|
DX, radioamatør - Off Topic... |
Besvar | Side <12345 8> |
Forfatter | |
hansie
Guld medlem Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7102 |
Funktioner
Tak(1)
|
Nu er vi ude i antenne teknik og den kan blive tung
Men hvis du lytter med vandret antenne til en lodret sender er der en del face dæmpning. Men er signalet reflekteret af særlige radio forhold eller bygninger osv så kan det tit være at polaritet kan vendes for bedre resultat.
Bedste er altid at have en retnings bestemt antenne med det antal elementer man har plads til. Og hvis man også har en rotor på masten bliver det sjovt |
|
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2226 |
Funktioner
Tak(0)
|
Takker for svaret! Så er det nok pga. bygningen, at det opfører sig underligt...
|
|
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock |
|
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2226 |
Funktioner
Tak(0)
|
Og dengang lokalradioerne begyndte at komme frem, da donerede folk deres fine pladesamlinger til dem. Jeg beholdt mine plader, hvilket jeg er glad for i dag. De ryger på grammofonen nu og da.
Skal passe på med det om aftenen, da volume-knappen har en tendens til at blive drejet mod højre....... Og jeg er ikke den eneste nordjyde, som nyder de østjyske radioer. På mit arbejde var der en vikar, om bor lidt udenfor Aars. Han lytter også til ABC og Solo på sin radio, bare på en teleskopantenne, så vi fik en god "radio-snak"!
Redigeret af mnielsen - 20-August-2024 kl. 06:38 |
|
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock |
|
hansie
Guld medlem Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7102 |
Funktioner
Tak(0)
|
Og skal vi tilbage i tiden så er der liv på den gamle Luxemburg frekvens 1440KHz 208meter
Redigeret af hansie - 20-August-2024 kl. 06:47 |
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
Kan man bare smide den AM-antenne på, som kom med den tuner, man nu har, i mit tilfælde, Yamaha TX-592RDS eller skal der noget stærkere grej til? Lyder det ligeså elendigt som dengang? Kører op og ned, forvrænger, forsvinder, kommer igen, osv.? Og nej - den kan jeg så ikke tage, kan jeg se.
Redigeret af mnielsen - 20-August-2024 kl. 07:24 |
|
|
hansie
Funktioner
Tak(0)
|
om natten er der ok signal i store dele af danmark. med det er AM og lyden er langt fra top
Men syntes det er sjovt der er liv igen på den gamle frekvens som blev lyttet af mange før lokal radioerne
|
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
Så må jeg prøve igen... Der sker ellers ikke meget på AM - KUN lidt knasen. Langbølge, er HELT stille... Hev lige en transistorradio frem. Den kan godt modtage FM, men de andre... Intet - prøver lige, hvis jeg vågner i natten - vågner a' en drøm... Og hvor finder man lige 5970 KHZ, Europa - Ingen af mine radioer kan gå så højt op... Nåh - det er så kortbølg, kan jeg se - dette haves ikke.
Redigeret af mnielsen - 20-August-2024 kl. 20:51 |
|
|
pkl
Junior bruger Oprettet: 24-November-2014 Sted: Hornslet Status: Offline Point: 22 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du må også i gang på loftet Senderliste DAB https://www.ukwtv.de/cms/daenemark-dab.html |
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
Har overvejet det - LÆNGE! Tænk på min kanalliste, på min DAB-radio, der jo også viser en liste fra NDR - TYSK radio! Men så må jeg nok have fat i en DAB-tuner, hvor man kan tilslutte en sådan antenne - efter hvad jeg har læst mig til på nettet, så kan man, ligesom på TV, overstyre sit signal, hvis det bliver for kraftigt, så det ikke går at få nogen til at lodde en ledning på sin Argon iNet3+...
|
|
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
Og nej - jeg kunne ikke tage Radio 208 i nat... Det kan være, jeg skal se efter en gammel "spand" med kortbølge på loppemarkedet i morgen...
Men det ser ud til at der skal søges sendetilladelse en gang om året? Ka' det pass'? Det var på et Facebook-opslag, jeg så det. Så måske, den kun lever på lånt tid?
Redigeret af mnielsen - 23-August-2024 kl. 21:23 |
|
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
YESSSSS!!! NU lykkedes det endelig! SR
Det kan selvfølgelig også være noget svensk P4? Der er en del snak, dog moderne musik, når der spilles noget sådant... RDS er der ikke ligenu. Det ER SR P4 - prøvede at lytte til netradioen imens - der er godt nok store forskydninger i udsendelsen, når man hører dem samtidigt...
Redigeret af mnielsen - 01-September-2024 kl. 19:58 |
|
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
Hvordan gik dit antenne-byggeri så?
|
|
|
Besvar | Side <12345 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |