recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD-audio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVD-audio

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Jesper Nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2004
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2004 kl. 07:43

Her er en artikel vedr. DUAL DISC og DUAL DISC vil ikke indeholde SACD information (DVD Audio vil være der på). Alle de store selskaber satser nu på DUAL DISC. Sony vil sikkert udgive DVD Audio inden længe da der med garanti vil være et stort pres på dem ... Men lad os se til den tid. Jeg har hørt om 200 titler fra dag 1. Men vil se for jeg tror det.

http://biz.yahoo.com/prnews/040824/netu015_1.html



Redigeret af Jesper Nielsen
Jesper Nielsen
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2004 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Jesper Nielsen Jesper Nielsen skrev:

Her er en artikel vedr. DUAL DISC og DUAL DISC vil ikke indeholde SACD information (DVD Audio vil være der på). Alle de store selskaber satser nu på DUAL DISC. Sony vil sikkert udgive DVD Audio inden længe da der med garanti vil være et stort pres på dem ... Men lad os se til den tid. Jeg har hørt om 200 titler fra dag 1. Men vil se for jeg tror det.

http://biz.yahoo.com/prnews/040824/netu015_1.html

Tak for linket, det vidste jeg faktisk ikke. Det er en ekstremt god nyhed, at vi nu endelig (forhåbentligt) får ét format der giver mulighed for det hele(højkvalitets lyd eller DVD-video på DVD-siden), og er 100% bagudkompatibelt med CD, så der kun skal stå én version i butikken (igen - forhåbentlig...). Det vil naturligvis øge udbredelsen markant.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Rapideye Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2004 kl. 10:33

 

Hej Otto TC

Nu er jeg helt med, du fik lige sat de sidste brikker på plads.

Det virker bare lidt underligt, at lave en afspiller, som har mulighed for at levere en bedre lyd end CD, og så alligevel ikke udnytte det.

Men som med så meget andet, er det ikke altid der er sammenhæng mellem teori, fornuft og praksis.

Så er det jo godt at vi har et forum som dette, til at komme af med vores aggressioner. Nogle gange kan man godt blive i tvivl, om et koncept er undfanget under firmaets julefrokost.

Tak for dit svar.

 

Til top
jildk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2004
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2004 kl. 14:55

For at følge op på snakken om de evt. kommende dual discs, der kan indeholde såvel cd-audio, dvd-audio og dvd-video, så er der i dag en artikel herom i Computer Online.

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID =24875

Der har jeg faktisk også indlagt et svar, for jeg synes da bestemt det er glædeligt, hvis det kan være med til at udbrede kendskabet til og interessen for bedre lydoplevelser, og det er da fedt, hvis man derved også kan få bedre kreative performances fra kunstnerne, jeg tror det bare ikke. (læs evt. mit svar).

Til AIBO omkring DVD-afspillere/-optagere, der kan håndtere DVD-audio, så laver også Panasonic en del af dem, men jeg er da enig med Otto i at de forholdsvis billige DVD-afspillere med eller uden DVD-audio support (omkring 2.000 kr.) ikke lydmæssigt kommer på niveau med en mellemgod CD-afspiller (f.eks. i samme prisklasse), men en fordel ved DVD-audio er jo så at man kan kombinere det med tekst og grafik (på fjernsynsskærmen) og derved få en mere visuel oplevelse.

MVH

Jens

 

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2004 kl. 14:06

Dual-disc - det synes jeg ikke er nogen god idé....  Det er da ret usmart at skulle vende disken om alt efter om man vil høre CD-siden eller DVD-siden. Og langt de fleste mennesker, der hører musik, vil bare gerne høre musik og gider da ikke at skulle se på noget på en skærm.

Det optimale ville være musikDVD'er på dual-layer DVD - hvor det ene lag bruges til den almindelige CD-musik, som kan afspilles på nuværende CD-afspillere og det andet lag bruges til DVD-audio - ren musik hvor kvalitet er i højsædet - ikke noget med video eller anden interaktivitet, som mange mennesker ikke har brug for. Selvfølgelig kan der forekomme udgivelser af musikvideoer, men det skal så være et kapitel for sig selv - jeg kan godt undvære det - og istedet koncentrere mig om, at få musiklyd af høj kvalitet.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2004 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


<FONT face="Times New Roman">Det optimale ville være musikDVD'er på dual-layer DVD - hvor det ene lag bruges til den almindelige CD-musik, som kan afspilles på nuværende CD-afspillere...SNIP 




Hvordan vil du få en normal CDafspiller til at spille det ene lag på en dual-layer DVD?

VH Claus

Redigeret af claus64
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2004 kl. 17:26
   
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


Det optimale ville være musikDVD'er på dual-layer DVD - hvor det ene lag bruges til den almindelige CD-musik, som kan afspilles på nuværende CD-afspillere...SNIP 




Hvordan vil du få en normal CDafspiller til at spille det ene lag på en dual-layer DVD?

VH Claus (der undskylder dobbeltindlægget... )

Redigeret af claus64
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2004 kl. 18:24
Tja, det er jo selvfølgelig et godt spørgsmål...  Men hvis nu CD-laget var det yderste lag? Så skulle den laser, der skulle afspille DVD-audio-laget blot kunne ignorere det første lag - det må da nok kunne lade sig gøre!?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2004 kl. 00:15

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Tja, det er jo selvfølgelig et godt spørgsmål...  Men hvis nu CD-laget var det yderste lag? Så skulle den laser, der skulle afspille DVD-audio-laget blot kunne ignorere det første lag - det må da nok kunne lade sig gøre!?

Beklager det underlige format af mit indlæg, der må være noget i min browser der er f***ed up... Det samme sker på hifi4all. Nå, til sagen: På SACD kan man have CD på det yderste lag og SACD på det inderste, det kan man ikke på DVD. Det skyldes sandsynligvis at der ikke blev taget højde for denne mulighed da DVD-standarden blev lagt, og så kan man ikke bare tilføje det senere, da det ikke vil være bagudkompatibelt med de gamle afspillere. Med SACD har det fra starten været planlagt at dette skulle kunne lade sig gøre. Dette er blot én af årsagerne til at det er noget mere kompliceret at føje SACD-afspilning til en DVD-afspiller end DVD-Audio (der fås i afspillere helt ned til 3-400,- - hvad man så end vil med DVD-Audio i en så ringe afspiller...)

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2004 kl. 00:22
Oprindeligt skrevet af Rapideye Rapideye skrev:

 

Hej Otto TC

Nu er jeg helt med, du fik lige sat de sidste brikker på plads.

Det virker bare lidt underligt, at lave en afspiller, som har mulighed for at levere en bedre lyd end CD, og så alligevel ikke udnytte det.

Men som med så meget andet, er det ikke altid der er sammenhæng mellem teori, fornuft og praksis.

Nej, teori og praksis hænger langtfra altid sammen når vi taler hifi... Men det der er tale om her er, at hvis du nu afspiller DVD-Audio på din billige 2000,-s afspiller, så lyder det en del bedre end at spille CD på samme (eller en tilsvarende) 2000,-s afspiller. I den forstand ER det en forbedring, og man kan sige at hvis du maksimalt vil give 2000,- for en afspiller, så vil den bedste lyd opnås ved at afspille DVD-Audio, også i forhold til en ny 2000,-s CD-afspiller. Men giver du bare lidt mere, så kan man få en endnu bedre lyd på ren CD.

Eller en endnu-endnu bedre DVD-Audio lyd, og så starter argumentet forfra... Pointen er som sagt at DVD-Audio ikke per automatik er bedre end CD, den samlede lydkvalitet er et produkt af mediets potentiale og anlæggets evne til at udnytte dette potentiale.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu