recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Bærbare medie afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - E-book reader eller iPad?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketE-book reader eller iPad?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Emne: E-book reader eller iPad?
    Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 14:33
Min kone har bestemt sig for, at hun vil have en e-bogslæser af en art, men jeg kan ikke helt greje om man i stedet skulle købe en iPad og så leve med at skærmen er baggrundsbelyst (og dermed mere anstrengende at se på i længden) men samtidigt få mulighed for at bruge den til andet end at læse på.
 
Mine tanker gik i første omgang på at finde en Sony PRS-650 når den udkommer herhjemme, men så er jeg begrænset til kun at kunne lægge bøger på (dvs. alt andet "sjov" er et no-go). Jeg ved dog ikke hvordan iPad klarer sig på e-bogsmarkedet ift. tilgængelighed af materiale, understøttede formater osv.
 
Så vidt jeg kan se så vil de danske biblioteker primært benytte ePUB med DRM, hvilket iPad ikke kan sluge. Jeg har lidt svært ved at se hvor meget materiale jeg reelt vil få adgang til med en iPad herhjemme. Er Apples boghandlen-app overhovedet funktionel herhjemme og er der nogen danske bøger i den?
 
Er der nogen der har prøvet at bruge en iPad som e-læser, som måske kan give et par råd?
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
minusop Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2007
Sted: 2665
Status: Offline
Point: 511
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 14:44
Har ikke prøvet en Ipad, men bruger en decideret E-book reader (den fra Gyldendal), som jeg er meget tilfreds med. Det at man kan læse udenfor i solen, om sommeren, uden problemer er et stort +.
Man burde egentlig vide bedre, i min alder ... burde!

Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 14:50
Ja, jeg er nu godt klar over hvad fordelene ved en dedikeret e-bogslæser er - jeg har prøvet en Kindle v.3 - men det var nu mere om jeg kunne bruge en iPad til samme formål, eller om deres boghandel og filunderstøttelse er for ringe.

Redigeret af Yakken - 08-Oktober-2010 kl. 14:50
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 16:33
Ipad kan køre Kindle app, Stanza og iBook, men der er ikke noget at købe på dansk endnu inde fra applikationerne. Jeg har dog ikke registereret mig på Kindle endnu, bare installeret App'en for at se hvad der er bedst.

ePub bøger, man køber hos saxo.dk skal man selv kopiere over via iTunes.





Redigeret af Brixen - 08-Oktober-2010 kl. 16:37
Venlig hilsen
KB
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 17:05
hvis i har familiefotos liggende på feks en synology server så er der en ret fed ds photo+ app som er formidabel til at se fotos på.. alternativt slideshows... bare lige som sidekick .. altså ipad.. og det er altså forudsat den gør det lissågodt som iphonen hvilket jeg tror Embarrassed

Redigeret af rhsin - 08-Oktober-2010 kl. 17:10
Mvh

René
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 17:21
Har ikke prøvet en ipad, men har testet en Amazon kindle, kontra LCD.
Hvis din kone bare vil kunne læse bøger, kan jeg ikke se nogen grund til at købe en ipad. Uanset hvor utjekket en ebogslæser er mht. sjov og spas, klarer den opgaven med at læse bøger til perfektion. Hvorfor så vælge en ringere produkt til formålet?
Hele pointen med en læser er vel e-ink, og dets evne til ikke at anstrenge øjnene.
 
Sådan lidt OT, jeg var i Bilka for et par uger siden, og så deres AGK e-bogslæser, og på deres spiseseddel for AGK'en var flot listet op hvilke formater der understøttes, MP3, OGG, WAV mv... sjovt nok er ingen ebogs formater understøttet Confused pointen er de har så travlt med at forklare hvad den MERE kan, selvom det egentligt er ligegyldigt. Den (bør) kun bruges til læsestof, i mine øjne.
Til top
bobby68 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-September-2010
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2010 kl. 17:52
En iPad, som ebogslæser, er jo utrolig fleksibel, da man kan få forskellige applikationer, til de forskellige formater/butikker.

Man skal sågar kunne læse lånte biblioteksbøger, via applikationen Bluefire Reader (gratis):
http://itunes.apple.com/dk/app/bluefire-reader/id394275498?mt=8
Men jeg skal lige en tur på biblioteket, og oprettes som låner, før jeg ved om det nu også virker herhjemme.

Jeg har købt et par bøger på amazon.com, og de fungerer fint via Kindle app'en.

Når det så er sagt, så synes jeg at iPad er lidt for stor og tung at ligge og læse med i sengen, så derfor har jeg, netop i dag, købt en Sony PRS-650.
Jeg har sågar fundet ud af hvordan jeg kan strippe DRM fra amazon's bøger, så jeg kan omkonvertere bøgerne til epub-format, så de kan læses på Sony Readeren.

Men jeg elsker stadig min iPad, og især til magasiner, via www.zinio.com , er den jo genial !
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2010 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af bobby68 bobby68 skrev:


Man skal sågar kunne læse lånte biblioteksbøger, via applikationen Bluefire Reader (gratis):
http://itunes.apple.com/dk/app/bluefire-reader/id394275498?mt=8
Men jeg skal lige en tur på biblioteket, og oprettes som låner, før jeg ved om det nu også virker herhjemme.

Det virker - men bøgerne skal først åbnes i Adobe Digital Edition, og manuelt kopieres over i Bluefire gennem iTunes.

Tak for linket - jeg har manglet noget til at læse biblioteksbøger på iPad.


Venlig hilsen
KB
Til top
bobby68 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-September-2010
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2010 kl. 21:27
Godt at høre Bluefire Reader virker til bøger lånt på biblioteket Smile
Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 746
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2010 kl. 21:36
Hvis formålet er at læse hele romaner på den, så ville jeg ikke overveje en iPad. iPad er et super gadget, men hvis du spørger mig så skal den ikke købes som ebogs læser. Kan godt ske mulighederne er mange, men det ændrer bare ikke på at en LCD skærm over længere perioder ikke er behagelig at læse på. Hvorfor vælge et produkt der er ringere til det specifikke formål man skal bruge det til, og er hvad, 4 gange så dyr?



Til top
Sionic Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Juni-2009
Status: Offline
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2010 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Hvis formålet er at læse hele romaner på den, så ville jeg ikke overveje en iPad. iPad er et super gadget, men hvis du spørger mig så skal den ikke købes som ebogs læser. Kan godt ske mulighederne er mange, men det ændrer bare ikke på at en LCD skærm over længere perioder ikke er behagelig at læse på. Hvorfor vælge et produkt der er ringere til det specifikke formål man skal bruge det til, og er hvad, 4 gange så dyr?


Om en LCD skærm er behagelig at læse på over en længere periode må da helt klart være en individuel bedømmelse. Personligt har jeg ingen problemer med det overhoved.

Jeg så iøvrigt gerne bibliotekerne fik lavet nogle dedikerede apps til både e-bøger og lydbøger til IOS og Android. Men mon ikke det kommer?
Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 746
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2010 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af Sionic Sionic skrev:

Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Hvis formålet er at læse hele romaner på den, så ville jeg ikke overveje en iPad. iPad er et super gadget, men hvis du spørger mig så skal den ikke købes som ebogs læser. Kan godt ske mulighederne er mange, men det ændrer bare ikke på at en LCD skærm over længere perioder ikke er behagelig at læse på. Hvorfor vælge et produkt der er ringere til det specifikke formål man skal bruge det til, og er hvad, 4 gange så dyr?


Om en LCD skærm er behagelig at læse på over en længere periode må da helt klart være en individuel bedømmelse. Personligt har jeg ingen problemer med det overhoved.

Jeg så iøvrigt gerne bibliotekerne fik lavet nogle dedikerede apps til både e-bøger og lydbøger til IOS og Android. Men mon ikke det kommer?

Det kan da godt ske du ikke har nogen problemer, men det ændrer jo ikke på at en E-Ink skærm er mere behagelig. Ellers er der da absolut ingen pointe i den teknologi :b

Jeg bliver da helt ør i øjnene af at læse længere tekster på min computer for eksempel. Der er en grund til at jeg personligt har set mig nødsaget til købe fysiske udgaver af mine skolebøger, istedet for at anvende de tilgængelige PDF udgaver. Det blev simpelthen for trættende i længden. 

Så ja, det er en individuel bedømmelse hvorvidt man kan holde til en LCD skærm eller ej, men det er rimeligt ubestrideligt at en E-Ink er behageligere at sidde med.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu