recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DTT/DVB kontra HDTV.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDTT/DVB kontra HDTV.

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Emne: DTT/DVB kontra HDTV.
    Sendt: 02-Marts-2006 kl. 08:39

Der er vist en udbredt forvirring og misforståelse omkring HDTV og digitalt sendenet - har også selv været i tvivl, men nu mener jeg, at jeg forstår det.

• DTT - digitalt ("jordbaseret" ?) sendenet, som DR og TV2 begynder at anvende fra 1. april - samtidig med at det almindelige analoge system fortsætter til omkring 2009. Enkelte andre sender også digitalt på forskellige måder. Modtagelse kræver DVB-tunere. Fordele bl.a. ægte 16:9 og andre services.
  • HDTV - udsendelse af tv-kanaler digitalt i HDTV kvalitet, dvs. min. en opløsning på 720 linier lodret. Dette sker først fra 2009-2010 på en måde så alle får mulighed for at modtage det. Modtagelse kræver specielle tunere (?), der ikke generelt er på markedet endnu. Standarderne er heller ikke fastlagt endnu.
  • HD-film - herunder hører HD-DVD og Blu-ray, som vi nok snart (i løbet af det næste års tid) ser på markedet.

Efter min mening er al den snak om DTT og HDTV en storm i et glas vand. Køber man et HD-ready fjernsyn idag (uden DVB-tuner), vil man have fuldt ud glæde af det - med analogt antennesignal + evt. DVB-receiver til DR og TV2 o.lign. - i mange mange år fremover. Også efter 2009, da fjernsynet har opløsningen til at vise HDTV og HDMI til f.eks. Blu-ray afspiller.

Så jeg ville trygt købe et fjernsyn til 20.000,- idag og ville ikke forvente at skifte det ud de første 10 år.

Lige en ting: Lars f.eks. snakker om ægte 16:9 på DR1's DTT f.eks. Hvad er lige forskellen på det og på at se en 16:9 film idag - jeg kan ikke se at der skulle være en forskel?

Redigeret af Thorvald
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Langemor84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2005
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 08:44

> Thorvald.

Det er også sådan jeg har forstået det.

Eneste problem ved at købe en fladskærm i dag er nedskrivningen. Man mener hos de kloge hoveder f.eks. "Innovation-Lab" her i Danmark, at en skærm der koster 30.000 i dag vil koste et par tusind om blot 3-4 år fordi LCD og Plasma (hvis disse overlever) vil blive langt billigere at producere end CRT-tv nogensinde har været.

Dermed ikke sagt at folk skal vente. De skal bare forvente en nedskrivning på i hvert fald 1000 kroner i måneden, men det var jo det samme med PC'ere for nogle år tilbage og der købte folk jo alligevel

Redigeret af Langemor84
Til top
Rean Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Februar-2006
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 09:12

Tak for en overskuelig og meget konkret forklaring på DTT og HDTV.

Nu hvor jeg har disse ting på plads - og ikke mindst at fladskærme fra i dag godt kan bruges mange år fremover trods 'ongoing' udvikling - føler jeg mig mere tryg ved at udskifte mit 'gamle tv'.

Med hensyn til afskrivninger: hele livet er en lang og stor afskrivning

If you can dream it - You can do it!
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

HDTV - udsendelse af tv-kanaler digitalt i HDTV
kvalitet, dvs. min. en opløsning på 720 linier lodret. Dette sker først fra
2009-2010 på en måde så alle får mulighed for at modtage det.

Jeg tror faktisk at langt over halvdelen af husstandende i Danmark enten
har parabol eller kabeltv, så her kan du allerede se HDTV nu - eller i det
mindste inden sommer.

Standarderne er heller ikke fastlagt endnu.

Det vil jeg nu mene at de er - og har været længe.

Lige en ting: Lars f.eks. snakker om ægte 16:9 på
DR1's DTT f.eks. Hvad er lige forskellen på det og på at se en 16:9 film
idag - jeg kan ikke se at der skulle være en forskel?

Når du ser en udsendelse optaget i 16:9 fra f.eks. den analoge udgave af
DR1 i dag, skal TV'et zoome ind for at billedet fylder skærmen ud.

Det betyder at du mister noget opløsning, og dermed detaljer, i billedet,
men med DTT kan der, som i de andre digitale sendemåder, udsendes i
ægte 16:9, hvor hele opløsningen udnyttes til billedet.

Redigeret af lunddal
Til top
boborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-November-2003
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 09:31

Lige en ting: Lars f.eks. snakker om ægte 16:9 på DR1's DTT f.eks. Hvad er lige forskellen på det og på at se en 16:9 film idag - jeg kan ikke se at der skulle være en forskel?

Som jeg har forstået det så sendes der på det analoge signal med sorte bjælker, hvor dit 16:9 TV sikkert skalerer billedet op, så det fylder skærmen ud. Det er jo ikke så godt for kvaliteten. Med ægte 16:9 skulle skalering vel undgåes.

/ Bob
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 10:07

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

så her kan du allerede se HDTV nu - eller i det
mindste inden sommer.

Nej - ikke HDTV, kun digitalt tv-signal, som ikke er i HD-opløsning. Der er eksperimenter og spekulationer fra enkelte kanaler om at sende HDTV til sommer men disse er undtagelserne fra reglen.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det vil jeg nu mene at de er - og har været længe.

Det tror jeg ikke. Skal HDTV være 720 linier opløsning eller 1080? Hvilket Mpeg codec skal bruges? Mpeg4 er ikke fuldt klar til HDTV? Hvilken komprimering skal anvendes, hvordan skal det sendes i sendenettet. Spørgsmål som disse gør at standarderne ikke er fastlagt / standardiseret.

Oprindeligt skrevet af boborg boborg skrev:

Som jeg har forstået det så sendes der på det analoge signal med sorte bjælker, hvor dit 16:9 TV sikkert skalerer billedet op, så det fylder skærmen ud. Det er jo ikke så godt for kvaliteten. Med ægte 16:9 skulle skalering vel undgåes.

Ja, hvis man ser 16:9 film på et 4:3 fjernsyn er der sorte bjælker i top og bund, men på et widescreen fjernsyn er der ikke sorte bjælker, det har vel ikke noget med zoom at gøre, for hvis man så ikke zoomede, så ville billedet på et 16:9 fjernsyn have sorte bjælker både i top og bund og i siderne og blot ikke fylde skærmen ud. Det synes jeg lyder meget mærkeligt.

Redigeret af Thorvald

Thorvald.
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 11:12

Ja, hvis man ser 16:9 film på et 4:3 fjernsyn er der sorte bjælker i top og bund, men på et widescreen fjernsyn er der ikke sorte bjælker, det har vel ikke noget med zoom at gøre, for hvis man så ikke zoomede, så ville billedet på et 16:9 fjernsyn have sorte bjælker både i top og bund og i siderne og blot ikke fylde skærmen ud. Det synes jeg lyder meget mærkeligt.

Hvis man har et 16:9 fjernsyn, og det er sat op i 4:3 mode vil der være sorte bjælker i siderne ved alm. 4:3 udsendelser.

Hvis man har et 16:9 fjernsyn, og det er sat op i 4:3 mode vil der være sorte bjælker i siderne + top og bund ved 16:9 analoge udsendelser. For at få billedet til at fylde hele skærmen, skal det strække både i bredden og højden. Dette kaldes også 16:9 letterbox

Hvis man har et 16:9 fjernsyn, og det er sat op i 4:3 mode vil der være sorte bjælker i siderne ved ægte 16:9 udsendelser. For at få billedet til at fylde hele skærmen, skal det strækkes i bredden. Dette kaldes 16:9

Håber ovenstående giver lidt mening...

mvh Christian
Til top
MadManMingo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Januar-2006
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 11:15

@Thorvald

Tak for de betrykkende ord. Men jeg er dog ikke helt overbevist endnu. Du sagde: Køber man et HD-ready fjernsyn idag (uden DVB-tuner), vil man have fuldt ud glæde af det - med analogt antennesignal + evt. DVB-receiver til DR og TV2 o.lign. - i mange mange år fremover.

Jeg kan godt følge dig i, at det kan lade sig gøre med et HD-ready tv og en DBV-reciever. Men bliver det ikke stadig lidt kompliceret med en ekstern tuner. Jeg tænker på flere fjernbetjeninger og ulemper med at DVB-receiveren skal blive stående på en kanal, når man optager?

Det kan godt være, at jeg er galt på den. Men jeg syntes bare, at det ville være lidt nemmere at vente lidt endnu, indtil der kom digitale tunere i tv'er. Også så der ikke gik tv funktioner tabt, ved at man skulle se igennem en ekstern.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 13:34

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Hvis man har et 16:9 fjernsyn, og det er sat op i 4:3 mode vil der være sorte bjælker i siderne ved alm. 4:3 udsendelser.

Ja, det er jeg med på. Men vil 4:3 udsendelser ikke under alle omstændigheder blive vist i 4:3, eller er det en indstilling som du siger - "4:3 mode".

Hvis man har et 16:9 fjernsyn, og det er sat op i 4:3 mode vil der være sorte bjælker i siderne + top og bund ved 16:9 analoge udsendelser. ...

Hvorfor vil der være det?

Hvis man har et 16:9 fjernsyn, og det er sat op i 4:3 mode vil der være sorte bjælker i siderne ved ægte 16:9 udsendelser. For at få billedet til at fylde hele skærmen, skal det strækkes i bredden. Dette kaldes 16:9

Den forklaring tror jeg godt du måtte have undladt, der er jo ingen, der vil strække et 4:3 billede til 16:9....  

Det bedste er vel at indstille fjernsynet til "auto", så den automatisk viser 4:3 billeder i 4:3 format og 16:9 udsendelser i 16:9, hvor hele skærmen er fyldt ud.

Oprindeligt skrevet af MadManMingo MadManMingo skrev:

Jeg kan godt følge dig i, at det kan lade sig gøre med et HD-ready tv og en DBV-reciever. Men bliver det ikke stadig lidt kompliceret med en ekstern tuner. Jeg tænker på flere fjernbetjeninger og ulemper med at DVB-receiveren skal blive stående på en kanal, når man optager?

Joo, du har måske ret, men man behøver jo ikke at anskaffe sig en DVB-tuner lige nu, da det er begrænset hvor mangler kanaler der i overskuelig fremtid sendes med DVB. Derudover ved jeg ikke om der er garanti for at nuværende DVB-tunere kan vise fremtidige DVB-kanaler.

Jeg vil ikke spekulere i DVB foreløbigt, bl.a. fordi jeg er på kabeltv (bynet), så jeg vil nok ikke vinde så meget i billedkvalitet. Desuden vil jeg vente, til man kan få en DVB-receiver, der virker som en slags antennesplitter, så jeg f.eks. kan få DVB-signal til både fjernsyn og Blu-ray-optager med kun én receiver. Derudover håber jeg at man udvikler DVB-receivere, der ikke behøver fjernbetjening, men som blot leder og fordeler arbejdet. Måske vil jeg slet ikke have en digital receiver før HDTV er en realitet.

Thorvald.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 14:47

Den forklaring tror jeg godt du måtte have undladt, der er jo ingen, der vil strække et 4:3 billede til 16:9....  

Jamen altså!

Du poster en ret blandet landhandel, kommer ind på 16:9, du vist ikke har erfaring med, og får et pænt og ret præcist svar - og griner så af det!

Ægte anamorf 16:9 er et 4:3 billede (andet sendes slet ikke i PAL) der skal strækkes (=morphes) 33 % og kun i bredden - ellers er der lange hoveder:

Og det stræk klarer en wide-kode, der samsendes skjult ligesom TTV.

Det er også for at undgå lange hoveder, at man ikke generelt sender ægte 16:9 ud analogt, men letterbox. For der er en del, der - som du - stadig har 4:3 TV.

På en Selector er der endda også to specielle kanaler med 4:3 til DR1 og DR2.

På en recorder og i en digital modtager indstiller man efter hvilket format TV man har - og så gengives ægte 16:9 på et 16:9 TV med naturlig geometri. Og er yderligere 25 % bedre opløst end letterbox, der normalt zoomes (=strækkes 33 % i både højde og bredde) på 16:9 TV.

På en DVD og på din harddiskrecorder er der heller ikke optagelser med forskelligt antal linier i højde og bredde*. Der er i PAL 720x576 pixels. Også her er det et spørgsmål om der er anamorft billede og wide-koder eller ej.

*undtagen ved lav optagekvalitet.

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 14:53

Nej - ikke HDTV, kun digitalt tv-signal, som ikke er
i HD-opløsning.

Ikke hvis du taler om DVB-S og DVB-C. Du kan som dansker allerede se
CMore HD via satellit og nok også snart KabelTV.

Derudover må det forventes at Canal Digital og TDC også vil udsende
Discovery HD og Animal Planet HD, da de nu snart (hvis ikke allerede)
sender i Europa.

Så er der i øvrigt også nogle tyske HD kanaler.

Det tror jeg ikke. Skal HDTV være 720 linier
opløsning eller 1080? Hvilket Mpeg codec skal bruges? Mpeg4 er ikke
fuldt klar til HDTV? Hvilken komprimering skal anvendes, hvordan skal
det sendes i sendenettet. Spørgsmål som disse gør at standarderne ikke
er fastlagt / standardiseret.

Svarene er MPEG-2, som benyttes nu, og MPEG-4 med H.264 encoding,
som HD kanalerne så småt skal til at skifte over til, da det fylder mindre.

Derudover er det valgfrit for TV stationen om man sender i 720p eller
1080i - de er begge en del af DVB standarden.

Ja, hvis man ser 16:9 film på et 4:3 fjernsyn er der
sorte bjælker i top og bund, men på et widescreen fjernsyn er der ikke
sorte bjælker, det har vel ikke noget med zoom at gøre, for hvis man så
ikke zoomede, så ville billedet på et 16:9 fjernsyn have sorte bjælker
både i top og bund og i siderne og blot ikke fylde skærmen ud. Det synes
jeg lyder meget mærkeligt.

De sorte bjælker er i dag en del af billedet, og derfor skal et 16:9 TV
zoome ind for at fjerne bjælkerne, og du mister opløsning.

Ser du en ægte 16:9 udsendelse på et 4:3 TV er det TV'et der indlægger
de sorte bjælker, og et 16:9 TV skal ikke zoome for at få billedet til at
fylde hele skærmen.

Har et 16:9 TV bjælker i siderne, ser du et 4:3 signal.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af MadManMingo MadManMingo skrev:

Men bliver det ikke stadig lidt kompliceret med
en
ekstern tuner. Jeg tænker på flere fjernbetjeninger og ulemper med at
DVB-
receiveren skal blive stående på en kanal, når man optager?

Ganske som både dit TV og din optager har hver sin analoge i dag, skal
de
også have signal fra hver sin digitale tuner fremover for at du kan optage
ét
og se noget andet.

Der findes allerede TV med DVB-T tuner, og optagere med DVB-T tunere
er
nok også lige på trapperne.

Flere fjernbetjeninger klares med en universal remote

Jeg har en Harmony 525 i stedet for én remote til DVD, én til Selector, én
til TV og én til forstærker, så npr jeg trykker på remotens 'Se TV' knap,
tænder den for Selector, TV på det rette input og forstærker på det rette