recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DX, radioamatør - Off Topic...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DX, radioamatør - Off Topic...

Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2222
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2024 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Solpletaktivitet har en periode på ca 11år og lige nu ligge vi tæt på max  måske lige over.

Det forbedre chancer for langdistance,  især på kortbølge.
Men på Det gamle VHF TV bånd og FM båndet i sommer perioder sker der en masse.

Det vil ikke ændre noget på de hjemmelige modtagelser fra lokale sendere

Er du så sikker på, at det kun er gældende for langdistance-modtagelse? Fordi, der var for lang tid siden en bruger, der skrev at han ikke mere havde sin teleskopantenne truppet ud for at kunne bruge DAB.

Dog, da jeg prøved at skubbe min teleskopantenne helt sammen, så var det farvel, ABC!! LOL Så, alt er relativt...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2024 kl. 21:14
Nåh.... Ikke noget ophidsende i dag!LOL 

På FM:
DR P4 trekanten
DR P4 Sjælland... Den har jeg S' Gu' alligevel ALDRIG haft inde på min radio - ej heller, da jeg havde min 5-elements-antenne... (Så, altså noget "halvsvensk"...)LOL

DR P4 Syd har da af og til, været på besøg.

På DAB var det noget besværligt at få lov til at høre Radio ABC, fra Viborg-Skive-netværket. Den plejer ellers at gå igennem RIMELIGT stabilt.

NDR - No-Joy......

Redigeret af mnielsen - 14-August-2024 kl. 06:39
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2024 kl. 07:41
Jeg kørte fornylig nær Lejre og kunne pludselig høre Svensk P1 og P3 helt perfekt på FM, det har jeg godt nok ikke prøvet før.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2024 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Jeg kørte fornylig nær Lejre og kunne pludselig høre Svensk P1 og P3 helt perfekt på FM, det har jeg godt nok ikke prøvet før.

Det forstår jeg ikke - altså, at du ikke har prøvet det før. Hvis Lejre er på Sjælland. Så er der jo ikke så langt til Sverige. Bor du på Sjælland? Hvis ja, så prøvede du vel da du kom hjem, på anlægget, eller en radio?

Redigeret af mnielsen - 14-August-2024 kl. 15:47
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2024 kl. 15:49
I Lejre Roskilde området kan man da høre svensk radio hver dag 

Redigeret af hansie - 14-August-2024 kl. 20:30
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2024 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

I Lejre Roskilde området kan men da høre svensk radio hver dag 

Så, mon ikke, Kasper_J har prøvet på de forkerte frekvenser? Eller, frekvenser, hvor andre radiokanaler forstyrrer? Det tror jeg... Her i det Mørke Nordjyske, døjer jeg nemlig med at Radio Alfa forstyrrer SR P3, på 99,4 MHz. Radio Alfa prøver ihærdigt at komme igennem på 99,5 MHz, hvilket smitter af på 99,4 MHz. ÆUW og dobbelt øv!.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2024 kl. 08:16
Når en radiokanal på FM, ikke giver lyd fra sig - ikke en gang sus, som normalt, når der ikke er ordentligt signal, hvad skyldes det så?

Radioen kan sagtens søge kanalen, og stopper der automatisk. Men ingen lyd - ingenting. Er jeg stadig bare udenfor ... Ikke pædagogisk rækkevidde, men SENDERENS rækkevidde? Det er 93,5 MHz, Radio Solo, (Langå/Hadsten) der er tale om. Der forsøges modtaget fra Aars. Det har hver dag ellers foregået uden problemos. Den kommer fint igennem på 96,4 MHz (Randers)

Nogen, som bor i Langå/Hadsten-området, som gider at prøve, om senderen er oppe at køre på 93,5 MHz

Redigeret af mnielsen - 16-August-2024 kl. 08:20
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Point: 1404
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2024 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Når en radiokanal på FM, ikke giver lyd fra sig - ikke en gang sus, som normalt, når der ikke er ordentligt signal, hvad skyldes det så?
Så er det fordi radiostationen står og sender stilhed ud.
Kan være det er uden for deres sendetid.
Mvh Jesper
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2024 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Så er det fordi radiostationen står og sender stilhed ud.
Kan være det er uden for deres sendetid.

Det er ligenu - den er fortsat stille...

EDIT:
Den funker igen, nu - enten vejret, eller ir og skidt i senderen.....LOL HØJST sandsynligt, vejret.

Redigeret af mnielsen - 16-August-2024 kl. 20:50
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2024 kl. 09:36
I dag har jeg så kunnet høre Radio GoFM på DAB i hele 3 timer, fejlfri lyd, uafbrudt. Ellers, har der ikke været noget særligt på frekvensbåndet for mig, denne gang. (Aars)

Redigeret af mnielsen - 17-August-2024 kl. 09:40
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2024 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Så håber jeg da, at det går bedre med det svenske, der, hvor du bor... Måske, kan det bare være vanskeligt at modtage i en kørende bil?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2024 kl. 18:56
Kan nogen forklare mig, angående stueantenner, eller bare en ledning, som stueantenne?

En stueantenne, bestående af to teleskopantenner skal helst stå som V-formet for bedste modtagelse... SELV om den placeres så højt som muligt... Hvis dennes 2 teleskopantenner drejes ned til vandret, så bliver signalet dårligere?!?!?! Selv ved HØJ placering...

En ledning, derimod, skal være vandret - som et T? Altså, ved FM-signaler, i de fleste tilfælde. Jeg fatter hat..... Ved/i Hobro, skal den godt nok nogle steder være lodret pga. senderens polarisering... 

Redigeret af mnielsen - 18-August-2024 kl. 18:59
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu