recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DTT/DVB kontra HDTV.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDTT/DVB kontra HDTV.

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 20:39

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

... men da det er begrænset på hvilke kanaler man kan nyde DVB/DTT, synes jeg ikke det er særligt interessant og specielt ikke da man sikkert ikke vinder det store i billedkvalitet - ikke så meget så man ikke er lige så godt stillet med at vente på HDTV på alle kanaler.

Hej igen,

Den DVB-begrænsning genkender jeg ikke! Har man eksempelvis TDC Kabel TV kan man nyde det på alt, en Selector overhovedet kan modtage - og det er mange, mange kanaler.

Vi er mange, der mener, nej, oplever og ser, at man vinder en hel del ved at modtage digitalt, og andetsteds i forummet (spawn har oprettet en tråd) er der links til testklip.

I et tidligere svar linkede jeg til TDC. Nu tillader jeg mig at citere lidt, for det, de skriver, passer med mine erfaringer:

Fordele ved digitalt tv

Fordelen ved det digitale signal er, at det er fuldstændig uden ”støj”. Dette gør, at billedet på dit tv vil være langt bedre end normalt. Denne forbedring ses mere, jo større dit tv er, og derfor er en digitalmodtager et oplagt valg i forbindelse med en fladskærm. Normale tv-apparater med billedrør kan uden problemer vise digitalt tv, men jo større tv-skærmen er, des tydeligere bliver fordelene med det digitale signal.

Desuden er de DVD'er man brænder i dag fra optagelser fra en digital modtager også bedre p.g.a. renere kildesignal, og det kan man glædes over, når man senere ser dem på et større og bedre TV.

Jeg mener ikke, man er godt stillet ved at vente. Kun en smule bedre på økonomien, da en digital modtager og kort til den jo koster lidt, men ikke på billedkvaliteten. Især ikke ved go' 16:9 fra DR. Anbefales varmt!

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 07:34

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Den DVB-begrænsning genkender jeg ikke! Har man eksempelvis TDC Kabel TV kan man nyde det på alt, en Selector overhovedet kan modtage - og det er mange, mange kanaler.

Har selector noget at gøre med det DVB, vi snakker om, der så småt begynder d. 1-4 2006?? TDC sender vel ikke digitalt i deres kabeltv nu, eller hvad?? Jeg begynder at blive lettere forvirret nu (igen).

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 07:41
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Med blandet landhandel mener jeg trådtitel+første indlæg, der kommer ind på...(jeg tæller lige)...10 emner:

DTT, DVB, HDTV, tunere, datoer, HD-DVD, Blu-ray, fjernsynsskøb, dine meninger og ikke mindre end tre mere eller mindre åbne spørgsmål.

Jeg synes nu ikke det er en blandet landhandel. Jeg taler om DTT/DVB, HDTV og HD-film (og stiller som en sidebemærkning et spørgsmål til 16:9 - hvilket så afføder en noget længere debat og flere svar end jeg regnede med). Meningen er at definere og skelne mellem DTT/DVB, HDTV & HD-film. Det er da ret enkelt! Men det er da muligt at jeg skulle flytte 16:9 spørgsmålene over i et nyt emne?

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 07:49

Har selector noget at gøre med det DVB, vi snakker om, der så småt begynder d. 1-4 2006?? TDC sender vel ikke digitalt i deres kabeltv nu, eller hvad?? Jeg begynder at blive lettere forvirret nu (igen).

Selector er både digital-tv og analog-tv. Men mest digital, efter den standard som kaldes DVB-C

DTT nettet som åbner d. 31/3 sender i DVB-T

TDC kabel-tv og Stofa vil ydermere modtage DVB-T signalerne, omforme dem og genudsende dem som DVB-C på deres eget net. Så her skal man bruge Selector og f.eks. modtage TV2 digitalt i ægte 16:9

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 07:52

Jeg synes nu ikke det er en blandet landhandel. Jeg taler om DTT/DVB, HDTV og HD-film

DTT = DVB-T

DVB = DVB-T og DVB-S og DVB-C og DVB-H

Så jo, det bliver hurtigt en blandet landhandel

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Hvis man har et 16:9 fjernsyn, og det er sat op i 4:3 mode vil der være sorte bjælker i siderne ved alm. 4:3 udsendelser.

Hvis man har et 16:9 fjernsyn, og det er sat op i 4:3 mode vil der være sorte bjælker i siderne + top og bund ved 16:9 analoge udsendelser. For at få billedet til at fylde hele skærmen, skal det strække både i bredden og højden. Dette kaldes også 16:9 letterbox

Hvis man har et 16:9 fjernsyn, og det er sat op i 4:3 mode vil der være sorte bjælker i siderne ved ægte 16:9 udsendelser. For at få billedet til at fylde hele skærmen, skal det strækkes i bredden. Dette kaldes 16:9

Ovenstående var vel blot et forsøg, på at illustrere de 3 forsk. måder et tv-signal vil opføre sig på, henholdsvis på et 4:3 TV, som var mit indtryk at Thorvald har, og den behandling et 16:9 TV vil give pågældende signal. Det er selvfølgelig beklageligt hvis det ikke gav nogen mening, men ellers er emnet jo også tidligere diskuteret grundet her på sitet. Jeg mener at kunne huske at Spawn har givet en fin og udførlig forklaring, og Carsers efterfølgende forklaring med billeder er også fin.

mvh Christian
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

]TDC kabel-tv og Stofa vil ydermere modtage DVB-T
signalerne, omforme dem og genudsende dem som DVB-C på deres eget
net. Så her skal man bruge Selector og f.eks. modtage TV2 digitalt i ægte
16:9

Ja, det bliver en fornøjelse at få TV2 op i en bedre kvalitet, for selv på en
Selector er billedkvaliteten ikke den bedste på TV2.

Man må da også håbe, at når TV2 begynder at sende i ægte 16:9 og DD, så
vil de også begynde at gøre det på deres satellitkanaler (Zulu, Charlie, Film).
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 10:27

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Ovenstående var vel blot et forsøg, på at illustrere de 3 forsk. måder et tv-signal vil opføre sig på, henholdsvis på et 4:3 TV, som var mit indtryk at Thorvald har, og den behandling et 16:9 TV vil give pågældende signal. Det er selvfølgelig beklageligt hvis det ikke gav nogen mening, men ellers er emnet jo også tidligere diskuteret grundet her på sitet. Jeg mener at kunne huske at Spawn har givet en fin og udførlig forklaring, og Carsers efterfølgende forklaring med billeder er også fin.

Ja, nu forstår jeg bedre at du forklarede det som du gjorde. Undskyld at jeg smilte lidt ad det med at strække billedet. Jeg burde nok også i forbindelse med mit 16:9 spørgsmål have anskueliggjort, at jeg var interesseret i svar, der vedrører fladskærmsfjernsyn.

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

DTT = DVB-T

DVB = DVB-T og DVB-S og DVB-C og DVB-H

Så jo, det bliver hurtigt en blandet landhandel  

Ja - det kan jeg godt se  og hvad er DVB-H nu, det har jeg ikke set før?

Men grundlæggende handler mit emne om forskellen mellem DVB og HDTV, som ikke (nødvendigvis) har noget med hinanden at gøre.

• DVB - starter så småt nu i april og kan også fås gennem f.eks. TDC's selector. Problemet med DVB lige nu, synes jeg, er at man skal have en "boks" for hver video, DVD-optager og fjernsyn - uden at man har ret meget glæde af det. Med TDC's selector eller lignende skal man betale ekstra udover den licens man allerede betaler uden at få ret meget mere end man har i forvejen (ud over det digitale signal).
  • HDTV til alle på alle eller de fleste kanaler - starter ca. i år 2009 og er langt mere interessant. Dels fordi man får mere med HDTV (mere kvalitet f.eks.). Dels fordi teknikken til den til nok er bedre udviklet, så man bedre kan udnytte mulighederne og måske kan nøjes med én ekstern boks til hele sit A/V anlæg - og måske kunne denne "boks" med dens funktioner være indbygget i en digital A/V receiver.

Så jeg vil ikke spekulere på hverken DVB eller selector - jeg vil vente på HDTV. Det fjernsyn jeg køber idag (ikke lige idag, men i løbet af marts om alt går vel ) behøver derfor ikke at have indbygget DVB-tuner, da jeg alligevel ikke vil kunne bruge dette til HDTV. Fjernsynet skal blot være HD-ready, så det kan bruges til HDTV med ekstern HDTV tuner.

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 11:36

og hvad er DVB-H nu, det har jeg ikke set før?

H er Handheld, altså håndholdte enheder. Som f.eks. små computere (PDA'er) og mobiltelefoner. Live-TV til mobiltelefoner trådløst via DVB-H spås en stor fremtid.

Men grundlæggende handler mit emne om forskellen mellem DVB og HDTV, som ikke (nødvendigvis) har noget med hinanden at gøre.

Du skal mere se DVB som transport-vejen, og SDTV / HDTV som indhold (bilerne på vejen).

Og så kan der være forskel på "vejene". Nogle transporterer MPEG2, andre MPEG4, og sidstnævnte regnes som nødvendig for HDTV da det fylder for meget udsendt over MPEG2-vejen.

I første omgang er det MPEG2 vi får herhjemme på DVB-T, men nye kanaler senere kan meget vel blive MPEG4.

• Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

DVB - starter så småt nu i april og kan også fås gennem f.eks. TDC's selector. Problemet med DVB lige nu, synes jeg, er at man skal have en "boks" for hver video, DVD-optager og fjernsyn - uden at man har ret meget glæde af det.

Lige nu hvor du sidder med et kabel-tv på et 4:3 fjernsyn, så har du ingen behov for DVB-T. Behovet opstår først når du har en 16:9 fladskærm og evt. et surround-anlæg.

Med TDC's selector eller lignende skal man betale ekstra udover den licens man allerede betaler uden at få ret meget mere end man har i forvejen (ud over det digitale signal).

De digitale signaler er også flotte, især på de store nye flade TV. Men igen, med et gammelt 4:3 billedrørs-tv er der ingen glæde ved det.

HDTV til alle på alle eller de fleste kanaler - starter ca. i år 2009 og er langt mere interessant. Dels fordi man får mere med HDTV (mere kvalitet f.eks.). Dels fordi teknikken til den til nok er bedre udviklet, så man bedre kan udnytte mulighederne og måske kan nøjes med én ekstern boks til hele sit A/V anlæg - og måske kunne denne "boks" med dens funktioner være indbygget i en digital A/V receiver.

Forhåbentlig, og så måske aligevel ikke. Der er risiko for at standarderne afviger så meget, at det er umuligt at lave et TV som har en boks der på samme tid kan bruges til DTT, Selector, Stofa, Esbjerg Antenneanlæg og satellit. Så næsten uanset hvor højt man ønsker, så står der nok en boks eller to ved siden af aligevel.

Men forhåbentlig er de mest almindelige digitale modtagere indbyggede. I dag fås allerede TV med digital tuner til DTT nettet (f.eks. Loewe LCD og Pioneers store plasma). Og af recordere kommer Philips DVDR9000H stormende, og snupper nok en stor portion af markedet i år.

Så jeg vil ikke spekulere på hverken DVB eller selector - jeg vil vente på HDTV. Det fjernsyn jeg køber idag (ikke lige idag, men i løbet af marts om alt går vel ) behøver derfor ikke at have indbygget DVB-tuner, da jeg alligevel ikke vil kunne bruge dette til HDTV. Fjernsynet skal blot være HD-ready, så det kan bruges til HDTV med ekstern HDTV tuner.

Du vil få brug for digitale signaler til det TV inden HDTV alderen sådan rigtig indtræder. Ellers får du ikke den gode kvalitet i fuld bredde (16:9). Du ændrer nok mening, når du først har brugt mange tusinde kroner på et nyt TV og billederne ikke er optimale.

Omvendt, hvad man ikke ved har man ikke ondt af. Så man kan bare lukke øjnene for digital tv og leve i lykkelig uvidenhed

/Lars

Redigeret af Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 11:51

HDTV til alle på alle eller de fleste kanaler - starter ca.
i år 2009 og er langt mere interessant. Dels fordi man får mere med
HDTV (mere kvalitet f.eks.).

Alle eller de fleste kanaler fra og med ca. 2009?

Som det er i dag er det kun DR og TV2 der ikke kan sende i HDTV, selv
om de ville. Alle andre kanaler kunne i realiteten starte med at sende i
HDTV fra i morgen.

Derudover lukker det analoge net i 2009, men det er ikke ensbetydende
med at DR og TV2 ønsker at sende med HDTV med det samme, da det er
noget dyrere at producere - vi kan ikke gøre andet end at vente og se.

Dels fordi teknikken til den til nok er bedre udviklet,
så man bedre kan udnytte mulighederne og måske kan nøjes med én
ekstern boks til hele sit A/V anlæg - og måske kunne denne "boks" med
dens funktioner være indbygget i en digital A/V receiver.

Selv om vi har haft satellit TV i mange, mange år, vrimler det ikke
ligefrem med TV med indbyggede satbokse, så du skal nok vende dig til
at du skal have en boks til det TV system, du nu har mulighed for at
modtage i en given situation.

Så jeg vil ikke spekulere på hverken DVB eller selector
- jeg vil vente på HDTV. Det fjernsyn jeg køber idag (ikke lige idag, men i
løbet af marts om alt går vel ) behøver derfor ikke at have indbygget
DVB-tuner, da jeg alligevel ikke vil kunne bruge dette til HDTV. Fjernsynet
skal blot være HD-ready, så det kan bruges til HDTV med ekstern HDTV
tuner.

Nej, dit TV behøver ikke at have indbygget DVB-T tuner, men jeg tør æde
min hat på, at du får købt dig en ekstern DVB-T tuner inden længe - eller
en Selector, hvis dit fællesantenneanlæg får signal fra TDC.

I realiteten kunne du nøjes med at købe et panel i stedet for et TV og så
købe en tuner, der passer til dine modtageforhold.

Hvis du bare vil sidde og se analogt TV frem til 2009-2010 er der vel
ingen grund til at købe en fladskærm nu.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 12:01

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Hvis du bare vil sidde og se analogt TV frem til 2009-2010 er der vel ingen grund til at købe en fladskærm nu.

Hvorfor ikke? Jeg vil jo stadig kunne nyde flotte billeder på et fladskærmstv, selvom jeg tager tv-signalet fra det kabel, der nu er lagt ind i lejligheden. Derudover vil jeg kunne nyde DVD-film og Blu-ray og egne optagelser! Det er lidt begrænset hvor meget tv jeg ser direkte fra kablet. Det meste er via HDD+DVD-optageren.

Tak, også til Lars for forklaringerne.

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 12:13

Jeg vil jo stadig kunne nyde flotte billeder på et fladskærmstv, selvom jeg tager tv-signalet fra det kabel, der nu er lagt ind i lejligheden.

Billederne bliver bare ikke nær så flotte, når det er 4:3 zoomet op til 16:9 som når det er ægte 16:9.

Du skal regne med at 16:9 er fremtidens format, og det kræver en digital modtagelse (da analog ikke kan bruges til at udsende både 4:3 og 16:9 på samme tid).

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu