|
|
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Forfatter | |
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
Vil det her også kunne sendes til hjørnespark?
DVB-T2 er det noget som ligger indenfor eller udenfor NorDig standarderne? Og EL Giganten kunne med en hvis ret stille spørgmålet, hvor meget mere plads giver DVB-T2 i forhold til de mere vanlige DVB-T? Dette er måske utidig nysgerrighed som ikke må oplyses til tredjepart.
![]() |
|
![]() |
|
evilguy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 389 |
![]() |
Ja, det var sådan set også min første indskydelse, men jeg har det fra hestens egen mule. I.flg. Ehandelsfonden (som jo "organiserer" ganske mange e-butikker) så er det ikke nok med en "disclamer" gemt et eller andet sted på hjemmesiden. Eventuelle forbehold såsom vigitg information til kunderne om MPEG2/4 eller DVB-T2 skal stå fremhævet direkte i vareteksten. Elgiganten gør det i bedste mening, men det er bare ikke nok. Desværre - amerikanske tilstande er på vej! |
|
![]() |
|
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
Sådan som paragraffen er skrevet, omhandler "kendte eller burde kende" sælgers kendskab til varen - ikke sælgers kendskab til købers behov. Jeg har spekuleret over, om din tolkning reelt var det, lovgiverne havde tænkt sig at skrive, da de skrev paragraffen. Det ville nemlig give en masse mening i forhold til sund fornuft. Men det er i hvert fald ikke det, det lykkedes dem at få skrevet. (Jeg kan ikke helt se, om det er det samme, du hentyder til i din efterfølgende korrektion.) Med hensyn til paragraf 76 og handel mellem private: Ups. |
|
![]() |
|
Niels ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-November-2003 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 76 |
![]() |
Det giver kun mening i købeloven, at sælger skal kunne svare for varen og ikke køberens behov.
Her må køberen selv gøre en del af hjemme arbejdet selv og det han/hun evt. måtte være i tvivl om, det skal sælger kunne svare tilfredsstillende på ud fra hans produkt kendskab til varen.
Det ville være da være helt absurd, hvis sælger skal kende alle køberens behov i alle hensender nu og i nærmeste fremtid. Så ville køber jo til en hver tid kunne gøre sælger ansvarlig for næsten hvad som helst, som ikke er blevet nævnt i samtalen, på brochurer eller i slutsedler.
I praksis ville det, hvis flueknepperne fik ret, være ret umuligt at sælge biler, elektronik, computere m.m. uden at komme galt afsted....
Amerikanske tilstande går vel også mere på erstatningskrav i forbindelse med ulykker med produktet, hvis man bruger det uhensigtsmæssigt. Jeg har ihvertfald ikke bemærket større krav til mærkning af produkter i USA.
Ret mig , hvis jeg er forkert på den.
PS: Købeloven gælder som sagt ikke mellem handel ved private men heller ikke ved handel mellem erhversdrivende. Redigeret af Niels - 30-Marts-2011 kl. 22:51 |
|
Panasonic 50VT30 Panasonic BDT 300
Panasonic DMR E67 Teufel LT6 THX Select Denon AVR-3311 Pioneer CD S602 Samsung 3126 |
|
![]() |
|
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
![]() |
@ Allan Olesen
Det var netop den korrektion jeg var inde på. Det er selvfølgelig altid en vurderingssag om sælger har overholdt sine oplysningspligter, men i forhold til de kommentarer der er i Karnov til § 76 stk. 1, nr. 3, så er der en formodning for at sælger ikke skal oplyse om forhold som sælger med rette må formode ikke har betydning for køber. Jeg kan naturligvis ikke vide med sikkerhed hvordan en given sag i praksis vil falde ud. Der vil jo altid være mange konkrete forhold der vil spille ind i sådan en bedømmelse. Selvom det er min opfattelse at der ikke er noget at bebrejde Elgiganten i denne situation, så er min væsentligste pointe egentlig at det under alle omstændigheder må være meget usikkert hvad retspraksis er på dette område. Trådstarter påpeger nærmest at det slet ikke er til diskussion om Elgiganten overtræder lovgivningen - det mener jeg i aller højeste grad at det er! @Niels Jeg kan ikke sige andet end at du er forkert på den. Købeloven gælder for alle køb i kongeriget Danmark. Det står i § 1 a, stk. 1. Købeloven gælder altså som udgangspunkt både for private køb, køb mellem erhvervsdrivende og forbrugerkøb. Bevares, der er enkelte bestemmelser der kun gælder for forbrugerkøb, men det står alt sammen nærmere beskrevet i netop købeloven. Jeg kan ikke andet end gå ud fra at du ikke har læst købeloven, siden du kan påstå andet. Det står ret utvetydigt beskrevet i købeloven. § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom. Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb. Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.
Stk. 4.
Loven
gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale købelov. Redigeret af Among - 31-Marts-2011 kl. 00:13 |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Uden at jeg lige kan citere paragraffer (så du må rette mig hvis det jeg siger er forkert), så vil jeg mene at den mest væsentlige forskel på forbrugerkøb vs private og B2B handler er at i de to sidstnævnte kan man lave aftaler der fraskriver de rettigheder som købeloven foreskriver. Det vil sige, loven gælder når intet andet er aftalt. Du kan f.eks. godt frasige dig enhver form for reklamationsret, i B2B handler. Det kan du IKKE i forbrugerkøb, her vil en aftale der stiller forbrugeren ringere end købeloven foreskriver, være ugyldig. Du kan naturligvis godt lave aftaler der stiller køberen BEDRE end loven foreskriver, men ikke ringere. Dét kan du i private køb og B2B. Så hvis du eksempelvis skriver under på "købt som beset" i en privat handel, så har du så godt som ingen rettigheder. Men "købt som beset" i et forbrugerkøb, fritager ikke sælgeren for reklamationsret. Redigeret af Otto J - 31-Marts-2011 kl. 09:24 |
|
![]() |
|
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
![]() |
@ Otto J
Du har fat i noget af det rigtige, men jeg bliver nød til at korrigere dig lidt. Lad os hive fat i eksempelvis købelovens §§ 72 og 73. Disse to paragraffer gælder kun for forbrugerkøb (fordi det står i købelovens § 1 a, stk. 2, som tidligere nævnt). Der er dog ikke noget i vejen for at man kan aftale sig ud af de to bestemmelser, da §§ 72 og 73 ikke står opremset i købelovens § 1, stk. 2. Som Allan Olesen er inde på, så er købeloven egentlig en relativt simpelt opbygget lov. Man vil få meget ud af at læse den igennem, hvis man i øvrigt interesserer sig for køberet. Jeg tillader mig lige at citere de to første paragraffer i købeloven for overblikkets skyld: § 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane. Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen. § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom. Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb. Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb. Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale købelov. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Jeg tænkte nok der ville være behov for en præcisering, jeg var bare for doven til selv at slå det op... |
|
![]() |
|
evilguy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 389 |
![]() |
Du rammer sømmet lige på hovedet. Skal man følge den linje som bl.a. forbrugerklagenævnet (og f.eks. Ehandelsfonden) lægger, så skal sælger kende alle købers behov i alle henseender. Skræmmende men desværre sandt ![]() |
|
![]() |
|
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
Da Elgianten efter egen oplysninger havde rigtigt mange kunder, ser skulle have udstyr til fortsat at se Sverige ved den skånske digitalomstilling i efteråret 2007, så ved de hos Elgiganten, at det kan være af betydning for mange på det østlige Sjælland.
Ligeledes ved Elgiganten - der også har udsalg i Malmø - naturligvis alt om DVB-T2 og HDTV i Skåne.
Jeg citerer mig selv fra første post
" Det må da være en oplysning som for sådanne kunder er af betydning for købet. Det er også noget som Elgiganten med forretninger i Sverige, må vide alt om."
Det er i mit sprog ikke udenfor diskussion om det er 'af nok betydning', men det ville fx have været afgørende for mig at vide, da jeg kun havde antennefjernsyn.
Men jeg synes ikke det helt forstås, at sælger kan imødegå den usikkerhed, der er indbygget mht vurderingen i §76, ved aktivt at opfylde sin oplysningspligt også og måske især, hvor det er oplysninger, der kan skade hans salg. Der kan heller ikke så let klages over handlen senere.
Mange sælger vrøvler ja alligevel om alt muligt - 'det vigtige' kræver bare lidt opstramning af salgstalen - mener jeg.
Lars
![]() PS @Otto "Doven, javel - men du ved dog, at du skal slå op, og hvor du det nok står - i Købeloven" Læser man ikke Købeloven på handesskolen nutildags? Redigeret af reslfj - 31-Marts-2011 kl. 15:17 |
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
![]() |
|
![]() |
@ reslfj (og evilguy)
Det er fint nok at have det synspunkt du har, og såfremt du havnede i en situation hvor du følte at du var gået glip af bestemte oplysninger fra sælgerens side, så ville det eneste rigtige naturligvis være at fremføre så mange argumenter som muligt, der taler for din påstand - det ville jeg da også gøre! Elgiganten ville nok modsat forsøge at gøre rede for at oplysningspligten var overholdt. Om Forbrugerklagenævnet ville komme frem til det ene eller det andet, kan vi nok ikke sige noget om med sikkerhed på nuværende tidspunkt. Der er elementer der peger i begge retninger. Der er flere eksempler på afgørelser, hvor Forbrugerklagenævnet har dømt til fordel for sælger - altså hvor oplysningspligten ansås for overholdt, selvom køberen forsøgte at gøre det modsatte gældende. Lad mig komme med nogle eksempler: http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/computerbeskadiget Sælgeren havde i forbindelse med salg
af meget sarte og komplicerede computerdele iagttaget sin
oplys-ningspligt ved at oplyse, at produkterne kun bør mon-teres af
professionelt personel med den fornødne kompetence.
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/hvidsofa Det må anses for alment kendt, at der ved almindelig brug af en lys sofa vil forekomme afsmitning og rynkning. Det påhvilede derfor ikke den erhvervsdrivende at oplyse om dette ved købet. Jeg ved ikke hvad der skal til før Elgiganten har overholdt sin oplysningspligt, og jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved om der er nogen i denne tråd der ved det. Rent personligt, er min overbevisning ikke desto mindre at Elgiganten ikke har pligt til at oplyse om modtagerforhold fra nabolande. Men min personlige vurdering betyder jo ikke at Forbrugerklagenævnet ikke kan nå frem til en anden konklusion. Redigeret af Among - 31-Marts-2011 kl. 11:49 |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg vil lige slå fast at jeg ikke deler reslfj synspunkter ubetinget - vi er bestemt ikke enige ![]() Men i den verserende Fona sag, som pt. kører ved domstolene, fremhæver Fona at der tydeligt stod MPEG2 på deres prisskilte, og at deres personale selvfølgelig svarede fyldestgørende ved spørgsmål omkring MPEG2/MPEG4 problematikken. I.flg. forbrugerrådet var dette bare ikke nok, og derfor er sagen endt ved domstolene. Så selv om butikken skriver "Dette TV kan modtage DVB-T MPEG4" på specifikationerne på prisskiltet, og sælgerne forøvrigt gerne oplyser alt om DVB-T og DVB-T2, så er dette ikke nok. Det er ligeledes heller ikke nok at Elgiganten informerer om det på deres hjemmeside - det skal stå på i hver evig eneste varetekst på hver evig eneste varer - ligesom alle andre "detaljer" som kunden bør få information omkring også skal stå i vareteksten. Så kunderne skal fremadrettet tygge sig igennem 20 siders specifikationer med forklaringer på dit og dat, hvis man skal følge forbrugerklagenævnets tolkning af loven. I.flg. forbrugerklagenævnet, så skal sælger oplyse alle detaljer som kunden bør kende og hvad kunden bør vide, det er der ingen der kan svare på. Redigeret af evilguy - 31-Marts-2011 kl. 12:47 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |