recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD/CD mærker - hvad er bedst?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVD/CD mærker - hvad er bedst?

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2008 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af tvillingen tvillingen skrev:

Ja, det læste jeg osse et sted. Så er spørgsmålet: Hvordan garderer man sig mod "fake media code"?

Primært ved at købe hos pålidelige forhandlere som SVP, men 100% sikkerhed får du aldrig..
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
tvillingen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-December-2008
Sted: Denmark
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2008 kl. 14:25

OK, men hvilke forhandlere er det foruden SVP, som jeg kiggede på i gaar samtidig med at jeg kiggede hos nierle.de og azomedia.dk. Hos Azomedia fandt jeg 100stk DVD-R: Alhpa med Media Code = MCC 03RG20 til 159 DKK og en fragt på 30DKK og det ser jo godt ud, eller hvad?

Det ser altså ud som om, man helst skulle kende andres erfaringer, men hvis man nu ikke har kendskab, så altså: troværdig forhandler, troværdigt firma (som f.eks. Verbatim) og god fabrik (som f.eks. Mitsubishi eller Taijo Yuden).

Jeg kan osse spørge mere direkte: hvilke skiver køber du?

/Michael

Redigeret af tvillingen - 21-December-2008 kl. 14:29
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2008 kl. 19:39

Alpha er sandsynligvis skiver med fake MCC media code, uden at jeg dog er 100% sikker på det. Jeg ville personligt ikke købe dem.

Hvis man vil være næsten[*] 100% sikker på at få ægte MCC/MKM media code DVD'ere, så skal man købe Verbatim (eller Mitsubishi i dele af Asien) af de typer, hvor man ikke får f.eks. Verbatim skiver produceret af Taiyo Yuden med Taiyo Yuden media codes. Det er lidt kompliceret at forklare præcist hvilke medier, der er produceret af hvilket firma med hvilke media codes.

[*] Jeg siger "næsten" 100% fordi, der rent faktisk tidligere er fundet falske Verbatim DVD'er i bl.a. Ungarn - altså en helt forfalsket vare.

Hvis man vil være sikker på at få ægte Taiyo Yuden skiver, så skal man købe skiver markedsført som Taiyo Yuden fra en troværdig shop (ikke kun skiver som står angivet med en Taiyo Yuden media code), f.eks. SVP.

Jeg har købt mange forskellige DVD'ere (og CD'ere) forskellige steder fra, og hvilke jeg vil anbefale kommer an på om det skal være +R eller -R, printbare eller ej, med eller uden ridsebeskyttende overflade, om det skal være til moderne 16x+ brændere eller gamle 8x eller langsommere brændere, hvor mange skiver man vil købe på en gang, om man går mest op i kvalitet eller vil have acceptable kvalitet til lavest mulige pris, o.s.v.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2008 kl. 22:11

Hej igen Dragemester.

Jeg har osse selv en dårlig fornemmelse med Alpha. I de sidste par år har jeg ikke købt meget mere end 2 gange DVD-R a 50stk (den sidste sending Verbatim med Media Code MCC 03RG20) og et par gange CD-R a 50 stk.. Efter at have læst i flere uger mest på cdfreaks.com (400.000 tilmeldte brugere!) og her, vil jeg gerne prøve Taiyo Yuden, selv om de koster lidt mere.

Tak for den direkte link til SVP - tilsyneladende lavede du en søgning på "Yuden" og gav linket? Ved nogle af produkterne står der "Manufactured with a Taiyo Yuden dye" ? (ved f.eks. Datasafe, Maxell og Mediastar) og Media Code er f.eks. TYG03. Disse er tilsyneladende ikke produceret af Yuden?

Længere nede på siden kommer skiver "Direct from Taiyo (rather than via Datasafe or Mediastar)." Jeg er lidt forvirret. Jeg troede, at hvis Media Code var TYG03, så var skiverne produceret af Yuden.

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2008 kl. 22:35

Jeg købte lidt tilfældigt for nogle mdr siden, da jeg samlede mig en ny PC, en DVD brænder Pioneer DVR-215DBK, men vil gerne have endnu en brænder, hvor jeg kan køre Disc Quality test med DiscSpeed eller DVDInfoPro. Du har nævnt LiteOn, men hvilken?

Af den sidste del af dit svar, kan jeg forstå, at det er virkelig en større videnskab at finde den bedste skive til "situationen". Jeg læser, hvad jeg kan ;-) mest hos CDFreaks, men vi skal nok ikke diskutere indhold fra et andet forum, så bliver det nok for indviklet.

Konkret: Jeg bruger DVD-R 16x fordi jeg engang læste, at de var bedst til film? Hvilke DVD skiver vil du anbefale til film? Jeg antager, at langt de fleste bruger DVD skiver til film.

Jeg har set mange anbefale SVP, og jeg læste osse lidt om deres filosofi, hvilket tiltalte mig. Jeg kan se, at prisen hos Nierle er den samme (lige nu er pundet og Euroen næsten ens) og forsendelsesomkostningerne er nogenlunde de samme. Det interessante ved Nierle er, at de øverst til venstre har en drop down menu for Media Code.

Redigeret af tvillingen - 21-December-2008 kl. 22:36
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2008 kl. 22:39

Tak for den direkte link til SVP - tilsyneladende lavede du en søgning på "Yuden" og gav linket? Ved nogle af produkterne står der "Manufactured with a Taiyo Yuden dye" ? (ved f.eks. Datasafe, Maxell og Mediastar) og Media Code er f.eks. TYG03. Disse er tilsyneladende ikke produceret af Yuden?

Længere nede på siden kommer skiver "Direct from Taiyo (rather than via Datasafe or Mediastar)." Jeg er lidt forvirret. Jeg troede, at hvis Media Code var TYG03, så var skiverne produceret af Yuden.

I det her tilfælde (men ikke for alle DVD medier med en YUDEN... eller TYG.. media code) er de listede DVD medier produceret af Taiyo Yuden.

Mediastar, Datasafe og muligvis(*) Maxell med Taiyo Yuden media codes listet hos SVP er andensorterings DVD medier. De er som regel helt acceptable, men altså ikke førstesorterings. De er derfor også billigere end førstesorterings Taiyo Yuden medier.

(*) Det er også muligt at de Maxell brandede Taiyo Yuden medier er førstesorterings - de er i hvert fald ægte.

Hvis jeg skulle pege på rigtigt gode DVD medier til meget fornuftig pris hos SVP, så er det Maxell Xtreme ProTek. De er billige da de er udgået af produktion, men de har ridsebeskyttet overflade og er af kvalitet på højde med Verbatim og Taiyo Yuden (uden ridsebeskyttet overflade). Jeg har selv købt adskillige af disse. DVD-R varianten af disse Maxell medier ser ud til at være lidt mere kompatibel med en ultrasart DVD afspiller, som jeg bruger til test.

EDIT: Af Taiyo Yuden DVD medier, så vil jeg nævne Taiyo Yuden 8x DVD+R som mere eller mindre det bedste og bredest kompatible DVD medie, der er produceret - bedre end 8x DVD-R og bedre end 16x varianterne. De er dog ikke blandt de billigste medier.

Redigeret af DrageMester - 21-December-2008 kl. 22:45
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2008 kl. 23:13

OK, jeg forstår dig sådan, at du VED, at i dette tilfælde er Taiyo Yuden producenten. Tak. Og tak for anbefalingen ang. "DVD medier til meget fornuftig pris". Her er det altsaa  Maxell Xtreme ProTek til 15 £ for 100 stk.

Taiyo Yuden 8x DVD+R med Media ID=YUDEN000T02 til 31 £ for 100 stk.

Det var præcis disse anbefalinger, jeg var ude efter, mange tak. Du har sparet mig timer. Jeg vil prøve begge. Nu da du osse nævner det med pengene. Jeg undrer mig en smule over de mange, der søger de billigste medier, eller vil spare 1 kr pr disk.

Mit udgangspunkt har været: Hvor køber jeg de bedste skiver til rimelig pris? og du har givet nogle af svarene.

Hvilke CD-R skiver vil du anbefale. 1. til rimelig pris og 2. de bedste uanset pris.

Nu snakker vi konkret, rigtig godt. Tak.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 16:14

Hvilke CD-R skiver vil du anbefale. 1. til rimelig pris og 2. de bedste uanset pris.

CD-R skiver er efterhånden hårdt ramt af produktionsbesparelser hos producenterne, så kvalitetskontrol er efterhånden ikke eksisterende.

Der er efterhånden kun to typer CD-R medier jeg generelt kan anbefale, og selv de kan være problematiske nogen gange:

1. CD-R medier produceret af Taiyo Yuden. Disse sælges del fra visse online shops under Taiyo Yuden mærket, f.eks. hos SVP, xmediatrade, Nierle og visse andre steder. De sælges også som Verbatim Pastel CD-R, men jeg kan ikke finde noget sted, hvor de stadigvæk er på lager - sidst jeg købte var fra SVP. Jeg ville nok undgå "shiny silver" udgaven (også kaldet "silver lacqer"), der har det dårligst beskyttende top lag.

Som anden prioritet vil jeg foreslå følgende:

2. Verbatim AZO (ny navn) eller Super AZO (gammelt navn) CD-R. Disse kan fås mange steder, bl.a. hos IT-Netsupply, WeSellCD, og SVP. Så vidt jeg ved er alle Verbatim LightScribe CD-R medier også af denne type. Versionen med "Crystal" overflade er det CD-R medie jeg har prøvet, hvor top laget er bedst beskyttet.

Der er andre CD-R medier som også kan være gode eller acceptable, men der er for meget lotteri involveret eller de er for sjældne til at jeg vil anbefale nogen.

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 17:18

Kære Dragemester

Mange tak. Jeg håber, at andre værdsætter, at du deler din enorme viden med os. Det er imponerende, hvor mange informationer du får skrevet i een og samme post. Og læser man hele tråden igennem, står der vildt meget incl. det, jeg ledte efter.

Et af problemerne med et forum er, at informationer ikke bliver sammenfattet - for slet ikke at nævne opdateret med tiden, men sådan er et forum nu engang: Mange vil vide noget. Få ved det. Hvem orker at læse en tråd på 16 sider? Ikke mange. Jeg ved godt, at nogle få personer laver noget sammenfattende, men sjældent. Jeg kigger dine links senere.

Af nysgerrighed vil jeg holde lidt øje med tælleren på denne tråd - osse i forhold til den, hvor ca. 10 gange så mange er interesseret i at finde de billigste medier. Måske tager jeg mig sammen: Hvis, så vil jeg sammenfatte de informationer, der findes i denne tråd.

Endnu et ønske: Jeg vil gerne teste disc quality med DiscSpeed el. lign. Du har nævnt LiteOn. Hvilken vil du anbefale? Jeg kan se, at du har en LH-20A1P.

Redigeret af tvillingen - 22-December-2008 kl. 18:20
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 18:17
Eftersom jeg i sin tid var trådstarter, vil jeg godt komme med et nyt indlæg

Det er godt at have en ekspert som DrageMester til kommentere de mange forskellige DVD- og CDformater.

Det med media code ser ud til, at være mere udbredt nu.
Og så er det da ret, at se en udvikling på evt. bedre medier.
- Men med hensyn til Verbatims CD-R, så har jeg længe holdt mig til til dem med betegnelsen Extra Protection, og jeg håber da stadig, de har en vis kvalitet over sig - jeg har nemlig et større lager af dem
- Med hensyn DVD -R x16, har jeg lige tjekket det lager, jeg har af Verbatim - det er AZO Made in Taiwan.
- Måske jeg skal skifte dem ud med nogle nye næste gang?

Under alle omstændigheder, så er det længe siden, jeg har haft fejlbrændinger, så de må være gode nok endnu?
- Jeg har godt nok ikke set og hørt alle mine DVD´er og CD´er igennem igen        

Redigeret af T-teknik - 22-December-2008 kl. 18:48
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:52

Endnu et ønske: Jeg vil gerne teste disc quality med DiscSpeed el. lign. Du har nævnt LiteOn. Hvilken vil du anbefale? Jeg kan se, at du har en LH-20A1P.

Jeg bruger mest min LiteOn SHM-165P6S til kvalitetsskanning af DVD medier af grunde som formentlig ikke vil interessere ret mange her.

Af drev som kan købes nu, så kan enhver LiteOn DVD brænder bruges til at skanne DVD medier, men det er mest ligetil at gøre med 20A1, 20A4 og 20A3 serierne (iHAP/iHAS kræver en modificeret Nero CD-DVD Speed). Af disse kan 20A1/20A4 udføre "TA Jitter" skanning som 20A3 ikke kan udføre, til gengæld fungerer almindelig jitter skanning på begge lag af en Dual/Double Layer DVD med 20A3 og ikke med de andre to serier.

Til skanning af CD medier er LiteOn DVD brændere uegnet og jeg vil foreslå Optiarc AD-5200/7200 serien (eller Plextor Premium 2 CD-RW hvis man vil bruge 670 Kroner på en CD brænder).

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 00:01

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

- Men med hensyn til Verbatims CD-R, så har jeg længe holdt mig til til dem med betegnelsen Extra Protection, og jeg håber da stadig, de har en vis kvalitet over sig - jeg har nemlig et større lager af dem

Verbatim Extra Protection kan være en af flere forskellige ting, hvoraf ikke alle har samme kvalitet. F.eks:

- Made in India af Moser Baer
- Made in China af Prodisc
- Made in China af CMC
- Made in Japan af Taiyo Yuden
...og muligvis flere end disse

Ingen af disse har samme ATIP (CD media code) og man kan derfor ikke forudsige graden af kompatibilitet med en brænder.

Jeg kan derfor ikke anbefale Verbatim Extra Protection CD-R som et bekymringsfrit medie, da der er for stor usikkerhed om hvad man får.

- Med hensyn DVD -R x16, har jeg lige tjekket det lager, jeg har af Verbatim - det er AZO Made in Taiwan.
- Måske jeg skal skifte dem ud med nogle nye næste gang?

Disse vil som regel være udmærkede, i bedste fald bland de bedste på markedet. Desværre ser det ud til at en del af produktionen er ved at flytte til Kina med en usikker kvalitet til følge, hvis man skal tro visse meldinger på CDFreaks.

Man "risikerer" også at få Taiyo Yuden producerede TYG03 medier, hvis man køber Verbatim 16x DVD-R, og der er ting som tyder på, at det er andensorterings Taiyo Yuden. Disse er altid markeret "Made in Japan", men det kan man meget sjældent få at vide, hvis man køber online.

Under alle omstændigheder, så er det længe siden, jeg har haft fejlbrændinger, så de må være gode nok endnu?
- Jeg har godt nok ikke set og hørt alle mine DVD´er og CD´er igennem igen        

Som regel giver selv dårlige medier ikke fejlbrænding - det er som regel først når man skal læse/afspille en CD/DVD at problemet melder sig. Og så er der stor forskel på, hvor lang tid mediet forbliver læsbart efter det er brændt - dårlige medier kan blive ulæselige i løbet af måneder, mens gode medier holder i årevis.

Redigeret af DrageMester - 23-December-2008 kl. 00:06
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu