recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Efter d 1.11 ...skal der så betales
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEfter d 1.11 ...skal der så betales

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

DR har vist scoret kassen med deres "medielicens". Hvor får man en mobiltlf i dag der ikke kan gå på internettet, allerede her er man tvunget til at betale om man så bruger det eller ej og så er det i grunden lige meget om man er 17 eller 70.

Det kan man jo sige at de har, på den anden side er det formentligt dén aftale der gør det muligt at levere services som Bonanza osv. Det er træls for dem det rammer, men for samfundet som helhed synes jeg faktisk det er en god ting. At jeg så personligt mener det burde køres over skatten er så noget andet, men jeg kan godt se det politiske argument i at staten ikke skal have så direkte indflydelse på driften, der er et princip om at DR skal være indholdsmæssigt uafhængige af staten, som jeg også synes er vigtigt.

Lige netop dette argument har regeringen set stort på i den seneste aftale. Hørte i nyhederne at politikerne nu afstikker retningslinjer for afvikling af udsendelser helt ned i peditessen for DR.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jura er aldrig nemt, men hvis man kigger på formuleringen:

"§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden, og radiolicens for apparater, som alene kan modtage og gengive radioprogrammer, der er udsendt til almenheden."

Spørgsmålet er hvad "udsendt til almenheden" dækker over. Kabel-tv er ikke udsendt til almenheden i mine øjne, det er udsendt til dem der betaler for at få det. Som formuleringen er, så vil jeg mene at i dét øjeblik der ikke længere sendes analoge tv-signaler, så er tv-apparater med analog modtager ude af stand til at modtage signaler "udsendt til almenheden", og så må man være fritaget - forudsat at man ikke ejer andre apparater der går ind under medielicens-betingelserne. Men det giver et hul i lovgivningen, for dem der modtager kabel-tv og ikke har internet. Så formuleringen er som jeg ser det forældet - det vil være uretfærdigt at skulle betale licens uden at kunne modtage signalerne, omvendt vil det også være uretfærdigt ikke at kunne opkræve licens fra folk der har kabel-tv, fordi lovgivningen er formuleret forkert. Så hvadenten man fortolker det i den ene eller den anden retning, så vil det efterlade et hul i den modsatte retning.



Jeg synes ikke det giver noget hul i lovgivningen og eller ændrer så meget.

Hvis man ikke har noget udstyr som kan modtage eller vise digitalt tv signaler og ikke har tilmeldt sig kabeltv, mobilt internet, internetforbindelser etc. Så mener jeg ikke man skal betale licens.
Jeg tror man har en god sag i retten hvis det endelig skulle komme derud.

Det er vel almindelig sund fornuft at man ikke skal betale for noget når man ikke har adgang til det.

Synes DU! Det vil sige at jeg ikke skal betale for vores uddannelses system og vedligeholdelse af vore veje, da jeg hverken går i skole eller kører på vejene.

Tidligere skulle man betale for alle apparater som havde en tuner til modtagelse af tv, jeg vil sidestille det med at man idag skal have en digital tuner for at kunne det samme.

Jeg vil også vove at påstå at hvis  man køber en Pioneer KRP-500M og kun tilslutter den en Blurayafspiller, så bør man ikke betale licens. Medmindre man har mobilt bredbånd, internetadgang, digital tuner eller adgang til kabeltv.
Det tror jeg også vil holde i retten...

Kampus



Redigeret af Kampus - 27-Oktober-2009 kl. 19:15
Til top
juan08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 20:54
Hej

LOV om MEDIELICENS

Er lavet at politikere, som i grund bare skal styre land og rige.
Det de her har lavet er uden vision eller særlig elegant udformet! Da Medielicens loven blev lavet BURDE DE HAVDE UDLEVERET EN BOX/RECIVER TIL ALLE licensbetalere!
HVORFOR???

1 Finanskrisen har gjort at SP midlerne er givet fri for at sætte gang i DK hvorfor ikke også udlevere box, så transport/butik fik omsætning ?

