recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En aftale er en aftale
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En aftale er en aftale

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: En aftale er en aftale
    Sendt: 29-Oktober-2015 kl. 12:17
Når jeg tidligere har haft forskellige varer til salg, både på recordere.dk og på andre sites, så har jeg set efterhånden en del eksempler på, at folk byder på en vare - et bud som jeg accepterer - hvorefter budgiveren uden særlig grund trækker sit bud tilbage. Det er voldsomt irriterende, når det sker.

Hvad er egentlig baggrunden for dette? Skyldes det et manglende kendskab til de almindelige aftaleretlige regler, eller skyldes det en generel ligegyldighed?

Jeg tænker, det kunne være sundt med en lille debat.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2015 kl. 15:08
mangel på pli. Og total mangel på moral. Jeg ved ikke om den lidt anonyme tilværelse bag tastaturet , har gjort det.
Men det er nok også årsagen til , at individer i langt større grad skambyder på vare til salg.
er ret så sikker på at sagen havde været en anden , hvis det havde været ansigt til ansigt. Eller bare via telefon.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2015 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

er ret så sikker på at sagen havde været en anden , hvis det havde været ansigt til ansigt. Eller bare via telefon.
Det er ingen garanti.. Jeg har solgt et par biler gennem dba dengang det foregik via telefonopkald og folk var generelt skideligeglad med de aftaler de indgik. Du kunne modtage 15 opkald i løbet af en dag hvoraf 10 af dem der ringede sagde de ville komme forbi efter arbejde og se bilen, men tit og ofte kom der ikke en eneste. 

Jeg har haft folk der ringede kl 15 og spurgte om jeg var hjemme kl 18, for så ville de komme forbi efter arbejde. Jeg havde for vane at svare noget i stil med "Det kan vi sagtens finde ud af, men er du ikke sød lige at droppe mig en sms hvis det ikke bliver til noget alligevel? Jeg har det helt okay med at du fortryder, jeg er bare træt af at vente hjemme hele aftenen på folk der ikke kommer alligevel, så bare skriv 'ikke alligevel, jeg springer fra' hvis ikke du dukker op". Vedkommende ville så typisk sige noget i stil med "Kender det godt, det er røvirriterende når folk spilder ens tid, hos mig er en aftale en aftale" hvorefter de så alligevel blev væk uden at give besked.

Jeg tror det handler om, at "du er ikke mig og fordi du ikke er mig, så er jeg ligeglad med dig". Jeg skriver "tror" fordi jeg ikke selv opfører mig sådan.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2334
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2015 kl. 16:43
Det må være voldsomt irriterende når folk løber fra en aftale om køb. Hvis man ikke er sikker, skal man ikke byde på en vare.

Det samme gælder når folk sætter noget til salg, for senere at "fortryde" eller "trække varen tilbage".

Man er vel klar over om man vil sælge en vare eller ej. Det er jo ikke fordi indlægget om salg af en vare skriver sig selv, så det er næppe en overraskelse at se at ens elskede vare pludselig kan byttes for ussel mammon.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2015 kl. 16:46
Har været i den med bilen engang tidligere. Det var helt hysterisk med aftaler jeg indgik, hvor folk ikke dukkede op.
Har oplevet det særlig med mine cm9'ere jeg har til salg også.
Hold nu kæft med interesse der er og aftale jeg har lavet. Ud af det blå forsvinder folk dog.. Sgu lidt træls at man er så interesseret at man spørger til reservation. Næste øjeblik eksistere folk ikke mere..
Hmhmhmhm jeg er nået til jeg ikke gider købe/sælge mere.
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2015 kl. 18:42
Det ville hurtigt blive ændret vis man lavet dba.dk om på en måde hvor at vis man skulle give et bud på f.eks 3000kr måtte man frem med sit Visa og så "overføre" de penge til dba.dk dem selv, og så vis sælger vil gå med til det kunne sælger bare hæve pengende og så tager man den der fra...

Vis i forstår?
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2015 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af André S André S skrev:

Det ville hurtigt blive ændret vis man lavet dba.dk om på en måde hvor at vis man skulle give et bud på f.eks 3000kr måtte man frem med sit Visa og så "overføre" de penge til dba.dk dem selv, og så vis sælger vil gå med til det kunne sælger bare hæve pengende og så tager man den der fra...

Vis i forstår?

Og nær så køber kommer ud og ser at billeder og beskrivelse gemte et sminket lig?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2015 kl. 20:19
Nu er det nok fordi de fleste ikke opfatter et bud som en indgået aftale. Der er så tilsvarende mange sælgere der skriver at de enten ikke ønsker at sælge alligevel, eller har solgt varen til anden side.

Jeg mener først der er truffet en aftale når begge parter har samtykket.
Hvis der i forbindelse med et hussalg bliver givet et bud, som sælger accepterer, så skal køber jo først indgå aftalen bagefter.

Men laver man en aftale om at mødes, så dukker man op eller melder afbud i god tid.


Redigeret af Cyberguyen - 29-Oktober-2015 kl. 20:21
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2015 kl. 20:30
Enig cyberguyen - men dem er der dælme også langt imellem.. Bare en enkelt besked"Hej, du behøver ikke holde dig hjemme alligevel"
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2015 kl. 23:14
Jeg har nu også været ude for sælgere der fik kolde fødder, deres auktion ikke gik som forventet. Bare ærgeligt at folk ikke har evnen til at overveje slag og bud. 

På dba er det lidt anderledes, da det er min fornemmelse at mange sidder spammer alt for mange annoncer med bud.

Desværre har jeg også oplevet det med en hifibutik (lukket nu) hvor jeg om eftermiddagen ringede, talte i 15 minutter og aftalte at få en vare reserveret til afhentning næste formiddag. Næste formiddag kl. 10.30 var varen solgt. Det var enda butikschefen jeg havde talt med....

Der er fanme under at folk ikke mener deres ord og troværdighed er mere værd end småbeløb som 50 eller 100 kroner.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2015 kl. 06:28
depositum..
der er en meget simpel måde til at skille fårene fra bukkene..

personer der enten ikke vil give eller modtage depositum, er ofte ikke værd at handle med..

jeg siger ikke den er idiot sikker, men folk tænker sig ofte mere om hvis der er en 500,- mand ude at svæve..




Redigeret af strecker - 30-Oktober-2015 kl. 06:47
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2015 kl. 08:45
Strecker: det er sku' for besværligt..
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu