recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - dual sub phase indstilling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

dual sub phase indstilling

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: dual sub phase indstilling
    Sendt: 29-Marts-2020 kl. 19:20
Hej 
Med teten om at lyder det godt så er det rigtigt, så må jeg jo gøre det rigtigt, men vil gerne høre erfaring/input om phase indstilling af subwoofer ved dual sub installation. Jeg har købt mig en ekstra mk sound x10 og var ikke helt tilfreds med lyden når jeg spillede musik i stereo. x10 har variabel phase indstilling og da jeg drejede på phase knappen mod 180 kunne jeg pludselig høre en markant dybere bas. Når man ellers læser på nettet så syntes jeg at den almene anbefaling er at begge står til 0 og at så forstærkeren skulle "ordne" det. Jeg har begge sub til at står i hver sit hjørne ved siden af lærred. Når jeg stiller mig helt over til væggen i den ene eller anden side så er bassen  markant højere end ved min lytte position. Lyden er dog blevet meget bedre efter at jeg stille den ene subs phase henimod de 180
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2020 kl. 07:13
Prøv at se på programmet MSO https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/index.html Det kræver en målemikrofon og en DSP, men softwaren er gratis. Jeg bruger det selv til at aligne 4 subwoofers og det virker bare rigtigt godt.


Redigeret af Eeyore - 30-Marts-2020 kl. 07:15
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2020 kl. 13:20
Ikke for at highjack tråden, jeg tror det er relevant for OP også.

Jeg har kigget på at sætte DSP op i min hjemmebif, men kan ikke rigtigt regne ud hvad/hvor meget der er brug for.
F.eks. den foreslåede Behringer DCX2496; hvor mange kanaler kan den håndtere?
Skal man bruge flere af dem, i et 7.1, eller sågar et 7.1.4 setup?

Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2020 kl. 13:21
Det er desværre lidt for advanceret for mig :) prøvede en antimode da jeg kun havde en sub, men det var ikke noget. Min Yamaha A-3050 har indbygget eq til sub dog kun til 36hz.

Hvis der er nogen der kender nogen der arbejder i dsp og vil køre til herning og lave indstilling mod betalling selfølgelig. Så er jeg meget interesseret 
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2020 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af JesperRou JesperRou skrev:

Ikke for at highjack tråden, jeg tror det er relevant for OP også.

Jeg har kigget på at sætte DSP op i min hjemmebif, men kan ikke rigtigt regne ud hvad/hvor meget der er brug for.
F.eks. den foreslåede Behringer DCX2496; hvor mange kanaler kan den håndtere?
Skal man bruge flere af dem, i et 7.1, eller sågar et 7.1.4 setup?



Hvis det er til flere subwoofers, så ville købe en minidsp 2x4 eller den balancerede udgave hvis du har brug for det. De kan begge klare op til 4 subwoofers. Dertil en miniDSP UMIK-1 målemikrofon. Hvis det er til de almindelige kanaler så skal du op i deres 8 eller 10 kanalers, men jeg har ingen erfaring med dem.


Redigeret af Eeyore - 30-Marts-2020 kl. 16:21
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2020 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af moler moler skrev:

Det er desværre lidt for advanceret for mig :) prøvede en antimode da jeg kun havde en sub, men det var ikke noget. Min Yamaha A-3050 har indbygget eq til sub dog kun til 36hz.

Hvis der er nogen der kender nogen der arbejder i dsp og vil køre til herning og lave indstilling mod betalling selfølgelig. Så er jeg meget interesseret 


Det er nu ikke så svært. Du skal tage en sweep måling i hver lytteposition for hver subwoofer. Så hvis du har 3 lyttepositioner og 2 subs, så skal du lave 6 målinger i alt. Disse importeres til MSO, hvor du ved at følge den ret gode guide, kan få den til at beregne EQ filtrene til minidsp, som derefter eksporteres til den. Det MSO kan er der ingen surround receiver til menneskepenge som kan. Med mine 4 subwoofers og MSO har jeg stort set ret frekvensgang fra 10-120Hz i alle 7 lyttepositioner. Der kan også lægges en custom target curve ind, hvis man hellere vil have det.
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2020 kl. 16:38
Det kan da godt ske at jeg skal prøve at se lidt nærmere på det igen. Syntes bare at det virkede meget overvældende da jeg var inde og læse om det. 
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2020 kl. 17:52
Husk at mini dsp skal være HD
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2020 kl. 18:17
Så, hvis man ønsker at regulere et 7.2 f.eks, så er MiniDSP 10x10 sagen?
Deres MiniDSP-in-a-box løsninger er jo ikke specielt dyre. 599USD for 10x10.

Så vidt jeg kan læse, kan man bruge 4x10 til to subs og fronterne.
Men.. mine surrounds (SVA1500) er en smule voldsomme til rummet (de spiller så meget bedre end de gamle Northridge E10). Jeg vil gerne kunne tweake dem en smule også.

Nu ejer jeg heldigvis allerede en UMIK-1 :)
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2020 kl. 18:26
Der er en forklaring på filtre osv er bedst egnet i HD versionen og det ene “hd” produkt har dem ikke.

Tjek evt Home Cinema guro på YouTube. 
Han forklare det
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2020 kl. 19:25
+1 til Home Theater Gurus, han gør det godt både med de lette løsninger og de avancerede. Jeg har fået vild god bas med miniDSP 2x4 HD, tidligere forsøg med sub crawl havde et kæmpe hul i frekvensgangen, som forstærkeren ikke kunne rette op på.

JesperRou, da rummet har størst betydning ved bas er det vigtigt at få det på plads. Ifølge Home Cinema Guru og mange andre gøres det ved at sætte alle højtaler til small og køre flere subs som én med en miniDSP 2x4 HD.

Edit: altid godt at få navnet rigtig Wink


Redigeret af Steen6400 - 31-Marts-2020 kl. 21:29
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 08:49
+1 til Home theater Gure og check denne video fra Youthman som netop har haft rigtig gode erfaringer med tidskorigering og EQ af to subs https://www.youtube.com/watch?v=_ZxbM_s4vh0&t=0s

Videoen viser også fint hvad der kan gå "galt" ved blot at stille en sub nr. 2 op. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu