jeg kan tydeligt høre , af LCR bliver afrullet. Min reveiver er en Yamaha
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 14:29
Jeg vil slet ikke kunne leve med, at der kommer forkerte lyde ud af loftkanalerne. Og det virker som om, at den fejl forekommer med begge upscallere. Sker det bare en gang, vil jeg blive revet ud af filmens univers - så jeg er glad for, at alle mine højtalere er placeret på føder der meget nemt kan hæves og sænkes. Så kan jeg sætte dem ned i ørehøjde når jeg skal høre Atmos og dts:x, og ellers se alle andre film med højtalerne placeret over ørehøjde. Jeg har eksperimenteret med at at lytte til 5.1 og 7.1 lydspor med surround kanalerne i ørehøjde, og det synes jeg virkelig ikke er særlig fedt, det bliver for nemt at lokalisere de enkelte højtalere og man fornemmer virkelig, at lyden kun befinder sig i en ring rundt om en.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2016 kl. 09:20
Har lige set den nye James Bond film Spectre, med DTS Neural X upscale, og her fungerer det faktisk rigtig fint.
Syns stadig der er lidt for meget aktivitet i loftet når det kommer til musik soundtrack, men oplevede ikke direkte fejlplaceret lyde som jeg har gjort i tidligere film.

Det kommer åbenbart an på filmens mix om Neural X fungerer optimalt.

Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2016 kl. 11:57
Tak for update. Det lyder meget realistisk, at det er filmens miks der afgøre hvor godt resultatet bliver.

Men da man gerne vil høre god lyd, første gang man ser en film, er det en ringe trøst. Hvis det er hit-or-miss, kommer jeg nok til at fravælge det.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2016 kl. 12:51
Har også lige genset Trancendence med Neural-x..
Det fungerede også rigtig fint.
Fede effekter fra loftet under regn og eksplosioner, og det gav også en god rumfornemmelse / ekkofornemmelse når Johnny Depp er uploaded og igennem filmen snakker ud af laboratoriets højttalere i gangene..



Redigeret af strecker - 29-Februar-2016 kl. 12:52
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2018 kl. 20:03
Det er en gammel tråd, men nu har jeg haft min nye biograf (7.1.4) oppe køre køre i ~3 måneder og har mere erfaring end blot at lytte til demoer.

Native Atmos: Fungerer rigtigt godt og får rummet til at virke større. Tror ikke mange er uenige i dette.

DSU: Denne er lidt mere "hit-or-miss" afhængigt af filmen. Mange gange tilføjer den præcis den ekstra dimension og rumfornemmelse som man får med native Atmos.
Andre gange bliver det en rodet og diffus fornemmelse og som om det tager for mange lyde i loftet og det hele får en lidt "ude-af-fase" lyd.

Stemmer godt overens med hvad Berdel og P.Las skriver (og det jeg selv havde erfaret til demoer). 
Er vi stadig alene med denne konklusion eller har andre tænkt over det?

Konkret eksempel er "Guadians of the galaxy" (1'eren) som er DTS-Master lydspor. Jeg så den i går og specielt ting som musik blive hevet op i loftshøjttalerne og tingene bliver trukket væk fra lærred.
Synes det er vildt irriterende at den skal pille ved indholdet i LCR-højttalerne.

Hvad siger I andre?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2018 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er en gammel tråd, men nu har jeg haft min nye biograf (7.1.4) oppe køre køre i ~3 måneder og har mere erfaring end blot at lytte til demoer.

Native Atmos: Fungerer rigtigt godt og får rummet til at virke større. Tror ikke mange er uenige i dette.

DSU: Denne er lidt mere "hit-or-miss" afhængigt af filmen. Mange gange tilføjer den præcis den ekstra dimension og rumfornemmelse som man får med native Atmos.
Andre gange bliver det en rodet og diffus fornemmelse og som om det tager for mange lyde i loftet og det hele får en lidt "ude-af-fase" lyd.

Stemmer godt overens med hvad Berdel og P.Las skriver (og det jeg selv havde erfaret til demoer). 
Er vi stadig alene med denne konklusion eller har andre tænkt over det?

Konkret eksempel er "Guadians of the galaxy" (1'eren) som er DTS-Master lydspor. Jeg så den i går og specielt ting som musik blive hevet op i loftshøjttalerne og tingene bliver trukket væk fra lærred.
Synes det er vildt irriterende at den skal pille ved indholdet i LCR-højttalerne.

Hvad siger I andre?
nogle film som lotr er nerual fed. Men kører DSU. Da jeg syntes det giver det bedste flest gange
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2019 kl. 22:49
Er der kommet flere erfaringer og meninger om dette?

Jeg synes ikke rigtigt, at der er en perfekt indstilling desværre.

DSU gør tingene for diffuse hos mig. Dog en god rumfornemmelse. Og som om den gør noget ved feks dialog - lyder som om der kommer en smule mere bas i dialogen.

DTS:Neural: mere pinpoint surround felt. Stadig god rumfornemmelse. Gør ikke det samme negative ved dialog, men placerer lidt for meget i loftet som kan lyde unaturligt. 

Straight uden upmix: God pinpoint i surroundfelt, ingen issues med dialog men savner den større rumfornemmelse.

Ovenstående er til film. Til musik synes jeg pro-logic II er ubestridt vinder..

No free lunch! Hvad er jeres erfaringer?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2019 kl. 06:52
bruger altid det bedste format på skiven.

Hvis musik er i 5.1  kunne jeg da ikke drømme at dekode det i prologic 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2019 kl. 11:48
Hvis du har et 7.1 system kan pro logik bruges til at lave 5.1 om til 7.1. Dvs ud fra de 5.1 diskrete kanaler, matrixe to ekstra backs. Hvorfor kunne du ikke drømme om det?
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2019 kl. 12:00
Jeg bruger næsten udelukkende DTS Neural:X upmixer da den understøtter front wides, som jeg syntes gør meget for rumligheden i lyden. Desværre understøtter hverken DSU eller Auro frontwides i upmix.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2019 kl. 12:33
Hvad er DSU?

AVR står til selv at skifte til det lydformat der er på skiven/filmen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu