Print side | Luk vindue

DVD-audio

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: DVD afspillere
Forumbeskrivelse: DVD afspillere (men ikke optagere)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=1642
Udskrevet den: 02-Maj-2024 kl. 20:48


Emne: DVD-audio
Skrevet af: AIBO
Emne: DVD-audio
Skrevet den: 21-August-2004 kl. 20:12

Jeg har lidt spørgsmål om kring DVD-audio, og står endvidere i lidt af et moralsk dilemma, som jeg håber du/i kan hjælpe mig med!

Der forefindes jo lidt at en kamp mellem de to formater SACD og DVD-Audio, men hvilken er egentlig bedst mht. kbps???

Jeg har endvidere de problem, at jeg ikke ander hvor jeg skal få fat i en DVD-audio afspiller, så man for fuld udnyttelse af den høje kbps?? Jo, men kan jo bare sætte en skive i en alm. DVD afspiller, jo, men så får man kun ydnyttelse af multi kanal, men ikke den gode lyd!

Jeg står også i det dilemma, at når det kommer til lyd er jeg SONY-mand, men de er jo på SACD vognen... æv æv. Og så er alt det musik jeg gerne vil høre i DVD-A format. Det må jeg jo leve med. Men hvem fanden laver så DVD-A afspillere?

Jeg har hørt at JVC har haft en model, som vidst er udgået? Men anner ikke hvad den hed.

Hvad findes der af aktuelle modeller. Det er åbenbart ikke noget, som man vil reklamere alt for meget for?

Håber, at der er en som kan hjælpe mig!

 

 

 

 




Svar:
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 21-August-2004 kl. 22:15

Jeg kan så fortælle dig følgende: JVC har en lækker DVD-audio afspiller - XV-NA77SL. Det er kvali, der vil noget, med forgyldte stik og lignende. Jeg har selv købt den sammen med DVD-optager DR-MH30 for et par uger siden. Den er flot designet, synes jeg og den har digitale lydudgange, samt 5.1 kanaludgange til 5.1 surround sound. Lyden er ret god - jeg har dog ingen DVD-audioer og jeg har også kun stereo. Som afspiller til DVD-film er den også en lækker maskine.

Se mere her: DVD-afspiller JVC XV-NA77SL Desuden har jeg manualen til den i PDF-format, hvis du er interesseret så send en pb med din e-mail. Den står til 1.799,- hos http://www.godpris.dk - www.godpris.dk



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Force
Skrevet den: 21-August-2004 kl. 23:06

Hva med denne ?

DV-575A-S

DVD-Audio og SACD-avspilling

http://www.pioneer.no/no/product_detail.jsp?product_id=8533&taxonomy_id=428-434 - http://www.pioneer.no/no/product_detail.jsp?product_id=8533& amp; amp;taxonomy_id=428-434



Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 22-August-2004 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af AIBO AIBO skrev:

Jeg står også i det dilemma, at når det kommer til lyd er jeg SONY-mand, men de er jo på SACD vognen... æv æv. Og så er alt det musik jeg gerne vil høre i DVD-A format. Det må jeg jo leve med. Men hvem fanden laver så DVD-A afspillere?


Der er en liste her:

http://www.dvd-a.dk/start.php?page=P25 - http://www.dvd-a.dk/start.php?page=P25

Men er det ikke bedre med en afspiller, der klarer begge formater?
Det er jo ikke til at vide om man får lyst til noget musik der kun fås på det andet format.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 22-August-2004 kl. 13:22
Lige en ting mere.
Der er enorm forskel på lydkvaliteten af sacd fra de forskellige dvd-afspillere.

Fx hørte jeg SACD på Philips DVP 720 SA, og det lød ikke godt. Det var dårligere end cd-laget fra samme plade på en Thule CD 150 B Digit II cd-afspiller.
Derimod synes jeg Marantz DV6400 har bedre SACD-lyd end cd-afspillerens cd-lyd.

Jeg ved så ikke endnu om det også gælder dvd-audio.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: flemmingkirk
Skrevet den: 22-August-2004 kl. 14:12
Se her er noget for finesmækkere.. http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1p2828plistp - http://www.hifiklubben.dk/

-------------
Flemming Kirk


Skrevet af: AIBO
Skrevet den: 24-August-2004 kl. 17:25

Super super. TAk for de hurtige responcer. Her lavet lidt research, og skal helt sikkert have en Pioneer.

Men hvad er mon bedst. Anmeldelden af 563 er jo meget god, men den har jeg ikke liiige kunne få nogen priser på gennem min "forhandler". Men en minder vel meget godt om 565'eren, hvis ikke den er bedre? U tell me...

Den er så desværre udgået, og stod til 2999,- da den udgik. Spørgsmålet er så¨bare om 575'eren, som jeg kan købe til 1999 er bedre eller hvad. Jeg har ikke kunne finde nogen anmeldelser jeg har kunne bruge til noget???

HJÆÆLP

Endvidere må folk lige sige til hvis i har et godt link, hvor man kan se en head to head over sigt over SACD og DVD-A, så man kan se forskelle - bare for min nysgerigheds skyld!

TAK TAK

 



Skrevet af: Jesper Nielsen
Skrevet den: 24-August-2004 kl. 18:42
Thule laver nogle fantastsike DVD Audio afspiller. Hvis jeg var dig ville jeg tage en lytter på en af dem... Personligt finer jeg ikke grund til at bruge penge på en kombi afspiller da der ikke er ret meget på SACD som er interessant og det er faktisk kun det fra Sony selv som ikke kommer til DVD Audio. Men iflg. Stereophile har Sony Music allerede facilitetter til at lave DVD Audio, men må ikke..

-------------
Jesper Nielsen


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 24-August-2004 kl. 19:12
Jeg har også ledt efter anmeldelser af de forskellige nye Pioneer afspillere, men har ikke kunnet finde meget. Der er dog noget her:

http://www.homecinemachoice.com/reviews/ - http://www.homecinemachoice.com/reviews/


Hvis det er anmeldelser af SACD og DVD-Audio plader du mangler:

http://highfidelityreview.com/ - http://highfidelityreview.com/




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 24-August-2004 kl. 19:52

Oprindeligt skrevet af AIBO AIBO skrev:

Der forefindes jo lidt at en kamp mellem de to formater SACD og DVD-Audio, men hvilken er egentlig bedst mht. kbps???

Det er to grundlæggende helt forskellige teknologier, derfor kan man ikke sammenligne bitrater. DVD-Audio bygger på PCM, som er samme teknik som på CD, men med op til 24 bit og 192 kHz i to kanaler (96 KHz i 5.1), hvor CD kører med 16 bit/44,1 kHz. Med PCM laver man kort sagt en måling et vist antal gange per sekund (44100 gange ved CD, deraf de 44,1 kHz). Mængden af bits afgør hvor præcist denne måling kan laves, flere bit er lig med en mere præcis gengivelse.

SACD bygger på 1-bit teknologi. Det er lidt mere kompliceret at forklare, men kort fortalt så gemmer man ikke den absolutte værdi, men blot en information om hvorvidt lydbølgen går op eller ned, til gengæld måler man så mange gange flere (noget i retning af 2 millioner gange per sekund, husker det ikke lige). De to teknologier har fordele og ulemper, men DVD-Audio og SACD ligger i praksis på nogenlunde samme niveau. Det er mere eller mindre umuligt at sammenligne de to direkte, da en evt. forskel i lydkvalitet lige så vel kan ligge i D/A konverterne, da de to forskellige teknikker kræver forskellige D/A konvertere. SACD har generelt det bedste ry blandt audiofiler, men det kan lige så vel skyldes at der ganske enkelt er lavet flere seriøse SACD-afspillere end DVD-Audio afspillere. Jeg vil vurdere potentialet rent lydmæssigt til at være ret ens. På nuværende tidspunkt er det umuligt at sige hvilket format man bør satse på, og om nogen af formaterne overhovedet nogensinde vil slå igennem på mainstream-markedet. Så det klogeste lige nu er at købe en afspiller der kan begge dele.

DV 575 er en glimrende afspiller til pengene, og kan sagtens sammenlignes med den gamle DV 565 trods lavere pris. Men man skal også være meget opmærksom på at der er gået kraftig deflation i opfattelsen af DVD-afspilleres lydkvalitet. Fordi de billige afspillere, såsom DV 575, har ry for at levere så utroligt meget for pengene, så bliver de mere og mere opfattet som hifi i den seriøse ende. Det er ikke helt sådan det forholder sig, en DV 575 er stadig langt fra en god CD-afspiller i 4-5000,-s klassen, eller for den sags skyld DVD/SACD afspillere i den prisklasse.



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Rapideye
Skrevet den: 24-August-2004 kl. 20:36

 

Hej Otto TC !

Er der noget jeg helt har misforstået. Hvis man tager udgangspunkt i CD formatet, så er der nogle der kryber helt ned i MP3 formatet, og er tilfredse med det. Andre går den anden vej og vælger et format (DVD-Audio, SACD), som har en bedre opløsning og dynamik.

Er dette blot teori ?

Når man går fra CD til DVD-Audio, som fylder væsentligt mere, må man da få flere detaljer med.

Dette gælder måske kun på mediet, og ikke i det der kommer ud af højtalerne.

 



Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 24-August-2004 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af Rapideye Rapideye skrev:

Er der noget jeg helt har misforstået. Hvis man tager udgangspunkt i CD formatet, så er der nogle der kryber helt ned i MP3 formatet, og er tilfredse med det. Andre går den anden vej og vælger et format (DVD-Audio, SACD), som har en bedre opløsning og dynamik.

Er dette blot teori ?

Nej, det er helt korrekt. Pointen er bare at der er meget andet i et anlæg der afgør lydkvaliteten end hvilket medie musikken ligger på. Du kan selvfølgelig aldrig gøre lyden bedre end kildematerialet, det drejer sig kort sagt om hvor meget du forringer det. Hvis vi nu antager at DVD-Audio er 100% og CD er 80%. Hvis du så afspiller DVD-Audio på et anlæg der kun lader 20% slippe igennem og CD på et anlæg der lader 50% slippe igennem, så ligger CD på et højere niveau i sidste ende. Med andre ord, DVD-Audio er bedre end CD, men forskellen er ikke større end forskellen på en god og en dårlig afspiller. Derfor kan en god CD-afspiller med en CD godt lyde bedre end en dårlig DVD-Audio afspiller med DVD-Audio. Det er ikke som med DVD vs. VHS, hvor DVD på selv den ringeste afspiller er bedre end VHS på verdens bedste afspiller.

Jeg kan eksempelvis garantere dig for at hvis du sammenlignede MP3 ved 128 kbps på mit anlæg (der er lidt entusiast-præget, men ikke vildt), så vil du foretrække dette frem for f.eks. SACD på Sony's mindste kombi-anlæg.

Et hifi-anlæg er en kæde af komponenter, og den samlede ydelse er et resultat af hele kæden. Du kan ikke gøre et dårligt anlæg godt ved at forbedre på én komponent - men du kan gøre et godt anlæg dårligt ved at forringe én komponent.

Håber du er med på hvad jeg snakker om, ellers spørger du bare.



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Jesper Nielsen
Skrevet den: 25-August-2004 kl. 07:43

Her er en artikel vedr. DUAL DISC og DUAL DISC vil ikke indeholde SACD information (DVD Audio vil være der på). Alle de store selskaber satser nu på DUAL DISC. Sony vil sikkert udgive DVD Audio inden længe da der med garanti vil være et stort pres på dem ... Men lad os se til den tid. Jeg har hørt om 200 titler fra dag 1. Men vil se for jeg tror det.

http://biz.yahoo.com/prnews/040824/netu015_1.html - http://biz.yahoo.com/prnews/040824/netu015_1.html



-------------
Jesper Nielsen


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 25-August-2004 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Jesper Nielsen Jesper Nielsen skrev:

Her er en artikel vedr. DUAL DISC og DUAL DISC vil ikke indeholde SACD information (DVD Audio vil være der på). Alle de store selskaber satser nu på DUAL DISC. Sony vil sikkert udgive DVD Audio inden længe da der med garanti vil være et stort pres på dem ... Men lad os se til den tid. Jeg har hørt om 200 titler fra dag 1. Men vil se for jeg tror det.

http://biz.yahoo.com/prnews/040824/netu015_1.html - http://biz.yahoo.com/prnews/040824/netu015_1.html

Tak for linket, det vidste jeg faktisk ikke. Det er en ekstremt god nyhed, at vi nu endelig (forhåbentligt) får ét format der giver mulighed for det hele(højkvalitets lyd eller DVD-video på DVD-siden), og er 100% bagudkompatibelt med CD, så der kun skal stå én version i butikken (igen - forhåbentlig...). Det vil naturligvis øge udbredelsen markant.



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Rapideye
Skrevet den: 25-August-2004 kl. 10:33

 

Hej Otto TC

Nu er jeg helt med, du fik lige sat de sidste brikker på plads.

Det virker bare lidt underligt, at lave en afspiller, som har mulighed for at levere en bedre lyd end CD, og så alligevel ikke udnytte det.

Men som med så meget andet, er det ikke altid der er sammenhæng mellem teori, fornuft og praksis.

Så er det jo godt at vi har et forum som dette, til at komme af med vores aggressioner. Nogle gange kan man godt blive i tvivl, om et koncept er undfanget under firmaets julefrokost.

Tak for dit svar.

 



Skrevet af: jildk
Skrevet den: 25-August-2004 kl. 14:55

For at følge op på snakken om de evt. kommende dual discs, der kan indeholde såvel cd-audio, dvd-audio og dvd-video, så er der i dag en artikel herom i Computer Online.

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=24875 - http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID =24875

Der har jeg faktisk også indlagt et svar, for jeg synes da bestemt det er glædeligt, hvis det kan være med til at udbrede kendskabet til og interessen for bedre lydoplevelser, og det er da fedt, hvis man derved også kan få bedre kreative performances fra kunstnerne, jeg tror det bare ikke. (læs evt. mit svar).

Til AIBO omkring DVD-afspillere/-optagere, der kan håndtere DVD-audio, så laver også Panasonic en del af dem, men jeg er da enig med Otto i at de forholdsvis billige DVD-afspillere med eller uden DVD-audio support (omkring 2.000 kr.) ikke lydmæssigt kommer på niveau med en mellemgod CD-afspiller (f.eks. i samme prisklasse), men en fordel ved DVD-audio er jo så at man kan kombinere det med tekst og grafik (på fjernsynsskærmen) og derved få en mere visuel oplevelse.

MVH

Jens

 



Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 26-August-2004 kl. 14:06

Dual-disc - det synes jeg ikke er nogen god idé....  Det er da ret usmart at skulle vende disken om alt efter om man vil høre CD-siden eller DVD-siden. Og langt de fleste mennesker, der hører musik, vil bare gerne høre musik og gider da ikke at skulle se på noget på en skærm.

Det optimale ville være musikDVD'er på dual-layer DVD - hvor det ene lag bruges til den almindelige CD-musik, som kan afspilles på nuværende CD-afspillere og det andet lag bruges til DVD-audio - ren musik hvor kvalitet er i højsædet - ikke noget med video eller anden interaktivitet, som mange mennesker ikke har brug for. Selvfølgelig kan der forekomme udgivelser af musikvideoer, men det skal så være et kapitel for sig selv - jeg kan godt undvære det - og istedet koncentrere mig om, at få musiklyd af høj kvalitet.



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: claus64
Skrevet den: 26-August-2004 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


<FONT face="Times New Roman">Det optimale ville være musikDVD'er på dual-layer DVD - hvor det ene lag bruges til den almindelige CD-musik, som kan afspilles på nuværende CD-afspillere...SNIP 




Hvordan vil du få en normal CDafspiller til at spille det ene lag på en dual-layer DVD?

VH Claus


Skrevet af: claus64
Skrevet den: 26-August-2004 kl. 17:26
   
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


Det optimale ville være musikDVD'er på dual-layer DVD - hvor det ene lag bruges til den almindelige CD-musik, som kan afspilles på nuværende CD-afspillere...SNIP 




Hvordan vil du få en normal CDafspiller til at spille det ene lag på en dual-layer DVD?

VH Claus (der undskylder dobbeltindlægget... )


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 26-August-2004 kl. 18:24
Tja, det er jo selvfølgelig et godt spørgsmål...  Men hvis nu CD-laget var det yderste lag? Så skulle den laser, der skulle afspille DVD-audio-laget blot kunne ignorere det første lag - det må da nok kunne lade sig gøre!?

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 27-August-2004 kl. 00:15

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Tja, det er jo selvfølgelig et godt spørgsmål...  Men hvis nu CD-laget var det yderste lag? Så skulle den laser, der skulle afspille DVD-audio-laget blot kunne ignorere det første lag - det må da nok kunne lade sig gøre!?

Beklager det underlige format af mit indlæg, der må være noget i min browser der er f***ed up... Det samme sker på hifi4all. Nå, til sagen: På SACD kan man have CD på det yderste lag og SACD på det inderste, det kan man ikke på DVD. Det skyldes sandsynligvis at der ikke blev taget højde for denne mulighed da DVD-standarden blev lagt, og så kan man ikke bare tilføje det senere, da det ikke vil være bagudkompatibelt med de gamle afspillere. Med SACD har det fra starten været planlagt at dette skulle kunne lade sig gøre. Dette er blot én af årsagerne til at det er noget mere kompliceret at føje SACD-afspilning til en DVD-afspiller end DVD-Audio (der fås i afspillere helt ned til 3-400,- - hvad man så end vil med DVD-Audio i en så ringe afspiller...)



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 27-August-2004 kl. 00:22
Oprindeligt skrevet af Rapideye Rapideye skrev:

 

Hej Otto TC

Nu er jeg helt med, du fik lige sat de sidste brikker på plads.

Det virker bare lidt underligt, at lave en afspiller, som har mulighed for at levere en bedre lyd end CD, og så alligevel ikke udnytte det.

Men som med så meget andet, er det ikke altid der er sammenhæng mellem teori, fornuft og praksis.

Nej, teori og praksis hænger langtfra altid sammen når vi taler hifi... Men det der er tale om her er, at hvis du nu afspiller DVD-Audio på din billige 2000,-s afspiller, så lyder det en del bedre end at spille CD på samme (eller en tilsvarende) 2000,-s afspiller. I den forstand ER det en forbedring, og man kan sige at hvis du maksimalt vil give 2000,- for en afspiller, så vil den bedste lyd opnås ved at afspille DVD-Audio, også i forhold til en ny 2000,-s CD-afspiller. Men giver du bare lidt mere, så kan man få en endnu bedre lyd på ren CD.

Eller en endnu-endnu bedre DVD-Audio lyd, og så starter argumentet forfra... Pointen er som sagt at DVD-Audio ikke per automatik er bedre end CD, den samlede lydkvalitet er et produkt af mediets potentiale og anlæggets evne til at udnytte dette potentiale.



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk



Print side | Luk vindue