recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Efter d 1.11 ...skal der så betales
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEfter d 1.11 ...skal der så betales

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

EDIT: Men jeg gætter på at de vil forsøge at opkræve det, indtil nogen trækker dem i retten og får en afgørelse på det.


Det gætter jeg desværre også på.

Det gør de også
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/ser+kun+dvd.h tm
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 16:33

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

DR har vist scoret kassen med deres "medielicens". Hvor får man en mobiltlf i dag der ikke kan gå på internettet, allerede her er man tvunget til at betale om man så bruger det eller ej og så er det i grunden lige meget om man er 17 eller 70.

Ja og derfor er MEDIELICENSEN også en halvhjertet løsning. Vi har ALLE i Danmark adgang til at se TV, og så skal vi også alle betale for det eller slippe for licens.

For det var da bedre at opkræve den over skatten, ligesåvel som betaling til Uddannelse, Sundhed, Veje, Offentlig transport. Der ville da blive et ramaskrig hvis de udgifter kun blev pålagt dem der rent faktisk har gavn af dem.

Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 16:56
@Ham_Der

I dit link står der: "Ja, for licensen er en apparatafgift, som skal betales uanset hvordan du bruger dit tv...."

Men vil det gælde, når apparatet bliver teknologisk forældet pr. 1/11 og ikke kan modtage tv-signaler, medmindre de leveres via en boks?

Men ok - jeg kan godt høre den "vits", der har kørt på P3 for at gøre opmærksom på licensen. At det så i stedet er MPEG 4-boksen, der ryger ind under dynen med en antenneledning som vedhæng. At DR i princippet ikke kan vide, om det pågældende tv ikke bliver brugt via en mellemboks fremadrettet.

For ellers ville det jo være oplagt at bruge dette tv til købe- og lejefilm, hvis de ellers har lyst fra tid til anden.

For at smadre antenneindgangen hjælper vel ikke, når der også er scart-stik, og sidstnævnte skal bruges til forbindelsen til DVD eller video. Måske også lidt drastisk, hvis de når at fortryde inden næste weekends "Vild med dans".

Men vil de give afkald på deres tv, lader det jo til, at genbrugspladsen kan formidle, at 95 % af deres tv bliver genbrugt, og det er da også fint. Og så må DR Licens vel overgive sig!
Til top
Arvidd Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Oktober-2009
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 17:31

Er det ikke bare at ringe og sige at man har skaffet sig af med sit tv og derfor ikke vil betale mere?

Der er vel ingen grund til at gøre det store ud af det over for licens.

Skulle vel også mene at der ingen retfærdighed er til i DK hvis man taber en evt retsag fordi man har tv der ikke kan modtage signaler...

Nu kan jeg ikke huske om det var i sverige eller i Danmark, men der var en person der vandt over licens fordi han havde taget sin tuner ud af sit fjernsyn. han brugte det kun til at se video med.

De ville ikke godtage det til at begynde med, men som sagt vandt han i retten fordi selv om han havde et tv så kunne det ikke modtage andet end signalet fra hans video.

Reelt det samme som dine forældre, som godt nok har en tuner, men ikke en der er kompatibel med de nye signaler.

Venlig hilsen

Arvid

Panasonic TX-P42G10E
Harman/Kardon AVR 660
Harman/Kardon BDP 10
Apple tv2
Til top
juan08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 17:41
Hej....

(Vild med dans) ok ok Glemte lige hvornår.....AV

Syntes at havde læst noget om 50000 husstande ikke har gjort noget for at kunne  odtage de/det nye digital signal. Hvis prisen bare (for en husstand) er 1000.- om året vil det sige at medielicens giver 50 mill kr og de (hustande som ikke har/vil gøre noget for at se digital tv) smider altså 50 milll ud i luften

MVH JAN



Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

EDIT: Men jeg gætter på at de vil forsøge at opkræve det, indtil nogen trækker dem i retten og får en afgørelse på det.


Det gætter jeg desværre også på.

Det gør de også
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/ser+kun+dvd.h tm


Men dit link holder bare ikke fordi spørger IKKE fravælger at se tv-programmer.. Det er slet ikke muligt..

Men hvad skal de bruge TV'et til? (I den alder har de vel hverken VHS eller DVD/BR)
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 17:50
Om de skal betale licens afhænger vel af, hvordan bekendtgørelsen skal
fortolkes juridisk efter at alle TV-apparater ikke længere kan modtage
noget via luften.

Omvendt, hvis man sagde, at alle TVer uden digital tuner slap for licens,
ville det jo også gælde dem, der modtager kabel-TV analogt, hvilket helt
sikkert ikke er hensigten med loven. Derfor vil mit gæt være, at de stadig
er forpligtet til at betale licens, da de ejer et TV-apparat.

Man kan så spørge sig om, hvorvidt det er ret fedt at eje et TV, som man
ikke kan se noget på, med mindre man altså ser dvd el.lign.

- vedr. det principielle er jeg enig i, at det ville være bedre at opkræve det
via skatten.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 17:52

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

DR har vist scoret kassen med deres "medielicens". Hvor får man en mobiltlf i dag der ikke kan gå på internettet, allerede her er man tvunget til at betale om man så bruger det eller ej og så er det i grunden lige meget om man er 17 eller 70.

Det kan man jo sige at de har, på den anden side er det formentligt dén aftale der gør det muligt at levere services som Bonanza osv. Det er træls for dem det rammer, men for samfundet som helhed synes jeg faktisk det er en god ting. At jeg så personligt mener det burde køres over skatten er så noget andet, men jeg kan godt se det politiske argument i at staten ikke skal have så direkte indflydelse på driften, der er et princip om at DR skal være indholdsmæssigt uafhængige af staten, som jeg også synes er vigtigt.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 18:07

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Om de skal betale licens afhænger vel af, hvordan bekendtgørelsen skal
fortolkes juridisk efter at alle TV-apparater ikke længere kan modtage
noget via luften.

Omvendt, hvis man sagde, at alle TVer uden digital tuner slap for licens,
ville det jo også gælde dem, der modtager kabel-TV analogt, hvilket helt
sikkert ikke er hensigten med loven. Derfor vil mit gæt være, at de stadig
er forpligtet til at betale licens, da de ejer et TV-apparat.

Jura er aldrig nemt, men hvis man kigger på formuleringen:

"§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden, og radiolicens for apparater, som alene kan modtage og gengive radioprogrammer, der er udsendt til almenheden."

Spørgsmålet er hvad "udsendt til almenheden" dækker over. Kabel-tv er ikke udsendt til almenheden i mine øjne, det er udsendt til dem der betaler for at få det. Som formuleringen er, så vil jeg mene at i dét øjeblik der ikke længere sendes analoge tv-signaler, så er tv-apparater med analog modtager ude af stand til at modtage signaler "udsendt til almenheden", og så må man være fritaget - forudsat at man ikke ejer andre apparater der går ind under medielicens-betingelserne. Men det giver et hul i lovgivningen, for dem der modtager kabel-tv og ikke har internet. Så formuleringen er som jeg ser det forældet - det vil være uretfærdigt at skulle betale licens uden at kunne modtage signalerne, omvendt vil det også være uretfærdigt ikke at kunne opkræve licens fra folk der har kabel-tv, fordi lovgivningen er formuleret forkert. Så hvadenten man fortolker det i den ene eller den anden retning, så vil det efterlade et hul i den modsatte retning.

Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Om de skal betale licens
afhænger vel af, hvordan bekendtgørelsen skal fortolkes juridisk efter at
alle TV-apparater ikke længere kan modtage noget via luften. Omvendt,
hvis man sagde, at alle TVer uden digital tuner slap for licens, ville det jo
også gælde dem, der modtager kabel-TV analogt, hvilket helt sikkert
ikke er hensigten med loven. Derfor vil mit gæt være, at de stadig er
forpligtet til at betale licens, da de ejer et TV-apparat.


Jura er aldrig nemt, men hvis man kigger på formuleringen:


<SPAN id=Par1_Stk1 =ParagrafNr>"§ 1.</SPAN> Efter radio- og
fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som kan
modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til
almenheden, og radiolicens for apparater, som alene kan modtage og
gengive radioprogrammer, der er udsendt til almenheden."


Spørgsmålet er hvad "udsendt til almenheden" dækker over. Kabel-tv
er ikke udsendt til almenheden i mine øjne, det er udsendt til dem der
betaler for at få det. Som formuleringen er, så vil jeg mene at i dét
øjeblik der ikke længere sendes analoge tv-signaler, så er tv-apparater
med analog modtager ude af stand til at modtage signaler "udsendt til
almenheden", og så må man være fritaget - forudsat at man ikke ejer
andre apparater der går ind under medielicens-betingelserne. Men det
giver et hul i lovgivningen, for dem der modtager kabel-tv og ikke har
internet. Så formuleringen er som jeg ser det forældet - det vil være
uretfærdigt at skulle betale licens uden at kunne modtage signalerne,
omvendt vil det også være uretfærdigt ikke at kunne opkræve licens fra
folk der har kabel-tv, fordi lovgivningen er formuleret forkert. Så
hvadenten man fortolker det i den ene eller den anden retning, så vil det
efterlade et hul i den modsatte retning.



Enig. Min pointe var sådan set bare, at man ikke bare kan sige, at fordi
reglerne ikke siger, at man skal, så betyder det, at man ikke behøver
betale licens, fordi den hidtidige tolkning har været, at et TV er et TV.

Med andre ord kræver det en ændring af bekendtgørelsen eller at en
borger afprøver det ved domstolene. Evt kan man jo spørge i
Kulturministeriet, som har udstedt bekendtgørelsen
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

EDIT: Men jeg gætter på at de vil forsøge at opkræve det, indtil nogen trækker dem i retten og får en afgørelse på det.


Det gætter jeg desværre også på.

Det gør de også
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/ser+kun+dvd.h tm


Men dit link holder bare ikke fordi spørger IKKE fravælger at se tv-programmer.. Det er slet ikke muligt..

Men hvad skal de bruge TV'et til? (I den alder har de vel hverken VHS eller DVD/BR)


Man kan vel godt være hård og sige, når de har valgt ikke at købe en boks, har de også valgt ikke længere at se tv. Jeg forstod Jan sådan, at hans forældre godt er klar over det nye tv signal's komme, men har valgt ikke at købe en boks.
Du har dog ret i, at det link ikke holder, for man kan jo godt have antennetilslutning, selvom man kun ser DVD.

Jeg tror DR og folketinget ikke selv har taget stilling til den sag, derfor er det svært at finde klart svar på.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jura er aldrig nemt, men hvis man kigger på formuleringen:

"§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden, og radiolicens for apparater, som alene kan modtage og gengive radioprogrammer, der er udsendt til almenheden."

Spørgsmålet er hvad "udsendt til almenheden" dækker over. Kabel-tv er ikke udsendt til almenheden i mine øjne, det er udsendt til dem der betaler for at få det. Som formuleringen er, så vil jeg mene at i dét øjeblik der ikke længere sendes analoge tv-signaler, så er tv-apparater med analog modtager ude af stand til at modtage signaler "udsendt til almenheden", og så må man være fritaget - forudsat at man ikke ejer andre apparater der går ind under medielicens-betingelserne. Men det giver et hul i lovgivningen, for dem der modtager kabel-tv og ikke har internet. Så formuleringen er som jeg ser det forældet - det vil være uretfærdigt at skulle betale licens uden at kunne modtage signalerne, omvendt vil det også være uretfærdigt ikke at kunne opkræve licens fra folk der har kabel-tv, fordi lovgivningen er formuleret forkert. Så hvadenten man fortolker det i den ene eller den anden retning, så vil det efterlade et hul i den modsatte retning.



Jeg synes ikke det giver noget hul i lovgivningen og eller ændrer så meget.

Hvis man ikke har noget udstyr som kan modtage eller vise digitalt tv signaler og ikke har tilmeldt sig kabeltv, mobilt internet, internetforbindelser etc. Så mener jeg ikke man skal betale licens.
Jeg tror man har en god sag i retten hvis det endelig skulle komme derud.

Det er vel almindelig sund fornuft at man ikke skal betale for noget når man ikke har adgang til det.

Tidligere skulle man betale for alle apparater som havde en tuner til modtagelse af tv, jeg vil sidestille det med at man idag skal have en digital tuner for at kunne det samme.

Jeg vil også vove at påstå at hvis  man køber en Pioneer KRP-500M og kun tilslutter den en Blurayafspiller, så bør man ikke betale licens. Medmindre man har mobilt bredbånd, internetadgang, digital tuner eller adgang til kabeltv.
Det tror jeg også vil holde i retten...

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu