recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elgiganten rentefrit - nu på tilbud. Aarrh!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elgiganten rentefrit - nu på tilbud. Aarrh!

Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1417
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 10:48
Jeg syntes virkelig man skal kigge sig for inden man hopper med på deres "Rentefrie tilbud".

Nu købte jeg selv et U46ES8005 det kostede 16880 kroner i butikken og deres tilbudspris er 16800 kroner på nettet. Altså der er en difference på 200 kr. De 200 kroner er jo renter, da jeg havde fået det til 1680, hvis jeg havde betalt kontant.

Det er slet ikke et galt eksempel men flere påpeger de sætter priserne højere i de perioder, hvor der er "rentefri" uge. Det er jeg enig med dem i. Og jeg vil konsekvent ikke betale renter, hvis vi snakker forbrugsgenstande. Men nu var differencen kun 200 kroner.

Du har dog altid 14 dages returret, du kan returnere produktet få et tilgodebevis også købe det igen. Så har du stadigvæk et tilgodebevis på differencen. Det kan man så forklare dem, hvilket får dem til at udbetale differencen på et tilgodebevis med det samme da de ikke gider alt bøvlet med at kører det frem og tilbage.

Elgiganten er en spøjs butik. Jeg kan på en måde gode lide dem fordi de er billige. Men man skal sætte sig ind i tingene og folk der kommer ind fra gaden for at få lidt rådgivning om tv og skal købe et nyt anbefaler jeg ALDRIG at gå i Elgiganten. Os andre ved jo, hvad vi skal have og kan jo uden problemer blot bestille uden at hører på deres lovprisninger af kabler, forsikringer, vægophæng og hvad de ellers prøver at prakke en på.

Når det så er sagt tror jeg der er en kundegruppe Elgiganten ikke tjener mange penge på. Jeg tror ikke de tjener penge på at sælge det tv til 16880 kroner med finansiering. Men de håber jo på at sælge alle mulige andre ting. Det kan være en god forretning, tjen penge på 80 % af kunderne og tab lidt på de resterende 20%..

Redigeret af DiscomanDK - 05-Juni-2012 kl. 10:51
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 11:24

Det er vist lige nogle forhold vi skal have slået fast. Du har accepteret et køb af det pågældende TV, til den pågældende pris, under de pågældende leverings- og kreditbetingelser. Derfor er købet bindende.

Særlige fortrydelsesretter og garantier (heri ikke medregnet reklamationsretten) gælder kun, hvis den pågældende sælger har tilbudt dette!

Umiddelbart kan man anføre den betragtning at der er tale om et kreditkøb, hvorfor den underliggende kreditaftale vil kunne fortrydes (14 dage) jf. 19, stk. 1 i kreditaftaleloven. Problemet er blot at kreditaftaleloven ikke finder anvendelse, når der er tale om en kredit der ydes rentefrit (og uden andre omkostninger) jf. § 3, nr. 1.

Således kan du ikke umiddelbart bruge kreditloven til meget i denne sammenhæng.

- Og så måske alligevel...

Du skriver at Elgiganten ikke tilbyder rentefri lånefinansiering på TV'et til den lave pris. Derfor kan man argumentere for at merprisen på de 2.000 kr. netop er et udtryk for en ”rentebetaling”, og dermed et kreditkøb omfattet af kreditaftaleloven.

Der er nogen herinde der påpeger relevansen i at kreditgiveren ikke er Elgiganten selv, men et selvstændigt opererende selskab. Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor dette skulle være af betydning i nærværende sammenhæng.

Forbrugerklagenævnet skriver lidt om returret i Danmark:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/fortryd?tc=3A13754A925B401FAFE24C0A036D7A3B

For at sætte tingene lidt i perspektiv, kan man læse følgende afgørelse fra Forbrugerklagenævnet (bilkøb med lånefinansiering gennem et eksternt finansieringsselskab):

http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/motorkoeretoejer/annullering-af-koeb-af-bil?tc=3A13754A925B401FAFE24C0A036D7A3B

Redigeret af Among - 05-Juni-2012 kl. 11:25
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4944
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 11:39
Gå ned i El gigantos og ta' en stille og rolig snak med dem. Lad være med at opføre dig som en kunde fra helvede.

Så er jeg sikker på at de har en prispolitik som giver dig penge eller tilgodebevis på det beløb, som du kunne have sparet på dette tilbud.
Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZkiiFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Der er nogen herinde der påpeger
relevansen i at kreditgiveren ikke er Elgiganten selv, men et
selvstændigt opererende selskab. Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor
dette skulle være af betydning i nærværende
sammenhæng.

Og jeg er så "nogen" Og jeg er helt enig med dig! Det har ingen relevans i denne sammenhæng, det har jeg ikke antydet. Den relevans, dét faktum har, er, at de to ting ikke hænger sammen. Jeg tror bare, at trådstarter var af den opfattelse Derfor prøvede jeg at opridse nogle af de muligheder, jeg ser for ham.

Redigeret af ZkiiFreak - 05-Juni-2012 kl. 11:56
Til top
gullip Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Udlandet
Point: 323
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gullip Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Jeg syntes virkelig man skal kigge sig for inden man hopper med på deres "Rentefrie tilbud".

....

Du har dog altid 14 dages returret, du kan returnere produktet få et tilgodebevis også købe det igen. ....

Det kan godt være elgiganten tilbyder dette og andre butikker yder det som en service, men ifølge loven ydes der altså 2 års reklamationsret og ikke returret (jo, men så SKAL det være købt over nettet, da man ikke her ikke har mulighed for at se varen først). Er varen købt i en butik, er varen købt som beset og man kan ikke forlange at få pengene tilbage.
Til top
MortenJA Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-April-2011
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenJA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 13:30
Det eneste forhold der er nødvendig at slå fast findes her http://www.elgiganten.dk/cms/s-6UusGQVtOZAAAAEwR2hVz0Do/fuld-returret-i-14-dage-hos-elgiganten
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af gullip gullip skrev:

men ifølge loven ydes der altså 2 års reklamationsret og ikke returret (jo, men så SKAL det være købt over nettet, da man ikke her ikke har mulighed for at se varen først).

Men næppe 2 års returret på nettetTongue
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg undrer mig lidt over at ingen tilsyneladende finder noget skandaløst ved Elgigantens prispolitik i situationer som denne. De har givetvist juraen på sin side, men de bevæger sig absolut på kanten - det er konkret ulovligt f.eks. at reklamere med en pris som værende "kun i denne uge", og så fortsætte med den lave pris bagefter. Jeg mener dette er sammenligneligt - de giver indtryk af at man skal handle nu for at købe på afbetaling uden omkostninger, men i realiteten har det kostet 2000,- ekstra at handle på afbetaling.

Et andet grelt eksempel: Yamaha RX-V 671 var på tilbud for et par uger siden, for 2499,-. Mens der var "rentefri", kostede den 4999,-. Nu er den på tilbud til 2299,-. Hvor rentefrit er det så lige at det er?

Det er helt normal politik for Elgiganten. Hvis man lægger mærke til det, så er priserne altid højere når der er "rentefrit" køb.

Jeg synes det er kraftig vildlende markedsføring og noget forbrugerombudsmanden burde kigge på.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1417
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 13:56

....

Du har dog altid 14 dages returret, du kan returnere produktet få et tilgodebevis også købe det igen. ....

Det kan godt være elgiganten tilbyder dette og andre butikker yder det som en service, men ifølge loven ydes der altså 2 års reklamationsret og ikke returret (jo, men så SKAL det være købt over nettet, da man ikke her ikke har mulighed for at se varen først). Er varen købt i en butik, er varen købt som beset og man kan ikke forlange at få pengene tilbage.

Hvad har det med sagen at gøre?

Kunden har 14 dages returret det har man i Elgiganten. Så behøver du ikke skrive til mig som om jeg ikke godt er klar over at man ikke altid har 14 dages returret i butikker i DK. Har jeg nogensinde påstået det?
Til top
gullip Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gullip Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 14:17

....

Hvad har det med sagen at gøre?

Kunden har 14 dages returret det har man i Elgiganten. Så behøver du ikke skrive til mig som om jeg ikke godt er klar over at man ikke altid har 14 dages returret i butikker i DK. Har jeg nogensinde påstået det?

Nej, det var mere af hensyn til hvis der var andre, der ikke vidste det, som også følger med i tråden.
Til top
gullip Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gullip Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

men ifølge loven ydes der altså 2 års reklamationsret og ikke returret (jo, men så SKAL det være købt over nettet, da man ikke her ikke har mulighed for at se varen først).

Men næppe 2 års returret på nettetTongue

Det gik lidt for hurtigt LOL Det er jo 14 dage Clap
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 14:56

Du kan jo godt returnere tv´et men lånet hænger du jo stadig på. Og du har jo også købt tv´et til den pris og det syntes du jo var en god pris. Ellers skulle du jo have ventet til det udgik og købt det meget billigere end nu. Man skal ALDRIG kigge sig over skulderen når man har købt isenkram ;-)  

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu