recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DX, radioamatør - Off Topic...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DX, radioamatør - Off Topic...

Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2024 kl. 07:02
Og den der SR P4 går stabilt igennem ligenu, på 97.3 MHz. Dette gør den så, indtil Radio ABC møwer sig ind på frekvensen...LOL I går aftes var det noget helt rod på 99,4 MHz, hvor jeg en gang imellem kan tage SR P3. Her var der no to eller tre kanaler oveni hinanden!!LOL 
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2024 kl. 06:19
Og nu kommer NDR 2 igennem, med RDS, og klart og tydeligt. Med tre eller fire streger på styrkevisningen, eller hvad det nu kaldes. (FM) Signalet er nu bedre end da jeg skrev dette indlæg første gang...

Måske, jeg skal til at prøve at jagte de tyske kanaler?

Og vejret - lidt småregn har der været her og der. der ser ikke diset ud i øjeblikket.

Redigeret af mnielsen - 03-September-2024 kl. 06:26
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2024 kl. 06:48
Hvad gør andre, som "surfer" rundt på radioen? Finder I noget, bliver på kanalen og lytter indtil den falder af igen? Eller, ser I bare, hvad RDS'en skriver om hvilken kanal, I er på, og så tænker: "Fint" - videre til næste frekvens - evt. dreje lidt på antennen, eller hvad gør I?

Jeg bliver på kanalen indtil den ikke vil lade sig høre mere, og så tager jeg turen op og ned igen og hvis jeg lander på en kanal, jeg ikke normalt får ind, så bliver jeg der indtil den ikke vil mere, osv derhenad...

Redigeret af mnielsen - 03-September-2024 kl. 06:49
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4776
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2024 kl. 10:20
Min radio har preset stationer på både dab og fm. Men den har også bluetooth, som bruges mest til via tlf at høre spotify og netradio: radioswissjazz

Redigeret af Munch - 03-September-2024 kl. 10:21
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2024 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Min radio har preset stationer på både dab og fm. Men den har også bluetooth, som bruges mest til via tlf at høre spotify og netradio: radioswissjazz

He-he... Preset-stationer... ja-ja! Da jeg for flere år siden legede med det, havde jeg også kodet de kanaler ind, som kom på besøg på min Yamaha TX592RDS... Jeg har hele 40 pladser til faste stationer. Så jeg ska vist bare komme i gang med at gemme dem der igen, så det bare er at trykke på knapperne for at se, om der skulle være hul igennem... Så der er jo RIGELIGT med plads!

Redigeret af mnielsen - 05-September-2024 kl. 19:54
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2024 kl. 07:19
Og der er god, kraftigt signal på NDR DAB, til morgen! (225,648 MHz)

I går aftes fik jeg omsider RDS på den svenske kanal, og det ER P4 SR, som der står på displayet. De har vist byttet om på det. Synes førhen, der stod fx SR P3, P4, eller hvad det nu er, man er på.

Nu går det vist desværre snart ned ad bakke med solaktiviteten, som vel er årsagen til at det går så godt i øjeblikket.

Radio 208 på AM, vil ikke lade høre fra sig, selv midt om natten, her i Aars, i det Mørke Nordjylland...

Redigeret af mnielsen - 08-September-2024 kl. 07:21
Til top
pkl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-November-2014
Sted: Hornslet
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pkl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2024 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af pkl pkl skrev:

Du må også i gang på loftet Wink
Senderliste DAB

https://www.ukwtv.de/cms/daenemark-dab.html

Hvordan gik dit antenne-byggeri så?

Er i begynder stadige ( Mangler tid i øjeblikket )
Melder når der er nyt!!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2024 kl. 06:42

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Du må også i gang på loftet Wink
Senderliste DAB

https://www.ukwtv.de/cms/daenemark-dab.html

Hvordan gik dit antenne-byggeri så?

Er i begynder stadige ( Mangler tid i øjeblikket )
Melder når der er nyt!!

OK... I søndags havde jeg ellers tyske NDR igennem på DAB, HELE formiddagen! Ellers, så har den været der på FM, en time eller to. GoFM - "Lyden af Aarhus" har skam også af og til været på besøg på både FM og DAB. 
Lidt sporadisk, også P1 SR og P4 SR, har der været. P3 SR vil desværre ikke. (SR = Sveriges Radio)

Det er ved modtagelse på teleskopantenne og i Aars, Nordjylland.

Redigeret af mnielsen - 10-September-2024 kl. 19:11
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2024 kl. 07:05
Kan anbefale at studere denne side:

nok mest til kortbølge men også lidt der dækker FM og DAB området 
Til top
LKPedersen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-September-2024
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér LKPedersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2024 kl. 19:00
Hej. Interessant læsning i denne tråd !

Vi – DDXLK (Dansk DX Lytter Klub) ddxlk.dk er en dansk klub for radiointeresserede der i højeste grad interesserer sig for trådløs modtagelse af radiostationer uden for ”normal” rækkevidde. Vi udgiver et månedligt medlemsblad ”DX-Fokus” som Pdf fil med artikler om radiostationer, udstyr, nyheder om stationer frekvenser (kortbølge mellembølge (AM), FM, DAB), logninger af stationer/sendere uden for normal rækkevidde mm. 

Derudover har vi en aktiv medlems Facebookgruppe, holder månedlige Zoom-møder med varierende temaer, og et par gange årligt samles nogen for at sætte antenner op og lytte efter radiostationer sammen, typisk i et større sommerhus.

Ved interesse kan man se mere her på vores hjemmeside ddxlk.dk og spørg gerne efter et uforpligtende eksemplar af DX-Fokus. 

Vi har lignende indhold som i denne tråd på vores Facebook gruppe. Mit seneste indlæg – i en tråd der, er fra 5/9-2024 og lyder: 100.6 MHz Radio Viborg er i luften igen, men det er 94.2 MHz ikke - eller også er den så svag at jeg ikke kan høre den. Års-senderen ANR 94.6 MHz plejer at virke bedst/kraftigst hvis man kører fra Års mod Viborg.

Man kan i øvrigt finde en vejrudsigt for troposfærisk udbredelse her. Som almindelige vejrudsigter kan den tage fejl, men det er nu en god rettesnor for hvor kraftig signalerne kan blive og fra hvilke(n) retning(er). https://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2024 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af LKPedersen LKPedersen skrev:

Hej. Interessant læsning i denne tråd !

Vi – DDXLK (Dansk DX Lytter Klub) ddxlk.dk er en dansk klub for radiointeresserede der i højeste grad interesserer sig for trådløs modtagelse af radiostationer uden for ”normal” rækkevidde. Vi udgiver et månedligt medlemsblad ”DX-Fokus” som Pdf fil med artikler om radiostationer, udstyr, nyheder om stationer frekvenser (kortbølge mellembølge (AM), FM, DAB), logninger af stationer/sendere uden for normal rækkevidde mm. 

Derudover har vi en aktiv medlems Facebookgruppe, holder månedlige Zoom-møder med varierende temaer, og et par gange årligt samles nogen for at sætte antenner op og lytte efter radiostationer sammen, typisk i et større sommerhus.

Ved interesse kan man se mere her på vores hjemmeside ddxlk.dk og spørg gerne efter et uforpligtende eksemplar af DX-Fokus. 

Vi har lignende indhold som i denne tråd på vores Facebook gruppe. Mit seneste indlæg – i en tråd der, er fra 5/9-2024 og lyder: 100.6 MHz Radio Viborg er i luften igen, men det er 94.2 MHz ikke - eller også er den så svag at jeg ikke kan høre den. Års-senderen ANR 94.6 MHz plejer at virke bedst/kraftigst hvis man kører fra Års mod Viborg.

Man kan i øvrigt finde en vejrudsigt for troposfærisk udbredelse her. Som almindelige vejrudsigter kan den tage fejl, men det er nu en god rettesnor for hvor kraftig signalerne kan blive og fra hvilke(n) retning(er). https://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html

94,6 MHz, ANR går igennem med sølle 1 streg på signalvisningen. At dreje på antennen, hjælper lidt på signalet - RDS kommer med... ANR er også på 88,5 MHZ, samt 107,7 MHz. Husk dog, at ANR har to forskellige kanaler på FM...

Viborg på 100,6 MHz - ingenting. Det hjælper ej heller, at dreje på antennen. Kan heller ikke finde noget på 94,2 MHz

Ellers, så kan Viborg tages på 105 MHz, NOGLE gange m. RDS - det er ikke altid, der er det med på denne frekvens. Den tages bedst på den gamle frekvens, 106,8 MHz

Og ANR burde være let at modtage i landsdelen. Jeg kan snart ikke dreje på knappen uden at der står ANR i displayet!!

Facebook-gruppen kan jeg jo så ikke blive medlem af, da dette kræver, at jeg er medlem af klubben. Og, det går ikke, bare at komme stikkende med en lille stueantenne samt en bette Argon iNet3 +... Eller en Yamaha TX592RDS. Jeg går ud fra, at man selv skal have grej med på de ture, som du beskriver? Og, køre bil kan jeg ej heller. Så jeg holder mig bare hjemme... Desværre.

Redigeret af mnielsen - 10-September-2024 kl. 21:41
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2024 kl. 20:06
Her er også en side med solpletaktivitet - om jeg har den fra brugeren "Hansie", husker jeg desværre ikke: https://www.spaceweatherlive.com/da/solaktivitet/solens-cyklus.html 

Til top

Besvar Besvar Side  <1 23456 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu