|
Elektrikker hjælp ang. HFI |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
Totoronto ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Maj-2006 Sted: Midt-jylland Status: Offline Point: 395 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I gamle dage brugte man sort til nul, så tilgangen til HFI er højst sandsynligt korrekt. Ellers havde man nok opdaget det, hvis nullen ikke sad på sin plads
![]() |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Du skal omgående lade være med at rode med HFI og el instalationer.
Det er dit liv og helbred du spøger med. Ring til en aut. elektriker og få ham til at gennemgå din instalation. Hvis der er noget galt, kan du få tidligere ejer til at betale.
|
|
![]() |
|
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Du skal straks stoppe og tilkalde en aut. installatør. Saml alt elektrikerarbejdet sammen og skriv opgaverne ned, så de kan udføres på en gang - det er der, du kan sikre dig besparelsen. Det er ganske enkelt dybt ulovligt at røre ved sådanne faste installationer. Du løber en stor risiko - ja direkte livsfare - for dig og dine, men du kan også blive personligt ansvarlig for fx brandskader. Lars ![]() Redigeret af reslfj - 19-December-2011 kl. 09:56 |
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
![]() |
|
'DLG' ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-September-2007 Status: Offline Point: 463 |
Altså nu har jeg ikke gjort andet end at undre mig over at det hele ser underligt ud. :-)
Netop derfor at jeg spørger herinde. Skal ikke selv rode med HFI'en. Prøver at ringe til min advokat og ser om det kan laves over ejerskifteforsikringen. :-) Men tak for alle advarslerne.
![]() |
|
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså. |
|
![]() |
|
SVP03 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
Du behøver ikke bruge penge på advokaten,
du ringer bare til forsikringsselskabet med ejerskifteforsikringen.
Din advokat kan du jo tage fat i, hvis de afviser uden god grund.
Men som regel er de rimeligt serviceorienterede med de ejerskifteforsikringer.
|
|
SVP03
|
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Lad en autoriseret elektrikker gennemgå instalationen.
Så står du stærkt overfor forsikringen.
|
|
![]() |
|
Allan9210 ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 20-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 26 |
Kan se der sidder et 3x1,5 kabel, på en 16A gruppe, den går ikk da det kabel har en strøm værdi på 15,5A.
Så få en installatør ud og kig. for er der første lavet sådan nonget tør jeg ikk tænke på hvad man ellers kan finde på af ting og sager. og den med den blå fase.. det er der ingen regler for,. bør bør bare være nul. men det er ingen lov. Den eneste leder der har fast farve er jord Gul/Grøn, men kan i en gammel installation godt være rød. og jeg er uddannet elektriker :) men som sagt få en ud og kigge på det der.. |
|
Sony PS3
Sony 40w4000 Pioneer Vsx-920 Dali Concept 6 B&W DM600 S3 |
|
![]() |
|
Looklight ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 126 |
Jeg er enig med Allan ang. den 16a gruppe, med 1.5 kvadrat kabel må du højste ha en 13A sikkring foran. Så ja, ringe og få en elektrikker ude og kig.
Jeg er også uddanet elektriker. |
|
Panasonic TH-42PZ85
Panasonic DMP-BD55 Kiss VR-588 Onkyo TX-SR706 PS3 m500Gb hdd Focal Sib XL 5.1 |
|
![]() |
|
SilverLine ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 713 |
Er også elektriker
Ja den tavle er bare rigtigt dårligt håndværk. Dog er det kun jordledningen der er krav om at den SKAL være gul/grøn, de andre farver må du faktisk selv vælge hvad skal være nul og fase. Men nøj en dårlig gang kabel installation, hvor du er godt fanget, uden de store udvidelses muligheder. Godt vi i mit firma stadig kun laver udelukket rør installation :-) Det har bare så mange fordele, også fremadrettet.
|
|
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
|
|
![]() |
|
Yesper82 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 63 |
Er begge Gruppeafbrydere i nederste række 16A?? det er lidt svært at se på billederne. Der må ikke bruges 3x1,5 i en 16A gruppe!!! Det tager ikke lang tid at skifte en 16A gruppe ud til en 13A..
Hullerne i bagpladen, hvor kablerne kommer ind i tavlen, skal lukkes/tætnes(evt med silikone) Ellers ser det ikke ud til at der er meget for "EL-politiet" at komme efter. Det er ikke den kønneste install, det kan vi godt blive enige om :) Reglerne siger at nullen BØR være lyseblå og jorden SKAL være gul/grøn. MEN for lang tid siden brugte man rød til jord, og hvis det var lovligt da det blev installeret, er det stadig lovligt!!! EDIT: Kablet i den nederste højre gruppe kunne måske godt være 5x2,5??? Kablerne er jo blevet væsentlig mindre nu til dags..
Redigeret af Yesper82 - 19-December-2011 kl. 20:52 |
|
![]() |
|
Bamse82 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 10-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 205 |
Hej..
1. Det er ok med Jordledning fra Nullen på tilgangssiden af HPFI. Det kaldes Nulling og benyttes ofte. 2. Det er ok med Rød leder som jord, hvis installationen er af ældre dato. Det må ikke laves idag, men blev lavet sådan i gamle dage. 3. Den blå leder som Nul-leder er NOGO. Byt den om i begge ender, så skulle den være fikset. 4. Hvis det er en 16 A gruppe, er det ikke tilladt at have 1,5 mm² ledninger derfra. Få skiftet gruppen til en 3 x 13 A istedet, eller alternativt 2 1 x 13A (en til nuværende gruppe + en til disp.). 5. Hvis din lejlighed er større en 40 kvm. og elinstallationen er af nyere dato, skal du nok lige klage lidt. Installationen skal være udført med en lysgruppe pr. påbegyndt 40 kvm, og i dit tilfælde har du kun en. Håber det kan bruges. /Lasse Elektriker :-) |
|
BenQ W1000+ / RaspXBMC / Xbox360 / Wii / PS3 / Onkyo TX-NR609 + Denon AVR-1604 / Harbosat x5 / Harbosub x2 / Basshaker x 2
|
|
![]() |
|
'DLG' ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-September-2007 Status: Offline Point: 463 |
Nu har jeg kigget lidt nærmere inde i 'rytmeboksen', og der er 2 lysgrupper i toppen. På dem begge står der C13, så gætter på de er 13A? Og 1,5 kabler sat til.
Og nede i bunden sidder der en C16 (den blev brugt til kogeplade), hvor der sidder 2,5 kabler og en C10 med 1,5 kabler. Så er jeg jeg ude i at det er som det skal være, bortset fra at det er sjusket sat op? Og ang. nulling, så er jeg blevet nysgerrig. ![]() Hvis man kører jord på nullen inde i HFI'en, så er det vel helt overflødigt med stik med jord i? Jeg mener at så må der jo sådan set køre to nul ud til stikket?
|
|
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |