recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD/CD mærker - hvad er bedst?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVD/CD mærker - hvad er bedst?

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2007 kl. 13:37

Verbatim 16x DVD-R ikke-printbare medier fås generelt i disse varianter, der alle har same reorder nummer:

MCC 03RG20 Made in Taiwan af CMC
MCC 03RG20 Made in Taiwan af Prodisc
MCC 03RG20 Made in India af Moser Baer
TYG03 Made in Japan af Taiyo Yuden

Verbatim DVD+R ikke-printbare medier fås generelt i disse varianter, der alle har same reorder nummer:

MCC 004 Made in Taiwan af CMC
MCC 004 Made in Taiwan af Prodisc
MCC 040 Made in India af Moser Baer
YUDEN000 T03 Made in Japan af Taiyo Yuden

Som hovedregel er disse varianter gode og blandt de aller bedste (ikke-professionelle) DVD-R medier man kan købe, men der kan dog være undtagelser p.g.a. den ringe kvalitetssikring som efterhånden er et resultat af fokuseren på pris i stedet for kvalitet indenfor produktion af blanke DVD medier.

Der har været en meget begrænset produktion af andre Verbatim 16x DVD±R medier (f.eks. "Pearl White") med andre media codes, men det er på nuværende tidspunkt meget usandsynligt at man skulle få fat i nogen af disse. Dette kan selvfølgelig ændre sig i fremtiden afhængig af beslutninger hos Verbatim.

Redigeret af DrageMester - 21-Juli-2007 kl. 13:38
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2007 kl. 16:17
Som en sidste tilføjelse kan jeg se der sammen med Verbatims karakteristiske label på dåsen, så står der Mitsubishi Kagaku Media Company.
Men foruden den gode beskrivelse af DrageMester, kan jeg se at Verbatim på deres netside henviser til bl.a. MedieShoppen, og så kan jeg kun håbe at butikken får de bedste skiver. - At det så kan forvirre lidt med det nævnte varenummer på deres side, vælger jeg trods alt at tro på at det en god kvalitet.
Til top
Curt@dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Juli-2008
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 03:31
Kan vi genoplive denne tråd?   Please! 

Jeg vil meget gerne rådes om hvilke DVD typer jeg skal anskaffe for at sikre mig den bedste kvalitet. Jeg har både et lille behov for 'almindelige' data skiver til at gemme programmer, og et stort behov for at gemme musik og 16:9-film skiver - i bedst mulige kvalitet.
Trial all, keep the best
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 09:16
Så vidt jeg er orienteret er der ikke ændringer i prioriteterne. Det er stadig

TYG02 (Taiyo Yuden 8x)
TYG03 (Taiyo Yuden 16x)
Diverse Verbatim

Altså for den allerbedste kvalitet, så køb 8x Taiyo Yuden, alternativt 16x, hvis det er vigtigt for dig at kunne brænde med høj hastighed.

Ellers hold dig til Verbatim...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Curt@dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Juli-2008
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 10:46
Tak for det hurtige svar!

Men.. øh... den tidligere debat siger at det er/var forskel på hvilken type jeg skal vælge hvis jeg skal indspille 16:9 film. Hmm... heller ikke dét havde jeg hørt om før. Jeg har tidligere aldrig brugt at brænde til disc, altid til disk, undskyld, nu skal jeg ikke være for morsom så tidligt på dagen, men jeg plejer at brænde til USB eller harddisk, og ved egentlig intet om hvordan man brænder til skiver. Er der virkelig stadig forskel på DVD skiverne med henyn til at gemme 16:9 film  format? Er DVD+R bedre egnet til film end DVD- og hvad så med DVD±? Skal jeg hellere vælge DVD±RW?

Jeg finder alle disse begrænsninger i de forskellige formater forvirrende - hvilket nok også har været en grund til at jeg aldrig før har forsøgt at lære at forstå dette emne - så tilgiv mig mine begynder-spørgsmål så kort før DVD vel snart helt afskaffes. Blue-Ray er dog ikke en mulighed for mig lige nu.
Trial all, keep the best
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 16:51

Som begynder ville jeg vælge -R skiver. De er ukomplicerede at bruge og understøtter 16:9 formatet 100%, hvilket vist ikke helt er tilfældet med + skiverne.

Og så vil jeg da også anbefale Verbatim, som jeg nu har brændt over 60 af uden en eneste svipser. Hvis du køber 100 stk er de såmænd lige så billige som no name skiver.

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 22:38
Æhm hvorfor skulle der være probs med + skiverne og 16:9 ?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Æhm hvorfor skulle der være probs med + skiverne og 16:9 ?

En DVD recorder vil typisk brænde DVD+R skiver i DVD+VR formatet, som ikke er helt kompatibelt med DVD-Video for 16:9 indhold. Der er en anden signallering af 16:9, og en DVD afspiller vil opfatte indholdet som 4:3.

På en computer er det ligemeget, og DVD+R er måske endda lidt bedre fordi de kan booktypes til ROM, men på en DVD recorder er der ofte en forskel mellem DVD-R og DVD+R for 16:9 indhold. Det behøver ikke at være sådan, men det er ofte tilfældet.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2008 kl. 00:01
Tak for svar - jeg stod lidt undrende fordi jeg ikke har haft problemer med film brændt på computer.
Til top
tvillingen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-December-2008
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2008 kl. 15:53

Jeg fandt denne side http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm som tilsyneladende bygger på megen erfaring - uden at jeg kender hjemmesiden ellers. Og ellers mange tak til Dragemester for rigtig gode informationer. De er svære at finde på nettet, selv på cdfreaks.com

Det korte budskab er: Det er producenten, der er vigtig, eller rettere Media Code eller Media ID, ikke firmaet, der sælger skiverne. Hvis en online shop angiver Media ID (som f.eks. TYG03 eller MCC03RG20), så kan man vel regne med, at skiven er OK.

Eller sagt på en anden måde: Hvis der ikke er angivet nogen Media ID, kan man ikke være sikker på kvaliteten. Det er hvad jeg har lært de sidste uger efter at have købt nogle skiver, der så ok ud, men var det ikke.

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2008 kl. 21:53

Media code (Media IDentifier) er ganske rigtigt vigtig, men pas på!

Der er rigtig mange mærker som "låner" media codes fra de store producenter, således at en skive f.eks. har media code TYG02, som er en media code for Taiyo Yuden 8x DVD-R medier, uden skiven nogensinde har haft noget med Taiyo Yuden at gøre.

Især de billigste skiver "låner" andres media codes.

Dette kaldes også for "fake media code".

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
tvillingen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-December-2008
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2008 kl. 13:51
Ja, det læste jeg osse et sted. Så er spørgsmålet: Hvordan garderer man sig mod "fake media code"?
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu