|
En dom over IMAX. |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 29-April-2015 kl. 09:42 |
|
Så fik jeg prøvet IMAX-salen, og min dom er, at det IKKE er prisen værd. Lydkvaliteten er helt i top og der er virkelig lækker bas, men surround følesen er utidsvarende. I en tid hvor vi kan opleve film i Atmos, virker IMAX 5.1 lyd håbløst forældet. Der er ingen præcis retning på lyden, hvis den ikke kommer fra lærredet. I det lyden skal ud i rummet, bliver den meget difus, og virker mest af alt som Dolby Prologic version 2.0.
Billedet er stort, men fra række H midt for, hvor vi sad, virkede det ikke større end fra række 11 i Imperial, hvor jeg fortrækker at sidde. Til gengæld var lysstyrken helt i top, og kvaliteten af 3D er det bedste jeg har set. Avengers 2 indeholder ikke en eneste scene der er skudt i IMAX-format, så under hele filmen, som er skudt i Cinema Scope 2.35, var der sorte bjælker over og under billedet - ret kikset at opleve i en biograf. Det betyder også, at jeg ikke havde mulighed for at konkludere om jeg synes, at skiftende aspekt ration er et problem. Jeg hader det på blu-ray, men måske det fungere i en IMAX-sal. I det man træder ind i salen, lugter der af nye sæder, og hvilken sæder, man sidder genialt i de nye stole, som dog ikke kan vippes vildt meget tilbage. Der er masere af benplads. Stolerækkerne har en god hældning, og man skal både være usandsynlig lille og person på rækken for, usandsynlig stor, for at der kan opstå konflikter mellem forgrund og billede. Loftet er malet sort med en maling der er en anelse for blank, så der er meget genskind fra lærredet. Især ved 3D er det meget forstyrrende, da de to forskellige billeder også giver hver deres genspejling, således at der opstår en flimrende dybte på loftet over lærredet. 3D-teknoligien er ikke den sædvanlige RealD løsning, så de Polaroid-briller jeg har købt, og kan bruge i alle andre 3D-sale jeg har været inde i, virker ikke. Til gengæld er de nye IMAX-briller større og mere behagelige at ha' på, end dem man normalt at får udleveret. IMAX 3D-brillerne er meget følsomme overfor, at man skal sidde med hovedet lodret op og ned. Begynder man at hælde hovedet bare 20 grader til en af siderne, Ghost'er billedet voldsomt og hvis man hælder hoved 90 grader, hvilket ikke er nogen behagelig stilling, ser billedet ud som hvis man slet ikke har briller på. Redigeret af dr gonzo - 29-April-2015 kl. 10:16 |
||
![]() |
||
Boost ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-September-2008 Sted: Hedehusene Status: Offline Point: 271 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvordan var sæderne? Er det deres VIP sæder de har fyldt salen med?
|
||
Panasonic TX-P50ST50Y
openElec 5.08 på Lenovo M83 tiny Yamaha RX-V473 |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
Jeg har også i går været inde og se Avengers i IMAX Cinemaxx på fisketorvet. Billedet er fint, men ikke specielt meget bedre end det de havde i forvejen. Jeg lagde dog mærke til at man ikke kunne lægge hovedet på skrå uden at 3D effekten går i stykker pga. polariseringen af brillerne. Det menes jeg ikke at have lagt mærke til før hos Cinemaxx. Lyden har til gengæld fået et stort løft, der er virkeligt kommet en god bund i bassen. Men jeg kommer nok aldrig til at se en IMAX forestilling nogensinde mere igen. ![]() Min værste frygt blev desværre bekræftet. Jeg havde nævnt det for min kone at hun nok skulle medbringe ørepropper, da hun ikke kan tåle høj lyd. Jeg havde også selv ørepropper med, men forventede ikke at skulle bruge dem. Lyden er skruet så højt op at 2 stk. IMAX forestillinger om måneden igennem et år vil give målbare permanente høreskader på størstedelen af befolkningen. Lydniveaet i salen ligger i området som også måles ved koncerter og raves. Jeg kan slet ikke forstå at myndighederne ikke har grebet ind, eller at der ikke advares om at værnemidler er påkrævet. Nu tænker i sikkert at jeg bare er en gammel nar som ikke kan tåle høj musik og bare skal brokke sig. Det største problem som jeg oplever er faktisk dialogen, som er så høj at det gør ondt i ørene. Jeg mener ikke at det overhovedet vil være noget problem for dynamikken at spille ved at lavere niveau. Jeg har altid brugt høreværn og ikke spillet højt med høretelefoner, så min hørelse er normal. Det var faktisk så slemt at jeg overvejer at gå videre med det til myndighederne. Der eksisterer rent faktisk EU grænseværdier for den slags.
|
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
||
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
|
første post opdateret.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
sorte bjælker på lærred i biffen, det er fandme No Go..!!!!!!
jeg var af den klare opfattelse at film der bliver vist i en IMAX bio alle ville fylde hele lærred, ellers falder ideen jo fuldstændig til jorden..
|
||
![]() |
||
|
Cyberguyen >>> Du har ret i at lyden var øresønderrivende høj, men jeg tænkte faktisk ikke, at det abnormt i forhold til andre sale. Jeg tror at lydniveauet delvis dikteres af film. Biograferne er blot indstillet til reference niveau, og så er det lydsport der bestemmer styrken. I hvert fald var det ikke lige så højt som Transformers 4 i Imperial var, og der følte jeg, at mine øre blødte da filmen var slut. Værste lyd-oplevelse ever!
|
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
|
Det er vist de færreste biografer, der er indstillet til reference-niveau.
Enkelte biografer holder events, hvor der så skrues op til reference-niveau. |
||
![]() |
||
|
Det er hvis MEGET begrænset hvor mange film der findes som er skudt i IMAX fra start til slut. Eksempelvis har Batman 2 og 3 og Interstellar kun enkelte scener som er skudt i IMAX 1.44. Størstedelen af de film har bjælker over og under billedet. Jeg forstår slet ikke det valg, og vil 1.000 gange hellere besøge en sal med et stort Cinema Scope-lærred. |
||
![]() |
||
|
Da jeg var ude og se projektor rummet i Imperial, fik jeg fortalt, at de afvikler deres film ved reference niveau. Men jeg skal indrømme at det ikke er noget jeg har undersøgt nærmere. Herhjemme ser jeg altid film 15-10db under reference niveau. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
de har bare blæst det op som det skulle være noget helt fantastisk, så jeg troede de havde en form for scaler der kunne få alle film til at fylde lærred...
jeg fatter heller ik valget de har taget.. |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
|
Det har de ikke gjort tidligere, da de så vidt jeg husker har holdt arrangementer med afspilning på reference-niveau. Men de har jo også fået nyt lydanlæg, så det kan have ændret sig. Redigeret af lunddal - 29-April-2015 kl. 10:45 |
||
![]() |
||
|
Scaler? Hvis det skal fylde hele lærredet, ville det enten være med tynde mennesker, eller halvdelen skåret fra. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |