recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dyre CD og blu-ray afspillere, kan det betale sig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dyre CD og blu-ray afspillere, kan det betale sig?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
JensHolm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensHolm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dyre CD og blu-ray afspillere, kan det betale sig?
    Sendt: 21-Juni-2012 kl. 22:26
Hej

Jeg har en Onkyo TX-NR809 forstærker og et System Audio Surroundanlæg med 2 x Explorer, 2 x Talent og en Exact som center i et 5.1 system.
Jeg har derudover en DENON DBP-2012UD BLU-RAY AFSPILLER samt en Denon DCD-700AE CD-afspiller.

Mit spørgsmål går på om det kan betale sig med "dyre" Blu-ray og CD-afspillere mhp. lydkvalitet? Bliver lyden bedre af bedre afspillere, eller er det forstærkeren og dens DAC der primært bestemmer lydkvaliteten? For så kunne det være man skulle "nedgradere" sine afspillere en smule.

På forhånd tak!
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 23:43
På min 809 havde jeg ikke succes med at tilføje en ekstern Dac fra Arcam. Det var som om 809eren overrulled den. Uanset hvad gav det ikke løft, kunne IKKE høre forskel, flere jeg snakkede med, var faktisk overbeviste om at min teori omkring 809 var korrekt. Altså at dens egne burr brown dacs overrullede alt. Du skal nok over i noget andet reciever for at få noget ud af det :)....
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 04:15
Hvis du overfører signalet digitalt er det forstærkeren der bestemmer lydkvaliteten.
 
Tror dog at kvaliteten på drevet betyder at der kommer færre fejl frem til forstærkeren.
 
Jeg kan ikke høre forskel på om jeg bruger min CD afspiller eller min Bluray til lyd.
 
Derfor er CDen røget på pension.
 
Hvordan en surround DAC er i forhold til en stereo DAC har jeg ingen ide om.Smile
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 05:13
Onkyos surround-receivere har ingen ægte analoge indgange. Alt ryger igennem receiverens DAC, så man kan købe nok så dyre cd-afspillere, men det vil intet hjælpe.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 06:35
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Onkyos surround-receivere har ingen ægte analoge indgange. Alt ryger igennem receiverens DAC, så man kan købe nok så dyre cd-afspillere, men det vil intet hjælpe.


Selvfølgelig vil det ændre noget, hvis man overfører lyden analogt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 07:36
Oprindeligt skrevet af JensHolm JensHolm skrev:

Hej

Jeg har en Onkyo TX-NR809 forstærker og et System Audio Surroundanlæg med 2 x Explorer, 2 x Talent og en Exact som center i et 5.1 system.
Jeg har derudover en DENON DBP-2012UD BLU-RAY AFSPILLER samt en Denon DCD-700AE CD-afspiller.

Mit spørgsmål går på om det kan betale sig med "dyre" Blu-ray og CD-afspillere mhp. lydkvalitet? Bliver lyden bedre af bedre afspillere, eller er det forstærkeren og dens DAC der primært bestemmer lydkvaliteten? For så kunne det være man skulle "nedgradere" sine afspillere en smule.

På forhånd tak!
 
Hej
 
Hvis det du søger er et bedre stereo billede, kan du med STOR fordel dele dit system op med en intregret forstærker til stereo, så vil du opleve at en reciver næsten uanset pris vil blive lamme tæsket i stereo billedet....
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 07:53
Klaus dm - det er altså ikke muligt på denne model, hverken analog eller digitalt at omgå onkyoen. Beklager, det er faktisk sådan på flere mærker, specielt på billigere surround modeller...
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Klaus dm - det er altså ikke muligt på denne model, hverken analog eller digitalt at omgå onkyoen. Beklager, det er faktisk sådan på flere mærker, specielt på billigere surround modeller...


Forestil dig at du har en cdafspiller med en utroligt ringe analogdel. Hvis du kører digitalt ud kommer der de originale nuller og etter fra cd'en, men kører du analogt ud får du kun sådan noget mumlende mellemtone fordi analogdelen i cdafspilleren er frygteligt ringe.

Hvis du kører digitalt over til onkyoen så får onkyoen de originale data fra pladen og laver dem om til herlig vellyd.

Hvis du derimod kører analogt ud fra cdafspilleren får onkyo'en det frygteligt ringe analogsignal. Onkyoen sampler "muddermusikken" om til noget digitalt, arbejder digitalt internt og ender med at bruge sin interne dac til at lave det digitale om til analog lyd på højttalerudgangene igen. Problemet er bare at det stadig lyder som mudder fordi onkyoen aldrig fik andet end mudder at arbejde med.

Hvis nu du i stedet har en cdafspiller som på analogudgangen farver lyden på en positiv måde, tilføjer lige den der varme og juhuu du godt kan li', så kan der være en fidus i at fodre onkyoen med det signal i stedet for det mere korrekte digitale signal.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Klaus dm - det er altså ikke muligt på denne model, hverken analog eller digitalt at omgå onkyoen.


Selvfølgelig er det det. Onkyo'en "nulstiller" jo ikke den analoge lyd.

Klaus


Redigeret af KlausDM - 22-Juni-2012 kl. 10:31
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 11:00
Jeg og flere andre oplevede absolut ingen hørbar forskel mellem at ha koblet en apple tv direkte på via digital, eller at køre gennem en arcam rdac.

Ingen køre nogen som helst forskel... Der blev foretaget blindtarm self. For ikke at farve folk...

Så hvad det så skyldes ved jeg ikke, troede ikke selv det kunne passe...

Apple tv -> optisk -> onkyo
Arcam dac -> analog kabel -> onkyo


Ingen kunne høre forskel. Absolut intet.

Onkyo blev både stillet som pure audio, stereo osv.

På et tidspunkt troede vi at der lød til at være en mikroskopisk snært af forskel, men da jeg så skiftede rundt og ingen af dem vidste hvilken del der var sat til mellem Apple tv og arcam dac, så kunne de ikke finde forskellen igen... Så et eller andet må der ske... Jeg mener bare, at når start signalet er lossless digitalt, så kunne vi ikke høre forskel på om det kom digitalt fra Apple tv eller analog fra arcam dac.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 11:03
Hip hurra for stavekontrol på iPhone - blindtarm = blindtest.

Ellers er jeg i øvrigt enig i at hvis man kun får ringe analog signal til at starte med, så kan man sikkert høre forskel, det har jeg bare aldrig brugt.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Ingen kunne høre forskel. Absolut intet.

Det tror jeg gerne. Der er så meget teoretisk hysteri indenfor hifi der ufatteligt sjældent lader sig høre i praksis, med mindre naturligvis man er en af dem der lytter med mavefornemmelsen i stedet for med ørerne.. Wink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu