|
Effekt spørgsmål |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Jesper Flamand ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 07-Oktober-2008 Status: Offline Point: 345 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 01-April-2015 kl. 07:15 |
Hej folkens
Da jeg har nogle ret strøm krævende højtalere har jeg overvejet og skifte min nad m3 ud med en nad m25 og så bi-wire/amp mine højtalere. Men jeg ved ikke hvordan sådan en fler kanals forstærker virker? Kan hver enkelt kanal levere 160w samtidigt eller hvordan fungere det? Vil jeg få gavn af dette? På forhånd tak Jesper |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du må lige forklare.
Hvorfor vil du skifte en stereo med flerkanal?
Så skal du have et filter på før effekt forstærker.
Det er noget man for det meste gør med PA anlæg.
Tror ikke der kommer noget godt ud af det i din opsætning. Redigeret af Mufti - 01-April-2015 kl. 07:42 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
nad m3 er en integreret forstærker og m25 er en effekt forstærker..
så m25`eren kræver en form for forforstærker for at spille.. du kan godt købe en m25 og tilslutte til din m3, men ved ikke hvor meget du får ud af det.. Redigeret af strecker - 01-April-2015 kl. 07:55 |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
Ja hver kanal kan (burde kunne) levere 160W samtidig. Få noget ud af det? Nej ikke meget, idet femkanales forstærkeren er svagere rent effektmæssigt i forhold til din nuværende stereoforstærker og vil du bi-ampe, skal to af kanalerne kun drive diskant/mellemtone, der ikke kræver nær så meget effekt som bassen. Det vil sige at har du nu 180W til det hele, vil du fremover kun have 160W til bassen og måske kun bruge 15W til "toppen". Klaus |
|
![]() |
|
Jesper Flamand ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 07-Oktober-2008 Status: Offline Point: 345 |
Mufti, jeg forstår ikke hvad jeg skal med er filter?
Jeg har for forstærker før min m3 nu. Bruger den kun som effekt via HT input. Grunden til flere kanaler er udelukkende for mere effekt. Planen var som strecker beskriver. Beklager hvis jeg ikke har fået beskrevet spørgsmålet godt nok :-) |
|
![]() |
|
Klaus, jeg kan godt følge dit svar. Det skal drive er sæt 804d og der har jeg bare forstået at fst mellemtonen skulle kræve en del effekt. Kan godt være jeg har misforstået det?
|
|
![]() |
|
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Om du bruger to eller fire udgangen fra en M25 til at trække to højtaler ændre ikke på den effekt du kan afsætte i højtalerne. Prøv om du kan kommer i nærheden af en forstærker der oplyser hvor højt den spiller i dB. Ændre lydstyrken med 0,5dB det svare til en ændring på 12% i effekten (cirka lig med forskellen på 160 og 180 watt). Prøv så at øge lydstyrken med 3dB som er lig med plus 100%, eller den lydstyrke forøgelse du vil få fra 180 til 360 watt.
|
|
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Bi amp som du selv nævner kræver at du sætter et delefilter før forstærker.
Således at de høje frekvenser kører til diskanten med en forstærker.
Og at dybe frekvenser går til mellemtone/bas med en anden forstærker.
Du kan ikke slå flere kanaler sammen til en med NAD 25(brokoble)
Hvis du bruger den som ren effektforstærker udnytter du ikke alle kanaler.
Vil have mere effekt bør du tilslutte en stereo effekt forstærker.
Du får måske mere for pengene ved at skifte noget andet i kæden.
Hvilke højttalere har du?
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
Øøøh, nej - det virker nu fint uden. Klaus |
|
![]() |
|
Prøv det da...... Klaus |
|
![]() |
|
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
Hvad er det for højttalere du har og hvilket problem er det du forsøger at løse? Er det et konkret problem eller er det bare almindelig HIFI-angst over et eller andet udefineret fordi det ikke lyder helt så godt som du havde håbet. Din beskrivelse med "strøm" er meget vag. Hvis jeg skal være helt ærlig kan jeg ikke forestille mig at der vil være nogen relevant forskel på at køre med en m25 i stedet for en m3. På papiret er de i hvert fald langt mere ens end forskellige.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
M.h.t. højttalere, så giver det sig selv!
- Manden har en forstærker fra "Klubben". - Et sæt tungtdrevne højttalere. - Det skal drive er sæt 804d. Det kan kun være B&W! M.v.h. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |