|
Elgiganten glemmer det vigtigste. |
Besvar | Side <1234 8> |
Forfatter | |||
Niels
Bruger Oprettet: 05-November-2003 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 76 |
Sendt: 28-Marts-2011 kl. 20:11 | ||
Hvis man har nogle specifikke krav, at det vel kun rimeligt, at det er køber der kommer med spørgsmålet..
Hvis sælger giver fejlagtige oplysninger i den forbindelse, så træder købeloven ikraft og ikke før alle mulige tænkte situationer.
Skal jeg som bilsælger oplyse nye købere om, at der skal fyldes benzin på bilerne og at der kommer en regning fra forsikringsselskabet samt fra Skat på vægtafgift?
Hvor er grænsen?
Tag lidt ansvar for egne handlinger og sæt dig lidt ind i produktet, som du er intereseret i og stil nogle gode relevante spørgsmål til sælger.
Redigeret af Niels - 28-Marts-2011 kl. 21:36 |
|||
Panasonic 50VT30 Panasonic BDT 300
Panasonic DMR E67 Teufel LT6 THX Select Denon AVR-3311 Pioneer CD S602 Samsung 3126 |
|||
slumbert
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Sendt: 28-Marts-2011 kl. 20:25 | ||
SLUDDER SLUDDER SLUDDER
|
|||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|||
Notfast
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
Sendt: 28-Marts-2011 kl. 20:48 | ||
Skriv nu bare til Elgiganten i stedet for at forvente at de læser her inde.
|
|||
.....
|
|||
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Sendt: 28-Marts-2011 kl. 21:55 | ||
Købelove er ikke rimelig og skal ikke være rimelig Købeloven giver på dette område "betydende information" køberen de fleste kort på hånden. Det er meningen med loven.
Hvis en forretning ikke ønsker at leve med det, må man blot ophøre med at drive forretning.
Man kan ikke selv fortolke loven - den skal bare overholdes - punktum.
Lars
|
|||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|||
reslfj
Sendt: 28-Marts-2011 kl. 21:59 | ||
Læs tråden - det skete for flere timer siden.
Lars
|
|||
|
|||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 28-Marts-2011 kl. 22:34 | ||
Lars, det forekommer indlysende, at lovbestemmelsen er stærkt afhængig af fortolkning.
Jeg kan f.eks. sagtens finde ud af at fortolke den så omfattende, at det reelt vil være umuligt at sælge et nogenlunde komplekst produkt som f.eks. en PC, fordi det vil tage flere dage at gøre fyldestgørende rede for de begrænsninger, hardwaren og styresystemet måtte have i forhold til andre produkter. Men denne fortolkning har næppe været lovgivernes intention. Så der er jo nok en pæn sandsynlighed for, at domstolene anlægger en lidt mindre vidtgående fortolkning, da samfundet ellers ville være gået i stå for længst. Derfor hjælper det ikke noget bare at fare frem med lovteksten og kræve, at en sælger uopfordret fortæller om ethvert forhold, der teoretisk kunne have betydning for nogle køberes anskaffelse af varen, helt uden hensyntagen til sjældenheden af disse købere og helt uden hensyntagen til, hvor meget betydning, de i givet fald ville tillægge dette forhold. Redigeret af Allan Olesen - 28-Marts-2011 kl. 22:38 |
|||
Niels
Bruger Oprettet: 05-November-2003 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 76 |
Sendt: 28-Marts-2011 kl. 23:15 | ||
Det er stadigvæk tilladt at tænke selv og sætte sig bare lidt ind i sagerne, inden man spenderer omkring kr. 10.000 eller mere på en fladskærm (eller en bil for den sags skyld).
Det er squ for nemt bare at skyde ansvaret over på andre.
Som sælger syntes jeg det er skønt at kunderne er lidt forberedte og kan stille gode spørgsmål til produktet. Her kan man få en god dialog med kunden og hvis det svinger, ja så er man tæt på en handel.
|
|||
Panasonic 50VT30 Panasonic BDT 300
Panasonic DMR E67 Teufel LT6 THX Select Denon AVR-3311 Pioneer CD S602 Samsung 3126 |
|||
Fnulder
Guld medlem Oprettet: 28-September-2008 Status: Offline Point: 503 |
Sendt: 28-Marts-2011 kl. 23:21 | ||
Du er langt ude! Gider ikke engang bruge tid på begrundelse Er forarget over man kan være så snæversynet og tolke købeloven i sådan en egoistisk måde, der gør forbrugere til nogle dovne aber der skal have ALT serveret for dem ellers føler de sig snydt af de store slemme butikker. sry det kom lidt hårdt ud. |
|||
reslfj
Sendt: 29-Marts-2011 kl. 09:04 | ||
Nu er købelove, som den er - og det er ikke her, men til næste folketingsvalg i skal foreslå evt. ændringer. Og man kan ikke lovligt overtræde loven, fordi man selv synes loven er 'dum'.
Som jeg har skrevet gentagne gange, så er det ikke 'hele verden' som sælger skal vide og fortælle - men det sælger ved eller bør vide og som er af betydning for netop denne kunde ved netop dette køb.
Det er sådan loven bliver fortolket - udfra det helt konkrete købs tilfælde.
Man kan ikke først selv lave en helt anden bred fortolkning - og derefter argumente imod denne personlig , men forkete fortolkning.
Naturligvis er det tilladt at tænke selv - og hvis man beviseligt har gjort det og derfor burde have en sådan betydende viden, er man som kunde naturligvis ikke beskyttet af denne paragraf.
Det ville fx ikke være muligt for undertegnede at få medhold - jeg kan naturligvis aldrig være i god tro omkring netop behovet for DVB-T2.
I dette tilfælde er det vel sådan at kunder med en sverigesantenne og en forventet viden om, hvad der sendes FTA fra Sverige, også må forventes at skulle fortælle/spørge om dette ved købet.
Problemet med Elgiganten er, at de faktisk skiver en forklaring til kunderne omkring DVB-T2, men ikke med et ord nævner de frie HD kanaler fra Sverige og det tilhørende DVB-T2* krav.
Hermed kan selv en kunde, der har søgt oplysninger hos Elgiganten, få det indtryk. at have spurgt (søgt) og fået et svar fra sælger. - En sådan kunde kan derfor være i god tro og alligevel købe et fjernsyn, som ikke kan modtage SVT1-HD via antenne.
Lars Redigeret af reslfj - 29-Marts-2011 kl. 09:08 |
|||
|
|||
evilguy
Super bruger Oprettet: 09-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 389 |
Sendt: 29-Marts-2011 kl. 09:05 | ||
@Reslfj: Problemet med din fortolkning af lovgivningen er at det opfordre forbrugerne til at slå hjernen helt fra og blindt stole på en SÆLGER. Jeg er godt klar over at visse forbruger organisationer deler din holdning, men det betyder ikke at forbrugerne/forbrugerorganisationerne har ret i den udlægning af lovgivningen - det er derfor der pt. kører en retssag omkring MPEG2/MPEG4 overgangen.
Problemet med din tolkning af lovgivningen er, at det umyndiggør forbrugeren og gør SÆLGEREN til skurken uanset hvad. Du har f.eks. tidligere skrevet omkring DVB-C2 i en anden tråd. DVB-C2 er endnu ikke aktuelt i Danmark, der er ingen offentlige planer om DVB-C2, ingen kabeloperatører har fremlagt planer om DVB-C2 i Danmark og der findes ikke noget DVB-C2 kompatibelt udstyr på markedet (efter min viden), men alligevel vil du have at SÆLGERNE i Danmark ska gøre forbrugerne opmærksom på DVB-C2, da det MÅSKE en dag i FREMTIDEN kommer til landet, HVIS kabeloperatørerne VIL benytte standarden og HVIS det kommer kompatibelt udstyr ENGANG i FREMTIDEN. Ordene siger alt: Sælgere, måske, fremtiden, hvis, vil, hvis, engang, fremtiden Redigeret af evilguy - 29-Marts-2011 kl. 09:14 |
|||
jonaskp
Guld medlem Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
Sendt: 29-Marts-2011 kl. 09:53 | ||
Jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan klandre Elgiganten for dette. Jeg har læst indlæggende og forstået dine forklaringer om at køber ifølge købeloven skal have oplysninger der er af betydning for køber, men jeg synes stadigvæk ikke at det holder.
Jeg vil som forbruger aldrig nogensinde forvente at sælger skal oplyse mig om hvordan jeg bruger mit produkt i udlandet - og jo, når jeg modtager tv-signaler fra et andet landet så opfatter jeg det som at bruge det i udlandet. Kombineret med alt det røre der har været om digitalt tv og diverse standarder de sidste par år, så vil jeg da som almindelig forbruger ikke mene at man kan gå ud fra at et tv der virker i DK, også kan modtage kanaler fra Sverige. Jeg tror ikke der er mange mennesker der vil kunne påstå at de overhovedet ikke har hørt om at der har været lidt opstartsproblemer medDVB-T og på den baggrund vil jeg mene at folk bør tænke lige skridtet videre og sige til sig selv: "Hvis det har været uoverskueligt at få de danske tv-kanaler til at virke, så kan det være jeg skal spørge sælgeren hvis jeg gerne vil kunne se de svenske...". Et tænkt eksempel: Hvis Tyskland havde afskaffet FM radio og kun brugte DAB, skal bilforhandler i Sønderjylland samt på Lolland og Falster så oplyse brugeren om at han ikke kan bruge sin radio hvis han skal et smut over grænsen? Hvor langt nordpå skal man, før bilforhandleren ikke længere skal oplyse om dette? Jeg bor i København og kan da godt finde på et tage et smut over grænsen indimellem - og lige pludseligt virker min radio ikke! Som en sidenote så betragter jeg det som god kundeservice fra Elgigantens side ikke at prøve at overbevise mig om at jeg skal købe et tv som jeg kan tage svenske tv-kanaler på. Jeg tilbragte for nyligt 3 dage indlagt på et svensk hospital og det var nogle af de værste dage i mit liv. Aldrig nogensinde har jeg hørt så mange mennesker snakke så grimt og uforståeligt. Nu løber det mig koldt ned ad ryggen når jeg hører svensk, så jeg vil gerne slippe for deres tv-kanaler
|
|||
evilguy
Super bruger Oprettet: 09-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 389 |
Sendt: 29-Marts-2011 kl. 09:58 | ||
Ja, hvis man skal tage lovgivnings ord bogstaveligt, som visse folk gør, så skal en bilforhandler faktisk allerede nu gøre deres kunder opmærksom på at Tyskland begynder at sende radio i DAB+ fra efteråret 2011... TANKEVÆKKENDE! |
|||
Besvar | Side <1234 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |