recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elgiganten glemmer det vigtigste.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElgiganten glemmer det vigtigste.

Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
Niels Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-November-2003
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 20:11
Hvis man har nogle specifikke krav, at det vel kun rimeligt, at det er køber der kommer med spørgsmålet..

Hvis sælger giver fejlagtige oplysninger i den forbindelse, så træder købeloven ikraft og ikke før alle mulige tænkte situationer.

Skal jeg som bilsælger oplyse nye købere om, at der skal fyldes benzin på bilerne og at der kommer en regning fra forsikringsselskabet samt fra Skat på vægtafgift?

Hvor er grænsen?

Tag lidt ansvar for egne handlinger og sæt dig lidt ind i produktet, som  du er intereseret i og stil nogle gode relevante spørgsmål til sælger.

Redigeret af Niels - 28-Marts-2011 kl. 21:36
Panasonic 50VT30 Panasonic BDT 300
Panasonic DMR E67
Teufel LT6 THX Select
Denon AVR-3311
Pioneer CD S602
Samsung 3126
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Lars, jeg forstår stadig godt hvad du mener- men er stadig ikke enig med dig Smile
HVORDAN I ALVERDEN skal Sælger tage stilling til/højde for alle mulige købers individuelle ting som måtte have specifik betydning for dem - eller rettere; du ønsker at Sælger skal skrive alle de ting et givent produkt IKKE kan, når det bruges under "kendte og forventelige forhold". Og jeg mener ikke at det er rimeligt at Sælger skal tage stilling til/højde for hvordan antennesignaler er i et fremmed land end det det sælges i!!" 

MVH

Men sådan er loven - og sådan fortolkes loven - og sådan havde folketinget ønsket at loven skulle fortolkes - nogle ville endda have skærpede reglerne.
Jeg ønsker ikke andet end at købeloven følges i ånd og bogstav.  Det er let og simpelt - men forretningen skal til tider give informationer, der får køber til at udsætte eller opgive købet - that's life.

Sælger skal ved hvert enkelt salg sikre sig, at køber har de informationer, som er af betydning for netop denne køber og som en branche sælger ved eller burde vide.  Her er det et simpelt spørgsmål til kunden - "Hvordan modtager du dit fjernsynssignal?"  og hvis der svares via antenne, så  "Ser du også fjernsyn fra Sverige via antenne?".  Det er så simpelt.*

Købeloven taler om " betydning for køberens bedømmelse "  det er det der er afgørende - ikke om signalet kommer fra Sverige.
Hvis du havde købt i Sønderborg, tror jeg ikke nogen (klagenævn/domstol) ville forvente at svensk HD kanaler  var relevant for en køber, medmindre sælger var blevet fortalt at apparatet skulle til København.  Men her hvor jeg bor, er det det normale at have en sverigesantenne, hvis man alstå bruger  antennefjernsyn.

Lars   Smile

* Og så bør sælger - for sin egen skyld - lave et kort notat på fakture, hvis der kan være mindste tvivl.

SLUDDER SLUDDER SLUDDER
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 20:48

Elgiganten har udsendt information omkring TV2 og DVB-T2. 

De skriver "”Det er helt korrekt, at DVB-T2 standarden eksisterer, den benyttes bl.a. i England"  og det er ikke forkert - men det er ikke retvisende,  idet Elgiganten ikke fortæller at  DVB-T2 også bruges til normale daglig HD udsendelser i fx Finland. 

Men langt vigtigst for kunder på det østlig Sjælland og  i nordlige Jylland vil det være at oplyse om at Sverige anvender DVB-T2 til at sende  SVT1-HD og SVT2-HD i bla Skåne og Gøteborg.

Det er jo helt muligt at se  SVT1-HD med en eksisterende sverigsantenne og de fleste steder også SVT2-HD med en VHF antenne.    
Det må da være en oplysning som for sådanne kunder er af betydning for købet. Det er  også noget som Elgiganten med forretninger i Sverige, må vide alt om.

Det er således i min optik en grov udeladelse at skrive om DVB-T2 - uden at forklare klart og ojektivt om  de svensk HD udsendelser - 

Få det nu rettet.

Lars    Smile 

PS!  Muligvis kan man også modtage SVT1-HD og evt. SVT2-HD på Bornholm - er der nogen der har prøvet ?

Skriv nu bare til Elgiganten i stedet for at forvente at de læser her inde.
.....
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af Niels Niels skrev:

Hvis man har nogle specifikke krav, at det vel kun rimeligt, at det er køber der kommer med spørgsmålet..  

Købelove er ikke rimelig og skal ikke være rimelig  Købeloven giver på dette område  "betydende information"  køberen de fleste  kort på hånden.   Det er meningen med loven.

Hvis en forretning ikke ønsker at leve med det, må  man blot ophøre med at drive forretning.

Man kan ikke selv fortolke loven - den skal bare overholdes - punktum.

Lars    Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af reslfj kl 19.10 reslfj kl 19.10 skrev:

"Har du informeret El giganten?" /Mufti

Point taken - Det havde jeg ikke  -  det har jeg nu.

Lars :) 

Læs tråden - det skete for flere timer siden.

Lars    Smile
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 22:34
Lars, det forekommer indlysende, at lovbestemmelsen er stærkt afhængig af fortolkning.

Jeg kan f.eks. sagtens finde ud af at fortolke den så omfattende, at det reelt vil være umuligt at sælge et nogenlunde komplekst produkt som f.eks. en PC, fordi det vil tage flere dage at gøre fyldestgørende rede for de begrænsninger, hardwaren og styresystemet måtte have i forhold til andre produkter. Men denne fortolkning har næppe været lovgivernes intention.

Så der er jo nok en pæn sandsynlighed for, at domstolene anlægger en lidt mindre vidtgående fortolkning, da samfundet ellers ville være gået i stå for længst.

Derfor hjælper det ikke noget bare at fare frem med lovteksten og kræve, at en sælger uopfordret  fortæller om ethvert forhold, der teoretisk kunne have betydning for nogle køberes anskaffelse af varen, helt uden hensyntagen til sjældenheden af disse købere og helt uden hensyntagen til, hvor meget betydning, de i givet fald ville tillægge dette forhold.

Redigeret af Allan Olesen - 28-Marts-2011 kl. 22:38
Til top
Niels Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-November-2003
Sted: Østjylland
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 23:15

Købelove er ikke rimelig og skal ikke være rimelig  Købeloven giver på dette område  "betydende information"  køberen de fleste  kort på hånden.   Det er meningen med loven.

Hvis en forretning ikke ønsker at leve med det, må  man blot ophøre med at drive forretning.

Lars    Smile
Selvfølgelig skal købeloven være rimelig, ellers er det da komplet umuligt at drive forretning i dagens Danmark efter dine præmisser og heldigvis er det heller ikke tilfældet.

Det er stadigvæk tilladt at tænke selv og sætte sig bare lidt ind i sagerne, inden man spenderer omkring kr. 10.000 eller mere på en fladskærm (eller en bil for den sags skyld).

Det er squ for nemt bare at skyde ansvaret over på andre.

Som sælger syntes jeg det er skønt at kunderne er lidt forberedte og kan stille gode spørgsmål til produktet. Her kan man få en god dialog med kunden og hvis det svinger, ja så er man tæt på en handel.
Panasonic 50VT30 Panasonic BDT 300
Panasonic DMR E67
Teufel LT6 THX Select
Denon AVR-3311
Pioneer CD S602
Samsung 3126
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2008
Point: 503
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 23:21

Lars    Smile
Du er langt ude! Gider ikke engang bruge tid på begrundelse Confused Er forarget over man kan være så snæversynet og tolke købeloven i sådan en egoistisk måde, der gør forbrugere til nogle dovne aber der skal have ALT serveret for dem ellers føler de sig snydt af de store slemme butikker.

sry det kom lidt hårdt ud.

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2011 kl. 09:04

Selvfølgelig skal købeloven være rimelig,

Nu er købelove, som den er - og det er ikke her, men til næste folketingsvalg i skal foreslå evt. ændringer.    Og man kan ikke lovligt overtræde loven, fordi man selv synes loven er 'dum'. 

Som jeg har skrevet gentagne gange, så er det ikke 'hele verden' som  sælger skal vide og fortælle - men det sælger ved eller bør vide og som er af betydning for netop denne kunde ved netop dette køb. 
Det er sådan loven bliver fortolket - udfra det helt konkrete købs tilfælde.

Man kan ikke først selv lave  en helt anden bred fortolkning - og derefter argumente imod denne personlig , men forkete fortolkning.   

Naturligvis er det tilladt at tænke selv - og hvis man beviseligt har gjort det og derfor burde have en sådan betydende viden, er man som kunde naturligvis ikke beskyttet af denne paragraf.
Det ville fx ikke være muligt  for undertegnede at få medhold - jeg kan naturligvis aldrig være i god tro omkring netop behovet for DVB-T2.   

I dette tilfælde er  det vel  sådan at kunder med en sverigesantenne og en forventet viden om, hvad der sendes FTA fra Sverige, også må forventes at skulle fortælle/spørge om dette ved købet.

Problemet med Elgiganten er, at de faktisk skiver en forklaring til kunderne omkring DVB-T2, men ikke med  et ord nævner de frie HD kanaler fra Sverige og det tilhørende DVB-T2*  krav.

Hermed kan selv en kunde, der har søgt oplysninger hos Elgiganten, få det indtryk. at have spurgt (søgt) og fået et svar fra sælger. -  En sådan kunde kan derfor være i god tro  og alligevel købe et fjernsyn, som ikke kan modtage SVT1-HD via antenne.

Lars Smile

Redigeret af reslfj - 29-Marts-2011 kl. 09:08
Til top
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Februar-2008
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2011 kl. 09:05
@Reslfj: Problemet med din fortolkning af lovgivningen er at det opfordre forbrugerne til at slå hjernen helt fra og blindt stole på en SÆLGER. Jeg er godt klar over at visse forbruger organisationer deler din holdning, men det betyder ikke at forbrugerne/forbrugerorganisationerne har ret i den udlægning af lovgivningen - det er derfor der pt. kører en retssag omkring MPEG2/MPEG4 overgangen.

Problemet med din tolkning af lovgivningen er, at det umyndiggør forbrugeren og gør SÆLGEREN til skurken uanset hvad.

Du har f.eks. tidligere skrevet omkring DVB-C2 i en anden tråd. DVB-C2 er endnu ikke aktuelt i Danmark, der er ingen offentlige planer om DVB-C2, ingen kabeloperatører har fremlagt planer om DVB-C2 i Danmark og der findes ikke noget DVB-C2 kompatibelt udstyr på markedet (efter min viden), men alligevel vil du have at SÆLGERNE i Danmark ska gøre forbrugerne opmærksom på DVB-C2, da det MÅSKE en dag i FREMTIDEN kommer til landet, HVIS kabeloperatørerne VIL benytte standarden og HVIS det kommer kompatibelt udstyr ENGANG i FREMTIDEN.

Ordene siger alt: Sælgere, måske, fremtiden, hvis, vil,  hvis, engang, fremtiden

Redigeret af evilguy - 29-Marts-2011 kl. 09:14
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2011 kl. 09:53
Jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan klandre Elgiganten for dette. Jeg har læst indlæggende og forstået dine forklaringer om at køber ifølge købeloven skal have oplysninger der er af betydning for køber, men jeg synes stadigvæk ikke at det holder.

Jeg vil som forbruger aldrig nogensinde forvente at sælger skal oplyse mig om hvordan jeg bruger mit produkt i udlandet - og jo, når jeg modtager tv-signaler fra et andet landet så opfatter jeg det som at bruge det i udlandet.

Kombineret med alt det røre der har været om digitalt tv og diverse standarder de sidste par år, så vil jeg da som almindelig forbruger ikke mene at man kan gå ud fra at et tv der virker i DK, også kan modtage kanaler fra Sverige. Jeg tror ikke der er mange mennesker der vil kunne påstå at de overhovedet ikke har hørt om at der har været lidt opstartsproblemer medDVB-T og på den baggrund vil jeg mene at folk bør tænke lige skridtet videre og sige til sig selv: "Hvis det har været uoverskueligt at få de danske tv-kanaler til at virke, så kan det være jeg skal spørge sælgeren hvis jeg gerne vil kunne se de svenske...".

Et tænkt eksempel: Hvis Tyskland havde afskaffet FM radio og kun brugte DAB, skal bilforhandler i Sønderjylland samt på Lolland og Falster så oplyse brugeren om at han ikke kan bruge sin radio hvis han skal et smut over grænsen? Hvor langt nordpå skal man, før bilforhandleren ikke længere skal oplyse om dette? Jeg bor i København og kan da godt finde på et tage et smut over grænsen indimellem - og lige pludseligt virker min radio ikke!

Som en sidenote så betragter jeg det som god kundeservice fra Elgigantens side ikke at prøve at overbevise mig om at jeg skal købe et tv som jeg kan tage svenske tv-kanaler på. Jeg tilbragte for nyligt 3 dage indlagt på et svensk hospital og det var nogle af de værste dage i mit liv. Aldrig nogensinde har jeg hørt så mange mennesker snakke så grimt og uforståeligt.
Nu løber det mig koldt ned ad ryggen når jeg hører svensk, så jeg vil gerne slippe for deres tv-kanaler Wink
Til top
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Februar-2008
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2011 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Et tænkt eksempel: Hvis Tyskland havde afskaffet FM radio og kun brugte DAB, skal bilforhandler i Sønderjylland samt på Lolland og Falster så oplyse brugeren om at han ikke kan bruge sin radio hvis han skal et smut over grænsen? Hvor langt nordpå skal man, før bilforhandleren ikke længere skal oplyse om dette? Jeg bor i København og kan da godt finde på et tage et smut over grænsen indimellem - og lige pludseligt virker min radio ikke!

Ja, hvis man skal tage lovgivnings ord bogstaveligt, som visse folk gør, så skal en bilforhandler faktisk allerede nu gøre deres kunder opmærksom på at Tyskland begynder at sende radio i DAB+ fra efteråret 2011... TANKEVÆKKENDE!
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu