|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |||||||
MadManMingo ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 253 |
![]() |
||||||
@Lunddal Har også selv haft en universal engang. Men jeg syntes at jeg savnede special-funktionerne fra den originale. Jeg ved godt, at man selvfølgelig kan kode funktionerne, fra original til universal. Men er det ikke forvirrende, at huske hvilken specialtast der ligger hvor, på en universal med andre symboler og uden den rigtige tekst ved tasterne. Det lød indviklet, men håber du kan følge mig? |
|||||||
![]() |
|||||||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
![]() |
||||||
+ Carsers gode forklaring. |
|||||||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||||||
![]() |
|||||||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
![]() |
||||||
Jamen der sendes ikke 16:9 på det analoge net, der sendes 4:3 med sorte bjælker i top og bund, så TV'et kan ikke sættes til at skifte automatisk - du skal zoome ind. I TV2s tilfælde mister du endda så noget af teksten, da den ligger i det sorte felt. Nogle 16:9 TV modeller kan dog automatisk zoome, hvis den opfatter sorte bjælker i top og bund. |
|||||||
![]() |
|||||||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
![]() |
||||||
Jeg har forstået at der ikke sendes 16:9 på det analoge net, men 4:3, der skal strækkes i bredden. På det digitale sendenet sendes 16:9 som 16:9 og det er det der menes med "ægte 16:9" (?) Så har vi vist billedformatet på plads - men emnet var jo oprindeligt primært DTT og HDTV. |
|||||||
Thorvald. |
|||||||
![]() |
|||||||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
![]() |
||||||
Og i højden ![]() |
|||||||
![]() |
|||||||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
||||||
Man vil vel købe TV'et først! Og jo, når man har gjort det, er det, du foreslår med til at sikre korrekt geometri. Nogle seere - nok mest med lidt mindre skærme - foretrækker dog at fylde skærmen ud uanset at der "hugges en hæl og klippes en tå" og strækkes. Dem om det. Jeg kan blive lettere utilpas af at se på smart zoom og panorama og hvad de forskellige mærker nu kalder deres tilpasninger. Til sidst et par supplerende oplysninger: TDC har opdateret denne webside, som jeg synes er værd at studere. Via TDC Kabel TV er der faktisk udenlandske kanaler, der sendes analogt og viser film m.m. i anamorf 16:9. Det er til glæde for 16:9 ejere, men efter min mening inkompatibelt med 4:3 (lange hoveder) og det sker heller ikke efter ønske eller krav fra de udenlandske TV-stationer. |
|||||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|||||||
![]() |
|||||||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
||||||
Ja, hvis det er film vist i letterbox og teksterne ikke skjules. 14:9 og/eller at flytte billedet op kan være et kompromis, hvis der er tekster under billedet i det sorte felt. Men Thorvald, er det ganske almindelig 4:3 (uden sorte felter øverst og nederst) skal der absolut ikke strækkes i nogen retninger. Det vil beskære og/eller forvrænge billedet. |
|||||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|||||||
![]() |
|||||||
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5307 |
![]() |
||||||
Og det er ikke kun TDC der gør det. Vores lokale antenneforening sender svensk TV4 og norsk TV2 i anamorf 16:9 uden wide signal, så vi selv skal vælge dette. Og dem der har 4:3 TV bliver "lange i hovederne" Mvh JørgenT |
|||||||
![]() |
|||||||
![]() |
||||||
M.v.h. Carser
|||||||
![]() |
|||||||
![]() |
||||||
Hvilken blandet landhandel? Jeg kommer ind på 16:9, selvom det egentlig ikke var meningen med dette emne - fordi jeg i mit alle første indlæg spørger til hvad ægte 16:9 vil sige, fordi 16:9 er vel 16:9. Men så enkelt skulle det ikke være
Ja, du har ret
Thorvald skrev: Nej - ikke HDTV, kun digitalt tv-signal, som ikke er Ikke hvis du taler om DVB-S og DVB-C. Du kan som dansker allerede se Det er lige præcis den slags jeg betegner undtagelserne fra reglen - og som jeg ikke synes er særligt interessante. Det interessante for mig er når man kan modtage Kanal5, TV3, 3+ - som jeg ser mest, TV2, TV2Zulu, TV2Film, TV2Charlie, DR1, Discovery, CNN og Cartoon Network - som jeg af og til ser - i HDTV kvalitet. Om man i mellemtiden måske vil kunne modtage dem digitalt via DVB (DTT) - hvis det sker, vil jeg nok se bort fra i første omgang da jeg nok ikke vinder så meget i forhold til mit nuværende bynet/boligforenings kabel, i forhold til de anstrengelser og udgifter jeg skal gøre mig, for at udnytte det. Jeg vil vente til det egentlige HDTV er i luften på de kanaler jeg ser. Jeg synes netop det er interessant at stille det op og skelne mellem DVB/DTT og HDTV, fordi DVB/DTT kun er en mellemstation på vejen til HDTV, der kommer om 4 år. DVB/DTT er jo blot en digital udgave af det analoge tv-signal + enkelte andre features, men da det er begrænset på hvilke kanaler man kan nyde DVB/DTT, synes jeg ikke det er særligt interessant og specielt ikke da man sikkert ikke vinder det store i billedkvalitet - ikke så meget så man ikke er lige så godt stillet med at vente på HDTV på alle kanaler.
Ikke en del af DVB standarden - HDTV-standarden mener du vist. |
|||||||
Thorvald. |
|||||||
![]() |
|||||||
![]() |
||||||
Lige præcis Viasat kanalerne (TV3 og 3+) kommer du nok til at vente længe på før de kommer i HDTV. I branchebladet Digitalt har de (Viasat) udtalt at de gør efter kvantitet i stedet for kvalitet, og der er da heller ingen Viasat kanaler (ikke engang filmkanalerne) der sender i 16:9 eller Dolby Digital. ![]()
Der er faktisk mulighed for at vi ved årets udgang har plads til yderligere 4 kanaler på DTT nettet, men det skal jo besluttes politisk. Man kunne jo evt. åbne for betalingskanaler, som de har i Sverige.
HDTV er en del af DVB - det er stadigvæk DVB-T, DVB-S(2) og DVB-C der benyttes til HDTV. |
|||||||
![]() |
|||||||
![]() |
||||||
Med blandet landhandel mener jeg trådtitel+første indlæg, der kommer ind på...(jeg tæller lige)...10 emner:
DTT, DVB, HDTV, tunere, datoer, HD-DVD, Blu-ray, fjernsynsskøb, dine meninger og ikke mindre end tre mere eller mindre åbne spørgsmål.
Fint.
Ja, du har ret Den er go'. Redigeret af Carser |
|||||||
M.v.h. Carser
|||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |