Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
zemo
Super bruger
Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 17:02 |
Det er sjovt med denne beskyttende holdning overfor butikkerne/producenterne. Folk skal bare bøje nakken og finde sig i at deres (dyrt) indkøbte produkt skal ligge på et eller andet lager, inden der er nogen der gider at tage sig af sagen. For selvfølgelig tager det ikke 3 eller 4 uger (eller 9, for den sags skyld) at lave en PS3, eller konstatere at den evt. ikke kan laves. Det kan gøres på få timer. Men butikken/producenten vil gerne have dine penge i samme øjeblik du får udleveret varen. Når varen så går i stykker, har de så både dine penge og varen i deres varetægt, er der intet hastværk længere. Jeg mener at når man har købt og betalt for en vare, og den skal på værksted, må man jo have kompensation. F.eks. 100-200 kr. pr. påbegyndte uge varen er på værksted (venter på værksted), alt efter vares pris. Den omvendte verden ville være: (I butikken) Jeg vil gerne købe den der PS3 med hjem i dag, så kommer jeg ind og betaler en gang i næste måned, jeg skal lige skaffet nogle penge først...
Redigeret af zemo - 10-Marts-2011 kl. 17:03
|
/zemo/
|
|
Prospect
Guld medlem
Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 17:10 |
Otto J skrev:
db89 skrev:
Hedder det sig ikke bare at reparationen skal udføres indenfor "rimelig tid"? Og så er det jo der hvor den store diskussion kan blive hvad "rimelig tid" er.
PS: er forbrugerklagenævnet ikke bare en form for uafhængig organisation der kun kan udstede bøder eller lign, og ikke direkte kan definere reglerne/lovgivningen?
|
Jo.
Sakset fra linket ovenfor:
"Hvis en vare har en mangel, skal manglen afhjælpes eller varen ombyttes inden for ”rimelig tid”. Hvor lang tid, ”rimelig tid” er, afhænger af flere ting. Fx hvilken vare der er tale om, hvad der er galt med den, hvor besværligt det er for dig at undvære den, og om sælger har lånt dig en anden vare.
Som udgangspunkt er ”rimelig tid” nogle få uger, men sælger har i nogle tilfælde ret til at bruge længere tid. Nogle typiske eksempler på, hvornår sælger kan bruge mere end et par uger på afhjælpning eller ombytning:
- Hvis der er tale om en vare, du ikke bruger hver dag og kan undvære uden de store problemer
- Hvis der er tale om en periodisk fejl, altså en fejl som kun viser sig af og til
- Hvis det er en vare, der er lavet specielt til dig, fx skræddersyet tøj, eller en vare, du specielt har bestilt hjem
- Hvis der er tale om teknisk kompliceret produkt, som er vanskeligt at undersøge og reparere
- Hvis der skal skaffes reservedele eller lignende hjem
- Hvis sælger har lånt dig en anden vare i mellemtiden
- Hvis du på trods af manglen stadig kan bruge varen, fx mens du venter på reservedele"
Ergo: Der er ikke nogen fast regel om at 3 uger er defineret som rimelig tid. Elgiganten tilbyder vel reelt at hvis der går yderligere en uge, så kan OP få sine penge tilbage. Jeg har svært ved at se det odiøse i dén politik - specielt når der er tale om et luksusprodukt, og ikke et nødvendighedsprodukt (som f.eks. et tv eller en telefon). |
Hvad gør et TV til et nødvendighedsprodukt når en ps3 ikke er ?
|
|
Guests
Gæst
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 17:11 |
oldboy67 skrev:
thcleaner skrev:
jeg siger bare at det er normal rep tid for en ps3 uanset hvor man køber den |
Hmmm ... der gik 9 uger inden jeg fik PS3'eren tilbage fra rep. - og så var det ikke engang min egen men en refurbished model
|
Er det overhovedet lovligt? Skal du ikke have enten din vare, en ny eller pengene tilbage?
|
|
edtwodth
Guld medlem
Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 17:16 |
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 17:24 |
Prospect skrev:
Hvad gør et TV til et nødvendighedsprodukt når en ps3 ikke er ?
|
Det er ikke noget jeg har bestemt, sådan er det bare. På samme måde, så kan du f.eks. ikke få frataget dit tv hvis du går konkurs (du kan dog dømmes til at aflevere et luksus-tv og erstatte det med et billigt). Det er en menneskeret at kunne følge med i nyhederne, og du behøver ikke have en PS3 for at kunne se TV-avisen.
|
|
SVP03
Guld medlem
Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4172
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 17:32 |
Min første ps3 den store støjende døde i strømforsyningen efter 1år og 10 måneder. Det tog 4uger, men så fik jeg en ny i stedet for, de siger at 3uger er snit hos sony ps3 rep. Så vent du en uge mere, så kommer den.
|
SVP03
|
|
edtwodth
Guld medlem
Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 17:36 |
SVP03 skrev:
Min første ps3 den store støjende døde i strømforsyningen efter 1år og 10 måneder. Det tog 4uger, men så fik jeg en ny i stedet for, de siger at 3uger er snit hos sony ps3 rep. Så vent du en uge mere, så kommer den.
|
Jeg har nu ikke tænkt mig at acceptere en måneds rep. ;)
Og so skrevet et par gange nu, lovgivningen ligger heller ikke op til at jeg skal acceptere det.
|
|
|
edtwodth
Guld medlem
Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 17:37 |
Otto J skrev:
Prospect skrev:
Hvad gør et TV til et nødvendighedsprodukt når en ps3 ikke er ?
|
Det er ikke noget jeg har bestemt, sådan er det bare. På samme måde, så kan du f.eks. ikke få frataget dit tv hvis du går konkurs (du kan dog dømmes til at aflevere et luksus-tv og erstatte det med et billigt). Det er en menneskeret at kunne følge med i nyhederne, og du behøver ikke have en PS3 for at kunne se TV-avisen. |
Kommer helt an på hvor meget du bruger produktet, så igen du kan ikke bare sige det og det produkt er sådan.
Endnu et prb med def i lovgivningen
|
|
|
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 18:22 |
Jeg vil opfatte få uger som 3-5 uger.
Jeg synes du er meget hurtig til at trække købelovskortet overfor butikker ?
Kunne være du skulle ændre din titel fra en frustreret forbruger til en frustrerende kunde ?
|
|
db89
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 19:18 |
edtwodth skrev:
SVP03 skrev:
Min første ps3 den store støjende døde i strømforsyningen efter 1år og 10 måneder. Det tog 4uger, men så fik jeg en ny i stedet for, de siger at 3uger er snit hos sony ps3 rep. Så vent du en uge mere, så kommer den.
|
Jeg har nu ikke tænkt mig at acceptere en måneds rep. ;)
Og so skrevet et par gange nu, lovgivningen ligger heller ikke op til at jeg skal acceptere det. |
Kan du komme med du feks komme med et par afgørelser fra en dansk domstol eller en lovtekst der siger at 3 uger er for meget for en PS3? PS: og nej jeg beskytter ikke El-giganten eller andre butikker, men butikkerne er desværre ikke altid herre over hvor lang tid et værksted er om at reparer et produkt, og Sony har jo åbenbart vedtaget at det kun er deres langsomme værksted der må lave dem. Måske man skulle sende skideballen videre til SONY?
|
|
db89
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 19:24 |
PS: har lige sakset dette fra forbrugerrådets hjemmeside, og udfra det kan man vist konkludere at de ikke kan fastsætte loven, de kan kun komme med deres meninger.
"Forbrugerrådet er en uafhængig forbrugerorganisation, der varetager alle
forbrugeres interesser overfor erhvervsliv og myndigheder.
Forbrugerrådet er en paraplyorganisation, som
består af omkring 30 landsdækkende organisationer, en håndfuld lokale
forbrugergrupper og personlige medlemmer."
|
|
quarkir
Guld medlem
Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1561
|
Sendt: 10-Marts-2011 kl. 19:28 |
zemo skrev:
Det er sjovt med denne beskyttende holdning overfor butikkerne/producenterne. Folk skal bare bøje nakken og finde sig i at deres (dyrt) indkøbte produkt skal ligge på et eller andet lager, inden der er nogen der gider at tage sig af sagen. For selvfølgelig tager det ikke 3 eller 4 uger (eller 9, for den sags skyld) at lave en PS3, eller konstatere at den evt. ikke kan laves. Det kan gøres på få timer. | Jeg synes det er mindst lige så sjovt, at fare ud med så bombastiske udtalelser, nedgørelse og fordømmelse af butikker. Det lyder som om du kender alt til den arbejdsgang der er ifm. reperationer, så hvor meget tid bruges der til f.eks. transport ? Og der sidder selvfølgelig een reperatør klar for hvert apparat der bliver solgt, så der garanteret ikke er nogen ekspeditionstid...
zemo skrev:
Men butikken/producenten vil gerne have dine penge i samme øjeblik du får udleveret varen. Når varen så går i stykker, har de så både dine penge og varen i deres varetægt, er der intet hastværk længere. Jeg mener at når man har købt og betalt for en vare, og den skal på værksted, må man jo have kompensation. F.eks. 100-200 kr. pr. påbegyndte uge varen er på værksted (venter på værksted), alt efter vares pris. Den omvendte verden ville være: (I butikken) Jeg vil gerne købe den der PS3 med hjem i dag, så kommer jeg ind og betaler en gang i næste måned, jeg skal lige skaffet nogle penge først... |
Jeg kan godt se din smiley, men overhovedet ikke følge din "logik" ? Men du kan jo sagtens lave sådan en aftale, det hedder afbetaling
|
mvh Jesper \
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
|