2 KLIMA/MILJØ DEBAT........Hvorfor skal miljøet belastes med at 800000 - 900000 husstande bare smider det gamle fjernsyn væk i et år( husk lige på, at VI er værter til KLIMATOPMØDE i dec)

Min grundlæggende idee med dette indlæg var bare, at mine forældre ikke skal betale for noget de ikke kan se. OG først når de køber en box (mpeg2 eller mpeg 4) SKAL de betale!

MVH JAN

Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Min grundlæggende idee med dette indlæg var bare, at
mine forældre ikke skal betale for noget de ikke kan se. OG først når de
køber en box (mpeg2 eller mpeg 4) SKAL de betale!MVH JAN


Jeg troede din idé med tråden var at stille spørgsmålet om, hvorvidt de
skal betale (som angivet ved spørgsmålstegnene i indlæg 1)?

Den eksisterende lov tager bare ikke eksplicit hensyn til, om man har en
boks og heller ikke til, om man har adgang til kabeltv, men kun om man
har et tv (eller PC med internetforbindelse etc.). Og min pointe var, at
fordi der er en uklarhed eller modsigelse i loven kan man ikke uden
videre regne med, at uklarheden falder ud til ens egen fordel.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 10:12

Jeg ringede til DR, de siger det er en apparat licens, uanset om man kan modtage de danske kanaler eller ej, så skal man betale .

Det er fandme uhyggeligt.



Redigeret af Hans j - 28-Oktober-2009 kl. 10:16
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Jeg synes ikke det giver noget hul i lovgivningen og eller ændrer så meget.

Hvis man ikke har noget udstyr som kan modtage eller vise digitalt tv signaler og ikke har tilmeldt sig kabeltv, mobilt internet, internetforbindelser etc. Så mener jeg ikke man skal betale licens.
Jeg tror man har en god sag i retten hvis det endelig skulle komme derud.

Det er vel almindelig sund fornuft at man ikke skal betale for noget når man ikke har adgang til det.

Synes DU! Det vil sige at jeg ikke skal betale for vores uddannelses system og vedligeholdelse af vore veje, da jeg hverken går i skole eller kører på vejene.

Kampus



Læg nu mærke til hvad jeg skriver...
Jeg har ikke skrevet at man skal slippe for at betale for noget man fra vælger.
Jeg har skrevet at man ikke skal betale for noget man ikke er istand til at benytte.
Det kræver et tv eller en video for at modtage tv. Men pr. 1. nov. kræver det også en digital modtager medmindre man har kabel.
Derfor tror jeg ikke det bliver noget problem at vinde en sag hvis den endelig skulle ende i retten.

Kampus, jeg tror du skal anskaffe dig en bil og starte i skole igen, så du får noget for pengene
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Synes DU! Det vil sige at jeg ikke skal betale for vores uddannelses system og vedligeholdelse af vore veje, da jeg hverken går i skole eller kører på vejene.


Selv om du ikke direkte selv kører på vejene, har du hver eneste dag gavn af dem, da du ville have meget svært ved at få bare en liter mælk uden at der var veje i Danmark.
Til top
Puma Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 596
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 10:55

Hej Juan08

Jeg mener du burde vise dine forældrer lidt respekt og gribe til lommerne som en god dreng......Indlkøb og installer en lille fiks DVB-T boks, sådan de gamle også kan ser DR+TV2 (must carry) i fremtiden... Der er trods alt ikke så langt tid til julegaverne skal indkøbes:-)

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Da Medielicens loven blev lavet BURDE DE HAVDE UDLEVERET EN BOX/RECIVER TIL ALLE licensbetalere!HVORFOR???

1 Finanskrisen har gjort at SP midlerne er givet fri for at sætte gang i DK hvorfor ikke også udlevere box, så transport/butik fik omsætning ?


SP pengene var dine egne penge, og hvorfor skulle der spildes penge på at give alle licensbetalere en boks? Det er jo et fåtal der skal bruge dem, og hvad nu hvis dem der har brug for en boks, gerne vil have en anden end den statstvungne boks?

Redigeret af lunddal - 28-Oktober-2009 kl. 11:01
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Jeg synes ikke det giver noget hul i lovgivningen og eller ændrer så meget.

Hvis man ikke har noget udstyr som kan modtage eller vise digitalt tv signaler og ikke har tilmeldt sig kabeltv, mobilt internet, internetforbindelser etc. Så mener jeg ikke man skal betale licens.
Jeg tror man har en god sag i retten hvis det endelig skulle komme derud.

Det er vel almindelig sund fornuft at man ikke skal betale for noget når man ikke har adgang til det.

Synes DU! Det vil sige at jeg ikke skal betale for vores uddannelses system og vedligeholdelse af vore veje, da jeg hverken går i skole eller kører på vejene.

Kampus



Læg nu mærke til hvad jeg skriver...
Jeg har ikke skrevet at man skal slippe for at betale for noget man fra vælger.
Jeg har skrevet at man ikke skal betale for noget man ikke er istand til at benytte.
Det kræver et tv eller en video for at modtage tv. Men pr. 1. nov. kræver det også en digital modtager medmindre man har kabel.
Derfor tror jeg ikke det bliver noget problem at vinde en sag hvis den endelig skulle ende i retten.

Kampus, jeg tror du skal anskaffe dig en bil og starte i skole igen, så du får noget for pengene

Jamen for sørensen da. Jeg har ikke fravalgt at benytte vejene eller uddannelsessystemet. Jeg HAR ikke muligheden, så hvorfor betale

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 12:14

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Synes DU! Det vil sige at jeg ikke skal betale for vores uddannelses system og vedligeholdelse af vore veje, da jeg hverken går i skole eller kører på vejene.


Selv om du ikke direkte selv kører på vejene, har du hver eneste dag gavn af dem, da du ville have meget svært ved at få bare en liter mælk uden at der var veje i Danmark.

Samme analogi gælder vel med hensyn til Public Service kanalerne. Hvis ikke der var finansiering til at drive disse, så så det skidt ud med vort oplyste samfund



Redigeret af Kampus - 28-Oktober-2009 kl. 12:15
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 12:25

synes generelt DR er røget af sporet her de sidste år.

Det eneste i min bog, der kan forsvare at man skal have en tvunget finansieret kanal, er indholdet, at det er noget man ikke ville få ud på betalings kanaler, fordi der reelt ikke var penge i det, samt saglige nyheder, og tv som ikke var styret af reklame giganterne.

Når DR bruger alt den tid på at skabe Xfactor og Talent eller hvad fanden de programmer nu hedder, så rammer de TOTALT forkert med hensyn til hvor deres rammer er.

må nu også indrømme når vi nu HAR en medielicens, så skal det også være et kr. øre beløb, at ligge den ind over skatten, vil igen gøre at vi alle betaler ULIGE til den samme ydelse, dem der tjener mest, betaler mere for de tvungne kanaler, det er på ingen måde fair.

fint argument med veje og skoler, men sådan er samfundet skruet sammen, jeg gider da heller ikke betale for børnehave pladser / børne penge and so on, heller ikke for kontant hjælp, det er ydelser jeg personligt aldrig har brugt, og ved ikke om jeg kommer til at bruge disse. men jeg går med til at betale dem, da jeg ser dem som et almennyttigt gode, det gør jeg IKKE ved DR..

som sagt Skoler gør samfundet bliver uddannet, og du får flere penge tilbage i skat som støtter op omkring det samfund du lever i

Veje er en nødvendighed for at vi kan få gods ind i byerne, ergo du kan få transporteret dine madvarer ind til dit supermarked, du kan bruge dine busser, omend Kampus ikke har bil, så har man vel gået / brugt vejnettet. Jeg ville da også være træt af at arbejde i en Dansk virksomhed som ikke ville kunne transportere varer ud til sine kunder.

sådan ser jeg personligt ikke DR, det er ikke et gode som har nogen form for nødvendighed. det er faktisk til tider et diktatur, der bestemmer vores musik smag, og hvem der kommer igennem og ikke, og de er også klart politisk styret.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu