recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elgiganten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElgiganten

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 11:24
Notfast, du er vist helt kørt ud af et sidesport.

Fagforeninger

Jeg er sådan set ligeglad om de er med i HK eller ej. Der er ingen lovregler e.l., der tvinger dem til at være med og derfor har de lov til det. Det er ikke noget der spiller ind i min vurdering og jeg er efterhånden godt træt af alle de organiserede arbejdere, der ikke kan opføre sig ordenligt - f.eks. de organiserede stilladsarbejdere, der går rundt og piller andres lovligt opførte stilladser ned.

http://jp.dk/indland/aar/erhverv/article2110924.ece

SKAT

Jeg tror ikke, at du har indsigten til at bedømme Elgigantens skatteregnskab. Elgiganten er del af en større koncern og hvis dele af koncernen har underskud, så kan det modregnes i andre dele af virksomheden, der har overskud. Jeg har faktisk indtrykket af, at Eliganten har haft svært ved at tjene penge i lang tid, men jeg må indrømme, at jeg ikke ved præcis hvordan det står til nu. Hvis man ikke ønsker at handle med virksomheder, der ikke betaler skat, så er der godt nok mange virksomheder, som man ikke kan handle med. I øvrigt blev transfer pricing nævnt. Transfer pricing er ikke lovligt i Danmark, idet der er krav til, at handlerne intern i koncernen skal foregå på armslængdevilkår (prisen må ikke sættes kunstigt lavt/højt).

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Hvor jeg skrev jeg at jeg forsøgte at handle med dem? Hver venligt at angive jeres anklage.

Jeg ville skam bare se om de nu var så billig(st) som de går og fortæller alle.
Og som det ser ud til herinde så hopper i på den......
Det korte og det lange er, at det er de ikke.

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Kort fortælling:
Jeg har lige købt ovn, vaskemaskine, opvaskemaskine og tørretumbler ved den lokale Elektrikker og sparet knap 900kr i forhold til Elgigantens billigste tilbud fra deres kundecenter, som igen var 800kr under deres "internet pris" - selv om de fik tilbudet forlagt så kunne de ikke være med, men jeg sparede 1700kr i forhold til elgigantens "internet pris".

Tja, jeg tror at alle havde lidt svært ved at forestille sig, at du ville tage kontakt til Elgigantens kundeservice og bede om tilbud uden at du var interesseret i at købe fra dem.

Til trådstarter

Min vurdering er, at når de har opkrævet pengene hos dig, så er der indgået en bindende aftale. Det er allerede dårlig stil, at de har opkrævet pengene inden de har afsendt varerne - det mener jeg er en overtrædelse af reglerne enten for e-mærket eller i lovgivingen.

Hvis jeg var dig, så ville jeg ringe til Eliganten og forklare dem, at du havde bestilt det Samsung, at de har opkrævet pengene for det og at du kan se, at de har det på lager. Derfor vil du gerne have det leveret.

Hvis Elgiganten (mod min forventning) gør vrøvl over dette, så vil jeg i første omgang anbefale dig, at ringe til forbrugerstyrelsens hotline:

www.forbrugerstyrelsen.dk/Menu/hotline (Den er vist ved at blive opdateret pt. - nok fordi forbrugerstyrelsen er ved at blive lagt sammen med konkurrencestyrelsen. Men telefonnummeret er 70-13-13-30)

Det er gratis at ringe til dem og så får du en god indikation af hvor du står. Nogle gange ringer de vist også i åbenlyse tilfælde op til virksomheden og forklarer dem de gældende regler. De vil så også kunne rådgive dig om, hvorvidt det er en sag for forbrugeromdbudsmanden, for e-handelsfonden eller om sagen ikke vil kunne afgøres til fordel for dig.

Nu er jeg ikke 100% sikker i disse regler, men normalt er juraen faktisk logisk opbygget.

Rent logisk mener jeg at kunne slutte, at Elgiganten er bundet til at lever dig Samsung tv'et. Hvis Elgiganten kunne opkræve beløbet fra dig og alligevel på grund af deres egne forhold uden videre kunne annullere en handel, så ville dette sætte de forretningsdrivende i en urimeligt fordelagtig situation.

For lige at oversimplificere det:
Lad os sige, at I handlede guld i stedet for et TV. Du indgår en aftale om køb af guld. Elgiganten opkræver pengene fra dig jf. aftalen. Prisen på guld stiger, så nu kan Elgiganten afsætte det til en højere pris. Elgiganten ophæver aftalen med dig uden videre og sælger til en anden til en højere pris. Det er rimelig logisk, at det ikke er en model, der holder.
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 11:39
I øvrigt blev transfer pricing nævnt. Transfer pricing er ikke lovligt i Danmark, idet der er krav til, at handlerne intern i koncernen skal foregå på armslængdevilkår (prisen må ikke sættes kunstigt lavt/højt).

Hvis det kan dokumenteres, at virksomhedens politik omkring transfer-pricing er i overensstemmelse med armslængdevilkårene, er der nu ingen ben i det. Det kan Elgiganten så åbenbart.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

I øvrigt blev transfer pricing nævnt. Transfer pricing er ikke lovligt i Danmark, idet der er krav til, at handlerne intern i koncernen skal foregå på armslængdevilkår (prisen må ikke sættes kunstigt lavt/højt).

Hvis det kan dokumenteres, at virksomhedens politik omkring transfer-pricing er i overensstemmelse med armslængdevilkårene, er der nu ingen ben i det. Det kan Elgiganten så åbenbart.

Lå det ikke også i det jeg skrev? Det kunne naturligvis formuleres endnu mere præcist. Naturligvis må virksomheder gerne overføre varer/tjenesteydelser til markedspris, men man nævner jo normalt kun transfer pricing, når armslængdeprincippet ikke overholdes.

Jeg tror at vi er enige. Jeg prøvede ikke at sige, at Elgiganten ikke overholder armslængdeprincippet - det har jeg intet grundlag for at udtale mig om - men jeg vil da gå ud fra det.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6676
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

Fagforeninger

Jeg er sådan set ligeglad om de er med i HK eller ej. Der er ingen lovregler e.l., der tvinger dem til at være med og derfor har de lov til det. Det er ikke noget der spiller ind i min vurdering og jeg er efterhånden godt træt af alle de organiserede arbejdere, der ikke kan opføre sig ordenligt - f.eks. de organiserede stilladsarbejdere, der går rundt og piller andres lovligt opførte stilladser ned.

Sådan er det, når der er nogle der godt vil spise bolcher, men ikke være med til at betale bolchedåsen.
Venlig hilsen
KB
Til top
MDHell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Januar-2004
Point: 928
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

Fagforeninger

Sådan er det, når der er nogle der godt vil spise bolcher, men ikke være med til at betale bolchedåsen.

så mener du at det er i orden at smadre tænderne på dem??

Sony KD-X8505B 55" | Sony BDP-S480 | Onkyo TX-NR609 | BT-DCT110 | Harbosat10 + harbosub10 |
Til top
Solkongen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Juni-2007
Sted: Lyngby, Danmark
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2010 kl. 22:25

Hold da op en debat jeg fik skabt her..... Sorry, jeg først vender tilbage nu, men har været i udlandet og arbejde. Først vil jeg gerne sige at jeg sjældent selv handler i elgiganten, da de drenge der arbejder der sjælden ved hvad de taler om. Men engang i mellem, så har de altså nogle tilbud man ikke kan sige nej til...

I dette tilfælde så ringede jeg til dem igen og ham jeg fik i røret holdte fast i at jeg måtte annullere ordren eller vælge et af de 2 LG. Jeg blev forstyrret (ringede fra mit arbejde) og måtte afbryde inden jeg nåede at blive rigtig sur. Ringede igen dagen efter, havde forberedt den helt store brokke tale, men medarbejderen sagde at de ville sende tv'et, når det var på lager igen... Det kom så endelig i dag - efter 2 kald til deres "kundeservice" for at rykke - de fik det nemlig på lager den 30/8. Så 26 dage for at få et tv som de lovede skulle tage 2-4 dage.

Iøvrigt, da jeg nævnte at de havde hævet pengene uden at sende varen, så ville jeg blive kompenceret med 50 kr..... dem har jeg så ikke lige set noget til - og gider ikke rykke for det - ville egentlig hellere ha' haft en undskyldning eller en forklaring...

LG LM760T
LG HR925N
Sony STR-DA2400ES
Dali Blue 6006, R1000 & C1000
Open Hour Chameleon
Synology DS415+
iPad Air 2 128Gb Wifi + 4G
Apple TV2 med Kodi
Nintendo Wii
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2010 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Solkongen Solkongen skrev:

Iøvrigt, da jeg nævnte at de havde hævet pengene uden at sende varen, så ville jeg blive kompenceret med 50 kr..... dem har jeg så ikke lige set noget til - og gider ikke rykke for det - ville egentlig hellere ha' haft en undskyldning eller en forklaring...

Hvis du orker det, så synes jeg da en forklaring er på sin plads under alle omstændigheder. Jeg finder det ret interessant at se, at de hæver pengene uden at sende varen. Det er såvidt jeg husker ikke lovligt.

Til top
Solkongen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Juni-2007
Sted: Lyngby, Danmark
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2010 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis du orker det, så synes jeg da en forklaring er på sin plads under alle omstændigheder. Jeg finder det ret interessant at se, at de hæver pengene uden at sende varen. Det er såvidt jeg husker ikke lovligt.
Har fået denne mail fra dem:

Vi plejer at følge op på disse sager før de bliver forsinket fra vores
internetafdeling og meddele kunderne om forsinkelsen. Det er så desværre
ikke sket i dit tilfælde.

Vi har i øjeblikket en systemfejl i systemet som gør at i nogle tilfælde
trækker vi pengene før forsendelsen. Vi kan tilbyde dig 50 kr i kompensation
for denne fejl.

Som sagt gider jeg ikke gøre mere ved denne sag, har fået tv'et og det var li'som hovedformålet Smile
LG LM760T
LG HR925N
Sony STR-DA2400ES
Dali Blue 6006, R1000 & C1000
Open Hour Chameleon
Synology DS415+
iPad Air 2 128Gb Wifi + 4G
Apple TV2 med Kodi
Nintendo Wii
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu