recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-C boks til mor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVB-C boks til mor

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af filthat filthat skrev:

Det kunne tænkes at det var denne her: http://etilbudsavis.dk/ugens-tilbud/52321/dvb-c-boks-til-kabel-tv

Tak. Jeg kendte ikke e-tilbudsavisen. Så den vil jeg da holde øje med fremover.

Men selv om det nu fremgår at vi taler om en Ennovia DVB-C boks model EDC-11R, er det underligt at der ikke kan findes andre oplysninger om boksen, end det der fremgår af Kvicklys annonce.

Jeg synes at det er dårlig forretningsskik at kunderne ikke kan finde oplysninger om fabrikant eller udvidede produktspecifikationer m.m.

Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
pmh45 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 10-Marts-2008
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 10:39
Vedr. Ennovia dvb-c boks fra Kvickly, så er den inden under chassis'et identisk med både den BlueTinum boks som Bilka og Føtex sælger samt den Abeo boks som Aldi sælger.
De serviceres alle 3 af noget der hedder "hotlineservice" se dette link: http://www.hotlineservice.dk/da/billede
Hvis man prøver at læse manualerne som kan findes på hjemmesiden er de identiske - de tekniske specifikationer er identiske OG firmwaren er identisk (navn, størrelse osv.). Så det må vist være den helt samme boks. I Føtex koster den i denne uge 599,- I Kvickly var det vist 589,-
Panasonic TH-42PX80
LG 32" lcd, Philips lcd
Marantz SR8500
Sonus Faber, AudioPro, System Audio SE200
Thule
Panasonic DMR-EX77
PS3, PSP
ReadyNAS Duo
Sonos ZP90 med Itouch som remote - rules!!
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af JBoysen JBoysen skrev:

Nej, det har du nok ret i for hardwarens vedkommende. Så de bygger kun softwaren i maskinen (firmwaren).

I langt de fleste tilfælde så har de heller ikke engang rørt firmwaren, og det tror jeg heller ikke Bluetinum gør... De har måske fået skiftet et logo og den slags, men det er så også det...
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 16:06

Jeg var i Kvickly i dag og så at de har lidt af hvert inden for digitale modtagerbokse.

Jeg har i et tidligere indlæg frarådet køb af DVB-T bokse uden kortlæser, da de formentlig ikke kan bruges til at modtage TV 2 fra 2012. Dette gælder bl.a ugens tilbud i Kvickly: Lumatron DVB-T40 MPEG4 til c. 500 kr.

Til min forfærdelse opdagede jeg at Kvickly også havde eksemplarer af
Hinke HT0100 til 500 kr.
Det er en DVB-T MPEG4 boks der ikke er HD-ready. Dvs. at den ikke kan modtage DR HD
, og fra 2012 kan den heller ikke modtage DR1 og DR2, som bliver sendt som HD-kanaler. (Den har selvfølgelig heller ikke kortlæser).

Det oplyses du selvfølgelig ikke om i en dagligvareforretning, der næppe ved hvad de sælger.

Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
Slettegaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2006
Sted: Nordfyn
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 16:36
@kokkeole.
Virker underteksterne på YouSee?
Jeg står i samme problemstilling som du har været. Jeg skal også købe en DVB-C boks til min mor som har fået YouSee. Jeg har kigget lidt på Maximum C-501 til 999,- og Triax C-HD 415 CX til 1.199,-. De er betydeligt dyrere og kan ikke optage på USB som Ennovia kan.
Mvh Lars.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Jeg var i Kvickly i dag og så at de har lidt af hvert inden for digitale modtagerbokse.

Jeg har i et tidligere indlæg frarådet køb af DVB-T bokse uden kortlæser, da de formentlig ikke kan bruges til at modtage TV 2 fra 2012. Dette gælder bl.a ugens tilbud i Kvickly: Lumatron DVB-T40 MPEG4 til c. 500 kr.

Hinke HT0100 til 500 kr.
Det er en DVB-T MPEG4 boks der ikke er HD-ready. Dvs. at den ikke kan modtage DR HD
, og fra 2012 kan den heller ikke modtage DR1 og DR2, som bliver sendt som HD-kanaler. (Den har selvfølgelig heller ikke kortlæser).

Det oplyses du selvfølgelig ikke om i en dagligvareforretning, der næppe ved hvad de sælger.

Du roder noget rundt i begreberne... HD Ready har intet med tv-signal eller tv-bokse at gøre, det fortæller bare om en skærm er istand til at vise et billede på mindst 720 linier (720P).

Det er heller ikke rigtigt at DR1 og DR2 efter 2012 vil blive sendt som HD kanaler, de vil bare blive komprimeret i MPEG4 format istedet for MPEG2 format som er brugt nu og indtil 2012...
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 17:06

Planen er, at DR1+2 vil være HD så hurtigt som muligt efter overgangen, og at den nuværende HD kanal nedlægges.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Hinke HT0100 til 500 kr.

Du roder noget rundt i begreberne... HD Ready har intet med tv-signal eller tv-bokse at gøre, det fortæller bare om en skærm er istand til at vise et billede på mindst 720 linier (720P).

Det er heller ikke rigtigt at DR1 og DR2 efter 2012 vil blive sendt som HD kanaler, de vil bare blive komprimeret i MPEG4 format istedet for MPEG2 format som er brugt nu og indtil 2012...

Jeg roder overhovedet ikke i begreberne.

Det er en almindelig forestilling, at alle bokse med DVB-T MPEG4 dekodning kan modtage og behandle HD-signaler, f.eks. DR HD. Men det er ikke tilfældet!

Hinke HT0100 er en af undtagelserne. STRONG SRT 8010 er en anden undtagelse. De kan kun modtage, behandle og vise SD-udsendelser, ikke HD-udsendelser, selv om de har MPEG4-dekodning. Man plejer at sige at boksene ikke er HD-ready. Problemet blev bl.a. behandlet i kommentarerne til denne forbrugerundersøgelse.

I øvrigt ER det besluttet at sende DR1 og DR2 i HD-kvalitet fra 2012. Den eksisterende DR HD ophører samtidig.

Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Planen er, at DR1+2 vil være HD så hurtigt som muligt efter overgangen, og at den nuværende HD kanal nedlægges.
Ja med tiden... Men sidst jeg hørte noget i den retning fra DR ville det ikke være særlig sandsynligt at de ville sende i HD på begge kanaler allerede ved overgangen til MPEG4 i 2012
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 18:42

Jeg roder overhovedet ikke i begreberne.

Det gør du da så absolut... HD Ready er nogle kriterier en skærm/projektor skal overholde for at kalde sig HD Ready... Det vigtigste er at den skal kunne vise 720 linier progressivt... Dette har absolut intet med et tv signal eller en tv boks at gøre som du ellers brugte i den sammenhæng...

Det er en almindelig forestilling, at alle bokse med DVB-T MPEG4 dekodning kan modtage og behandle HD-signaler, f.eks. DR HD. Men det er ikke tilfældet!

Helt sikkert... Men det har stadig ikke en døjt med HD Ready begrebet at gøre!

Hinke HT0100 er en af undtagelserne. STRONG SRT 8010 er en anden undtagelse. De kan kun modtage, behandle og vise SD-udsendelser, ikke HD-udsendelser, selv om de har MPEG4-dekodning. Man plejer at sige at boksene ikke er HD-ready. Problemet blev bl.a. behandlet i kommentarerne til denne forbrugerundersøgelse.

Hvis MAN siger det så er det en forkert betegnelse... Som sagt er det en betegnelse for skærme og projektorer... Ikke for tv signaler og bokse.

I øvrigt ER det besluttet at sende DR1 og DR2 i HD-kvalitet fra 2012. Den eksisterende DR HD ophører samtidig.

Ikke sidst jeg tjekkede, men jeg kan selvfølgelig godt tage fejl på dette punkt... Har du evt. et link?

Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 19:35
Det hedder i den mediepolitiske aftale fra 26. maj i år, Medieaftale 2011-14
Når der i 2012 bliver ledig kapacitet i MUX 1 som følge af overgang til udsendelse i
sendestandarden MPEG-4 og som følge af flytning af TV 2 til MUX 3, kan DR
sende DR1 og DR2 i HD-kvalitet i det omfang, der er kapacitet hertil, jf. nedenfor om afsættelse af yderligere kapacitet til de regionale TV 2-virksomheder.
Der anvendes ganske vist stadig ordet "kan". Men den almindelige forventning er at det også vil ske. Så vidt jeg husker begyndte DR i 2007 at tale om overgang til HD i 2012. Allerede nov. 2009 var man klar med DR HD.

Tilføjelse om HD Ready bokse: Begrebet HD Ready er ganske vist særlig knyttet til HD Ready-mærkningsordningen for tv m.m. Men der er masser af tilfælde hvor branchen har talt om HD Ready digitale bokse (eller ikke HD-Ready-bokse). Andre betegnelser har været HDTV bokse eller bare HD-bokse til forskel fra SD-bokse. Men hvilke ord der anvendes, er ligegyldigt i forhold til indholdet af det jeg skrev.

Redigeret af Vilhelm - 05-Juli-2010 kl. 20:03
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 21:58
Lad os nu se... HVIS de er konverteret til HD (begge kanaler) i 2012 så bliver det garanteret ikke alt materiale der sendes i HD...

Ang. HD Ready og andre "begreber" så bruges de i flæng af alle mulige personer, firmaer og sites m.m. men det gør det ikke mere korrekt af at mange bruger begreberne forkert... Således vil det altid være en fejl at kalde en tv-boks for HD Ready uanset hvor mange der bruger begrebet...
Det er korrekt at bruge benævnelser som HDTV og HD bokse osv. men HD Ready har altså intet med tv signaler eller tv bokse at gøre... Og så er det vist uddebateret...
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu