recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD/CD mærker - hvad er bedst?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVD/CD mærker - hvad er bedst?

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
tvillingen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 10:33

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Af drev som kan købes nu, så kan enhver LiteOn DVD brænder bruges til at skanne DVD medier, men det er mest ligetil at gøre med 20A1, 20A4 og 20A3 serierne (iHAP/iHAS kræver en modificeret Nero CD-DVD Speed). Af disse kan 20A1/20A4 udføre "TA Jitter" skanning som 20A3 ikke kan udføre, til gengæld fungerer almindelig jitter skanning på begge lag af en Dual/Double Layer DVD med 20A3 og ikke med de andre to serier.

Tak. Nu begynder jeg at stige af på nogle af begreberne, men skidt med det. Jeg ved endnu ikke, hvad TA Jitter og de andre begreber omkring scanning er (lad det ligge i denne sammenhæng. Det er nok lettest at lære med med en brænder, der kan scanne.) Jeg vil have et internt drev til desktop-PC, pt. bruger jeg ikke Dual Layer DVD, ergo 20A1 eller 20A4.

Fra LiteOn's europæiske side kan jeg se, hvad det sidste bogstav tilsyneladende betyder: Sata, Pata, Lightscribe (brænderen skriver labels direkte på skiven med laseren, det gider jeg nok ikke bruge tid på, hvis det tager lang tid?), men hvad betyder H? Det kan jeg ikke finde forklaret. Jeg har læst en kort beskrivelse af Pata vs. Sata, tilsyneladende ikke så vigtigt?

Liteon bruger begrebet SuperAllWrite til at beskrive, at brænderen skriver alle formater, incl. DL. Jeg har brugt tid på cdfreaks og liteon's hjemmeside, kan ikke se, hvad DH og LH betyder? På edbpriser ser det ud til, at ikke så mange danske forhandlere har så mange LiteOn DVD brændere.

Jeg har lige samlet ny PC: GIGABYTE GA-EP45-UD3 motherboard, E8400, 4GB RAM, Samsung Spinpoint F1 SATA2 1000GB. Bottom line: Hvad anbefaler du konkret?

Redigeret af tvillingen - 23-December-2008 kl. 10:35
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

- Men med hensyn til Verbatims CD-R, så har jeg længe holdt mig til til dem med betegnelsen Extra Protection, og jeg håber da stadig, de har en vis kvalitet over sig - jeg har nemlig et større lager af dem

Verbatim Extra Protection kan være en af flere forskellige ting, hvoraf ikke alle har samme kvalitet. F.eks:

- Made in India af Moser Baer- Made in China af Prodisc- Made in China af CMC- Made in Japan af Taiyo Yuden...og muligvis flere end disse

Ingen af disse har samme ATIP (CD media code) og man kan derfor ikke forudsige graden af kompatibilitet med en brænder.

Jeg kan derfor ikke anbefale Verbatim Extra Protection CD-R som et bekymringsfrit medie, da der er for stor usikkerhed om hvad man får.

- Med hensyn DVD -R x16, har jeg lige tjekket det lager, jeg har af Verbatim - det er AZO Made in Taiwan. - Måske jeg skal skifte dem ud med nogle nye næste gang?

Disse vil som regel være udmærkede, i bedste fald bland de bedste på markedet. Desværre ser det ud til at en del af produktionen er ved at flytte til Kina med en usikker kvalitet til følge, hvis man skal tro visse meldinger på CDFreaks.

Man "risikerer" også at få Taiyo Yuden producerede TYG03 medier, hvis man køber Verbatim 16x DVD-R, og der er ting som tyder på, at det er andensorterings Taiyo Yuden. Disse er altid markeret "Made in Japan", men det kan man meget sjældent få at vide, hvis man køber online.

Under alle omstændigheder, så er det længe siden, jeg har haft fejlbrændinger, så de må være gode nok endnu? - Jeg har godt nok ikke set og hørt alle mine DVD´er og CD´er igennem igen        

Som regel giver selv dårlige medier ikke fejlbrænding - det er som regel først når man skal læse/afspille en CD/DVD at problemet melder sig. Og så er der stor forskel på, hvor lang tid mediet forbliver læsbart efter det er brændt - dårlige medier kan blive ulæselige i løbet af måneder, mens gode medier holder i årevis.

De fleste af mine CD-R Extra Protection er Made in China - men hvilke det er af dem, ved jeg ikke.
Så har jeg også få der er Made in India
De er alle købt hos MedieShoppen og de seneste er købt hos It-netsupply.

Men ellers må jeg holde øje med mine skiver
og så begynde, at købe AZO af dem på CD-R.
- Men det er jo lidt en skam, at droppe dem jeg har
- især når der er et større lager.

Redigeret af T-teknik - 23-December-2008 kl. 12:58
Til top
tvillingen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-December-2008
Sted: Denmark
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2008 kl. 21:58

Her er mit sammendrag. Jeg har slettet noget for ikke at gøre det alt for indviklet. Du, Dragemester, korrigerer, jeg retter posten.

Dragemester anbefaler:

CD-R

De bedste CD-R media er produceret af Taiyo Yuden, næstbedst Verbatim (Super) AZO, afhængig produktionssted. Taiyo Yuden CD-R medier kan købes "unbranded", men ellers er disse Taiyo Yuden: Plextor CD-R, Verbatim Pastel CD-R, Verbatim Extra Protection CD-R Made in Japan (skal være Made in Japan, ellers ikke Yuden)

1. CD-R medier produceret af Taiyo Yuden. Disse sælges del fra visse online shops under Taiyo Yuden mærket, f.eks. hos SVP, xmediatrade, Nierle. De sælges også som Verbatim Pastel CD-R, men jeg kan ikke finde noget sted, hvor de stadigvæk er på lager - sidst jeg købte var fra SVP. Jeg ville nok undgå "shiny silver" udgaven (også kaldet "silver lacqer"), der har det dårligst beskyttende top lag.

2. Verbatim AZO (nyt navn) eller Super AZO (gammelt navn) produceret i Taiwan, Kina, Mexico er på højde med Taiyo Yuden (produceret i Indien er af lavere kvalitet, men stadig bedre end det meste andet ). Disse kan fås hos f.eks. IT-Netsupply, WeSellCD, og SVP. Så vidt jeg ved er alle Verbatim LightScribe CD-R også af denne type. Versionen med "Crystal" overflade er den, jeg har prøvet, hvor top laget er bedst beskyttet.

CD-RW

Verbatim er de eneste som er værd at købe

DVD+R og DVD-R Single Layer

De generelt mest kompatible 8x medier med bedst kvalitet er Taiyo Yuden 8x DVD+R (YUDEN000 T02), Verbatim 8x DVD+R (MCC003), Taiyo Yuden 8x DVD-R (TYG02) og Verbatim 8x DVD-R (MCC02RG20).

Hvis ens recorder/brænder er kompatibel med 16x medier, hvilket de nyeste brændere og recordere er (dec. 2008), så er Verbatim 16x DVD+R (MCC004) og Verbatim 16x DVD-R (MCC03RG20) de generelt bedste og mest kompatible, da de har været på markedet længst. Med de nyeste brændere vil Taiyo Yuden 16x DVD+R (YUDEN000 T03) og Taiyo Yuden 16x DVD-R (TYG03) også være rigtigt gode.

Verbatim 16x DVD+R er MCC004, hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.

Verbatim 16x DVD+R medier Made in Japan er YUDEN000 T03 produceret af Taiyo Yuden.

Verbatim 16x DVD-R er MCC03RG20, hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.

Verbatim 16x DVD-R medier Made in Japan er TYG03 produceret af Taiyo Yuden.

Plextor 16x DVD medier er altid Taiyo Yuden.

Mediastar, Datasafe og muligvis Maxell (*) med Taiyo Yuden media codes listet hos SVP er andensorterings DVD medier. De er som regel helt acceptable, men altså ikke førstesorterings. De er derfor også billigere end førstesorterings Taiyo Yuden medier.  (*) Det er også muligt at de Maxell brandede Taiyo Yuden medier er førstesorterings - de er i hvert fald ægte.

Rigtigt gode DVD medier til meget fornuftig pris hos SVP er Maxell Xtreme ProTek. De er billige, da de er udgået af produktion, men de har ridsebeskyttet overflade og er af kvalitet på højde med Verbatim og Taiyo Yuden (uden ridsebeskyttet overflade). Jeg har selv købt adskillige af disse. DVD-R varianten af disse Maxell medier ser ud til at være lidt mere kompatibel med en ultrasart DVD afspiller, som jeg bruger til test.

Taiyo Yuden 8x DVD+R er mere eller mindre det bedste og bredest kompatible DVD medie, der er produceret - bedre end 8x DVD-R og bedre end 16x varianterne.

DVD+RW og DVD-RW

Verbatim er det sikreste og nemmeste valg. Ricoh DVD+RW medier er også gode, men noget sværere at finde. Andre DVD+RW og DVD-RW medier er at betragte som lotteri.

DVD-RAM

De fleste DVD-RAM medier der sælges er lavet af Matshita/Panasonic og disse er fremragende. De sælges under en række brands som f.eks. Panasonic, Verbatim, JVC, TDK (kan også være Maxell DVD-RAM medier).

Verbatim DVD-RAM medier er lavet af Matshita/Panasonic og har en Hard Coat Protection som gør dem mere modstandsdygtige overfor ridser.

DVD+R Double Layer

Kun Verbatim kan generelt anbefales.

DVD-R Dual Layer

Disse bør man så vidt som muligt undgå, da de ikke er kompatible med de fleste DVD afspillere.

Kvalitetscheck
For at checke en skives kvalitet med f.eks. DiscSpeed kræves et DVD drev, som understøtter "kvalitetsskanning", typisk LiteOn DVD brændere (men der er også andre).

Shops

Disse shops tilhører samme firma (postbox 378 padborg): billigmedien.de, WeSellCD.dk, mediecentralen.dk, burnalot.dk og dvd112.com, hvilket ses af næsten identiske hjemmesider, men forsk. priser og fragt:

Forsendelse: (50 pak=1kg, 100 pak=2kg)

SVP.co.uk 12 UK helt op til 10 pakker med 100 skiver, eller 20 pakker for kun 14 UK pund.

Nierle.de 28kg=100

xmediatrade.de via DPD: 30kg=110

IT-Netsupply.dk 1kg=54, 5kg=57, 10kg=73

Redigeret af tvillingen - 29-December-2008 kl. 22:19
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu