|
DX, radioamatør - Off Topic... |
Besvar | Side <1 5678> |
Forfatter | |
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2194 |
Funktioner
Tak(0)
|
Lige nu er det kun P4 SR, som er igennem. Ellers går det ad pommern til med at modtage tysk radio...................
|
|
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock |
|
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2194 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ligenu er der noget nær fuld skrald på DAB fra NDR i Aars...
|
|
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock |
|
hansie
Guld medlem Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7077 |
Funktioner
Tak(0)
|
Lidt længere oppe på 145Mhz er der fint liv til Tyskland fra Danmark. 2-400 km
Troppo forhold er gode nu.
|
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
145 MHz? Er det snakke-frem-og-tilbage-radio, du mener? (tovejs) Sådan en tingest har jeg dog ikke... KUN DAB og FM. Og en gammel transistorradio, der også har Mellembølge...
|
|
|
hansie
Guld medlem Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7077 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja også kaldet 2 meter båndet som bruges af radioamatører med licens.
Her lytter vi ikke kun. Men prøver at få forbindelse med hinanden over større afstande når forhold tillader det. Det kandes også DX jagt
|
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
Det var nemlig den frekvens, du nævnte, der undrede mig lidt, da DAB starter ved 174,928, så kunne ikke lige få det til at passe! Er det tovejs stadig analog, eller er det også gået digital?
|
|
|
hansie
Funktioner
Tak(0)
|
Det er stadig analogt.
Men bruger FM og SSB og telegraf. Og så er digital også meget populært. Hvor en PC afkoder signaler på noget vi kalder FT8
|
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
Noget så gammeldags som telegraf? Det troede jeg, ikke blev brugt mere!
|
|
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
Tyskerne er her - noget nær über alles... Det her må da være kult.......... (Kunne ikke lade være...) 96,1 MHz
|
|
|
hansie
Funktioner
Tak(1)
|
Telegrafi bruges stadig en del blandt radioamatører
Dog mest på kortbølge. Under 30MHz
|
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
JOw-jow! Der lærte jeg så også noget i dag! Så er der DAB... Sendes dette kun i lodret polarisering i alle lande? Da jeg var på Sveriges Radios hjemmeside for at finde FM-frekvenser, så jeg at der også er frekvenser for kommerciel radio - og at der er DAB i Sverige. Så det må jo kun være de kommercielle, som er gået digital, da jeg læste et sted, at SR ikke ville gøre det.
Redigeret af mnielsen - 22-September-2024 kl. 16:48 |
|
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
Til morgen er P3 SR igennem på 95,4 MHz i god kvalitet, og med RDS på.
P1 SR er også igennem på 87,7 MHz, med RDS P4 Halland er der også, på 97,3 MHz, ligeledes, i god kvalitet og med RDS. Disse frekvenser sendes i lodret polarisering, så det kører jo bare ligenu på min stueantenne, bestående af to pænt lange teleskopantenner i Aars. Radio 100 er dælme OGSÅ på, på 100,0 MHz! Ligeledes i god kvalitet og med RDS på... Så smuttede SR - Jeg havde dem i ca. en time - men de kan jo sagtens have været der i længere tid natten over. Radio 100 er der stadig...
Redigeret af mnielsen - 23-September-2024 kl. 07:16 |
|
|
Besvar | Side <1 5678> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |