recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En aftale er en aftale
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En aftale er en aftale

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2015 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis man har aftalt en fast pris, har man aftalt en fast pris.
Men har man ikke det, så kan der handles. Jeg er trods alt jyde.....

Klaus




Man aftaler prisen inden man møder op. Alt andet er at spilde folks tid.

Også hvis varens stand viser sig at være ringere end forventet ud fra sælgers beskrivelse og billeder?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2015 kl. 16:50
Hvis varen ikke er korrekt beskrevet så vil jeg mene et det er til forhandling.

Sælger er sikkert også med på den
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bibihest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2015 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:


<span style="line-height: 16.8px;">
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

se der havde det jo været rart med et depositum, så man fik lidt for at holde på højttalerne i en uge, og evt være gået glip af andre potientielle købere..!</span><div style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 1.4;">
</span><div style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 1.4;">
</span><div style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 1.4;">Der er da ingen der gider at betale for det, enten vil du sælge/vente en uge - ellers vil du ikke og så er det jo bare at sige at folk er vekommen til at købe næste uge, hvis ikke det er solgt inden (Og så eventuelt sende dem en besked hvis det er solgt).</span><span style="line-height: 16.8px;">
</span>

<span style="line-height: 1.4;">det er jo ikke det der er humlen..</span>
køber laver en fast aftale omkring afhentning, og bliver væk..
er det fair.?
selvfølgelig skal folk da betale for at bryde en aftale..

sådan forgår det overalt i verden, både hos rejse bureau, hos lægen / tandlægen, og alle andre forretninger..
når du laver en aftale, betaler du et depositum.. bryder du så aftalen er depositum tabt..
det er fair.! og som skrevet tidligere så tænker folk mere rationelt og uegoistisk  når der er penge i luften..







I min verden er der godt nok STOR forskel på et bud og en aftale. Tror du altid sælgerne er engle siden du tror depositum bare lige er en løsning? Der findes lige så mange sælgere der opfører sig som tosser og jeg ville da ALDRIG lægge et depositum hos en privat, så finder jeg hellere en anden at handle med.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2015 kl. 17:20
Hvis jeg bliver kontaktet af en køber der vil have mig til at holde noget til senere afhentning, så skal der ligges et depositum.

Har alt for mange gange prøvet at slette annoncer, afvise andre købere og holde på ting, og så dukker køber ikke op, har pludselig ikke nok penge eller får et bedre tilbud.
Så fremover er det depositum hvis jeg skal reservere noget som helst for nogle.

At det så skiller nogle evt købere fra kan jeg sagtens leve med..
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2015 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Man aftaler prisen inden man møder op. Alt andet er at spilde folks tid.


En lille historie: Satte et sæt vinterdæk med fælge på "den blå" til 1200 kr med forventning om at have en "tusse" i hånden, når hjulene var afsat.

Dér kom en gut fra Silkeborg, han kiggede på hjulene, stillede spørgsmål om der var fejl osv, hvortil at jeg svarede at var han ikke tilfreds, kunne han komme tilbage og få sine penge igen. Han kiggede lidt på min bil og så at den ikke var hærget (og antog at hjulene så heller ikke var det) og bød mig så 1000 kroner. Jeg mente at vi måtte mødes på 1100 og han slog til.

Der er absolut intet spildt ved at handle om prisen, jeg fik 100 kr mere end forventet og han fik varen 100 kr billigere end pissat - i dette tilfælde var det du kalder spild af tid, en win-win situation!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2015 kl. 18:27
så har I vel heller ikke aftalt at han skulle købe dem, men bare at han kom og kiggede på dem?

jeg har haft 2 der kom fra København for at købe en PC jeg havde til salg i den blå, og de begyndte også med den ene og andet og ville ikke give det de vi havde aftalt. Så bad jeg dem gå igen, og så havde de lige pludselig pengene, MEN de blev stadig bedt om at gå for jeg handler ikke med narr****
så solgte jeg den ugen efter til nogle andre.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2015 kl. 18:37
Han ringede og sagde at han gerne ville købe dem. For mig betyder det helt automatisk at han vil besigtige dem med køb for øje - sådan ville jeg også selv gøre.
De blev sat til salg fredag aften klokken 21:30 og var afhentet lørdag formiddag klokken 10.

Og jeg fik dem ikke igen, de var selvfølgelig i god stand!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2015 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

Så fik han pænt vist døren, og sjovt nok så fandt han pengene.. HADER krejlere som altid lige skal have den sidste 50´er ud af noget.. og så står og spille hellig med... "JAMEN det er jo kun en 50-100kr"
Min bror er musiker og handler en del på dba. Han har en fed taktik til det pis når han sælger:

Køber: "Okay, cool effektenhed, hvad var det du ville have for den?"
Brormand: "Jeg havde sat den i til 3500 og skrevet at prisen er fast, så 3500."
Køber: "Hvad siger du til 3200?"
Brormand: "Hvad siger tu til 3800?"
Køber: "What the fuck?"
Brormand: "Hey, når du kan spørge mig om ikke jeg lige giver 300 kroner, så kan jeg vel også spørge dig om det samme".

Det hører dog med til historien, at i modsætning til mange musikere, så er min bror ikke flad, han sælger udstyr når han mangler plads eller når han finder ud af at han bruger det for lidt.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2015 kl. 09:16
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

så har I vel heller ikke aftalt at han skulle købe dem, men bare at han kom og kiggede på dem?

jeg har haft 2 der kom fra København for at købe en PC jeg havde til salg i den blå, og de begyndte også med den ene og andet og ville ikke give det de vi havde aftalt. Så bad jeg dem gå igen, og så havde de lige pludselig pengene, MEN de blev stadig bedt om at gå for jeg handler ikke med narr****
så solgte jeg den ugen efter til nogle andre.


Der synes jeg godt nok du er alt for firkantet. De fleste betragter den blå avis som en martkedsplads og i den sammenhæng er det dig der er galt på den. Med mindre de var decideret ubehøvlede, så er det nærmere dig der i den har opført dig som en ******.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2015 kl. 12:23
Jeg hæfter mig ved at Mulle skriver "og ville ikke give det vi havde aftalt", så er der vel ikke noget at prutte om sålænge varen er som beskrevet? 

Jeg kan forstå prutteriet fra tiden før internet og digitalkameraer. Du så en annonce der sagde "JBL 4408 sælges, pæne, 1000 kr." og når du så kom frem manglede de kanter på basserne og havde frontstof katten havde haft kløerne i, der er det fint nok at bruge prisen til at forventningsafstemme, men idag, hvor det foregår på nettet og det er dødnemt at lægge billeder og beskrivelser op, er der efter min mening ikke alverden at debattere med mindre billeder og beskrivelse er direkte misvisende. 
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2015 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg hæfter mig ved at Mulle skriver "og ville ikke give det vi havde aftalt", så er der vel ikke noget at prutte om sålænge varen er som beskrevet? 

Jeg kan forstå prutteriet fra tiden før internet og digitalkameraer. Du så en annonce der sagde "JBL 4408 sælges, pæne, 1000 kr." og når du så kom frem manglede de kanter på basserne og havde frontstof katten havde haft kløerne i, der er det fint nok at bruge prisen til at forventningsafstemme, men idag, hvor det foregår på nettet og det er dødnemt at lægge billeder og beskrivelser op, er der efter min mening ikke alverden at debattere med mindre billeder og beskrivelse er direkte misvisende. 

Off topic!

Der er også pæne billeder på datingssider, men alligevel er en aftale ikke altid en aftale, når den ene møder op LOL
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2015 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

så har I vel heller ikke aftalt at han skulle købe dem, men bare at han kom og kiggede på dem?

jeg har haft 2 der kom fra København for at købe en PC jeg havde til salg i den blå, og de begyndte også med den ene og andet og ville ikke give det de vi havde aftalt. Så bad jeg dem gå igen, og så havde de lige pludselig pengene, MEN de blev stadig bedt om at gå for jeg handler ikke med narr****
så solgte jeg den ugen efter til nogle andre.



Der synes jeg godt nok du er alt for firkantet. De fleste betragter den blå avis som en martkedsplads og i den sammenhæng er det dig der er galt på den. Med mindre de var decideret ubehøvlede, så er det nærmere dig der i den har opført dig som en ******.


nu oplevede du ikke situationen, og jeg kan da se at det virker til jeg var meget firkantet ud fra det skrevne, men når han nu havde pruttet om prisen inden han tog af sted og vi var blevet enige om en pris, så skal han altså ikke begynder igen når han møder op.

havde jeg ikke haft så mange handler +300, og oplevet så mange useriøse købere, så jeg var ovennævnte nok heler ikke sket, men man bliver altså forhærdet af alle de gange man blive pisset af.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu